Dags för GT - men måste jag skrubba roten först?

#1 - 4 januari 2014 12:27
Jag orkar inte mörklägga, eller hålla på med Easy Carbo längre. Snabbväxande växter har heller inte hjälpt. Cyanon kommer åter hela tiden, värst närmast utblåset och ytan, dvs på roten. Den t o m bubblar, fotosyntes!

Nu ska jag testa GT, som jag läst att flera andra har lyckats med.

Men - måste jag borsta roten o övrigt ren fr cyano först? Och filtermediat - ska jag skölja ur det först? Jag antar att jag gör ett VB innan?
#2 - 4 januari 2014 13:23
Varför inte testa Blue Exit om du nu ändå ska ha i kemikalier. Har uppfattat det som att karet blir mindre negativt påverkat med det än med GT.
#3 - 4 januari 2014 13:34
Helt sant... Blue Exit är mycket bättre... Och sedan blir det nog lite svårt att få tag på GT här i Sverige då handlarna inte får sälja det mer. Däremot kan du köpa det från tex Tyskland
#4 - 4 januari 2014 13:44
Hur man än vrider och vänder på det så kommer du inte bli av med cyanon om inte förutsättningarna för det försvinner.
GT och Blue Exit dödar ju bakterierna men förutsättningarna för att komma tillbaka finns ju kvar.

Jag har haft samma problem som du, testat det mesta. Just nu leder jag men man vet aldrig om det kommer tillbaka.
Min lösning har varit mörkläggning och färre vattenbyten. Då kunde jag hålla det begränsat.
Jag göder även med PMDD och håller koll på nitratnivåerna, som det är just nu ligger jag över 20 men måste hålla mig under 35-40 för att jag har problem med HIH.
Nitrat nivån bör man hålla upp för att få balans mellan nitrat och fosfat, den balansen är viktig eftersom cyanon "lever" av fosfat. Växterna behöver mer nitrat än fosfat (har för mig att det ska vara en faktor på 10:1). Håller man då upp nitratnivåerna så kommer mängden överskottsfosfat minska och det växterna konkurrerar ut cyanon.

Som sagt, jag leder just nu men det ligger och pyr på sina ställen, bla under gruset vid frontrutan.
Jag har även medicinerat med Octizin en sväng, det gav också bra resultat (i mina ögon bättre än GT, Blue Exit har jag inte provat.).
Men tänk på att allt i snäckväg och även vissa räkor tvärdör när du medicinerar med denna typen av bakteriedödande preparat.

Så som slutsats, om du har bestämt dig för att medicinera så rekommenderar jag att du mörklägger först gärna 2 vändor (med några dagar imellan så att växterna hinner återhämta sig) så att du får bort det mesta redan innan du bombar bort dom med kemikalier.
#5 - 4 januari 2014 13:49
För mig har det funkat med mörkläggning - inte i tre dagar, utan i fem :)

//Inger
#6 - 4 januari 2014 14:08
Hos mig fungerade Blue Exit jättebra, allt var borta efter knappt två veckor och har inte kommit tillbaka. Nu tror jag i och för sig att jag ställde till det själv genom att jag gjorde en stor omöblering av växter och inredning...så efter det lät jag akvariet vara i fred tills jag lade ned det:)
#7 - 4 januari 2014 17:25
Ja hörni, jag bestämde mig för GT till slut (de har det i min butik). Så nu sitter jag här med mitt Shrek-gröna kar och hoppas jag inte ska ångra mig. Antagligen ryker väl Amano-räkorna då... 😔

Jag kommer inte överens med PMDD, både alger och cyanokom tyckte jag när jag började med det. Jag kan inte tillräckligt om vattenkemi för att börja ta bort ngn av ingredienserna.
Jag hade högt nitrat vid något tillfälle tidigare, vilket jag märkte på att fiskarna stod och flåsade. Tror i vart fall att det berodde på det, övriga värden var bra. Men det kanske var fel slutledning?

Jag valde GT eftersom jag läst många andras noteringar om att de inte tyckt att Blue Exit funkat bra. Det fanns heller inte i butiken.

Orsaken till obalansen i karet kan säkerligen vara för länge tänd ramp, kanske felaktigt ljus, och för täta VB. Jag brukar dessutom grota runt en massa i akvariet vid VB, flytta växter och slamsuga. Säkert byter jag för mkt vatten också. Efter denna GT omgång får jag prova mig fram vad som kan vara största orsaken.

På Akvarielagret rekommenderade de SeaGel som en hjälp, ngt flera av dem där använder själva. Jag har dock inte hittat en rad skrivet om det här på ZP så jag vet inte. Det innehåller ju bl a aktivt kol - och enligt en annan affär kan för ivrigt användande av kol också medföra cyano. Jag har haft aktivt kol i filtret sen innan sommaren, men tog bort det för en tid sedan.

Jag vet alltså varken ut eller in, nu provar jag detta. Wish me luck.
#8 - 4 januari 2014 17:55
Och nu ska jag inreda mitt mindre kar, omstart från sällskap till Tanganyika - kul! Så har jag nåt skoj att titta på medan Shrek verkar.
#9 - 4 januari 2014 19:05
Ja cyanon försvinner garanterat tillsammans med alla dina fina bakterier i ditt filter!
Vad som garanterat inte försvinner är anledningen till varför du fått cyano! Sen gör du nog rätt i att räkna med att räkorna stryker med.
#10 - 4 januari 2014 22:25
Ja cyanon försvinner garanterat tillsammans med alla dina fina bakterier i ditt filter!

Vad som garanterat inte försvinner är anledningen till varför du fått cyano! Sen gör du nog rätt i att räkna med att räkorna stryker med.


Japp så är det. Ska nog gå att reda ut det med.
#11 - 27 januari 2014 23:03
När cyanobakterierna hade festival i min 220 l burk bytte jag vatten (ca en tredjedel åt gången) varje dag i 3 dagar, sen vräkte jag i en massa vattenpest (ca 25 stänglar). Behandlingen fungerade utmärkt. Vattenpesten växte som satan och cyanon blev brungrå och liksom rullade ihop sig till korvar på bottnen som sedan enkelt kunde sugas upp med slangen. Kanske inte funkar för alla, men det funkade för mig.











Annons