Dala/Zooline eller Ocean alu.ram?

#1 - 26 januari 2005 23:22
Hejsan alla!

Jag ligger i planering att köpa mig ett 375Liters alu akvarie. Har två förslag.

Dala/Zooline alu.ram 4000:-
Ocean alu.ram 3500:-

Det skiljer 500:- Någon som vet om det finns några vettiga skillnader på dem? Är Dala bättre/snyggare eller något eftersom det är 500:- dyrare?

Mvh Daniel Gimbert.
#2 - 27 januari 2005 05:18
Tyvärr har jag inte sett Oceanakvarierna, men Zoolines har jag ett av (vad jag vet).
På det är hörnen snyggt fogade, limningen hyffsad och nitarna som mittstaget är fästat med ligger helt i liv med ramen (sticker inte upp något).
#3 - 27 januari 2005 17:07
Jag tror att jag har ocean kar 2 st, ett 222L och ett 152L och de är verkligen bra fogade samt så tycker jag att deras ramar är snyggare än de på Dala/Zooline karen. Vad som skiljer dem i pris tror jag endast e märket, e som med Jeans eller liknande, man betalar bara för själva märket inte att kvalitén e bättre. (Gäller iof inte alla varor men många.)
#4 - 27 januari 2005 17:38
jag föreslår ett du tittar på aluramsakvarium från IMAZO AB. dom hållet riktigt bra priser och är snygga.
http://www.imazo.se

jag betalade 3900 för ett 540 med aluställning och en vanlig ramp det tyckte jag var ok, och det var nog inte hos den billigaste återförsäljaren.
#5 - 27 januari 2005 20:47
[QUOTE=metex]jag föreslår ett du tittar på aluramsakvarium från IMAZO AB. dom hållet riktigt bra priser och är snygga.

jag betalade 3900 för ett 540 med aluställning och en vanlig ramp det tyckte jag var ok, och det var nog inte hos den billigaste återförsäljaren.[/QUOTE]

Vet du var man kan få tag i ett sådan i Östergötland? Alternativt var man kan beställa det?
#6 - 27 januari 2005 22:05
[QUOTE=Gimbo][QUOTE=metex]jag föreslår ett du tittar på aluramsakvarium från IMAZO AB. dom hållet riktigt bra priser och är snygga.

jag betalade 3900 för ett 540 med aluställning och en vanlig ramp det tyckte jag var ok, och det var nog inte hos den billigaste återförsäljaren.[/QUOTE]

Vet du var man kan få tag i ett sådan i Östergötland? Alternativt var man kan beställa det?[/QUOTE]

maila IMAZO och fråga efter dom närmaste återförsäljarna.
#7 - 27 januari 2005 22:16
Tittade på deras (imazo) alu.ram i svart. De var riktigt snygga.
#8 - 28 januari 2005 07:13
Har ett Ocean nu men har tidigare haft Dala och tycker mest det handlar om tycke och smak, kvalitén är jämförbar. Jag gillar Oceans ram bättre pga att den är mer stilren, inget tjafs med profiler och spår där smuts kan fastna, bara en enkel och rak list! Att Ocean sedan är lite billigare ser jag som en ren bonus :)
#9 - 28 januari 2005 08:11
Stog även jag och valde mellan ocean och dala/zooline och det blev ett ocean. Riktigt snyggt akvarie är det!

Köpte det från pwss - http://www.pwss.nu/productsByCategory.asp?intCatalogID=7&strCatalog_NAME=Ocean+alu%2Erams+akvariepaket
#10 - 28 januari 2005 08:29
Vanliga aluminiumramar tycker jag förstör intrycket i ett akvarium, metall över huvud taget stör "myskänslan". Svart ram är förståss snyggare då eftersom det inte ger samma metallintryck.
admin
Christian Alfredsson
#11 - 28 januari 2005 17:07
Jag har burkar från båda. Båda är snygga. Finishen på silikonfogarna var bättre på Dala. Svart aluminiumram får man vara mycket mer rädd om då repor syns tydligt.
#12 - 29 januari 2005 01:16
[QUOTE=metex]jag föreslår ett du tittar på aluramsakvarium från IMAZO AB. dom hållet riktigt bra priser och är snygga.

För att inte snurra till det i onödan så kan jag påpeka att tillverkare av Imazo´s alukar är Ocean. [:-65]
#13 - 29 januari 2005 01:22
[QUOTE=join4t]Vanliga aluminiumramar tycker jag förstör intrycket i ett akvarium, metall över huvud taget stör "myskänslan". Svart ram är förståss snyggare då eftersom det inte ger samma metallintryck.[/QUOTE]
Jag gillar aluramskar men har väldigt svårt för svarta ramar och svart silicon det tycker jag är absolut väldigt markant och störande,:) tur att vi alla är olika, trist annars.
#14 - 29 januari 2005 16:54
Håller också med signaturen "Admin". Dala/Zoolines silikonfogar är verkligen förstklassiga, vilket jag inte riktigt kan säga om Oceans dito som ändock också är av hög kvalitet.

Ocean håller genomgående en hög kvalitet, men Dala/Zooline ser jag personligen som ännu ett litet snäpp mer välgjorda. Om detta faktum sedan är värt en merkostnad på 500kr är upp till den enskilde att avgöra. Personligen skulle jag betala merkostnaden.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
#15 - 29 januari 2005 17:18
Verkar som om merparten tycker att Dala håller lite högre kvalité. Kvalité står mig varmt om hjärtat :) Självklart betalar jag mer än gärna mellanskillnaden om jag får en produkt som håller och är mer välgjord.

Då ser planen ut så här för mig. Inom ca en månad skaffa mig ett Dala svart alu.ram på 375L. Bakgrund, en ODA från Aquael. Och ett ytterfilter från Eheim (2217).

Låter som en bra start.

Man får tacka för hjälpen av valet.
#16 - 29 januari 2005 19:24
Vad gäller Dalas kvalite så hoppas jag att dom ryckt upp sig. Mitt 253 liters med svarta lister hade vissa missar. För det första så slarvades det bort, så det tog lite tid innan jag fick det (om det var Dala eller transportfirman vet jag inte). Sedan så var det silikonsmetningar på bottenglaset som man visserligen inte ser när gruset är i, men det ser inte så kul ut när man hämtar det. Dom svarta profilerna är inte svarta i hörnen, där dom är sågade och passformen är inte riktigt 100%, men en svart tuschpenna löste det. Jag fick även silikonsläpp längst ut där silikonet är tunnast/slutar, vilket jag fick höra att det bara var att skära bort. Fogarna såg efter ett par dagar med vatten i ut som om det var mögel på dom, men det försvann efter ett tag (kanske har med CO2 att göra?). Pratade med han som jag köpte det av och skulle få reklamera det eller byta ut det mot ett Ocean istället, men då skulle jag inte få svarta lister om jag inte väntade igen och det hade jag ingen lust med... Nu är karet strax över året och jag är faktiskt nöjd med det. Det är skitsnyggt, men jag tror inte att jag köper ett Dala igen.. :rolleyes:
#17 - 29 januari 2005 20:04
Är det någon som vet vart ocean karen är tillverkade?

Dala/zooline tillverkas av Samhall i Malung. Jag var först inne på att köpa ett dala och hämta det direkt i fabriken (bor i Falun) men det blev mycket dyrare än andra alternativ.
#18 - 29 januari 2005 22:02
[QUOTE=metex]
Dala/zooline tillverkas av Samhall i Malung.
[/QUOTE]

Zooline/Samhall har kursat en omgång, så jag tror det är ett "riktigt" företag nu som tillverkar Zooline-karen..
#19 - 22 april 2008 23:48
Gammal tråd... Men ingen har tänkt eller frågat om skillnaden på glaset!! Ocean kör med tjockare glas och har 10mm även på gavlarna där dala kör med 8mm på t.ex ett 375L Tyngre kar men bör hålla bättre och är stabilare.. Har kar av båda märkena och Ocean anser jag vara det bättre utav dem båda
#20 - 23 april 2008 04:53
Undrar om inte oceans ramar är just profillister som inte har någon eller ytterst liten funktion för hållbarheten, dalas är ju nästan liknande som åleds akvarium i själva ramen.
Kanske där av priset på ocean samt att ocean använder kraftigare glas.

Ocean åandra sidan säljs av "Fyra tassar i Linköping, Djurmagasinet i Norrköping".
#21 - 23 april 2008 19:29
Dessa märken har haft mycket skiftande kvalitet. Ibland har det gjorts riktigt dåliga kar. Akvastabil är ett betydligt säkrare kort kvalitetsmässigt!
#22 - 23 april 2008 19:51
Var upplysningsvis på Djurmagasinet idag i Norrköping.
De sålde ett aluminium akvarium på 540liter med täckglas och lysramp för 2995kr.
Ingen ställning dock men det kan man kanske bygga själv?
#23 - 17 maj 2008 21:59
[quote=Akvarieprofilen;1131951]Gammal tråd... Men ingen har tänkt eller frågat om skillnaden på glaset!! Ocean kör med tjockare glas och har 10mm även på gavlarna där dala kör med 8mm på t.ex ett 375L Tyngre kar men bör hålla bättre och är stabilare.. Har kar av båda märkena och Ocean anser jag vara det bättre utav dem båda[/quote]
Inte riktigt sant,enligt PWS sidan så kör Ocean med 10mm i botten resten är 8mm.
Detta är ända upp till 540 liter,först vid 600 liter blir det 10mm glas i allt.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=43&cat=645&page=1
http://www.pwss.nu/product.php?productid=44&cat=645&page=1

Annons