Jag har ett 320l Aquael hörnakvarie (60cm högt, 90 på de bakre sidorna) med tillhörande plastramp i vilken det sitter 2 36W sylvana (aquastar) plus reflektorer.
Just nu göder jag med en "light" PMDD (ligger alltså på lägre värden) så det växer väl inte så det knakar direkt.
Problemet är väl då att för att få bra sprutt på det hela skulle jag vilja införskaffa en CO2 "anläggning" men för att detta skall ge utdelning så behöver jag mer ljus. (erm, juh)
Därför vänder jag mig till expertisen här. Halogen ligger inte i plan än utan jag tänkte höra mig för om någon har en listig plan över hur man ev. kan använda nuvarande ramp och bygga in fler rör alternativt bygga en ny ramp. Är det någon som redan kanske har gjort detta med bra resultat?
Smidigast hade ju varit att sätta 4 rör som utgår från hörnet och ut i en "solfjäder" men då blir perspektivet helt fel eftersom ljuskoncentrationen kommer att ligga längst bak så jag antar att man får sätta kortare rör bakom de längre? (eftersom det är ett hörakvarie alltså.
Any ideas?
Mvh
/J