[QUOTE=Ekenberg;n2395636]Efter ett par olyckor med ytterfilter för cirka tjugofem år sedan ( olycka ett nyfiken tvååring, olycka två tuggsalig hundvalp vid båda tillfällen fanns jag hemma tack och lov) har jag bara använt mig av innerfilter och prövat det mesta, Eheim och Fluval har funkat bäst, håller med Björn om att Eheim är lite mercan och ser nog fluval som en trogen Volvo , jag har Fluval som är över tjugo år, men de behövs tre av av dem för att få samma styrka som ett Eheim. [/QUOTE]
Jag behöver väl nu ett "porschefilter" ett snabbt filter med bra kvalitet, behöver mycket ytrörelse en tag framöver, har både Volvo och Mercedes, men båda är litet tröga, inte turbo i dessa modellerna. Känns med som en Peugeot 505 från 1975, den går bra, men inte speciellt snabbt.
Varning för "citroënkvaliteten" ser bra ut, har en himla massa finesser och konstiga tekniska lösningar på problem som inte existerar.
Italienska filter är mer som Fiat, Sicce (som tillverkar Juwels filtrer) kan vara jättebra, men man kan också få måndagsexemplar. Men som hos Fiat, reservdelarna är billiga.
Jag har sett på diverse internetbutiker att det finns jänkare också, kanske är bra, vem vet, men en del är för 110V och 60Hz, man borde reagera då man ser en bild på stickkontakten som har US-standard.
Visste du förresten att Eheim även har tillverkat elektriska trådbussar?
http://home.kpn.nl/helde862/Eheim/eheim.htm
Visserligen i de vanligaste modelljärnvägskalorna H0 och N, men iallafall, ja även linbanor och skidliftar till modelljärnvägen bär Eheims namn. Mångsidig firma!
Jag köper nog ett Eheim 2252 nästa gång, vilket kan bli innan jul i år, kompletterar med extra filtermoduler, så att hela filterapparaten kan stå på botten med utströmmaren i eller strax under vattenytan, kosta vad det kosta vill! Bättre att det kostar litet pengar än att man går och irriterar sig på dålig kvalitet.
Nu går det en städpatrull med både en liten Mercedes och en gammal Volvo Amazon tillfälligtvis bredvid Juwelfiaten.
Inser nu, med en himla massa fiskar och ännu flera växter att juwelpumen med väl tilltagen filterbehållare får jobba hårt, den räcker inte till nu.
Hade i torsdags hög nitrit, fiskarna såg trötta ut, satte då ned extrafilter efter ett vattenbyte, matar nu sparsamt och nitriten efter detta är knappt mätbar.