dålig fallhöjd, använda pump istället?

#1 - 12 februari 2006 14:52
nu är det så att jag har ganska dålig fallhöjd mellan akvariet och mitt handfat, ca 1dm(botten på akvariet) vilket ju kommer att leda till en ganska långsam tömning av vattnet, är det någon som prövat använda externa hjälpmedel(elektrisk vattenpump osv) och har någon i de lägre prisklasserna att rekommendera? helst vanlig växelström, inte 12v.
#2 - 12 februari 2006 14:58
Om du har ytterfilter så kan du ju alltid köra det där igenom. Problemet är att skiten då fastnar i dess filter.

Annars fungerar en vanlig cirkulationspump utmärkt. En pump som pumpar 1500-2000 liter/h hade nog varit lagom då. En sådan kostar inte mer än 3-400kr.
#3 - 12 februari 2006 16:14
Om du har ett större kar så kan du använda en länspump.
Det gör jag.
#4 - 12 februari 2006 16:27
jag körde eheims 1250(universalpump), och hade kanske 15 meter slang och det funkade bra, kanske tog 20-30 min för den att pumpa ut 250 liter.
#5 - 13 februari 2006 00:32
buckshot: länspump? berätta mer
#6 - 13 februari 2006 03:07
förvisso 12v men är ju rätt enkelt å fixa genom en bilbatteriladdare till exempel.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87878
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87880
#7 - 13 februari 2006 07:34
ah, jo, de har jag kollat på, men de ser inte ut att ha ett insug som man kan koppla en slang till, vilket är vad jag är ute efter.

i sig så är ju ett ytterfilter faktiskt en möjlig lösning, men liksom de flesta andra akvariefilter så har ju de lust att lägga av om det kommer för mycket luft i det.
#8 - 13 februari 2006 07:40
Jag har också rätt kass fallhöjd från karet till toan (som är lägsta avloppet på den våningen, badrummet på ovanvåningen), alltså borde jag knaa använda en cirkulationspump till att exempalvis pumpa ut vattnet i vasken istället? sweet!

Bör man sätta igång det med hävert i alla fall, och var är det bäst att sätta pumpen?
#9 - 13 februari 2006 08:02
[quote=plorozen]ah, jo, de har jag kollat på, men de ser inte ut att ha ett insug som man kan koppla en slang till, vilket är vad jag är ute efter.[/quote]

du tänker på slamsugning då eller ?
annars är de bara å trä en damstrumpa över så inte fiskar sugs in och ner i karet.
vill man köra finlir kan man alltid montera in en nivåbrytare också så sköter de hela sej rätt bra.

men kan ju alltid köra sån här så får du både insug utblås och bra armstyrka ;)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=363&iItemId=87876
#10 - 13 februari 2006 08:25
[quote=Nils Holmström]Jag har också rätt kass fallhöjd från karet till toan (som är lägsta avloppet på den våningen, badrummet på ovanvåningen), alltså borde jag knaa använda en cirkulationspump till att exempalvis pumpa ut vattnet i vasken istället? sweet!

Bör man sätta igång det med hävert i alla fall, och var är det bäst att sätta pumpen?[/quote]Använd en lång slang och ett avlopp på undervåningen. Funkar perfekt för mig.:)
#11 - 13 februari 2006 08:54
[QUOTE=RÖDLÖGA]Använd en lång slang och ett avlopp på undervåningen. Funkar perfekt för mig.:)[/QUOTE]

Kan jag ju inte, akvariet står ju på nedervåningen! Och badrummet är på ovanvåningen. Jag bor i lägenhet.
#13 - 13 februari 2006 09:35
Ja, typ en såndär har jag på väg, så den kan ajg ju använda. vad jag undrar är var man ska sätta den. i karet, vid avloppet eller nånstans mitt emellan. i karet med en slang på utblåset verkar mest logiskt?
#14 - 13 februari 2006 11:30
Du bör nog sätta den i akvariet, med en slang från utblåset. Tänk på att de felsta pumpar i den storleken endast har en tryckhöjd på ~ 2m. Eftersom du bor i lägenhet med badrummet på ovanvåningen så är det säkerligen mer än 2m upp du måste pumpa. Således fungerar det nog inte så bra...

Du kanske kan pumpa ut det genom fönstret ? :p ut i stupränna eller något.
#15 - 13 februari 2006 13:25
Jag tänkte då pumpa upp det i vasken istället, då jag helst vill hålla slangen borta från toaletten. och då blir det en höjdskillnad på kanske 30 cm, så det borde ju vara lungt.

Pumpar jag ut det genom fönstret blir nog ingen glad.. bor på 11 våningen...
#16 - 13 februari 2006 13:49
Hej, jag kopplar min slang på ett Aquaclear Powerhed, tömmer väldigt snabbt, sedan är det bara att koppla om slangen på duschen istället, byter cirka 150 liter vatten på 15 minuter... utan spill...

Mvh. // Gugge
#17 - 13 februari 2006 14:48
[QUOTE=plorozen]buckshot: länspump? berätta mer[/QUOTE]

Jag köpte en billig på biltema, 220v 5000l/h 300kr.

Annons