Ja hörni, jag bestämde mig för GT till slut (de har det i min butik). Så nu sitter jag här med mitt Shrek-gröna kar och hoppas jag inte ska ångra mig. Antagligen ryker väl Amano-räkorna då... 😔
Jag kommer inte överens med PMDD, både alger och cyanokom tyckte jag när jag började med det. Jag kan inte tillräckligt om vattenkemi för att börja ta bort ngn av ingredienserna.
Jag hade högt nitrat vid något tillfälle tidigare, vilket jag märkte på att fiskarna stod och flåsade. Tror i vart fall att det berodde på det, övriga värden var bra. Men det kanske var fel slutledning?
Jag valde GT eftersom jag läst många andras noteringar om att de inte tyckt att Blue Exit funkat bra. Det fanns heller inte i butiken.
Orsaken till obalansen i karet kan säkerligen vara för länge tänd ramp, kanske felaktigt ljus, och för täta VB. Jag brukar dessutom grota runt en massa i akvariet vid VB, flytta växter och slamsuga. Säkert byter jag för mkt vatten också. Efter denna GT omgång får jag prova mig fram vad som kan vara största orsaken.
På Akvarielagret rekommenderade de SeaGel som en hjälp, ngt flera av dem där använder själva. Jag har dock inte hittat en rad skrivet om det här på ZP så jag vet inte. Det innehåller ju bl a aktivt kol - och enligt en annan affär kan för ivrigt användande av kol också medföra cyano. Jag har haft aktivt kol i filtret sen innan sommaren, men tog bort det för en tid sedan.
Jag vet alltså varken ut eller in, nu provar jag detta. Wish me luck.