Dags för nytt kar

#1 - 15 april 2008 21:33
Nu snart är det löning och jag har kollat runt lite efter ett nytt kar och har hittat ett för rätt pris och storlek (200L). Märket är Aquael och jag undrar om detta märke står för bra kvalitet?

Jag är för övrigt fortfarande relativt ny på det här med akvarium och är osäker på de tekninska prylarna. Vad behöver jag? Hur stora saker? Behöver jag verkligen ett ytterfilter? Hur många kg grus behövs? Och vilka märken erbjuder bäst kvalitet?

Tacksam för svar. :)
#2 - 16 april 2008 15:12
Man behöver inte ett ytterfilter, men de är bättre på sätt att man inte behöver rengöra dem lika ofta, och att de är bättre på att rena vattnet på grund av de har större filteryta.

AquaEl är ett ok märke. Inte det superduperbästa, men fullt godtagbart. Jag kör gärna med deras innerfilter, eftersom de har de där smarta magnetfästena. :)
Annars är nog Eheim bland det bästa man kan ha, men man får betala därefter också.

Ha gärna ett filter som pumpar runt 5 ggr vattenvolymen per timme (i ditt fall 1000lit/timme).

Vad du sedan skall ha beror på hurdant akvarium du vill ha...mycket växter och fiskar från sydamerika/asien/västafrika, eller en malawi-/tanganyikabiotop med mest klippor och sand?
#3 - 16 april 2008 22:41
Tack för info :) Hur pass stor doppvärmare borde jag skaffa då?
Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska ha för fisk. Är 200L för litet för discus?
#4 - 16 april 2008 22:56
Du bör nog vänta med discus om du är nybörjare då discus är ganska känslig och kräver hög standard.Det rådet har jag själv fått som nybörjare och det är nog en välldigt bra rekomendation!

Annons