När man tittar på begagnatpriser så verkar få människor fundera över vad man får till. Själva karet i sig är rätt så lätt att bedöma, jag tycker ett märkesakvarium är värt lite mer än ett "hemlimmat", men i övrigt så får man inte mer än 4-5:-/litern för små akvarier upp till 50-60 liter och sedan ned i en fallande skala till 2-3:-/litern för de större.
Men är det dessutom en belysning, filter och möbel med, så blir det mer svårbedömt. En snygg lysramp med fräscha rör är värt en del. Det vet alla som börjat med att få köpa nya rör. Ett bra filter är också värt en hel del. Och en snygg möbel som passar akvariet utan extra spånskivor, hockeypuckar och annat är värt mycket mer än ett hemmabygge av plyfa.
Och får man sedan som ny handla av någon som kan något, och som står flera timmar och visar hur allt fungerar, hur man skall göra etc, så är det också värt några hundralappar på priset.
Lägg sedan till bakgrunder och tillbehör som grus, håv, mat, slangar, elkontakter, timer etc så kan priser på begagnade akvariepaket variera ordentligt utan att någon har gjort ett dåligt köp. I slutänden handlar det ju om att köparen skall finna priset rimligt, inte hans kompisar.
Däremot kan jag ibland känna viss medkänsla när jag ser annonser på Blocket från människor som köpt riktigt svindyra möbelakvarier för 10-15.000:- och tröttnat efter ett halvår eller så. Deras kostnad för en kort bana som akvarist blev hög.