Dålig pump, Eheim 2010

#1 - 25 augusti 2004 17:26
alternativt 20108...

Köpte pumpen 2003-07-14 i ett paket med akvarium, doppvärmare osv... Idag, under middagen noterar jag hur vattnet i akvariet sakta stillnar... WOW! Pumpen är stendöd. Alla som har någorlunda koll på mig vet att detta inte är första pumpkrånglet... Garantin är på ett år, så utmärkt att den håller 376dagar då! Perfekt! *ironisk*

För att väga upp allt det hemska kan jag ju roa er med att rent statistisk är nu risken att ni får en dålig grej mycket mindre.
#2 - 25 augusti 2004 18:06
Kan du bevisa att det är ett fabrikationsfel har du ett års garanti till. Det har man på alla grejer man köper.
#3 - 25 augusti 2004 18:07
Hum, konstigt formulerat det där :) Man har alltså två års garanti, den "vanliga" och ett år för fabrikationsfel!
#4 - 25 augusti 2004 18:13
En allmän missupfattning av statestik.

Nu har du ökat den statistiska risken/chansen att din nästa pump kommer att gå sönder en dag efter garantin. Påverkar inte oss andra något.

Som när man vunnit högsta vinsten på lotto. Innan man vunnit, så är chansen att vinna em gång exempelvis 0.01 (1%, i verkligheten MYCKET mindre [;)]). Så chansen att vinna högsta vinsten två ggr i rad är då 0,01*0,01 = 0,0001 (dvs 0,01%). Men om man vinner en gång, så är chanse att du vinner två ggr i rad faktiskt inte längre bara 0,0001, utan 0,01. För du har ju vunnit en gång, och chansen att vinna igen är lika som för alla andra, dvs 0,01. Men för oss andra är chansen att vinna två ggr i rad fortfarande bara 0,0001. Tricket med att öka chansen att vinna två ggr i rad, är alltså att vinna första gången [:)].
#5 - 25 augusti 2004 18:14
Konsumentlagen säger att du har två års garanti på fabrikationsfel. Det går INTE att förhandla bort.
#6 - 26 augusti 2004 13:25
jackson, jag menade statestiken i den mening som sannolikheten baserat på tidigare resultat (kanske mer känt som odds?) dvs, om man är medveten om att det finns 5 felaktiga pumpar i sverige per år (i genomsnitt) och jag har köpt en, då minskar risken att ni köper en felaktig, right?

HUR ska jag kunna bevisa att det är fabriktionsfel?

Annons