Dags för CO2 hemmabygge...

#1 - 8 november 2003 13:54
Nu är det dags för CO2 hemmabygge. Nu när ja äntligen fått tag i en fet lysramp så måste jag även tillföra mer CO2.
Jag har:
luftpumpsslang (silikon)
liknande slang (antagligen silikon/plast)
Det som fattas är 2 PET flaskor, samt torrjäst & socker. Ska springa ner och handla jästen och flaskorna.
Jag har en limpistol. Ni vet, en sån där billig en som man trycker in "limstavar" i. Fungerar den som tätning i korken? Inget giftigt?
Något jag glömt?
Vore jättetacksamm om jag kunde få ett bra och fungerande recept på en "CO2-laddning" (tror ni kaller det för mesk (?)). Karet är på 100L.
Sen till sist. Vart ska jag placera utblåset där koldioxiden kommer? Vid en pump så att det sprids eller vid växterna???
#2 - 8 november 2003 14:06
<font color="red">Skippa limpistolen. Borra med en 5.0 - 5.5 milimeters borr och klipp slangen snett och dra igenom.</font id="red">
#3 - 8 november 2003 14:19
Varför skippa limpistolen?
#4 - 8 november 2003 14:34
<font color="red">Onödigt, svårt att få det att sitta ordentligt. </font id="red">
#5 - 8 november 2003 14:41
Tänkte mig mest som tätning. FÖrst trycka igenom slangen i det för lilla hålet. Samt smeta ut lite lim runt hålet så att det e lite tätare. Inget att rekommdera? Om det inte är giftigt finns det väl knappast nå nackdelar(?)(
#6 - 8 november 2003 14:47
Det verkar som om de flesta har sina flaskor uppe på rampen, för att hålla värmen så jäsningen fungerar bra. Sant? E ju inte direkt snyggt med 2 feta flaskor med slangar uppe på allt.. eller? NÅn med förslag på hur man gör på annat vis?
#7 - 8 november 2003 14:47
<font color="red">Gör som du vill. Men kom ihåg att jag varnade dig! [:D]

Nämen det kommer bli kletigt och kladigt och om du vrider slangen åt ett håll kan limmet släppa.</font id="red">
#8 - 8 november 2003 14:51
Det är iofs sant! Men hmm. Får se iaf.

DU har inga andra tips angående dom andra punkterna/frågorna ?
#9 - 8 november 2003 15:01
jag ställde min flaska på en telefonkatalog så att den inte skulle stå på det kalla golvet. det jäste i 2-3 veckor på en sats.
ljusrampen kan nog bli för varm så att jästen dör om du har otur.
#10 - 8 november 2003 15:03
Ok.
Jag har ett skåp under akvariet där jag hade tänkt ha det. Så det funkar utan "varma fötter"?
#11 - 8 november 2003 15:10
ja..och har du bara 100 liters akvarie så vill du ju inte ha full sprutt på CO2 ändå..står den i ett skåp så är det ju inget drag runt flaskan & den kommer hålla rumstemperatur.
#12 - 8 november 2003 15:27
Ytterligare en fördel med att inte limma är att slangen förhoppningsvis hoppar ur om det skulle bli stopp någonstans i systemet. I stället för att flaskan smäller som en stinkbomb alltså.
Vet inte om det får plats i skåpet, men själv hade jag min flaska i en hink vatten med en doppvärmare, så jag kunde få den temp. jag ville.
#13 - 9 november 2003 01:59
Vet inte om det får plats i skåpet, men själv hade jag min flaska i en hink vatten med en doppvärmare, så jag kunde få den temp. jag ville.

Det var en ganska så bra idé.. Kanske får göra nåt sånt. Ha flaskorna i en hink med vatten + doppvärmare.
Frågan är bara om båda flaskorna får plats. men det är väl bara den med jästen som behöver vara i, eller hur?
#14 - 9 november 2003 02:06
Vattenflaskan är bara en "gastvätt" för att inte få ut mäsk-stanken i rummet. Den extracknäcker också som bubbelräknare.
#15 - 9 november 2003 08:06
.. och så är den en extra säkerhet om mäskflaskan skulle tippa eller jäsa över (har hänt mig) - då trycks inte mäsken ner i akvariet, vilket tydligen inte är så kul.
#16 - 9 november 2003 10:25
vad ska det vara i den andra flaskan då? Har bara hört talas om att man har en enda flaska?
#17 - 9 november 2003 14:55
Man leder gasen genom en flaska med vatten.
#18 - 9 november 2003 16:07
Hur då?
#19 - 9 november 2003 16:16
Fyll en halvliters (eller hur stor du vill) pet-flaska till 2/3 med vatten. För ner slangen från mäsken ner genom korken i vattnet. Sätt fast en ny slang i korken på samma sätt som du fäster slangen från mäskflaskan och led ner den i akvariet. Se självklart till att flaskan är tät efter konstens alla regler precis som med mäskflaskan. Nu kommer gasen först bubbla genom din "tvättflaska" och sen ner i akvariet.
#20 - 9 november 2003 16:50
Bilder:
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=16&thread=467
#21 - 9 november 2003 17:08
Fast jag kopplar ihop flera flaskor med T-kors på slangarna.
#22 - 9 november 2003 17:17
Mm.. Då kan man ha en liten backventil innan varje flaska så att man kan skruva bort en flaska medans man gör ny sats..
#23 - 9 november 2003 17:22
Japp, eller så använder man bara en klämma som klämmer ihop slangen när det behövs. Jag har slutat använda backventil för de läckte bara. Har provat Tetra och en noname.
#24 - 9 november 2003 17:30
Hehe.. Fin bild defdac..

Är klar med bygget nu. Nu återstår bara mäsken. Skulle gärna vilja ha ett recept för ett 100L kar. :)
#25 - 9 november 2003 17:35
Med ett så litet kar får du göra en sats och sen styra upplösningen genom att flytta alträbiten djupare eller grundare och framför utblås mm tills du får rätt pH.
#26 - 9 november 2003 17:51
Har ingen alträbit.. men en syresten.
Vart ska jag placera den? Vid växterna eller var?
Fortfarande inget recept. :(
Vad använder ni för pH test? Jag har förtillfället bara UI-papperremsor. Ger ju inte direkt nån decimal på hur många gånger surare vattnet blivit.
#27 - 9 november 2003 18:02
Du vill få så fina bubblor som möjligt och ju längre ner under vattenytan du placesar den ju längre tid är bubblorna i kontakt med vattnet. Större bubblor stiger snabbare än små bubblor. Om du placerar den under pumpens utblås tex så virvlar pumpen runt bubblorna i akvariet.

Recept med gelatin finns i denna tråd. Recept utan gelatin kan exempelvis vara:
1 liter vatten
4 deciliter socker
½ tesked bikarbonat eller bakpulver
1 tesked torrjäst
#28 - 9 november 2003 19:16
Under pumpens utblås att rekommendera? Eller "fläktar" det bort koldioxiden
#29 - 9 november 2003 19:26
<font color="red">Nej, det blir perfekt!</font id="red">
#30 - 9 november 2003 19:43
oki:)
Fast jag vet fortfarande inte hur mycket torrjäst hur mycket socker o hur mycket vatten (eventuellt bakpulver) jag ska använda..
#31 - 9 november 2003 19:51
läs tråden lite nogrannare. [;)]
#32 - 9 november 2003 23:03
Ops! :)
Tack AndreasN.. Ska testa att göra mäsken imorn.
Hur många gram är en tesked bakpulver?
#33 - 10 november 2003 11:58
Jag vet inte hur många gram det är men det är 5ml.
#34 - 10 november 2003 12:40
Ok..
Tror en kron(färsk)torrjäst påse innehöll 50g..
#35 - 10 november 2003 12:44
En sån påse räcker ett bra tag.
#36 - 10 november 2003 12:56
Bra.. hehe..
Är fort. i skolan.. Blir fixa mäsken så fort jag kommer hem. *hoppas på att det ska funka*
#37 - 10 november 2003 18:22
Halloj halloj!
Har just planterat några nya växter SAMT FÅTT IGÅNG CO2!
Det bubblar på rätt fint nu. Har syrestenen vågrätt neråt med slangintaget högst, ungefär 15cm från ytan. Tycker det bubblar på bra. Är väl en grupp fina stora bubblor som svävar upp med nån/några sekunders intervall..

Jag har placerat den i ett hörn, ganska så nära under ett filter/pump utblås. Detta är bra va?

Sen, ska jag satsa att placera den så långt ner som möjligt? Eller är det risk för explosion i jästflaskan då? eftersom den kanske inte klarar att pusha på gasen vid det trycket?

#38 - 10 november 2003 20:36
Tror inte att det är något problem med trycket om du sätter ned syrstenen djupt. Förutsatt att du inte har några läckage i slangar och flaskor. Men en albit är bättre än en sten. Ger finare (och bättre) bubblor.
Försök placera luftstenen så att det inte bildas några stora bubblor. Gärna nära intaget till filtret om du har ett innerfilter. Det gör att bubblorna tar längre tid att nå ytan, vilkte är bättre.

Annars kan du ta en halvliters PET-flaska. Skär av botten på den. Sätt en slang från filterutblåset och led ned vattnet i flaskans topp. Placera flaskan upprätt i akvariumet (dvs korken, där vattnet kommer in från filtret högst upp). Sätt syrestenen med CO² i flaskan, underifrån. Sätt lite filtervadd eller blå filtermatta för utgången.

Nu blåses CO² ut i flaskan i små bubblor från stenen. Vattnet från filtret möter på nedfärden i flaskan bubblorna (som är på väg upp i flaskan). Filtermattan hindra bubblorna (men ej vattnet) från att komma ut ur flaskan innan de är upplösta i vattnet.

Nu har du en reaktor som fungerar bra (kanske för bra :) Håll koll på pH, så att det inte svingar för mycket (dvs sjunker för mycket när du kör CO²).
#39 - 10 november 2003 21:09
mm..
Men hur mycket kan det svikta? En pH i skillnad är ju 10 gånger så surt/basisikt.. Har för tillfället siameser, guppys, platys otincolus (mal, vet inte om den stavas så). Dessa är väl knappast nå pH-känsliga fiskar?

Hur gör jag på natten (t.ex. NU!), ska jag låta det vara som det är, eller ska ja öppna flaskan så att inte trycket ökar. Eller lyfta ur allt.
Jag ser att det fort. kommer bubblor in i PET-flaska 2. Fast inget i karet. (Karet är släckt)
Vore tacksamm för snabbt svar!
#40 - 10 november 2003 22:38
izac: Det har inte slagit dig att du kan få alla svaren direkt genom att söka i forumet?

Allt du frågat hitintills har redan diskuterats flera gånger...

Ett tipps bara...
#41 - 10 november 2003 23:04
Otocinclus är en känslig firre. En variation på 0,5 i pH är helt ok.
#42 - 10 november 2003 23:14
en sak bara..alla pratar om en tvättflaska sist..
för att det skall funka så får man ju ha en diffusor där med, och fixa total upplösning, annars kommer ju ändå bara gasen svischa förbi & ut i karet..orenad.
#43 - 10 november 2003 23:19

alla pratar om en tvättflaska sist..

för att det skall funka så får man ju ha en diffusor där med, och fixa total upplösning, annars kommer ju ändå bara gasen svischa förbi & ut i karet..orenad.

Nej det är inte *gasen* som renas utan eventuella mäskrester som kan klättra uppför slangen och ner i akvariet. Om mäsken trillar omkull kan även tvättflaskan oftast förhindra någon större katastrof (förutsatt att tvättflaskan kan ta upp nästan hela innehållet ur mäskflaskan).
#44 - 10 november 2003 23:43
ok...du har en poäng i det..
Det får väl bli en "tvätt" flaska då...
#45 - 10 november 2003 23:56
Dessutom så hindrar den otrevlig lukt att komma ut.
#46 - 11 november 2003 09:39
Jag har en "tvättflaska".
Det kommer inga bubblor in akvariet, nu när jag kollade in. Fast jag hör och ser bubblor komma in i tvättflaskan. Kan detta bero på att dom inte haft "varma fötter". HAr haft dom stående på hyllan brevid under natten. Ställde dom iaf på lysrampen nu i hop om att det ska funka.
Fungerar det att mäta pH endast med Universalindikatorremsor? Ska hur som helst fråga om jag får låna hem en pHmätare (digital) från skolan. Antar att den är bäst.
#47 - 11 november 2003 10:18

Det kommer inga bubblor in akvariet, nu när jag kollade in. Fast jag hör och ser bubblor komma in i tvättflaskan. Kan detta bero på att dom inte haft "varma fötter".

Om det bubblar i tvättflaskan så jäser det ju på fint? Vad menar du?

Om det inte bubblar i akvariet är det ju naturligtvis läckage någonstans från tvättflaskan - eller så har du precis skruvat ihop allting efter natten, och då behövs det naturligtvis byggas upp lika mycket tryck i tvättflaskan som luftpelaren ner i slanget i akvariet.

Ta lite diskmedel/såpa och badda på runt slangen/burken så ser du var det pyser.
#48 - 11 november 2003 10:26
Inspirerande tråd. Skall hem och snickra ihop en apparat.

I mina Juwel-akvarier finns det en anslutning på vattenpumpens utblås som är avsett för tillförsel av CO2. Jag antar att detta är ännu bättre, och snyggare, än att ha separat tillförsel under utblåset?
#49 - 11 november 2003 10:34
I mina Juwel-akvarier finns det en anslutning på vattenpumpens utblås som är avsett för tillförsel av CO2. Jag antar att detta är ännu bättre, och snyggare, än att ha separat tillförsel under utblåset?

Nej då försvinner ju bubblorna ut ur vattnet med en gång? Poängen är att man vill att varje CO2-bubbla ska vara i kontakt med vattnet så länge att dom helst helt försvinner innan dom når vattenytan.
#50 - 11 november 2003 11:45
&gt;"I mina Juwel-akvarier finns det en anslutning på vattenpumpens utblås som är avsett för tillförsel av CO2."

Är du säker på det? Jag har en känsla av att det är avsett för luft. Dvs för att öka syresättningen av vattnet. (Dessvärre luftar det även ur CO2)

Peter
#51 - 11 november 2003 19:25
defdac.. Du hade rätt (som vanlgit ;)). Märke nån minut efter att jag hade skrivit att det var läckage i korken till renaren. Presade ihop flaskan lite och hörde ett svagt pysande. Fixade det genom att sätta lite lim med limpistolen runt slangen. Hjälpte fram till nu tror jag. Nån som har nåt tips på tätning? Pallar inte köpa en silikontub bara för att täta en kork.

Iaf bubblade det fint fram tills nu. NÄstan en ständig sträng av bubblor. Har syrastenen placerad under ett innefilter. De mesta av bubblorna går in i filtret och sprutas sen ut i mindre storlek och sprids sedan ut. Fläktar jag bort CO2 genom att göra såhär? Tror iaf att det är bättre än att låta bubblorna bara segla upp till ytan.
#52 - 11 november 2003 19:29

Fixade det genom att sätta lite lim med limpistolen runt slangen.

Ah! Lysande. Kul att du fick igång det =)

Hjälpte fram till nu tror jag. Nån som har nåt tips på tätning?

När jag pysslade med mäsk så blev jag så förbannad på fetplastkorkarna till PET-flaskorna (kunde inte få det tätt) att jag tog en AbsolutVodka-flaska och limmade med tvåkomponentslim.

Tror iaf att det är bättre än att låta bubblorna bara segla upp till ytan.

Det tror jag med. Dessutom kan det vara bra att inte ha perfekt upplösning när det gäller mäsk eftersom det är så svårt att reglera flödet.
#53 - 11 november 2003 19:53
Heheh.. Använde du 2komponetslimp för att täta slanghålet???
Får väl langa på en limklick varje gång det händer tills vidare. (Kommer ha empire state building om en vecka. :P)

OK. Testade att skaka lite på mäskflaskan. Jisses vilken fart det blev. :)
Hur fördelar sig koldioxiden? Når den till andra sidan? Har den i högra hörnet under filteret som sagt. Bubblorna som sen sticker ut är synliga tills typ cirkus halva akvariet.
#54 - 11 november 2003 20:16
Borra ett 5mm hål i korken. Skär slangen på diagonalen och tvinga igenom den med en tång. Nu är det så tätt det kan bli helt utan lim.

Koldioxiden löser sig i vattnet så det blir kolsyra som når alla hörn i akvariet med hjälp av pumpen som pumpar runt vattnet.
#55 - 11 november 2003 20:25
ok...

Jag gjorde det. Började med ett allt för litet hål som slangen aldrig gick igenom. Drog tills valkarna värkte. Sen testade jag en storlek större. Den gick att dra igenom, fast den "vek" sig, så att det blev otätt. Så jag fick helt enkelt ta en som det var hyffsat lätt att trä i. Får väl göra om det i helgen. Tills dess blir det limma! :)
#56 - 11 november 2003 20:35
Angående juwelakvariernas pump och anslutning.

Har nu lusläst manualerna på alla västeuropeiska språk och inte på något av dom framgår det tydligt hur C02 skall anslutas. Det som står är att det skall anslutas till filtret. På vissa språk möjligen i anslutning till filtret.

Den anslutning jag pratade om tidigare sitter som en grenkoppling på pumpens utloppsrör. Själva pumpen är ett ganska normalt powerhead som drar vattnet genom filtret och till sist blåser ut det filtrerade ut i akvariet igen.

I manualen står också att man kan ansluta syretillförsel till pumpen, så det kan vara detta som är syftet med anslutningen vilket Peter föreslog, men vad betyder då i så fall de kryptiska raderna om C02?
#57 - 11 november 2003 20:41
Fluvals innerfilter och aquaclears pumphuvuden har samma öppning i utloppet. Jag använder den till CO2 och har trätt på en pet-flaksa på utloppet fylld med makaroner för att få 100% upplösning av CO2. Men du kanske inte vill ha 100% upplösning beroende på hur stort kar du har.
#58 - 11 november 2003 20:52
Kanske nåt att om man tillför syre (bubblor) där finns det risk att koldioxiden fläktas bort. Bara en gissning. :)
#59 - 12 november 2003 20:05
OK Andreas, jag testar att koppla in på kopplingen i utloppsröret till att börja med.

Jag har inte den blekaste aning om jag vill ha 100% upplösning av C02 [;)] Akvariet i fråga är 240l och pumpen är på 600l/h. Har en 1500 l/h pump också men den har jag inte tänkt använda för att det blir för häftigt för de nya innevånarn.
#60 - 5 februari 2004 16:31
Nu kommer jag och 'stjäl' ämnet en liten stund...
Är nybörjare på dehär med Co2, har följt hela tråden och har nu några frågor som jag hoppas jag kan få svar på, så jag slipper göra några misstag.

Varför syresten?

Torrjäst el vanlig jästsvamp (som man bakar med)?

Är det farligt om mäskblandningen skulle råka svämma över och komma i akvariet? Hur förhindrar man 'översvämmnig'?

Tacksam för alla era svar!
Mvh Rebecka
#61 - 5 februari 2004 16:59
Varför syresten?

<font color="red">Har du inget ytterfitler som du vågar köra in CO2 i så kan ett alternativ vara att du använda en syresten framför utbåset.</font id="red">

Torrjäst el vanlig jästsvamp (som man bakar med)?

<font color="red">Jag använder torrjäst. </font id="red">

Är det farligt om mäskblandningen skulle råka svämma över och komma i akvariet? Hur förhindrar man 'översvämmnig'?

<font color="red">Använd en flaska som renar gasen med vatten i så slipper du att detta inträffar.</font id="red">
#62 - 5 februari 2004 19:59
hej hej!. vet inte om det är så aktuellt nå mer men! jag sitter på fet erfarenhet om erat topic! eller neee, de va å ta i!
men jag vet däremot:
Använd limpistol!-funkar jättebra å släpper inget gift! men limma en smalt rör genom korken istället för att limma direkt på slangen. slangn är ju mjuk.... det gör att limmet lossnar om man skulle vrida den eller dylikt! trä slangen på röret i stället.

För att hålla en bra temperatur så köpte jag en värmeplatta av en kompis som har haft ett terrarie tidigare... först ställde jag flaskorna rätt på men det funkade inte riktigt så bra, då var det bättre att tejpa den runt flaskorna. man får koppla den till en timer efter som den inte har nån termostat! då kan man reglera så att den inte är på på natten då växterna ändå inte behöver co2 å så slipper man göda algerna! (låt flaskorna alltså stå kallt) detta verkar lättare än att hålla på med massa vatten å hinkar!

Det som jag anser vara det stora problemet är blandningen...
om det är nån som har ett bra recept så vore jag evigt tacksam...
/c
#63 - 23 februari 2004 16:12
Nu har jag följt detta inlägg, innan trodde jag att CO2 gödning bara var för dom som hade superduperkoll på det här med akvarium! Men det verkar inte så svårt!! Rätta mig om jag har fel:
Man blandar mäsken och har i den i en 1.5 liters flaska, tar en silikonslang från korken ner i vattenet i en annan flaska, och från flaskan ner i akvariet med hjälp av slang och en syresten som slut..? Undrar bara, ska man låta mäsken jäsa innan man koppar i den i akvariumet?
En annan sak också, ska man ha mer mäsk om man har ett större akvarium än ett mindre??
Hur länge räcker en sats med mäsk?
#64 - 23 februari 2004 16:40
hänger på den här tråden... Inne på att testa ett hemma bygge (om jag får lite fason på hårdheten på vattnet först) Men nattetid skall det väl stängas av på nått sätt? Skruvar man bara isär nån stans på vägen då? (dum fråga? Kanske... men det är ju måndag idag så... *s*)
#65 - 23 februari 2004 17:03
http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35
#66 - 14 mars 2004 20:04
http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35

Här är en artikel ol Co2-hemmabygge med recept på mäsk. Men det jag skulle vilja veta är hur många bubblor det skall komma per sekund för et 180 liters akavarium?
#67 - 14 mars 2004 22:22
Använd limpistol!-funkar jättebra å släpper inget gift! men limma en smalt rör genom korken istället för att limma direkt på slangen. slangn är ju mjuk.... det gör att limmet lossnar om man skulle vrida den eller dylikt! trä slangen på röret i stället.

<font color="red">Vad får du röret ifrån?</font id="red">
#68 - 14 mars 2004 22:24
Jag struntade i syresten/alträ. Fick tips om att föra in CO2´n i pumpen. Då pumpens impeller slår CO2´n till mycket finare bubblor än både syresten och alträ, hoppade jag på denna idé. Dessutom verkar bubblorna fara omkring i akvariet och går inte upp till ytan direkt som jag såg att nån sa. Det stämmer inte i mitt akvarium i alla fall. Hade hela mitt akvarium full med små bubblor när jag startade pumpen efter montering. Själv har jag ett Juwel akvarium med innvändig pump, jag kopplade slangen som nå´n annan på tråden hade gjort. Funkar jötte bra. Väntar bara på effekten av CO2-gödningen.

Hittade lite andra recept på mäsk.

1:

Bättre är att göra mäskblandningen med gelatin.
Blanda 2.5 msk gelatinpulver med en dl vatten
och 3-4 dl socker. Värm sedan upp detta så att
allt gelatin löser sig. Häll sedan ner lösningen
i petflaskan och ställ ut/i kylen i 24 timmar.

Ta sedan ut flaskan och värm den till rumstemp
och häll sedan på en blandning med 1 dl 40 gradigt
vatten med en påse torrjäst i (50 g) ovanpå
gelatinlösningen. Sätt sedan ihop systemet
enligt akvarieguiden.

2:

Recept med gelatin finns i denna tråd. Recept utan gelatin kan exempelvis vara:

1 liter vatten
4 deciliter socker
½ tesked bikarbonat eller bakpulver
1 tesked torrjäst

3:

1 liter vatten
2 dl socker
25 g jäst
#69 - 15 mars 2004 20:08
Sven_W:

När du har kopplat CO2 slangen till ditt Juwelfilter, blir det nå´t oljud i pumpen då. Det har jag i alla fall. Tänkte om man kanske skulle kunna få bort det.
#70 - 22 mars 2004 17:27
Blev också nyfiken på CO2 till filter i Juwelkar - kör du ner slangen med CO2 under de två första filterna eller hur ser du till att bubblorna inte bar sticker upp i pumphuset?

// Martin
#71 - 22 mars 2004 17:35
Varför borrar ni slangarna genom korken? Jag har dem i överkant på flaskorna istället. När man gängar på och av då är det ju otroligt bökigt att ha massa slangar i korken. Dessutom tycker jag att korkarna till vanliga petflaskor ger med sig efter ett tag och då är det ju bara att byta om man har slangarna i flaskorna istället.

/olivia
#72 - 22 mars 2004 17:58
Skulle tro att största orsaken är att Co2 trycks uppåt.

Sedan blir det lite säkerhets marginal om det bubblar över.
Det gjorde det för mig igår och då skulle jag inte velat ha slangen i flaskan för då hadde det blivit slabbigt :-)
#73 - 22 mars 2004 21:36
Ursprungligen skickat av mavve

Blev också nyfiken på CO2 till filter i Juwelkar - kör du ner slangen med CO2 under de två första filterna eller hur ser du till att bubblorna inte bar sticker upp i pumphuset?

// Martin

Jag prövade att köra in Co2 i det uttag som finns på pumphuset, men det blev en massa oljud när inpellern i pumpen slog sönder bubblorna. Nej, jag prövade sedan att trä in slangen i utblåset istället. För att bubblorna skulle vara små från början så satte jag igen slutet på slangen och perforerade den lite med en nål. Funkar jättebra.
#74 - 22 mars 2004 21:40
Ursprungligen skickat av oresare

Varför borrar ni slangarna genom korken? Jag har dem i överkant på flaskorna istället. När man gängar på och av då är det ju otroligt bökigt att ha massa slangar i korken. Dessutom tycker jag att korkarna till vanliga petflaskor ger med sig efter ett tag och då är det ju bara att byta om man har slangarna i flaskorna istället.

/olivia

Det att man vill köra ner slangarna genom korken är väll av orsak att man, för att slippa onödig stank, drar ner en slang till botten av en PET-flaska med vatten i (renaren) och då gör man alla slangar på samma sätt. Du kan titta in på min hemsida så kan du ju se hur jag löst det.
#75 - 22 mars 2004 21:46
Ursprungligen skickat av oresare

/olivia

Nu förstod jag hur du menar. Nackdelen med att dra in slangen direkt till flaskan är ju att du måste sitta och slabba vi akvariet när du gör iordning mäsken, istället för att skruva av flaskan och ta den till diskbänken. Man behöver ju inte skruva på korken, håll i korken och skruva på flaskan... :-) Då slipper man att det trasslar sig. Sen med korkarnas hållfasthet, man kanske inte behöver dra dem så hårt. :-)
#76 - 22 mars 2004 22:44
Kan man strypa slangen med en slangklämma på natten?
Eller blir det för stort tryck då?

Kan det vara så att när trycket blir tillräckligt stort så stannar mäsken av? Förutsatt att den inte exploderar förstås.

#77 - 23 mars 2004 07:06
Det är ingen bra idé att försöka att strypa slangen.
Risken är väldigt stor att du får en explosion.
Sätt hellre på en T-koppling på slangen, så att du kan släppa ut CO2 innan det går ner i karet.

Eller sätt i en luftpump med syresten som får gå under nattetid, för att vädra ut överskott av CO2 (eftersom växternas fotosyntes inte jobbar då).
#78 - 23 mars 2004 07:23
Ursprungligen skickat av izac

Nu är det dags för CO2 hemmabygge. Nu när ja äntligen fått tag i en fet lysramp så måste jag även tillföra mer CO2.

Jag har:

luftpumpsslang (silikon)

Det som fattas är 2 PET flaskor, samt torrjäst & socker. Ska springa ner och handla jästen och flaskorna.

Jag har en limpistol. Ni vet, en sån där billig en som man trycker in "limstavar" i. Fungerar den som tätning i korken? Inget giftigt?

Något jag glömt?

Vore jättetacksamm om jag kunde få ett bra och fungerande recept på en "CO2-laddning" (tror ni kaller det för mesk (?)). Karet är på 100L.

Sen till sist. Vart ska jag placera utblåset där koldioxiden kommer? Vid en pump så att det sprids eller vid växterna???

<font size="1"></font id="size1">

Hej,
för att slippa få mäsken i akvariet kan man sätta en backventil i slangen till "diffusorn". En sådan bör du ha för att CO2-bubblan skall lösas upp på sin väg till ytan.
Du bör även ha bra silikon för att täta slangen mot locken. Loctite595 funkar bra för mig. Du bör även tvätta locken med aceton och rugga upp det med sandpapper. Låt de små packningarna som finns inuti locken vara kvar och smeta lite silikon runt slangen initu locken, sedan håller det.
Hör av dig hur det gick
Hls
/Jürgen

#79 - 23 mars 2004 16:51
Jag finner ingen menig med att strypa CO2 på natten. Är det så att man kör för hårt kan det kanske vara nå´n mening med det, men med den Co2trycket jag får (1 bubbla /sekund) så har det funkat bra. Är det så att man tillför CO2´n på natten har du ett bra överskott på morgonen när lampan tänds, så slipper man hålla koll på att öppna/stänga av tillförseln hela tiden. Verkar jobbigt. Jag låter det puttra på bara.
#80 - 23 mars 2004 17:02
Ursprungligen skickat av juha001

[quote]Ursprungligen skickat av izac

Jag har:

luftpumpsslang (silikon)

Något jag glömt?

<font size="1"></font id="size1">

Hej,
för att slippa få mäsken i akvariet kan man sätta en backventil i slangen till "diffusorn". En sådan bör du ha för att CO2-bubblan skall lösas upp på sin väg till ytan.
Du bör även ha bra silikon för att täta slangen mot locken. Loctite595 funkar bra för mig. Du bör även tvätta locken med aceton och rugga upp det med sandpapper. Låt de små packningarna som finns inuti locken vara kvar och smeta lite silikon runt slangen initu locken, sedan håller det.
Hör av dig hur det gick
Hls
/Jürgen

[/quote]

Bygger man CO2-anläggningen med 2 PET-flaskor, mäsken i första, rening i den andra, så förstår jag inte vilken risk det finns att få mäsk i akvariet. Backventiler är bara till nytta om man skall köra med flera mäsk-flaskor så du inte tappar trycket i de flaskor som sitter kvar när du lossar på en flaska, (t.ex. när man skall göra ny mäsk).

Annons