Dala ramakvarium.

#1 - 15 oktober 2004 17:45
Hejsan! Det är dags för mig att skaffa ett till akvarium. Ska titta på ett begagnat Dala ramakvarium 170.l Någon som har erfarenhet av märket? Eller tips som kan va bra när man köper begagnat?
#2 - 15 oktober 2004 18:16
hehe....kan inte låta bli men DalaILamakvarium HiHi :)
#3 - 15 oktober 2004 18:25
Jag har ett 375 l av samma märke och är väldigt nöjd med det!

En fördel för dig är att se ditt kar igång med fisk och allt. Kolla fogarna ordentligt och sen köp det om du tycker priset passar! Tänk på att repor drar ner priset.

lycka til!
#4 - 15 oktober 2004 18:31
Ett riktmärke när det gäller pris på begagnat är ca 100 kr/litern, vilket bli 1700 eller. Varje repa minus ca 100-200 kronor. Har jag lärt mig och ibland lär jag mig fel... fråga Marie_J... sessiliflora...
#5 - 15 oktober 2004 18:49
Ursprungligen skickat av Lenmar

Ett riktmärke när det gäller pris på begagnat är ca 100 kr/litern, vilket bli 1700

1700kr för ett 170 liter? Nä det kan man ju köpa två nya för!
Möjligt vis 1000kr om det är komplett med ramp, pumpar,sand mm
#6 - 15 oktober 2004 18:50
Vi borde inte träffas på det här visset =)Ja med lite sessiflora får man ännu bättre pris=)
#7 - 15 oktober 2004 19:01
Ursprungligen skickat av Lenmar

Ett riktmärke när det gäller pris på begagnat är ca 100 kr/litern, vilket bli 1700 eller. Varje repa minus ca 100-200 kronor. Har jag lärt mig och ibland lär jag mig fel... fråga Marie_J... sessiliflora...

Du skojar väl ? Felskrivning ? 1,5-3 kr/liter är väl mer realistiskt ? Beroende på skick och ålder då givetvis ? Och då menar jag bara själva karet !

Mvh/Janne
#8 - 15 oktober 2004 19:05
Skall man köpa begagnat, så skall det vara en bra bit under halva nypriset tycker jag ! Och sedan finns det vissa som vill sälja med en massa fisk ! Plus att dom vill ha betalt för fisken ? Helknasigt !

Mvh/Janne
#9 - 15 oktober 2004 19:09
Ha ha!!!!
Ta bort mig innan jag dör av skam!!!
Har läst att 10 kr litern är ett bra riktmärke och 100-200 kronor minus per repa! Beror väl på var i landet du bor, hur god tillgång det finns på beg.marknaden. Själv hade jag nog kunnat tänka mig att betala max 1000 kr för 170 liter å då skulle det varit jättefint och repfritt.

Attans oxå... nu skall jag sjunka ner i badet med ett glas rödjut å glömma mina hårresande svar. Det värsta är att ni citerat mig... då kan jag inte bara ta bort mitt svar...

Marie_J... varför har du inte kollat mig???
#10 - 15 oktober 2004 19:17
[8D] Fniss ! Du kan annars få köpa mitt 960 för 96000 !

Mvh/Janne
#11 - 15 oktober 2004 19:50
Hoppas du har gôôôôrmånga repor som man kan göra lite avdrag för jannemannen!!!
[B)][:-39][:-37][:-63][:-74][:-75][:I][:-89][:-121]
Skammens rodnad må lysa på mina kinder!!!

"Rosa Redig"
#12 - 15 oktober 2004 20:00
Helt klart dags att börja sälja sina gamla kar!!! Jippie! Gran Canaria here I come![:-37]
#13 - 15 oktober 2004 20:15
Ja, ja jag bjuder på det....
(Varför badade jag inte tidigare?)(Eller svepte det där glaset??)

Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

Det gäller att fortsätta kampen mot bakåtsträvarna, man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
#14 - 15 oktober 2004 20:22
Jamen, det var ju bara skoj, ju. Alla får vi till det ibland... Och då är det bara att huka sig.
#15 - 15 oktober 2004 20:33
Ursprungligen skickat av jannemannen

Skall man köpa begagnat, så skall det vara en bra bit under halva nypriset tycker jag ! Och sedan finns det vissa som vill sälja med en massa fisk ! Plus att dom vill ha betalt för fisken ? Helknasigt !

Mvh/Janne

Jag tycker nog det handlar mer om tillgång och efterfrågan. Jag vet inte var du(ni) bor men i Stockholm så går grejerna ganska dyrt så här är det inget fyndläge direkt. I dom södra regionerna verkar ju däremot beg. akvarium "växa på träd" och man verkar kunna göra riktiga fynd.
#16 - 15 oktober 2004 20:55
Ja Lenmar man kan ibland göra fel...

Men jag anser att du har så mycket positivt att tillföra forumet så det gör inget att det blir fel.
#17 - 16 oktober 2004 04:03
Betalade 3000:- för ett 1,5 år 450 liters med snygg möbel, 3 pumphuvuden, ett fluval4+ och två lysramper (ett med tre T8- och två T5-lysrör).
Inga fiskar eller sand.
Tyckte det var ett bra pris.
#18 - 16 oktober 2004 06:35
När man tittar på begagnatpriser så verkar få människor fundera över vad man får till. Själva karet i sig är rätt så lätt att bedöma, jag tycker ett märkesakvarium är värt lite mer än ett "hemlimmat", men i övrigt så får man inte mer än 4-5:-/litern för små akvarier upp till 50-60 liter och sedan ned i en fallande skala till 2-3:-/litern för de större.

Men är det dessutom en belysning, filter och möbel med, så blir det mer svårbedömt. En snygg lysramp med fräscha rör är värt en del. Det vet alla som börjat med att få köpa nya rör. Ett bra filter är också värt en hel del. Och en snygg möbel som passar akvariet utan extra spånskivor, hockeypuckar och annat är värt mycket mer än ett hemmabygge av plyfa.

Och får man sedan som ny handla av någon som kan något, och som står flera timmar och visar hur allt fungerar, hur man skall göra etc, så är det också värt några hundralappar på priset.

Lägg sedan till bakgrunder och tillbehör som grus, håv, mat, slangar, elkontakter, timer etc så kan priser på begagnade akvariepaket variera ordentligt utan att någon har gjort ett dåligt köp. I slutänden handlar det ju om att köparen skall finna priset rimligt, inte hans kompisar.

Däremot kan jag ibland känna viss medkänsla när jag ser annonser på Blocket från människor som köpt riktigt svindyra möbelakvarier för 10-15.000:- och tröttnat efter ett halvår eller så. Deras kostnad för en kort bana som akvarist blev hög.
#19 - 16 oktober 2004 11:37
OK... Tack för de tips jag har fått. Akvariet finns i stockholm och kostar 1450 kr, inklusive ljusramp, värmare och reningsverk. Jag kollade nypriset och det ligger på 1200 kr för endast akvariet. Så jag hoppas att jag gör en hygglig affär som får allt det andra för 250kr. Det kan i alla fall inte bli sämre än mitt första akvarieköp... Ett åttakantigt hembygge som läckte ut 50 l vatten andra natten jag hade det... Och som totalförstörde parketten.... Blev ett dyrt akvarium....
#20 - 16 oktober 2004 12:24
Hu, tycker jag verkar dyrt eller inte så väldigt fyndigt i alla fall. När jag räknar 10 kr litern så är det inklusive tillbehör som doppvärmare, ljusramp och filter.
Lycka till!
#21 - 16 oktober 2004 12:48
Jag får nog hålla med Lenmar att det lätt lite dyrt. Men vi är väl kanske lite bortskämda med bättre priser på akvarium och tillbehör här nere i göteborgsområdet.

Jag betala själv 1500 kronor för mitt 375 med filterpump, 2 rörs armatur, värmare och grus.
#22 - 16 oktober 2004 15:24
Något fyndpris kanske det inte är, men hur prisvärt det är beror ju på så mycket mer.
Vad är det för filter, ytterfilter är dyrare än innerfilter och Eheim bättre än det det mesta, vad är det för lysrör och hur nytt är det (Triton är bättre och dyrare än smäckigt no-name från någon stormarknad) och är det enkelrörsramp eller dubbel, vad är det för klass på övriga tillbehör (om det följer med några sådana) etc. .
Vad man är beredd på att slanta upp beror även på hur gärna man vill ha det och hur bråttom man har. Vad man än ger är det ALLTID någon som fått mycket mer mycket bättre och mycket billigare än man själv fått ge.
#23 - 16 oktober 2004 15:35
Hej !

Jag har själv ett Dala kar på 360l sedan 1991.Jag är nöjd med det förutom att i början fick väldiga problem med kisel alger..Dåligt ljus?.Nu funkar det bättre sen jag har satt in ett extra rör...
Ni kan beskåda det på min Zoon...Afrika karet...
Är det ngn som vet om det finns underskåp fortfarande att köpa till det? Längden är 125 cm o bredden 52 cm...Mvh Jan
#24 - 16 oktober 2004 20:12
Tack för alla tips. Jag köpte i alla fall akvariet. Jag fick karet, dubbel ljusramp, Sylvania rör, Eheim aquaball reningsverk, värmare, grus, växter och rötter! Jag kollade upp nypriserna och fick det till 2900kr. Och karet är bara sex mån gammalt. Så jag tycker jag har gjort ett bra köp! PLUS att killen jag köpte av hade hela lgh fullt av akvarier och hållit på med fiskar hela sitt liv! Goda råd är aldrig dyra!
#25 - 16 oktober 2004 20:21
Låter som du gjorde ett bra köp!

Annons