Dålig cirkulation på filtret...!?

#1 - 23 juli 2004 15:40
Har precis dragit igång mitt nya Fluval 404.

Ljudnivån är inte särskillt irriterande, men det som däremot stör mig är det abnormt låga vattenflödet.

Enligt Fluval så skall filtret, fullt belastat med feiltermaterial, pumpa ungefär 850L/h.
Som läget är nu så känns en klar utströmning om man håller hande innom en dm från utblåset, men flyttar jag handen ca 3dm bort från utblåset så känner jag i princip ingenting.

I mitt gamla kar har jag en Hydor R20 innerfilter som skall pumpa ca 900L/h. Framför detta har jag en 5cm tjock filtermatta (det är byggt som en filterhörna). Trots detta blåser detta filter på rejält, så trots en onromalt hög belastning på det filtret så är det oändligt mycket mer drag i det än i detta Fluval 404.

Insugsslangen är förvisso ca 160cm lång, men från filtret till utblåset är det bara ca 60cm.
Inga större böjjar på slangen (förutom dom som går ner i karet, och är böjda mha de slangböjjarbitar som följde med.

Vet inte om jag kanske har för mycket filtermaterial i filtret.
Det finns ju 4st korgar där jag uppifrån har, i tur och ordning:
Eheim Substrat Pro
Blå filtermatekuber på ca 1x2cm
Fluval BioMax + Eheim Substrat Pro (ca 50/50)
Fluval BioMax

Köpte 1L Substrat Pro vilket blev en nästan full korg + ½ till.

Kan det vara så att det blivit för mycket filtermaterial så att cirkulationen hämmas, eller skall detta inte spela någon större roll?

Känns som att cirkulationen i karet är allt annat än bra, fasten jag kör med ett Fluval 404 samt ett Fluval 4+ (i ett 540L).
Utblåsen är riktade mot varandra och sitter på var sin sida, men i mitten av karet känner man ingen cirkulation alls...

What to do?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 juli 2004 15:54
TYcker att du först skall mäta hur mycket pumpen pumpar.
DEt görs lätt genom att man tar ett tomt litermått och tryker ner i akvariet så att överdelen är precis ovanför vattenytan. Sedan kollar man hur många sekunder det tar att fylla litermåttet och räknar sedan om till liter/timma.
#3 - 23 juli 2004 16:06
En idé är ju att ta bort impellern och koppla på en yttre pump, t.ex Eheim 1250 på 1200L/h. Planerar själv att göra det på en Fluval 104. Filterbehållaren och snabbkopplingen är ju bra på Fluvalfiltren så..
#4 - 23 juli 2004 19:29
Min Fluval pumpar lika bra som mitt Hydor R20 gjorde, (eller ja, dom "blåser" lika "långt"), och pumpen är fylld med 3 liter Ehfisubstrat pro och en liter BioMax, dvs helt fyllda filterbehållare.
#5 - 23 juli 2004 19:32
nilssonnet: Okej...det är ju inte ens mina...så det lär då knappast ha med det å göra. Kan det ha att göra med att det då å då kommer ut "luftpuffar". Har skakar å vält å haft mig, men då å då kommer det fortfarande ut "bubbelmoln" från pumpen...?
#6 - 23 juli 2004 20:43
Står filtret på golvet?
jag hade dåligt flås på min403 och läste sedan i bruksanvisningen att jag skulle se till att filtret stod mer i höjd med vattnet så vi satte det på ett bord och då blev det bättre
#7 - 23 juli 2004 21:17
Ja, det står på golvet. Kan ju testa å höjja det å se vad som händer!
#8 - 23 juli 2004 21:21
Skummt... Antingen finns det ofantligt mycket luft i filtret, eller så tar det in luft nånstans...

Så fort jag låter pumpen stå å gå en stund, så går det att skaka ut mer luft varje gång jag testar...
#9 - 23 juli 2004 21:28
Luften kan ta ett par dagar att få ut allt ibland tycker jag mig ha märkt
#10 - 23 juli 2004 21:53
Jag har rengjort mitt 404 en gång och då blev det också massor av luft som puffade ut. Jag envisades med att pumpa startknappen några extra gånger och sedan rucka på filtret från sida till sida och hålla en stund i tippat läge. Fungerade iaf för mig.

I de två nedersta korgarna har jag blå filtermatta tillskuren så de passar precis, i de övre två har jag BioMax. Från början hade jag även vadd över biomaxen i översta korgen men då blev flödet kasst.
Min fråga från annan tråd kvarstår - är det bättre att klippa småbitar av filtermattan än att ha en hel bit i korgen?
#11 - 23 juli 2004 22:06
Klara: Det BORDE bli bättre med små kuber än en stor matta...fast jag kanske tänker fel här...

Dels borde vattnet ha lättare att tränga igenom = bättre flöde. Dels känns det som om bakterierna har större yta att fästa på desto fler kanter det finns...
#12 - 23 juli 2004 22:07
Blev ingen påtaglig skillnad när jag höll filtret i vattennivåhöjd...
#13 - 23 juli 2004 22:23
Inte ska du behöva ställa det i vattennivåhöjd. Mitt står direkt på laminatgolvet jämte 375:an, har inget under det alltså. Slangarna hänger rakt på gaveln, har kortat dem så det passar precis. Det susar lite svagt om det, hörs bara nattetid när det är tyst i huset.

Jag var otydlig med vad jag var ute efter, sorry! Jag är främst ute efter om det då kanske blir bättre flöde från 404:an. Har insuget i filterkammare bakom en 50x20x10 filtermatta. Satte även in mitt gamla 2252 med två filtermoduler i kammaren. (Har nog tillräckligt ytor för bakterier att fästa på ;O))
#14 - 23 juli 2004 22:27
"Slangarna hänger rakt på gaveln, har kortat dem så det passar precis."

Hur menar du då? Går båda slangarna in på samma sida på karet!?

Mitt står på vänster sida av karet. Utblåsslangen går rakt upp och ner i karet på vänster sida. Insugningsslangen hänger bakom karet och går ner i höger bakre hörn.

Hur har du löst det menar du?
#15 - 24 juli 2004 00:52
Ursprungligen skickat av Datate

Mitt står på vänster sida av karet. Utblåsslangen går rakt upp och ner i karet på vänster sida. Insugningsslangen hänger bakom karet och går ner i höger bakre hörn.

Prova att göra tvärtom eftersom filtret pressar ut vattnet, men det har ingen egentlig sugkraft, långa slangar ger en tröghet i flödet, vilket måste vara bättre att ha på trycksidan.
#16 - 24 juli 2004 02:04
Ja, det blev faktiskt lite bättre när jag ändrade. Synd att man inte kan ha kortare slangar bara. Filtret är ju för högt för att kunna stå mitt under karet...
#17 - 24 juli 2004 02:52
Varför inte ha insug/utblås på samma sida ?
I mitt akvarie blir det cirkulation i hela akvariet (syns när man matar, det sprider sig överallt).
#18 - 24 juli 2004 12:06
Hmmm...trodde inte det var någon bra idé, men jag har ju bara tänkt själv utan att ha nått bevis på att det inte skulle funka.

Trodde att det mer skulle bli rundgång på ena sidan, men så kanske det inte blir.
Har ju endå ett Fluval 4+ sittande på andra sidan så...
#19 - 24 juli 2004 13:23
Ursprungligen skickat av Datate

"Slangarna hänger rakt på gaveln, har kortat dem så det passar precis."

Hur menar du då? Går båda slangarna in på samma sida på karet!?

Hur har du löst det menar du?

Ja, båda är på högersidan. Insuget i filterkammaren och "utkast" utanför kammaren, riktat snett mot åt vänster mot framrutan. Har strilrör längs med hela bakrutan från 2252an. Sammantaget ger detta en lugn cirkulation i hela karet.

Annons