dags att släppa i fiskar?

#1 - 24 september 2007 15:00
Hej!

Jag har en fråga gällande mitt akvarium, det har varit igång i snart en vecka(utan fiskar) och jag tänkte köpa ett gäng neontetror imorgon och släppa i?(och eventuell några malar) tror ni att akvariet är moget för det? eller vad tror ni är det bästa, bör man börja med ett färre antal fiskar först?

tack på förhand!
#2 - 24 september 2007 15:37
Det är alltid bäst att börja med ett fåtal fiskar. Köp en ancistrusmal och låt den gå en vecka för att bajsa in akvariet, vet jag. :)

Det beror också på hur stort akvariet är. 10 st neontetror i ett 500-liters med tillhörande filter är inte mycket att tala om, men 10 st i ett 50-liters är värre. :)
#3 - 24 september 2007 16:01
Som Jens A. redan påpekat ska man alltid börja med väldigt få fiskar. Det är inte tiden som akvariet har varit igång utan fiskar som är viktig, utan tiden efter det att de första fiskarna har flyttat in.

Det tar lite drygt 1 månad efter inflytten tills det att akvariet är redo för fler fiskar: http://www.bestfish.com/newtank3.html Då ska man börja utöka antalet invånare sucessivt, med några veckors mellanrum.

I mitt 310 liters gjorde jag på följande sätt: 1) Under den första månaden fick 2 mosaikguramis och 2 siamensis ha hela akvariet för sig själva. Samtidigt såg jag till att mata sparsamt och tillsätta massor med bakteriekultur. 2) Efter 1 månad fick ett stim på 10 fembandsbarber flytta in. Då hade jag redan börjat mata normalt. 3) efter ytterligare 1 månad flyttade 10 kilfläcksrasboror in. Det gick riktigt bra. Ingen blev sjuk eller dog.

Hur stort är akvariet och vilka arter hade du tänkt dig?
#4 - 24 september 2007 16:11
Jag satte i följande fiskar i mitt akvarium vid samma tillfälle:

- 4 medium Scalarer
- 10 Guldbarber (3-4 cm)
- 10 Sorgmanteltetror (3-4 cm)
- 5 Fläckiga pansarmalar (3-5 cm)

Jag hade låtit min burk stå med vatten+sand+sten+rötter+mycket växter cirka fjorton dagar. Burken rymmer 600 liter.

Efter ytterliggare en vecka satte jag i:

- 10 Sorgmanteltetror (3-4 cm)
- 10 Pansarmalar (3-5 cm)
- 1 Par Bolivianska Fjärilsciklider (4-5 Cm)
- 1 Par Nyckelhålsciklider (4-5 cm)
- 1 Vampyrtands Pleco (12 cm)
- 1 Segelfens Pleco (12 cm)

Efter detta har jag kompletterat med 7-8 stycken Regnbågsfiskar.

Allt fungerade mycket bra. Guldbarberna är numera gigantiska! Likaså sorgmanteltetrorna! Visste inte att de kunde bli sååå stora :)

Det är lite så man får tänka när man stoppar i fisk. De VÄXER och tar mer plats med tiden :)

Lycka till......

*att skynda långsamt kan vara en genväg till framgång*
#5 - 24 september 2007 16:43
batski skrev:

Hur stort är akvariet och vilka arter hade du tänkt dig?

Jag har ett c:a 100-liters akvarium.

Jag har än så länge kommit fram till följande fiskar:

* Randig otocinclus (c:a 6 stycken för att de verkar vilja vara i stim) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329

* Neontetra (ca 10 stycken)

för mycket? för lite fiskar?

Sedan funderar jag på att skaffa några sydamerikanska dvärgciklider, men vad för sort vet jag inte riktigt än.

:)
#6 - 24 september 2007 19:31
sheribaby skrev:

* Randig otocinclus (c:a 6 stycken för att de verkar vilja vara i stim) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329

Sedan funderar jag på att skaffa några sydamerikanska dvärgciklider, men vad för sort vet jag inte riktigt än.

- Som det påpekas i denna tråd! Skynda långsamt. Beroende på typ av fiskar samt storlek på burken kan man ta det lite lugnt! Det gör inget om du sätter lite fisk i taget! Det blir ju bara roligare att sprida ut det hela. Dessutom blir inte skadan så stor om något går galet. Personligen tycker jag inte det låter som för mycket fisk att börja med.

En trevlig och snäll cilkid att prova är Nyckelhålsciklid. Den bökar inte, bråkar inte och är tålig(dessutom leker de ofta och gärna). Boliviansk Fjärilsciklid är även den snäll att ha. Den är ju även lite mer tilltalande i färgerna.

Sedan finns det en ganska enkel regel (enligt mig). Titta hur fiskarna mår! Man ser snabbt på deras beteende om något inte står rätt till. En annan sak som skrivits är - mata sparsamt!
#7 - 24 september 2007 20:25
sheribaby skrev:

Ok, otocinclus är vääääldigt känsliga fiskar så börja INTE med dem. Jag skulle faktiskt inte rekommendera dem alls. Om du lyckas få tag på Parotocinclus jumbo (LDA25), också kallade pitbull plecos skulle jag rekommendera dessa istället: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236

Annars finns det en del räkor som är bra algätare.

I ett 100 liters skulle jag börja med 5 neontetror och komplettera sen stimmet efter 1 månad.

Det finns en del fina dvärgciklider. Lättast är kakaduaciklider. Själv är jag sugen på Apistogramma bitaeniata :p men de verkar inte vara så lätta att hitta.
#8 - 24 september 2007 20:29

En trevlig och snäll cilkid att prova är Nyckelhålsciklid. Den bökar inte, bråkar inte och är tålig(dessutom leker de ofta och gärna). Boliviansk Fjärilsciklid är även den snäll att ha. Den är ju även lite mer tilltalande i färgerna.

Olof, du kanske missade att akvariet är på 100 liter. Nyckelhålsciklider är trevliga, men de kan ju bli upp mot 15 cm långa, så jag skulle inte ha såna i 100 liter. Även bolivianska fjärilar blir rätt stora. Så mitt tips är ju en liten och relativt tålig apistogramma-art.
#9 - 24 september 2007 21:17
tack för tipsen! Har också tittat på de där kakaduacikliderna och är lite sugen på dem faktiskt.

Tror jag kommer börja med några malar, de där pitbull pleco verkar intressanta, är de svåra att få tag i? hur många bör man ha för att de ska trivas? verkar vara en stimfisk.

Jag kommer nog vänta lite med neontetrorna, vill ju att de ska trivas direkt utan några komplikationer.

:D
#10 - 24 september 2007 21:35
Var så god :)

Ja pitbull plecos vill vara i grupp. 5-6 stycken går bra. Jag ser att du bor i Solna och då kan jag tipsa om Södermalms akvarieaffär: www.sodermalmsakvarieaffar.se Han brukar ha såna. Plus många andra spännande fiskar :p Jag skulle faktiskt rekommendera att du åker dit innan du skaffar några fiskar över huvud taget ;)

Jag vet inte om det är så bra att börja med pitbull plecos eftersom du i början inte kommer att ha några alger i akvariet. Men fråga gärna Janne som äger affären. Han är kunnig.
#11 - 25 september 2007 06:49
Ang Boliviansk Fjärilsciklid och Nyckelhålsciklid:

- Ja just det :) Tänkte inte på att du skrivit 100 liter! Det kommer funka när de är ungfiskar men bli lite problem när de växer :(

Men! De är trevliga i alla fall....
#12 - 25 september 2007 07:10
Sammanfattningsvis:

Börja med några få pitbull pleco och låt de vara i akvariet i 3-4 veckor. Sedan släpper du i neontetrorna. Var noga med att varje vecka göra ett delvattenbyte på 25%. Och gör inte rent filtret, för där sätter sig en massa nyttiga bakterier! :) Mata ytterst sparsamt i början (Pleco-malarna behöver speciella maltabletter med alger!).

Och var noga med att du köper rätt sorts Pleco för det finns andra sorter som blir alldeles för stora för ditt akvarium. De vill ha MÖRKA gömställen, typ trånga grottor och liknande. Gärna mycket växter också (Anubias har grova blad som inte går sönder när malarna gnager på dem.)

De vill också ha en mangrove-rot (en sån där brun, du vet), för de får i sig cellulosa när de gnager på den. Om du tycker dessa rötter är fula kan du ha endast en liten, men den behövs! Innan du lägger i den i akvariet, skrubba den länge under vatten med en grov borste. Du kan också låta den ligga i en hink ett tag, och byta vattnet i hinken, så att den bruna färgen på vattnet försvinner.

Lycka till! :D
#13 - 25 september 2007 07:24
toccata skrev:
(Anubias har grova blad som inte går sönder när malarna gnager på dem.)

Pitbull plecos skadar inte växterna :)
#14 - 25 september 2007 07:39
okej, men mina ancistrusar har lyckats gnaga sönder några med tunna blad. jag tror jag mest föreslog anubias för att det är mina favoritväxter (lättskötta och lätta att få till en "djungel" i olika höjder).

om du väljer Anubias, köp lite olika storlekar, och kom ihåg att rotstocken inte får tryckas ner under sanden, bara de små rötterna kan tryckas ner lite grann så växten inte flyter upp :)
#15 - 25 september 2007 07:42
toccata skrev:
okej, men mina ancistrusar har lyckats gnaga sönder några med tunna blad.

Ja ancistrusar kan göra det :)
#16 - 2 oktober 2007 14:22
Nu så har jag börjat och det blev otocinclus faktiskt. De verkar trivas utmärkt måste jag säga, de är 6 stycken små rackare som har riktigt runda magar. Väldigt roliga att titta på och de verkar trivas utmärkt!

tack för alla svar! få se när neontetrorna flyttar in.:)
#17 - 2 oktober 2007 16:55
sheribaby skrev:
Nu så har jag börjat och det blev otocinclus faktiskt. De verkar trivas utmärkt måste jag säga, de är 6 stycken små rackare som har riktigt runda magar. Väldigt roliga att titta på och de verkar trivas utmärkt!

tack för alla svar! få se när neontetrorna flyttar in.:)

Lycka till med otocinclusarna! Hemskt söta! :) Håll bra koll på vilka vattenvärden de vill ha och håll dej efter det. De är rätt känsliga, som sagt.
#18 - 3 oktober 2007 10:04
Jens A. skrev:
Lycka till med otocinclusarna! Hemskt söta! :) Håll bra koll på vilka vattenvärden de vill ha och håll dej efter det. De är rätt känsliga, som sagt.

Tack! Absolut, jag håller ständigt koll på att allt(värde, temp, vatten) är bra och att de ser ut och må bra. :)

Ska skaffa några neontetror om en vecka eller två, men först låta ottisarna simma in akvariet ordentligt.
#19 - 3 oktober 2007 11:29
sheribaby skrev:

Ska skaffa några neontetror om en vecka eller två, men först låta ottisarna simma in akvariet ordentligt.

Jag skulle verkligen råda dig att vänta längre än så. Efter en vecka har nitriten inte ens nått toppen (har du kollat länken som jag postade tidigare?), vilket innebär att du överbelastar systemet när det är som känsligast. Om jag vore du skulle jag vänta i minst 3 veckor, helst 1 månad. Inte minst med tanke på att du har börjat med de känsligaste fiskarna.

Det vanligaste misstaget de flesta gör i början är just att ha för brottom, vilket leder till att otaliga fiskar plågas ihjäl i nystartade akvarier :(
#20 - 3 oktober 2007 12:10
batski skrev:
Jag skulle verkligen råda dig att vänta längre än så. Efter en vecka har nitriten inte ens nått toppen (har du kollat länken som jag postade tidigare?), vilket innebär att du överbelastar systemet när det är som känsligast. Om jag vore du skulle jag vänta i minst 3 veckor, helst 1 månad. Inte minst med tanke på att du har börjat med de känsligaste fiskarna.

Det vanligaste misstaget de flesta gör i början är just att ha för brottom, vilket leder till att otaliga fiskar plågas ihjäl i nystartade akvarier :(

Hej! Akvariet har varit igång i 2 veckor sammanlagt, en vecka utan fiskar och en vecka med fiskar. därför tänkta jag att jag skulle vänta två veckor så att de har göttat in sig ytterligare så att säga. :) Men du tycker jag ska vänta ytterligare 1-2 veckor utöver det rättare sagt?
#21 - 3 oktober 2007 12:26
Det är tiden MED fiskar man räknar, för det är först då bakteriebildningen kommer igång i akvariet.... så om du haft fiskarna i en vecka nu, så vänta MINST två veckor innan du släpper i några fiskar till, så går det nog bra!

Det ska bli intressant att se hur det går med dina otocinclusar, menar inget illa men det är som sagt väldigt känsliga fiskar och de lämpar sig inte som nybörjarfiskar. De flesta är vad jag vet viltfångade och därför väldigt stressade när de kommer till butiken och hem till folk. Eftersom akvariet inte har tillräckligt med alger för dem att äta måste de genast få algtabletter som stödmatning.. Men ofta har de inte fått in beteendet att äta från tabletter, varför de sakta svälter ihjäl. Så var noga med att du ser att de äter på tabletten du lägger i!

Lycka till!
#22 - 3 oktober 2007 12:36
toccata skrev:
Det är tiden MED fiskar man räknar, för det är först då bakteriebildningen kommer igång i akvariet.... så om du haft fiskarna i en vecka nu, så vänta MINST två veckor innan du släpper i några fiskar till, så går det nog bra!

Det ska bli intressant att se hur det går med dina otocinclusar, menar inget illa men det är som sagt väldigt känsliga fiskar och de lämpar sig inte som nybörjarfiskar. De flesta är vad jag vet viltfångade och därför väldigt stressade när de kommer till butiken och hem till folk. Eftersom akvariet inte har tillräckligt med alger för dem att äta måste de genast få algtabletter som stödmatning.. Men ofta har de inte fått in beteendet att äta från tabletter, varför de sakta svälter ihjäl. Så var noga med att du ser att de äter på tabletten du lägger i!

Lycka till!

Ah vad bra, då vet jag absolut hur jag ska göra. Känner mig faktiskt inte ett dugg stressad. Ottisarna är roliga nog! :)

Jo jag har läst så mycket jag kunnat om dem och sett till att de matats med algtabletter, ärtor och broccoli. De var självklart lite skeptiska till det först men det tog inte lång tid innan de satt och åt på broccolin och ärtorna. Så deras aptit verkar utmärkt och jag ser till att de får det de behöver, deras magar ser tjocka ut precis som jag förstått att de ska se ut och de verkar livliga och trivas. Sedan tar jag upp resterna när det börjar bli lite väl gammalt, vill ju inte att det ska bildas nitrit.

Jag lovar att hålla er uppdaterade hur det går med dem. :)

Här är en bild på en av dem: http://a130.ac-images.myspacecdn.com/images01/47/l_65ca51a2f4baadb51a47d01409927101.jpg
#23 - 3 oktober 2007 14:43
sheribaby skrev:
Hej! Akvariet har varit igång i 2 veckor sammanlagt, en vecka utan fiskar och en vecka med fiskar. därför tänkta jag att jag skulle vänta två veckor så att de har göttat in sig ytterligare så att säga. :) Men du tycker jag ska vänta ytterligare 1-2 veckor utöver det rättare sagt?

Fast det är bara tiden med fiskar som räknas. Du kan ha ett akvarium igång i flera år. Så länge du inte har nån källa till ammonium kommer du inte att få nån bakterieflora som kan bryta ner ammonium/ammoniak eller nitrit.
#24 - 3 oktober 2007 14:46
sheribaby skrev:

Jo jag har läst så mycket jag kunnat om dem och sett till att de matats med algtabletter, ärtor och broccoli. De var självklart lite skeptiska till det först men det tog inte lång tid innan de satt och åt på broccolin och ärtorna.

Vad bra att de äter det du ger dem! Även squash brukar uppskattas.
#25 - 3 oktober 2007 14:47
toccata skrev:
Det är tiden MED fiskar man räknar, för det är först då bakteriebildningen kommer igång i akvariet....

Oj, såg inte att du redan hade skrivit det [:o]
#26 - 3 oktober 2007 16:25
batski skrev:
Vad bra att de äter det du ger dem! Även squash brukar uppskattas.

Ah kanske man ska prova. Men jag lät dem vara först 3 dagar utan mat och sen utfodrade jag dem. Sedan så la jag i lite ärtor och senare provade jag broccoli, lite småskeptiska först men sedan var alla på maten och nu verkar de väldigt vana och är inte rädd för att äta alls! :)
#27 - 3 oktober 2007 18:29
Inte alls konstigt. En del fiskar brukar vara skeptiska till ny okänd mat.

Kan tillägga att vad gäller squash brukar de inte börja äta på den förrän den har lega i vattnet i något dygn och blivit lite mjukare.

Annons