Dags att köpa större akvarium :D

#1 - 16 augusti 2008 08:42
Nu har jag börjat tröttna på små akvarium och har tänkt att sälja mina små akvarium och starta upp ett akvarium på typ 170L eller nåt sånt.
Och som alltid så vill jag ha hjälp med att välja fisk.
Jag ska ha ett stim med Neontetror och 2 Ballongmolly med 3 rätt stora yngel. Sen vet jag inte vad jag ska ha mer för fisk... Det ska vara ett sälskapsakvarium iaf.

Alla förslag är välkommna ;) (Y) <3
#2 - 16 augusti 2008 09:02
Har du ingen förkärlek till nån fisk? Svårt för oss att veta vad du gillar för fisk ;)
Hur har du tänkt på malfronten? Ancistrus?
Vilken bottengrus har du?

En liten hint hade gjort det lite lättare för oss :p
#3 - 16 augusti 2008 11:05
Har för mig att soffan har en liten kärlek till mollys?

Dock inte säker, fick bara för mig jag läst det innan. =)
#4 - 16 augusti 2008 11:47
JojjeN skrev:
Har för mig att soffan har en liten kärlek till mollys?

Dock inte säker, fick bara för mig jag läst det innan. =)

Du har HELT rätt ;) Jag älskar mollys.
#5 - 16 augusti 2008 11:54
Jag tycker du kan satsa på nån Gurami tex för att komma ifrån levandefödarna lite ;)

Du har väl haft mest levandefödare förutom Kampfisken då :)
#6 - 16 augusti 2008 12:05
Om du inte har någon speciell inriktning så starta upp med det du har och fyll på efter en tid då allt är inkört. Det brukar lösa sig med fiskurvalet av sig själv. Jag tycker att du kunde skaffa någon litet större fisk tex. gurami då du ändå får hyfsad volym i det nya karet.
#7 - 16 augusti 2008 12:07
Eller så köper du rejält många av varje sorts molly, och har ett molly kar med två ancistrus malar som städare, och kanske en flock på 5 pansarmalar saom äter mat som ramlar ner? :)
#8 - 16 augusti 2008 12:10
Nina82 skrev:
Har du ingen förkärlek till nån fisk? Svårt för oss att veta vad du gillar för fisk ;)

Hur har du tänkt på malfronten? Ancistrus?

Vilken bottengrus har du?

En liten hint hade gjort det lite lättare för oss :p

Jag vill nog ha lite mer levandefödare, inte bara ballongmolly. Kan jag ha svärdbärare? Eller någon/några andra levandefödare som skulle passa bra i ett 170L. Och hur många av varje ungefär?..
Och ja, en ancistrus eller två ska jag nog ha. Men finns det något annat alternativ förutom pansarmal. Tänker på typ någon som äter upp matrester som de övriga fiskarna missar, ingen sugmal utan ja, en slamätare eller vad det heter ;)
Men sen vill jag inte bara ha levandefödare.. Någon mer fisk som man kan ha med levandefödare..
Och en sak till; Är Ballongmolly fenbitare`? endel säger ju att mollys är fenbitare.. är det så?

Och bottenmaterialet blir nog vanlig sand. Sån som är på stranden typ. Annars blir det någon mindre slags Engelsk sjösten, som jag redan har hemma :)

Förlåt om jag är krånglig men jag är inte så bra på att förklara ..
Bilagor:
#9 - 16 augusti 2008 12:13
Pansarmalarna är nog bäst på att äta det fiskarna missar.
#10 - 16 augusti 2008 12:14
JojjeN skrev:
Eller så köper du rejält många av varje sorts molly, och har ett molly kar med två ancistrus malar som städare, och kanske en flock på 5 pansarmalar saom äter mat som ramlar ner? :)

Jag har tänkt på pansarmal väldigt länge. Men har för mig att man måste ha rätt så många. Och det är jag som får betala mina fiskar, för om de kostar 30kr st och man ska ha ca 6 st så blir det ju rätt så mkt pengar (för mig). Fast jag vet inte vad de kostar riktigt.. Någon som vet på ett ungefär? Jag skulle nog vilja ha sånna för jag har sett många fina pansarmalar :)
#11 - 16 augusti 2008 12:14
JojjeN skrev:
Pansarmalarna är nog bäst på att äta det fiskarna missar.

Siameser? är dem bra? Kan jag ha två sådana?
#12 - 16 augusti 2008 12:55
soffan96 skrev:
Siameser? är dem bra? Kan jag ha två sådana?

Siameser äter ju alger, inte mat.

Pansarmalarna tror jag kostar 40 kr styck här iallafall, men är torligen värt det saå ingen mat ruttnar.

5 gånger 40 blir ju 200 kr, så kan du lägga ut det för dom så är ju det optimalt. =)
Bilagor:
#13 - 16 augusti 2008 13:50
Ok, förutom de fiskar du redan har.

2 Ancistrus
3 Siameser
1+2 Svärdbärare (ifall inte Bollongmolly är fenbitare då ;))
6 Pansarmalar

Dessa fiskar kan du köpa när du har råd ett par st i månaden funkar utmärkt.
Pansarmalar tar inte skada av att gå ett par stycken nån månad eller två. Fyll på med fisk när du har råd helt enkelt.
Pansarmalar kostar ca 30-65kr/st beroende på art. Köpte jättefina Albino för 30kr/st här om dagen iaf medan våra Pandor var dyrare.

Sen ang vad Siameser äter så är de bra algätare och äter all sorts mat som du släpper i :) Kan helt klart rekomendera dessa.
#14 - 16 augusti 2008 13:55
Fler tips är välkommna ;D
#15 - 16 augusti 2008 15:03
Jag tycker du ska ha som andra sagt Dvärggurami och lite olika levanfördare om du vill ha det ! Och pansarmalar är verkligen efektiva ! Mina kostade 22 kr st Mvh Simon
#16 - 16 augusti 2008 15:37
Siameser är väldigt duktiga algätare, och klart som fasiken de käkar mat! De är väldigt matglada, så det kan vara en idé :)
#17 - 16 augusti 2008 16:41
Simon--B skrev:
Jag tycker du ska ha som andra sagt Dvärggurami och lite olika levanfördare om du vill ha det ! Och pansarmalar är verkligen efektiva ! Mina kostade 22 kr st Mvh Simon

Skulle nog hellre ge råd på att ha Mosaik eller Ormskinnsgurami, lite tåligare och blir inte lika lätt sjuka som dvärg gurami blir.

Har själv mosaik gurami, helt underbara fiskar! <3
#18 - 17 augusti 2008 17:29
Okej, nu har jag kommit fram till detta;

5 Ballongmolly (varav 3 yngel)
10 neontetror
2 siamesiska algätare
1 guramipar alt. 1 svärdbärarepar
1 Ancistrus

Hur låter det?
O justdet! Jag har en liten fisk som jag fångade i en sjö. det är en liten Löja. Tog egentligen hem 5 st med bara h*n som överlevde. Har haft den i någon månad och den har växt flera cm. Äter bra och så. Ca 5 cm nu.
Kommer börja med att släppa ner Ballongerna och 6 neontetror och kanske Löjan. När kan jag släppa i nästa fiskar som förmodligen blir siameserna.

När alla fiskar har varit i akvariumet i några veckor, kan jag ha fler fiskar eller är det fullt?

Sofie
#19 - 17 augusti 2008 18:27
En löja säger du, tja om du tänkte behålla den så får du sikta in dig på ett ännu större akvarium om nått år eller så eftersom det är en fisk som blir runt 20cm, och livslängden ligger på typ 10 år.

Vad hade du tänkt dig för växter och teknik?

Grattis till 6 månader på zoopet förresten.

Mvh Gaffel
#20 - 17 augusti 2008 19:04
Men du behöver nåt som käkar mat som ramlar ner, som pansarmal. Annars ruttnar ju mat på bottnen = dålig vattenkvalite = döda fiskar
#21 - 17 augusti 2008 20:01
Varför skulle inte siamesiska algätare äta mat som ramlar ner? De är ju lite överallt och letar alger, och de lär nog hitta maten.
#22 - 17 augusti 2008 21:01
Tycker för övrigt att två Siameser är lite få. De är ju stimfisk om nåt. Iaf våra fem stimmar bättre någon stimfisk vi haft :p. Tycker tre verkar mer lagom och de får väl lite mer stimkänsla då iaf.
#23 - 18 augusti 2008 05:27
Johanski skrev:
Varför skulle inte siamesiska algätare äta mat som ramlar ner? De är ju lite överallt och letar alger, och de lär nog hitta maten.

Tja, fast för att vara säker så är det faktiskt inte någon skada med pansarmalar som viger sitt liv åt föröka sig och äta rester. (Iofs är dom inte ensamma om det i dethär rummet. ;) )

Annons