Dålig filtrering?

#1 - 31 augusti 2011 07:58
Hej på Er,

Jag har skapat en gömma till utsuget i hörnet av mitt akvarium. Avsikten är att i framtiden skapa filterhörn etc inne i btn modulterna, men detta har jag ej tid till just nu. Det har gått tre veckor sedan uppstarten, efter ombyggnaden med BTN-modulerna.

Därav undrar jag om detta kan vara en negativ utformning?
Blir vattenflödet kanske för hämmat?
Skall jag ha sand inne i hörnet, eftersom det ligger massor med fiskbajs på botten.
Hur lång tid brukar det dröja innan vattnet blir klart efter att man gått över till blästersand (jag har aldrig fått så här grumligt tidigare när jag kört blästersand)?
Mitt vatten ser nästan "dammigt" ut, det är väldigt oklart.

1. Översiktsbild
[ATTACH=CONFIG]46714[/ATTACH]

2. Bild på utsugsgömman
[ATTACH=CONFIG]46715[/ATTACH]

3. Bild uppifrån (mycket bajs på botten i hörnet)
[ATTACH=CONFIG]46716[/ATTACH]

4. Från sidan (som ej ännu är täckt)
[ATTACH=CONFIG]46717[/ATTACH]

Jag väntar nya växter, så de som finns i karet hör hemma i ett av de andra, som jag bygger om just nu. Därav den lite ugly inredningen. :D

Tacksam för era svar.
#2 - 31 augusti 2011 08:13
jag har ju likadant fast hela bakgrunden istället. ingen sand bakom. bara onödigt. förstår inte vad du menar med luftflödet? det ska ju inte suga luft precis.

tycker din filter lösning ser kanon ut. ungefär precis som jag har det o det funkar awesome.

tvättade du sanden innan? har det gått tre veckor o vattnet inte är klart än? har du gjort vattenbyten? annars kan du ju lägga i lite filtervadd i filtret för att rena det sista.
#3 - 31 augusti 2011 08:36
Tack för svaret hannesc. Luftflödet skall vara vattenflödet. Lite felskrivet. Ska ändra direkt. :D

Ja, jag tvättade sanden, men det var ganska svårt. Men det "dammade" inte mycket när jag fyllde på. Upplever mer nu att det blir mer och mer oklart vatten.

Jag har gjort ett delvattenbyte, dock ganska litet samt avser att göra ett till idag. Vattenvärdena är riktigt bra, bara NO3 som visar litet utslag.
#4 - 31 augusti 2011 09:07
ne flödet hämmas inte nämnvärt. aja men gör VB o kanske i med lite filtervadd i filtret så kommer det nog klarna upp.
#5 - 31 augusti 2011 09:15
Tvttade inte ens min jula blästersand och hade kristallklart efter någon vecka. Var dock en tät dimma de första dagarna. Nu grumlas det inte ens när jag är och planterar eller råkar rycka upp en planta eller två. Det ska lägga sig förr eller senare, om det fortfarande är grumligt beror det kanske på annat?
#6 - 31 augusti 2011 12:15
Om det gått tre veckor med grumligt vatten s beror det nog inte på sanden. Kanske problemet är nån alg? Prova att plantera nåt snabbväxande, kanske vallisneria americana? Samt gör regelbundna vattenbyten varje vecka, ett på tre veckor är för lite.

Edit: Bajset suger du upp vid vattenbytena.
#7 - 1 september 2011 12:09
Tack för tipset MrLogic!

Jag ska försöka få tag i lite bra växter. I min lilla stad finns det inte så bra utbud. Får åka till Norrköping snarast och köpa växter. Det ser som du säger ut som ett algproblem. Jag hittar ingen källa någonstans, men jag har nu vid vattenbytet sett små vita "tufsar", som liknar någon form av alg. Dessa känns lite misstänksamma.

Jag kollade i akvariedagboken, och det var 2 veckor sedan förra vattenbytet. Kanske för länge även det? Kör ni andra varje vecka?

Annons