Dags igen, ytterfilter till 600L, DÖDSTYST ska det va!!!!

#1 - 12 april 2012 00:06
Ja, nu får vi se om vi kan samsas om ett bra filter för mitt 600L kar. Vill antagligen hamna på kring 1500L/H och kan tänka mig att beställa från tyskland om det skiljer för mycket i pris mot här hemma (främst eheim). Filtret ska vara riktigt tyst, alltså ingen "brummande man inte tänker på", utan TYST! Sitter 1m från karet och vill inte höra det.

De filtren som jag har hittat och vill ha åsikter om är (tipsa gärna om andra som är bra):

JBL cristalprofi 1501
Dom har visst kommit med en ny model som verkar spännande. Har ett nu, men tyvärr är det gammalt och läcker lite. Dock har jag ett 250 som funkar helt klockrent och låter precis som jag vill, alltså ingenting. Bra pris på det också! Låg energiförbrukning.

Eheim pro 2080
Hört lite om spruckna slangkopplingar (eller liknande), kanske fixat nu? Lite dyrare filter, men från tyskland känns priset ok. Man verkar få med filtermaterial? Hyfsat låg energiförbrukning.

Aquael Uni Max 700
Lite högre energiförbrukning. Hört mycket gott om ljudnivån. Finns för ett överkomligt pris på svenska sidor. Ingår filtermaterial.

Finns det några fler man ska spana in? Kollade lite på tetratecs stora modell, men den drar väldigt mycket W... Så vet inte om jag är så intresserad av den.
#2 - 12 april 2012 01:49
Jag slår ett slag för JBL 1501 då jag har 2 st själv till mitt 575 liters. Jag tycker dom är väldigt tysta men allt är ju relativt... Filtermaterial ingår förresten, både matta, bollar och makaroner. Det gjorde iaf det när jag köpte dom för ett halvår sen.
#3 - 12 april 2012 02:14
har en 1400 EF modell härifrån, http://www.allpondsolutions.co.uk/aquarium-1/aquarium-filters/external-filters.html
knäpptyst och då sitter jag 2,5 meter ifrån akvariet i skrivandes stund. Bang for the bucks iaf enligt mig.

modellen skall vara exakt som tetratec, sunsun, aquatop etc etc..de slänger på lite alla möjliga märken på denna typen av filter men allt är detsamma..fast här får du ju ett UV som fungerar klockrent också.
#4 - 12 april 2012 04:00
[QUOTE=Gackt;1586588]har en 1400 EF modell härifrån, http://www.allpondsolutions.co.uk/aquarium-1/aquarium-filters/external-filters.html
knäpptyst och då sitter jag 2,5 meter ifrån akvariet i skrivandes stund. Bang for the bucks iaf enligt mig.

modellen skall vara exakt som tetratec, sunsun, aquatop etc etc..de slänger på lite alla möjliga märken på denna typen av filter men allt är detsamma..fast här får du ju ett UV som fungerar klockrent också.[/QUOTE]

Det där läste jag om igår i PFK och det fick väldigt bra betyg. Blev lite sugen på ett själv men sen kom jag på att jag redan har för många filter.
#5 - 12 april 2012 14:49
[QUOTE=Yokas;1586587]Jag slår ett slag för JBL 1501 då jag har 2 st själv till mitt 575 liters. Jag tycker dom är väldigt tysta men allt är ju relativt... Filtermaterial ingår förresten, både matta, bollar och makaroner. Det gjorde iaf det när jag köpte dom för ett halvår sen.[/QUOTE]

Ja, klart att det är relativt. Men vill alltså inte ha ett brummande som man "lär" sig att inte lyssna på. Gött att det ingår, då är det ju ett riktigt fint pris :)

[QUOTE=Gackt;1586588]har en 1400 EF modell härifrån, http://www.allpondsolutions.co.uk/aquarium-1/aquarium-filters/external-filters.html

modellen skall vara exakt som tetratec, sunsun, aquatop etc etc..de slänger på lite alla möjliga märken på denna typen av filter men allt är detsamma..fast här får du ju ett UV som fungerar klockrent också.[/QUOTE]

Kommer inte satsa på UV, men helt klart ett alternativ. Hur funkar frakten från UK? Och ingick det filtermaterial?
#6 - 12 april 2012 16:50
[QUOTE=Vanish;1586724]Ja, klart att det är relativt. Men vill alltså inte ha ett brummande som man "lär" sig att inte lyssna på. Gött att det ingår, då är det ju ett riktigt fint pris :)

Kommer inte satsa på UV, men helt klart ett alternativ. Hur funkar frakten från UK? Och ingick det filtermaterial?[/QUOTE]

Jag köpte min via Ebay och det är antagligen där de tjänar mest pengar. http://stores.ebay.co.uk/All-Pond-Solutions
Tog 4 arbetsdagar sen var det framme. Kommer välpacketerat i en UPS skåpbil och levererar fram till dörren där du tar emot ditt paket. Frakten går på 10 GBP, ca 110:- svenska. Hade grönt vatten i mitt 312L kar och UV-ljuset gjorde allt glasklart på 5 dagar ca.

Min bästa akvarieaffär änsålänge i alla fall. De flesta föredrar väl Eheim men jag såg ingen anledning i att köpa en sådan när jag såg det här priset typ. Ingick 3 fyllda lager med filtermaterial, kolfilter, keramikringar och biobollar. Kan behövas lite extra sönderklippt filtermatta hos biobollarna, annars är allt perfekt.

Jag har mitt filter i ett gammalt köksskåp bredvid mitt kar och jag hör inget iaf. Rekommenderas.

Ta en titt på min "recension"/ genomgång av innehållet på youtube.
" target="_blank">
#7 - 12 april 2012 17:41
[QUOTE=Vanish;1586724]
Kommer inte satsa på UV, men helt klart ett alternativ. Hur funkar frakten från UK? Och ingick det filtermaterial?[/QUOTE]

Samma finns även utan UV, då 10 pund billigare.

Jag har beställt direkt från www.allpondsolutions.co.uk och då den största modellen som ska kunna skyffla 2000L/min. Frakten gick på 15 pund. Nu väntar jag bara på UPS-bilen. Ska även byta ut kontakten från UK till vanlig svensk plugg. Samma volt så det är bara att byta kontakt. Funkar även med adapter men jag kör hellre utan.
#8 - 12 april 2012 17:44
Såg förresten nu att det bara var på den största modellen som det blev billigare utan UV. Då kan du lika gärna köpa med eftersom lampan har en strömbrytare så du kan välja om den ska vara igång eller inte.
#9 - 12 april 2012 18:10
aquael unimax ger bara ett susande ljud ifrån sig i och är i en klass för sig när det kommer till ljudnivå. Dem har löst ljudproblemet genom att använda 2 mindre pumpar istället för 1 kraftig. Enkelt att få tag på reservdelar hos butiker i sverige.
#10 - 12 april 2012 19:03
[QUOTE=Gackt;1586764]Jag köpte min via Ebay och det är antagligen där de tjänar mest pengar. http://stores.ebay.co.uk/All-Pond-Solutions
Tog 4 arbetsdagar sen var det framme. Kommer välpacketerat i en UPS skåpbil och levererar fram till dörren där du tar emot ditt paket. Frakten går på 10 GBP, ca 110:- svenska. Hade grönt vatten i mitt 312L kar och UV-ljuset gjorde allt glasklart på 5 dagar ca.

Min bästa akvarieaffär änsålänge i alla fall. De flesta föredrar väl Eheim men jag såg ingen anledning i att köpa en sådan när jag såg det här priset typ. Ingick 3 fyllda lager med filtermaterial, kolfilter, keramikringar och biobollar. Kan behövas lite extra sönderklippt filtermatta hos biobollarna, annars är allt perfekt.

Jag har mitt filter i ett gammalt köksskåp bredvid mitt kar och jag hör inget iaf. Rekommenderas.

Ta en titt på min "recension"/ genomgång av innehållet på youtube.
" target="_blank">
[/QUOTE]

Är inte så kräsen på märkerna såsätt. Kan jag hitta ett bra och relativt billigt i Sverige så tar jag självklart det. Men det viktiga är att det är ett bra och tyst filter oavsett märke!

[QUOTE=cabasa;1586788]Såg förresten nu att det bara var på den största modellen som det blev billigare utan UV. Då kan du lika gärna köpa med eftersom lampan har en strömbrytare så du kan välja om den ska vara igång eller inte.[/QUOTE]

Du hade rätt i första, det är 10 pund billigare att köpa utan UV. Och det är det jag isf satsar på! Lite drygt med adapter bara :/

[QUOTE=åheim;1586797]aquael unimax ger bara ett susande ljud ifrån sig i och är i en klass för sig när det kommer till ljudnivå. Dem har löst ljudproblemet genom att använda 2 mindre pumpar istället för 1 kraftig. Enkelt att få tag på reservdelar hos butiker i sverige.[/QUOTE]

Det låter jäkligt bra! Ja, att den finns i hyfsat pris i Sverige talar ju helt klart för det. Sen vet jag inte om butiker i Göteborg säljer just detta, men det går ju åtminstone att beställa
#11 - 12 april 2012 20:21
Du behöver ju ingen adapter om du inte vill. Klipp bara av kabeln, skala de tre ledarna och skruva fast i en jordad plugg som du hittar på vilket byggvaruhus som helst.
#12 - 12 april 2012 23:12
[QUOTE=cabasa;1586829]Du behöver ju ingen adapter om du inte vill. Klipp bara av kabeln, skala de tre ledarna och skruva fast i en jordad plugg som du hittar på vilket byggvaruhus som helst.[/QUOTE]

Är det så enkelt ska jag nog klara av det ;) Har ju trots allt lekt lite med el någongång :p
#13 - 13 april 2012 01:30
om du inte skulle orka pilla med det finns ju alternativet att helt enkelt köpa dig en adapter, skadar ju inte att ha en universal som funkar tsm Uk, usa, kina osv om man reser en del och köper hem en massa saker. Men annars är det som cabasa säger enkelt att fixa.

edit:

tex
http://www.tradera.com/universal-kontakt-adapter-usa-uk-till-eu-reseadapter-auktion_171010_153798011
#14 - 13 april 2012 05:20
[QUOTE=Gackt;1586860]om du inte skulle orka pilla med det finns ju alternativet att helt enkelt köpa dig en adapter, skadar ju inte att ha en universal som funkar tsm Uk, usa, kina osv om man reser en del och köper hem en massa saker. Men annars är det som cabasa säger enkelt att fixa.

edit:

tex
http://www.tradera.com/universal-kontakt-adapter-usa-uk-till-eu-reseadapter-auktion_171010_153798011
[/QUOTE]

Tack tack :) Jag borde väl egentligen veta detta, men saker från Tyskland, är det samma kontakter som här?

Fasen, blir inte riktigt klok på det här... Känns som att det står mellan Aqualen och Cristalprofi e1501...
#15 - 13 april 2012 05:26
Ja, tyskland har samma plugg som sverige.
#16 - 13 april 2012 20:21
Eller så köper man bara ett sånt här paket. 10 st pluggar för mindre än 30 kr inkl frakt. Skitsmidigt att ha ett gäng hemma om man ofta köper elektronik utomlands. http://www.ebay.com/itm/Lot-10-European-US-USA-to-Euro-EU-Travel-Charger-Adapter-Plug-Converter-EA41B-/230774621081?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35bb3d4399
#17 - 14 april 2012 09:05
[QUOTE=Yokas;1587117]Eller så köper man bara ett sånt här paket. 10 st pluggar för mindre än 30 kr inkl frakt. Skitsmidigt att ha ett gäng hemma om man ofta köper elektronik utomlands. http://www.ebay.com/itm/Lot-10-European-US-USA-to-Euro-EU-Travel-Charger-Adapter-Plug-Converter-EA41B-/230774621081?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35bb3d4399[/QUOTE]

Njaee problemet med den pluggen är att den inte funkar för UK produkter, däremot så fungerar den med kinaprodukter och amerikanska produkter. Fast det var ju nice price. :)
#18 - 16 april 2012 20:48
Någon som råkar veta om det finns någon återförsäljare av Aquael i Göteborg?
#19 - 16 april 2012 21:17
[QUOTE=Vanish;1587731]Någon som råkar veta om det finns någon återförsäljare av Aquael i Göteborg?[/QUOTE]Herkules zoo har med unimax 150-700 i sin artikellista iallafall!
#20 - 16 april 2012 21:19
[QUOTE=åheim;1587737]Herkules zoo har med unimax 150-700 i sin artikellista iallafall![/QUOTE]

Gött! Då blir det en tur dit. Allra helst skulle jag vilja sponsra Trop, tycker han (Kent?) är otroligt trevlig! Men tror inte han har mer än Eheim och Fluval
#21 - 16 april 2012 21:26
[QUOTE=Vanish;1587738]Gött! Då blir det en tur dit. Allra helst skulle jag vilja sponsra Trop, tycker han (Kent?) är otroligt trevlig! Men tror inte han har mer än Eheim och Fluval[/QUOTE]Han kan alldeles säker ta hem ett till dig;)
#22 - 16 april 2012 21:35
Det borde han ju iofs kunna göra ;) Får ta vägen förbi honom och snacka med han!
Christer5
#23 - 20 april 2012 16:43
Fick du någon ordning på ditt köp ?

Annons