Malawi och kardinaltetror = dyr Malawimat :p Förutom att de vill ha vattenvärden i varsin ände av pH-skalan. Malawi funkar bäst i biotopkar med bara Malawi. Det finns gott om vackra sydamerikanska ciklider som funkar med kardinaler, dessutom så är starka färger inte det enda som gör en fisk intressant. Och pansarmalar bör man ha fler än 3 av, åminstone 6, gärna 10 eller fler. Malawi brukar dessutom inte hållas med så mycket växter, på grund av att de gräver en del, och det inte förekommer så mycket växter i deras naturliga miljö, mest sand och sten. Möjligen kan några dungar Vallisneria funka, och/eller nå´n Anubias som man binder fast på en sten. Rötter bör man heller inte ha med Malawi, eftersom det sänker pH.
Personligen brukar jag tröttna på Malawi rätt fort, särskilt Mbunas, som är lite för aktiva och stirriga för min smak, mycket jagande och grävande, och alla är munruvare, inte så mycket variation på lekbeteenden.
Jag skulle föreslå ett stim på i alla fall 20-30 kardinaler (eftersom du vill ha dem), ca 10 stycken av nå´n av de vanligare och billigare pansarmalarna, som t.ex Corydoras aeneus (metallpansarmal) eller C. paleatus (fläcklig pansarmal), kanske en hane och några honor av nå´n Apistogramma, kurvciklid, eller boliviansk fjärilsciklid. Och en Ancistrushane och en eller ett par honor.
sydamerikanörd som jag är, så kan jag inte annat än hålla med.......meeeen...alltid ett litet meeeen.
nu ska vi se, ett kar delas generellt upp i tre delar (ibland fyra).
Botten + mitten + toppen, den fjärde skulle isf vara "rötter/grottor/etc"
Med denna blandning som blir det ganska trångt på botten, glest i mitten, tomt på toppen,
och hyfsat ok bland rötterna.
man bör nog befolka varje del, så att det blir hyfsat jämt fördelat.
vad sägs om följande:
Bland rötter / grottor = 2-3 ancistrus
På botten = ett stim med 6-8 Corydoras malar, kanske Panda ? (snygg som fan)
I mitten = 25-30 Kardinaler
På toppen 6-8 Bilbukar.
Vi drattar ner 2-3 mediumstora rötter.
Lite Vallisneria på sidor och bakgrund, ett par tre cryptos framför rötterna,
och några javaormbunkar fastsurrade på rötterna.
Helst Engelsk Sjösten, storlek 2.3mm.
Men om budgeten är tight, så tar vi Jula Blästersand.
Till detta har vi Sylvania Aquastar som verkligen tar fram neonet i kardinalerna.....
.