dålid kombination av ciklier

#1 - 15 april 2004 09:38
har eldbuk och skalar i samma kar. skalarerna är klart större men ändå har eldbuken övertaget, han kör faktiskt med skalarerna som han vill.

kommer det att gå i längden?

tacksam för svar.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 april 2004 09:43
Beror väl på hur stort akvariet är, men i ett mindre (på några få hundra liter) tror jag inte det kommer att funka i längden.
#3 - 15 april 2004 09:49
karet är på 256 liter
#4 - 15 april 2004 10:02
hur många av varje har du? det är ganska dumt att ha scalarer med elakare centraler, men i ett så pass stort kar kan nog ett par av varje fungera, så elaka är i regel inte eldbukar. se till att dela av och skapa naturliga revir åt de båda arterna.
#5 - 15 april 2004 11:09
Hej

Jag har varit med om motsatsen. Jag hade ett halvvuxet scalarepar, och ett halvvuxet eldbukspar tillsammans för ett antal år se´n. Scalarerna, särskilt honan, närmast terroriserade eldbukarna, de var livrädda för henne, och backade så fort hon kom emot dem. Och scalarerna var ändå inte i lektagen. Fiskar är ju individualister, och det handlar en hel del om vem som får det psykiska övertaget.

En liten späd tjej kan mobba och slå en större kille, om hans hjärna får för sig att hon är starkare. Samma med kompisens rottweilrar. Tiken väger 45 kg, hanen nästan 60, men hon bestämmer, för hon är äldre. Så vill hon ha en pinne han har, så morrar hon bara, och han släpper. Så storlek och så´nt har inte så stor betydelse. Jag tror att ett eldbukspar och ett scalarepar kan komma överens, men det kan också bli så att det ena paret tar över, i mitt fall scalarerna. Har nog en del med deras personlighet att göra.

MVH Micke

Annons