Ja, nu får vi se om vi kan samsas om ett bra filter för mitt 600L kar. Vill antagligen hamna på kring 1500L/H och kan tänka mig att beställa från tyskland om det skiljer för mycket i pris mot här hemma (främst eheim). Filtret ska vara riktigt tyst, alltså ingen "brummande man inte tänker på", utan TYST! Sitter 1m från karet och vill inte höra det.
De filtren som jag har hittat och vill ha åsikter om är (tipsa gärna om andra som är bra):
JBL cristalprofi 1501
Dom har visst kommit med en ny model som verkar spännande. Har ett nu, men tyvärr är det gammalt och läcker lite. Dock har jag ett 250 som funkar helt klockrent och låter precis som jag vill, alltså ingenting. Bra pris på det också! Låg energiförbrukning.
Eheim pro 2080
Hört lite om spruckna slangkopplingar (eller liknande), kanske fixat nu? Lite dyrare filter, men från tyskland känns priset ok. Man verkar få med filtermaterial? Hyfsat låg energiförbrukning.
Aquael Uni Max 700
Lite högre energiförbrukning. Hört mycket gott om ljudnivån. Finns för ett överkomligt pris på svenska sidor. Ingår filtermaterial.
Finns det några fler man ska spana in? Kollade lite på tetratecs stora modell, men den drar väldigt mycket W... Så vet inte om jag är så intresserad av den.