Dags för ny belysning?

#1 - 22 februari 2017 19:57
Jag har ett 260 lit juvel vision och jag har haft samma belysning i det i alla år men nu har jag bytt fiskar, sand och inredning i karet och kanske jag ska byta belysning också?

Nu är sanden biltemas sand (relativt ljus) och jag kommer ha ganska mycket rötter, en del bruna samt röda stenar och mycket växter! Fiskarna är bland annat endlers och fjärilsciklider.

Mina båda lysrör gick sönder idag efter ett elfel i huset och jag hade ett extra hemma: Juwel High-Lite 54W Colour

Vad tycker ni att jag ska köpa som det andra lysröret? (förut hade jag ett som hette daylight tror jag)

#2 - 22 februari 2017 20:38
Lägg upp nån bild :)

Jag kör med LED, sjukt starkt ljus xD
#3 - 23 februari 2017 14:58
Jag kör med Juwels LED den är helt kanon
#4 - 23 februari 2017 15:43
Kommer med en bild om en stund, har precis möblerat om så så det är grumligt nu.
#5 - 24 februari 2017 06:21
Juwel hilite daylite funkar bra för akvarieväxter och ger bra ljus/färgåtergivning. Men bra LED är ju ett alt. kostar lite mer dock..
#6 - 24 februari 2017 12:49
Är inte LED väldigt hypat just nu? Visserligen kan man få fräna färgkombinationer om man vill det. Men för den som inte satt sig in i färgspektra är det svårare att välja ett som fungerar bra med växterna.
#7 - 24 februari 2017 13:51
[QUOTE=LoGeek;n2367077]Är inte LED väldigt hypat just nu? Visserligen kan man få fräna färgkombinationer om man vill det. Men för den som inte satt sig in i färgspektra är det svårare att välja ett som fungerar bra med växterna.
[/QUOTE]

Jo, så är det ju. Skall man ha bra LED som funkar till t.ex. ett växtakvarium får man betala en slant. Det finns väldigt mycket "musse pigg-grejor" till salu som inte håller måttet. Att köpa LED istället för T5 i syfte att spara energi är rätt meningslöst. Enda anledningen som jag ser det är att slippa köpa dyra lysrör samt ifall man vill ha skuggspel och möjlighet att styra ljusmängd och ev. färg.
#8 - 24 februari 2017 15:36
[QUOTE=Sleaper;n2367078]

Jo, så är det ju. Skall man ha bra LED som funkar till t.ex. ett växtakvarium får man betala en slant. Det finns väldigt mycket "musse pigg-grejor" till salu som inte håller måttet. Att köpa LED istället för T5 i syfte att spara energi är rätt meningslöst. Enda anledningen som jag ser det är att slippa köpa dyra lysrör samt ifall man vill ha skuggspel och möjlighet att styra ljusmängd och ev. färg.[/QUOTE]

Ja att kunna styra ljusmängd och färger är ju en lyx man bara får med led. :)
#9 - 24 februari 2017 16:33
Jag tänkte bara nytt lysrör
#10 - 25 februari 2017 09:00
[QUOTE=Torreador;n2367095]Jag tänkte bara nytt lysrör [/QUOTE]

Jag hade nog köpt nya HiLite Daylight och alltså även bytt color-röret.
#11 - 25 februari 2017 12:09
Aha, 2 st likadana då med andra ord?
#12 - 26 februari 2017 08:11
[QUOTE=Torreador;n2367140]Aha, 2 st likadana då med andra ord?[/QUOTE]

Jo, ifall man vill ha bra ljus till växterna.

Annons