Dålig cirkulation Juwel vison 260!

#1 - 25 januari 2009 22:15
Hej!
Har ett Juwel vison 260 med Malawi, tycker att det är dålig cirkulation på vattnet och bajset blir liggande i stora högar i gruset.

Funderar komplettera den befintliga (Juwel 1000) med någonting mer, antingen ett ytterliggare filer eller något för cirkulationen.:confused:

Någon som har några goda råd att dela med sig av?

Mvh
Jim
#2 - 26 januari 2009 06:13
Jag köpte för några månader sedan ett Cayman akvarium. Innerfiltret som följde med skulle var "så bra så" och jag läste en del om dess teknik på nätet.

Well. Jag hade samma problem som du har nu. När Djurkompaniet här körde 50% på alla ytterfilter passade jag på att köpa ett rejält Fuval (Stavning...?).
Vilken skillnad det är! Vattnet är otroligt mycket renare nu.

Jag kommer aldrig mer använda innerfilter, den saken är klar.
#3 - 26 januari 2009 08:33
innefilter kan funka bra oxå men det känns som vad som ofta rekomenderas är väldigt i underkant, till mitt 100liters kar kör jag ett aquael fan 3+ filter och detta rekomenderas för kar på 150-250liter men när jag hade ett anpassat för min storlek på kar vart det samma problem som du har, har till mitt 160liters kar nu ett innefilter på 2000l/h och det funkar oxå fint så skaffa lite extra cirkulation så ska du se att det snart blir bättre ;)
Guest
#4 - 26 januari 2009 12:55
Kör du alla standard filter i ditt Juwel, och när rengjordes de sist?
De fina (längst ner) sätter fort igen sig och går bra att byta ut till grova.
Juwels 1000 har jag i mitt 180L och det är bra flås i det.
Du kan visst kombinera med ett extra ytterfilter men kolla först upp om det behövs.
#5 - 26 januari 2009 13:00
Annars så borde väl Juwels 1500 huvud passa i ditt kar?

Jag hade nyligen samma problem med mitt Juwel kar.

Jag bytte då ut 2st av filtermattorna mot väldigt grova filter.
Köpte 1000impellern och slipade lite på den sen in med den i min 600 pump.

Vart rejäl skillnad när jag bytte ut 2 av filterbitarna bara.

Jag har även ett litet innerfilter på andra sidan som fräser uppe vid ytan.
#6 - 26 januari 2009 13:03
Jag bytte ut min Juwel-pump mot en Eheim (innerfilter) Och sicken skillnad:) Och den tar inte lika mycket utrymme heller:) Antar att Juwel räknar med att man ska ha vanlig sällskapsfisk i karet och inte ciklider...
#7 - 26 januari 2009 20:50
jag har satt in en hydor koralia nano i mitt rio 240 kar... men har fortfarande ett dött hörn men jag ser knappt nått skräp på botten och jag matar med räkmix så jag antar att det fungerar bra.

prova annars att ta bort alla munstycken från pumpen då bör du iaf få se på storm... mitt gamla rekord 96 med 400l/h pump och det är en rejäl skillnad på när jag vinklar utblåset än när jag kör helt utan...
det går virlvar på ytan och det fläskar på rejält bra...
#8 - 26 januari 2009 21:03
Anettejt skrev:
Kör du alla standard filter i ditt Juwel, och när rengjordes de sist?

De fina (längst ner) sätter fort igen sig och går bra att byta ut till grova.

Juwels 1000 har jag i mitt 180L och det är bra flås i det.

Du kan visst kombinera med ett extra ytterfilter men kolla först upp om det behövs.

Jag kör inte med alla filter, fick ett tips på att ta bort kolfiltret och filtervadden. Jag använder två grova och två fina.
Har inte speciellt smutsiga filter, har gjort ren dem någon gång då och då.

Menar du att cirkulationen skulle öka om jag valde fler grova filter?
#10 - 26 januari 2009 21:10
Markus1984 skrev:
Annars så borde väl Juwels 1500 huvud passa i ditt kar?

Jag hade nyligen samma problem med mitt Juwel kar.

Jag bytte då ut 2st av filtermattorna mot väldigt grova filter.

Köpte 1000impellern och slipade lite på den sen in med den i min 600 pump.

Vart rejäl skillnad när jag bytte ut 2 av filterbitarna bara.

Jag har även ett litet innerfilter på andra sidan som fräser uppe vid ytan.

Har funderat och köpa ett 1500, är inte riktigt säker på att det skulle lösa problemet bara.
Filter mattor....ska nog prova och byta ut de fina, flera tipsar om detta.

Det lilla innerfiltret, vad är det för typ?
#11 - 27 januari 2009 00:44
Oriolus skrev:
Har funderat och köpa ett 1500, är inte riktigt säker på att det skulle lösa problemet bara.

Filter mattor....ska nog prova och byta ut de fina, flera tipsar om detta.

Det lilla innerfiltret, vad är det för typ?

Vet inte vad mitt heter som jag har i...men ett vanligt litet innefilter.. om jag skulle bli tvungen att rekomendera nåt så är det Eheim Aquaball 2206..för att få lite fräs på ytan.. :)
Guest
#12 - 27 januari 2009 00:56
Oriolus skrev:
Jag kör inte med alla filter, fick ett tips på att ta bort kolfiltret och filtervadden. Jag använder två grova och två fina.

Har inte speciellt smutsiga filter, har gjort ren dem någon gång då och då.

Menar du att cirkulationen skulle öka om jag valde fler grova filter?

Ja!

Själv uppgradera jag mitt 180L från 600L/H till 1000L/H.
Tog bort det ena fina näst längst ner och bytade ut till ett grovt. (man kan ju byta bägge med, men det behövdes inte för min del)
Där kolfiltret satt klippte jag till en 10x10x2cm grov.
Vitt vadd använder dock jag högst upp. (men inte gynnar jag Juwel inte ;))

Jag har bra flås i mitt nu, har malar som kräver det.
Jag skulle vilja påstå att de fina filterna sätter ner genomströmmningen rejält.
Jag ser med till så att kanelerna uppe och nere hålls rena genom att slamma dom varje vecka vid VB.
#13 - 27 januari 2009 00:58
Lite frågor anetteJt:
Hur vet du att det gick från 600-1000l/h (mätpryl?)

Vad menar du med att "slamma dom" annette? Dvs. vilken del mer på filtret behövs rengöras?

Vart köper man den vita filterdelen billigare som passar på juwelkaren?
Guest
#14 - 27 januari 2009 01:02
Bowman skrev:
Vad menar du med att "slamma dom" annette? Dvs. vilken del mer på filtret behövs rengöras?

Det finns ju dubbla insug på dessa "hus" och kanalerna bör slammas regelbundet. Jag brukar göra det inifrån huset sett. Men det går ju att ta det utifrån med. Man gör det som blir enklast för en.

(sen skadar det ju inte att rengöra pumphuvudet och impellorn lite då o då. ;))
#15 - 27 januari 2009 01:06
Ja ok. Jag har ju iofs byggt in mitt pump(filter)hus fattade aldrig riktigt vad dessa runda hål var till för egentligen. Ett var ju vändt mot glasrutan på kortsidan av karet det andra ut i karet.

Sen så fattade jag inte hur dom kunde sitta där dom gjorde, för det skulle ju innebära att det vattnet som drog in genom dessa inte skulle sköljas över filtermedian som det vatten som sugs in via gallret högst upp..

Inser att detta låter lite svårt att förstå, men filterna/pumpen borde väl se likadana ut i Juwel?

Lade till lite frågor i förra inlägget med Anette.
Guest
#16 - 27 januari 2009 01:07
Bowman skrev:
Lite frågor anetteJt:

Hur vet du att det gick från 600-1000l/h (mätpryl?)

Vart köper man den vita filterdelen billigare som passar på juwelkaren?

Fler frågor...:d

Nej jag måtta inte, jag köpte ny pump. Jag vet att det går att bara byta "upp" impellern men min pump var ändå två år gammal.

Köper Tetras vita vadd och drar ut en halv meter på bordet så det blir platt och ca 1.5-2 cm högt. Sen klipper jag 10x10 bitar av det.
Lite pill men satan vad man spar pengar. Har ju mer än ett Juwel med.
#17 - 27 januari 2009 01:09
Anettejt skrev:
Fler frågor...:d

Nej jag måtta inte, jag köpte ny pump. Jag vet att det går att bara byta "upp" impellern men min pump var ändå två år gammal.

Köper Tetras vita vadd och drar ut en halv meter på bordet så det blir platt och ca 1.5-2 cm högt. Sen klipper jag 10x10 bitar av det.

Lite pill men satan vad man spar pengar. Har ju mer än ett Juwel med.

Okaj, då hänger jag med!
Tetras vadd i välutrustade zoobutiker eller?
Guest
#18 - 27 januari 2009 01:10
Bowman skrev:
Ja ok. Jag har ju iofs byggt in mitt pump(filter)hus fattade aldrig riktigt vad dessa runda hål var till för egentligen. Ett var ju vändt mot glasrutan på kortsidan av karet det andra ut i karet.

Fast de runda hålen är för antingen höger eller vänster placering.
I hålet skall pumhuvudet sticka ut.
Jag menar att de smala kanalerna bör rengöras. Alltså insuget.
Guest
#19 - 27 januari 2009 01:13
Bowman skrev:
Okaj, då hänger jag med!

Tetras vadd i välutrustade zoobutiker eller?

Ja eller vilket annat märke som helst. Jag tycker däremot om Tetra eftersom det är lite kompaktare och därför passar bra till klippa till såhär.
Tror Tetras vadd säljs t.o.m på Ica.
#20 - 27 januari 2009 01:20
Anettejt skrev:
Fast de runda hålen är för antingen höger eller vänster placering.

I hålet skall pumhuvudet sticka ut.

Jag menar att de smala kanalerna bör rengöras. Alltså insuget.

Ja ok.

Dock så är dessa hål jag pratar om inte utblåsen, utan hål under den nedre halvan av själva filterhuset.. Skumt.
Guest
#21 - 27 januari 2009 01:24
Bowman skrev:
Ja ok.

Dock så är dessa hål jag pratar om inte utblåsen, utan hål under den nedre halvan av själva filterhuset.. Skumt.

Fast pumpens runda hål sitter ganska långt ner. Fast inte under halva dock.
Nu får du ju nästan slänga upp en bild på ditt hus så jag får se vad du menar.
#22 - 27 januari 2009 01:27
Anettejt skrev:
Fast pumpens runda hål sitter ganska långt ner. Fast inte under halva dock.

Nu får du ju nästan slänga upp en bild på ditt hus så jag får se vad du menar.

Jag sitter på jobbet, så jag kan inte förens i morgon.
En av sidorna är ju en bakgrund limmad på också, men den andra sidan skall jag ta ett kort på. Den som är mot kortsidan.
#23 - 27 januari 2009 01:28
Jag fick tag i ett "bundle-pack" med såna där vita filter 10x10cm i tyskland...har en hel del kvar...men efter det ska jag ta och köpa seras filtar och klippa till. det var ett bra tips!

GÅr ju inte att köpa juwels..4st för 50kr.
#24 - 27 januari 2009 01:30
Markus1984 skrev:
Jag fick tag i ett "bundle-pack" med såna där vita filter 10x10cm i tyskland...har en hel del kvar...men efter det ska jag ta och köpa seras filtar och klippa till. det var ett bra tips!

GÅr ju inte att köpa juwels..4st för 50kr.

Ja jag var ju också på väg att göra det enligt råd från dig, men det kändes overkill om man inte skulle ha nåt annat.
Så hittills så har jag faktiskt köpt ett pack med fyra för "bara" 39:- men endå..

Blir filtervadd i forts.

Annons