Har precis dragit igång mitt nya Fluval 404.
Ljudnivån är inte särskillt irriterande, men det som däremot stör mig är det abnormt låga vattenflödet.
Enligt Fluval så skall filtret, fullt belastat med feiltermaterial, pumpa ungefär 850L/h.
Som läget är nu så känns en klar utströmning om man håller hande innom en dm från utblåset, men flyttar jag handen ca 3dm bort från utblåset så känner jag i princip ingenting.
I mitt gamla kar har jag en Hydor R20 innerfilter som skall pumpa ca 900L/h. Framför detta har jag en 5cm tjock filtermatta (det är byggt som en filterhörna). Trots detta blåser detta filter på rejält, så trots en onromalt hög belastning på det filtret så är det oändligt mycket mer drag i det än i detta Fluval 404.
Insugsslangen är förvisso ca 160cm lång, men från filtret till utblåset är det bara ca 60cm.
Inga större böjjar på slangen (förutom dom som går ner i karet, och är böjda mha de slangböjjarbitar som följde med.
Vet inte om jag kanske har för mycket filtermaterial i filtret.
Det finns ju 4st korgar där jag uppifrån har, i tur och ordning:
Eheim Substrat Pro
Blå filtermatekuber på ca 1x2cm
Fluval BioMax + Eheim Substrat Pro (ca 50/50)
Fluval BioMax
Köpte 1L Substrat Pro vilket blev en nästan full korg + ½ till.
Kan det vara så att det blivit för mycket filtermaterial så att cirkulationen hämmas, eller skall detta inte spela någon större roll?
Känns som att cirkulationen i karet är allt annat än bra, fasten jag kör med ett Fluval 404 samt ett Fluval 4+ (i ett 540L).
Utblåsen är riktade mot varandra och sitter på var sin sida, men i mitten av karet känner man ingen cirkulation alls...
What to do?