Dags att börja bygga en egen utomhusdamm

#1 - 13 april 2013 20:18
Jo jag vet, jag har pratat om det tidigare. Alltså att jag skulle vilja ha en egen damm med växter och fisk. Men det har inte funnits tid plats och möjlighet tidigare. Men i höstas flyttade jag. Och en av de grejer jag såg redan på visningen av huset, var möjligheten till en egen damm. På tomten finns denna stenformation, som jag antar har innehållit växter:

http://imageshack.us/photo/my-images/713/imagejhu.jpg/

stenarna ligger helt lösa. Och utöver stenarna på bild så har jag gott om extra stenar. Men stenarna sitter inte fast. Dom är endast lagda löst ihop.

Min tanke är följande:

1. Jag skall flytta formationen några meter bortåt
2. Jag skall mura ihop dem så dom sitter fast (stenarna)
3. I stället för L form kommer det bli en rektangel på ca 3 x 2,3 m
4. Formationen är ca 70 cm hög från marken och upp. Min tanke är att även gräva ner den lika mycket. Så det blir i alla fall i slutändan ett vattendjup på mer än en meter.

Så min plan är att sätta igång arbetet kommande helg. Då genom att gräva och mura. Vad skall jag använda för att mura/fästa stenarna med varandra så det håller? Och var får jag tag på det? Insidan kommer sedan att kläs med gummiduk. Översta lagret blir sedan en lite bredare stenplatta så duken, förhoppningsvis, inte blir allt för tydlig.

Jag tror inte att arbetet med att gräva flytta och mura kommer bli klart på en helg men man måste ju börja någonstans. Och fler frågor lär dyka upp efterhand som projektet pågår.

Jag tar gärna emot förslag, synpunkter, tips och idéer som gör mitt arbete och slutresultat så bra som möjligt..
#2 - 14 april 2013 11:27
varför inte behålla L formen? tycker den var najs!
#3 - 14 april 2013 12:13
Sv: Dags att börja bygga en egen utomhusdamm

Jag tyckte faktiskt också om L- formen :)

Hade du tänkt att fiskarna ska övervintra i dammen? För då måste du ju, beroende på var i landet du befinner dig, gräva minst 1 meter ner under marknivå.
#4 - 14 april 2013 18:12
Jag bor i Borås. Tanken är att fiskarna skall kunna övervintra och därför kommer också en del av dammen vara djupare än resten. Men jag kommer inte att gräva ner hela dammen på det djupet.

Anledningen till att jag inte behåller L formen är att då blir dammen för smal enligt mitt tycke. Vill ha en del yta så jag kan ha näckrosor och andra växter. Vilket jag personligen inte tycker kommer bra ut i en allt för smal damm.

Idag har jag tjuvstartat genom att i handla redskap och kapat ner den syren som står/stod i vägen för flytten. En kraftig grensekatör fixade den biten som växer över marken. Nu har jag bara miljarder rötter att bli av med under marken.
#5 - 14 april 2013 18:12
Inge tips på vad jag skall "foga/limma" ihop stenarna med?
#6 - 14 april 2013 19:53

wierdalien skrev:
Inge tips på vad jag skall "foga/limma" ihop stenarna med?

Vanligt murbruk lär ju fungera utmärkt.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
#7 - 15 april 2013 05:07
AffeAlien skrev:
Vanligt murbruk lär ju fungera utmärkt.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

jo givet, men det skall finnas enklare men bra alternativ nu för tiden. efterlyser främst ett sådant. Har googlat och hittat nått som kallas för betinglim PL 400. Någon som har erfarenhet av det?
#8 - 15 april 2013 06:41
HAr börjar plocka loss stenplattorna i trädgården för att skapa det hål som skall grävas ut. Märker att tidigare ägare gjort ett bra jobb när det gäller att grunda för stenplattorna.

Det innebär att det både finns sten och sandlager under plattorna. Och det kan ju vara på gott och ont. På gott för att då har jag i alla fall en bit av grävandet som borde gå ganska lätt. Verkar vara ett lager på ca 30 cm med småsten och sand.

Med andra ord 30 cm hyffsat lättgrävt. Vad som finns under det återstår att ta reda på när jag hinner sätta igång med grävandet på allvar. Nackdelen med sanden och stenen är väll att kanterna kanske inte är lika stabila då det kan bli rasrisk. Och i så fall behöver jag gräva en bredare håla, mura min damm, och sedan lägga tillbaka en del sten och sand utanför muren. Men men. Det är bara att ta ett steg i taget och se hur det går.
#9 - 15 april 2013 10:29
Har nu varit iväg till Byggmax som har rekomenderat mig en produkt som heter Stenlim PU700 och som skall fungera utmärkt i stället för cement och murbruk när det gäller sammanfoga den typen av sten som jag har.

Känns som ett bra och smidigt alternativ till att mura stenarna. Lättarbetat och jag slipper dessa fogar som murbruket skulle ge. Återkommer givetvis med mer om detta när jag har börjat foga samman stenarna och då fått lite mer erfarenhet om detta.

Efter jobbet idag skall jag, förutom att sätta på sommardäck på bilen, lyfta upp alla markplattor på den plats jag tänker anlägga dammen. Beroende på tid och ork så kanske jag också hinner påbörja själva grävandet. Eftersom jag gräver själv så har jag en känsla av att det kan ta ett tag innan det är klart. Så varför vänta till helgen när man kan börja idag?

Givetvis kommer det fler bilder efterhand som arbetet fortgår och när det finns något att visa upp.

----

Info om stenlimmet:

illbruck PU700 Stenlim

PU700 stenlim är ett 1- komponent skumlim på polyuretanbas. Speciellt utvecklat för att limma sten och murblock av / mot betong, tegel, sandsten och gips.

Utvecklat för att ersätta cement (en flaska ersätter 25kg cement) för montering av sten och murblock av / mot betong, tegel, sandsten och gips. T.ex murar, väggar, trappor etc. Kan användas där el, vatten och cement saknas. Limmar även trä/trä, trä/ betong samt metall och aluminium mot sugande ytor.
#10 - 16 april 2013 06:28
I går kväll lossade jag samtliga plattor som täcker det område som jag skall gräva upp. Man tycker ju att en sten inte är tung, två är inte tunga osv.... men när man flyttar en mängd markstenar så blir det i sista ändan ganska tungt. Kroppen värker som bara den idag. Men det e bara att gilla läget.

Började lite försiktigt med att skotta grus i går också. Grävde dessutom ett "testhål" för att se hur djupt jag kan komma ner innan det blir "problem". Eftersom det ligger lager med sand, grus och sedan grövre stenar så går översta lagret snabbt att skotta bort. Men i takt med att materialet blir grövde och tyngre så blir det mer svårgrävt. Kunde i alla fall komma ner på ett djup av ca 50 cm utan problem.

Målet är att komma ner i alla fall lite till samt en håla i mitten som är ännu djupare. Detta så det finns chans för ev fisk att övervintra ute. Utöver att jag gräver ner i marken så kommer jag ju också mura uppåt en bit (se bilden i första inlägget). Så det totala vattendjupet kommer vara ca en meter i snitt, men "djuphålan" blir lite djupare än så.

Skall försöka gräva lite till idag samt kanske posta någon till bild.
#11 - 16 april 2013 09:02
Jag får ont av att läsa.. hyr en minigrävare över dagen.. finns gott om gubbar som gräver svart också.. de flesta dammbyggen blir halvdana just pga detta.. det blir för jobbigt att gräva och sen nöjer sig folk..

Hoppas det blir bra!
#12 - 16 april 2013 09:16
Jag får ont av att läsa.. hyr en minigrävare över dagen.. finns gott om gubbar som gräver svart också.. de flesta dammbyggen blir halvdana just pga detta.. det blir för jobbigt att gräva och sen nöjer sig folk..

Hoppas det blir bra!

Tanken med minigrävare är bra och vore ett klart alternativ, om det nu inte vore så att den del av trädgården ligger så till att det inte går att få dit en grävare dessvärre. Dessutom har utrymmet där jag skall gräva och placera dammen inte heller svängrum för en grävare pga hus, staket, murar, slänt mm.

Så tyvärr är enda alternativet att gräva för hand. En skitjobb men ett måste :( Grävandet får helt enkelt ta den tid det tar för det skall absolut finnas möjligheter i dammen för övervintring av fisk. Så ett visst djup är ett måste.

För en del personer så är grävandet klart på en dag eller två. Själv så misstänker jag att det, i värsta fall kan ta en eller flera veckor beroende på hur mycket tid jag hinner sätta åt sidan till att gräva. Har ju familj, jobb och andra åtaganden också. Går det snabbare = bonus, går det långsammare = tråkigt men ett måste.
#13 - 16 april 2013 18:03
Kolla med en flyttfirma.. de brukar köra lite alltiallo.. (vet av erfarenhet) ju skummare desto bättre.. de vill alltid ha mer jobb och tenderar att underskatta jobbens storlek.. 2000-2500 och ett par kaffe så tror jag att du får ett hål i backen..
#14 - 16 april 2013 18:21
Nu har i alla fall grävandet påbörjats. Blir tungt med all sand, sten och grus men det gör inget. Det skall ju kännas att han har roligt ;)

Här kommer en dagsfärsk bild:

http://imageshack.us/photo/my-images/832/imagemag.jpg/
#15 - 17 april 2013 07:17
Ont i armar och leder idag. Givetvis beror det delvis på att jag är ovan vid grävarbete, men har även ärftlig åkomma som gör att jag har problem med just bindväv och leder. Då detta i kombination med grävandet i går gör att hela kroppen värker mer eller mindre idag. Yippppyyyyy.......not!!!

Men oavsett värken så kommer jag fortsätta att gräva i dag efter jobbet. Vet ju att själva grävandet kommer ta sin lilla tid och jag vill så gärna få det gjort. Kör jag på en stund varje dag så kommer det ju bli klart förr eller senare ;)
#16 - 17 april 2013 17:08
Kroppen värker ännu mera idag. Att gräva i sten och grus är ett hårt enmansjobb. Men men bara att gilla läget. Har grävt en stund idag oxå och är nu nere på ca 50 cm i delar av gropen. Det syns inte så tydligt på bilden men som sagt, det tar sig. Kan jag hålla denna farten så är kanske grävandet klart när kommande helg är slut.

En dagsfärsk bild från gropen:
http://imageshack.us/photo/my-images/689/imagerez.jpg/
#17 - 17 april 2013 17:58
efter den bilden tror jag ettfettbranamn nog har rätt i sina förslag - men lycka till i alla fall
#18 - 17 april 2013 18:56
erikthur skrev:
efter den bilden tror jag ettfettbranamn nog har rätt i sina förslag - men lycka till i alla fall

Tyvärr kommer jag göra allt grävande själv. Så när jag är klar, och dammen förhoppningsvis ser bra ut, så kan jag i alla fall ta på mig äran för allt jobb :(
#19 - 17 april 2013 19:16
Och tills dess tänker du ge oss en daglig uppdatering på hur grävandet fortgår och vilka krämpor som följer :) jag gillar konceptet.. har du inga ungar i lämplig ålder som du kan muta med godis/öl?
#20 - 17 april 2013 19:36
De e bra träning å gräva, jag handjagade 2x5m, kom en meter ner i backen innan ryggen sa ifrån/hösten kom. Tyvärr blev dammen aldrig klar pga brist på pengar och tid (och förståelse från äkta hälft).
#21 - 17 april 2013 19:55
Om du är ambidextriös är det fantastisk träning.. är du inte det blir du bara ramsned.. haha..
#22 - 18 april 2013 04:49
Om du är ambidextriös är det fantastisk träning.. är du inte det blir du bara ramsned.. haha..

Ja vi får väll se hur det går hehe... Skit idag öser regnet ner. Jag som hade tänkt fortsätta grävandet efter jobbet. Knappast kul att sitta i en dyngblöt grusgrop och leka i sörjan. Håller tummarna för att regnet upphör och solen hinner titta fram några timmar innan jag kommer hem. Men risken för det är väll inte stor. Bor trots allt i Borås....suck!!!
#23 - 18 april 2013 05:45
1 miljon dagisbarn kan inte ha fel, det ÄR kul att leka i sörjan..

Eller inte..
#24 - 18 april 2013 07:09
1 miljon dagisbarn kan inte ha fel, det ÄR kul att leka i sörjan..

Eller inte..

jag får köpa regnbyxor och ge mig ut i sörjan om jag vill ha något gjort de närmaste dagarna. skall tydligen regna i två dygn. jag som gärna hade kommit ner en bit till i marken innan helgen
#25 - 18 april 2013 18:15
Precis lagom till jag slutade jobbet idag så blev det faktiskt uppehåll i busvädret. Så en stunds grävande han jag faktiskt med innan regnet återvände igen. Lite kul att det börjar bli lite djup på grävandet. Men nu har jag stött på lite större stenar och jag hittade även ett spett i marken. Ett järnspett som legat där i många många år.

Dagsfärsk bild:
http://imageshack.us/photo/my-images/823/imageetsz.jpg/?sa=0
#26 - 18 april 2013 20:44
Blir spännade o se hur det blir. Får dock inte upp några bilder när jag klickar på länkarna, kanske bara är för mig?. Vore kul o se!
#27 - 19 april 2013 05:33
laasesku skrev:
Blir spännade o se hur det blir. Får dock inte upp några bilder när jag klickar på länkarna, kanske bara är för mig?. Vore kul o se!

klicka på länken. kolla sedan på höger sida där du ser texten "continue to media". Klicka på den då kommer bilden. Vet inte varför ImagesShack gjort det så men då kommer i alla fall bilden fram. Antagligen för att dom vill visa reklam först, eller så vill dom helst att man skaffar "medlemskap" eller nått. Men som sagt klicka på den texten så kommer bilden fram.
#28 - 22 april 2013 09:51
Helgen har varit bra och jag har nu gjort klart allt grävande av dammen. Allt förutom att det ligger ett järnspett i marken som sticker ut precis där jag har min damm. Verkar vara ett långt spett och omöjligt att röra så jag måste kapa det på något sätt. Har inga verktyg för att kapa järn för tillfället men det löser sig säkert snart ;)

Det var grymt mycket och stora stenar i botten på hålan, så djuphålan blev inte lika stor som beräknat men har ändå fått sitt djup och bör räcka till.

Har också murat några varv upp och har nu bara ca två varv sten kvar att mura. Sedan blir det att skaffa skydsduk, dammduk mm. Alltså det lite mer roligare arbetet av dammen :)
#29 - 23 april 2013 05:07
Med ett järnspett går det att få bort dom flesta stora stenarna. Finns många olika bra tekniker för att bända bort stora stenar.
Jag jobbar på en kyrkogård och när vi gräver så går det ju inte att ha stora stenar som ligger kvar.
Så med lite ilska, svett och vilja kan man lyckas med det mesta :p
#30 - 23 april 2013 06:15
Murade ytterligare ett varv i går så nu återstår bara sista lagret sten på höjden (förutom den tunna stenplatta som ha skall ha som avslut högts upp. Det blir en lite snyggare finnish då ;) Jo jag skall mura ett litet "pumphus" vid sidan också att ha pumpen i. Och spettet siffet fortfarande kvar i marken. Det måste ju bort...

Sedan dags för det lite mer roliga. Skaffa skyddsmatta, gummiduk, pump och annat som behövs. Fylla på vatten och plantera växter. Och såklart fisk men hela systemet får allt vara igång ett tag först innan det flyttar in några invånare. Vill ju att vattnet och bakteriafloran skall "mogna" först.

Hur gör ni andra med elektroniken? Måste man fixa dit en elektriker som sätter upp eluttag för utomhusbruk på utsidan av huset, eller får man dra ström från insidan? Har sett att det finns jordfelsbrytare som man kan koppla in mellan vägguttag och sladd precis som man sätter i en timer. Får man/kan man göra så?
#31 - 25 april 2013 06:18
Sista lagret sten ligger på plats. Har dock inte murat hela lagret ännu. Och det beror på att jag först måste bestämma mig för var/hur elektroniken, slangar mm skall gå in och ut till dammen. För i så fall kanske jag behöver knacka bort lite sten så det blidas en lämplig passage för detta. För jag antar att det lär vara två slangar som skall genom muran och bort till pumpen. En från insug och en till utflöde. Får fundera lite på den saken. Blir kanske lättare få överblick när jag har skaffat skälvar pumpen/filtret.

Spettet i marken ligger fortfarande kvar men en polare har vinkelslip och skall komma förbi och ta hand om det problemet. Tänker inhandla det mesta av mina prylar hos Boenäs då det ligger max en halvtimma bort med bil härifrån. Men om jag åker dit i helgen eller senare vet jag inte ännu. Vi får se hur det blir med väder och det där jädra spettet i marken. Kan ju inte lägga på skydsmatta och gummiduk innan det problemet är fixat.

Hur länge brukar ni ha igång dammen/vattnet innan ni börjar plantera in växter och fisk?

Växter borde man väll kunna plantera in omgående så snart vatten och pump/filter mm är igång?
Fiskar får väll vänta i alla fall en månad till efter det? Eller hur gör ni/har ni gjort?
#32 - 25 april 2013 06:44
Hej, ser kul ut det där. Jag anlade en liten damm om 2 kubik förra året och jag väntade typ en vecka med att släppa i fiskarna. Det finns ett pulver man kan köpa och hälla i filtret så får man hjälp med lite bakterier. Förhållandet vattenvolym/fiskmängd är ju (oftast) mycket bättre än vad man har i ett akvarium, så det är inte lika känsligt. Sen har man ju andra utmaningar med alger och temperatur som åker upp och ner t ex.

Jag hade ett utvändigt eluttag och satte upp en litet skydd på väggen för elen. Och så köpte jag en 12 volts pump i st för 230 för säkerhets skull. Du kanske vill sitta på kanten och plaska med fötterna en solig dag?

Jag handlar på Rångedala plantskola utanför Borås, de har mycket grejer och verkar kunniga.

/Roffe
#33 - 26 april 2013 05:42
roffen2 skrev:
Hej, ser kul ut det där. Jag anlade en liten damm om 2 kubik förra året och jag väntade typ en vecka med att släppa i fiskarna. Det finns ett pulver man kan köpa och hälla i filtret så får man hjälp med lite bakterier. Förhållandet vattenvolym/fiskmängd är ju (oftast) mycket bättre än vad man har i ett akvarium, så det är inte lika känsligt. Sen har man ju andra utmaningar med alger och temperatur som åker upp och ner t ex.

Jag hade ett utvändigt eluttag och satte upp en litet skydd på väggen för elen. Och så köpte jag en 12 volts pump i st för 230 för säkerhets skull. Du kanske vill sitta på kanten och plaska med fötterna en solig dag?

Jag handlar på Rångedala plantskola utanför Borås, de har mycket grejer och verkar kunniga.

/Roffe

Jag har varit förbi Rångedala några gånger och som du säger så verkar dom ha ett stort urval i alla fall.

Så det är att föredra 12 volts i stället för 230? Antar att det i så fall medföljer transformator som ändrar 230 till 12 volt?
#34 - 26 april 2013 05:44
I går var vädret bättre än förväntat men jag hade inga möjligheter att greja med dammen i alla fall. Se om jag hinner göra något idag i stället (beroende på väder mm). Funderar på att mura ett litet "pumphus" vid sidan av dammen så slipper pump/filter vara syligt och störande. Man vill ju helst slippa se dessa grejer.

Hur har ni andra löst placeringen av pump/filter mm? Har ni några bilder att visa på er lösning?
#35 - 26 april 2013 14:43
12v tycker jag är alltid att föredra framför 230V. Man brukar alltid få med en transformator till dessa pumpar som du frågar om. En fördel med att ha en transformator är att transformatorn fungerar även som isolationstransformator. Det gör att om det blir kortslutning av att tex sladden går av eller något annat tokigt och osannolikt, så är det bara en begränsad mängd el som kan gå ut i dammen som bestäms av transformatorns kapacitet. Är det en 230V pump så ligger en direkt koppling till elnätet i vattnet...
#36 - 29 april 2013 10:06
mikoto skrev:
12v tycker jag är alltid att föredra framför 230V. Man brukar alltid få med en transformator till dessa pumpar som du frågar om. En fördel med att ha en transformator är att transformatorn fungerar även som isolationstransformator. Det gör att om det blir kortslutning av att tex sladden går av eller något annat tokigt och osannolikt, så är det bara en begränsad mängd el som kan gå ut i dammen som bestäms av transformatorns kapacitet. Är det en 230V pump så ligger en direkt koppling till elnätet i vattnet...

låter sopm om det absolut blir en 12v för min del. ta det säkra före det osäkra.
#37 - 29 april 2013 10:08
Helgen som passerade hade jag dessvärre inte tid att lägga många minuter på dammen. Spettet sitter kvar i marken och jag har inte hunnit inhandla varken skyddsduk, gummimatta eller pump. Men det är ingen brådska. Varken växter eller fiskar verkar ha dykt upp på marknaden ännu pga vädret så jag behöver inte stressa med att få i vatten just idag.
#38 - 7 maj 2013 10:33
Så här såg det ut från starten när jag skulle börja bygga min damm:
http://imageshack.us/photo/my-images/713/imagejhu.jpg/?sa=0

Det fanns en stenformation i formen av ett L. Fel form och på helt fel plats.

Nu ser det ut så här:
http://imageshack.us/photo/my-images/708/52485510201082464281788.jpg/?sa=0

OBS för att få fram bilderna tryck på den blå texten "continue to media" så kommer bilden fram. (vet ej varför som gjort så. kanske för att kunna visa mer reklam först?).

Som ni ser är nu hela L formationen flyttad och gjord rektangulär. Där det fanns ett L innan är det nu marksten.

Mitt L är ca 2,5 meter brett och lite över 3 meter långt samt medeldjupet ca 1 meter men djupaste delen ca 140 cm. OBS det är alltså bara ca 70 cm av detta som stucker upp över markytan resten e ner på djupet under markytan.
#39 - 7 maj 2013 10:41
bra jobbat. :)
#40 - 20 maj 2013 11:59
Nu har det legat stilla ett tag pga andra sysslor, men i helgen som var så åkte vi till www.boanas.se och köpte skyddsduk, dammduk (gummi), pump + filter + div tillbehör. Så nu börjar det dra ihop sig för att lägga i duken och sedan fylla på vatten. Jag vet inte hur lång tid det tar att lägga i duken och limma den, men det kanske någon av er andra vet? Jag kommer alltså limma mot muren och övre kanten så att det kommer sitta stabilt.

Har också kvar att inhandla den kantsten som skall ligga överst runt dammen så att man sedan inte ser dammduken som kommer gå upp över kanten lite. Sedan såklart har jag även kvar att köpa in det sista för att få rinnande vatten ner i dammen. BLir förmodligen en urna som vattnet skall komma ur, rinna från urnans öppning ner på ett sten eller betongfat och vidare ner i dammen.

Givetvis skall det också köpas växter och fisk. Men först efter att duken och vattnet är på plats.
#41 - 20 maj 2013 12:04
Någon av er som har en aning om hur mycket tid jag skall beräkna åt att just få skyddsduk och gummimattan på plats? speciellt med tanke på att jag kommer behöva limma mot sten? och dessutom vika och limma hörnen eftersom dammen är murad.
#42 - 21 maj 2013 09:13
Senaste bilden när jag nu har påbörjat arbetet med dammduken:

http://tinypic.com/view.php?pic=315bnvb&s=5

Givetvis ligger det även en skyddsduk under. Att få hela dammduken på plats och få det att se
acceptabelt ut verkar inte vara det lättaste. Hade jag byggt en "normal" damm genom att bara gräva
i marken så skulle det utan tvekan vara klart betydligt snabbare. Men varför göra det enkelt när man
kan göra det mycket svårare? Hehe
#43 - 21 maj 2013 09:25
Hej,

ser spännande ut. Har du räknat ur hur många kubik det blir?

Jag undrar varför du tänker att du behöver limma...

Du lägger ju ut duken som du gjort, fast utan översta plattraden. När du fyller på vatten kommer trycket att dra ner duken i rätt form. Du kommer att få veck i hörnena, men det gör inte så mycket. Sen lägger du på översta plattraden och sen klipper du bort det som sticker ut på utsidan?

Jag gjorde själv några lappningar och limmade i vår damm, då i den bäckfåra vi gjorde. Men det blev inte tätt så vi fick göra om alltihop med en hel bit gummiduk utan skarvar.

Bra att tänka på är också att en hel del dammväxter vill stå grunt, några centimeter under vattenytan bara. Eller till och med precis i vattenkanten.

/Roffe
#44 - 21 maj 2013 11:25
Klipp ingenting i dammduken förrän du fått den på plats så som du vill ha den, fyllt upp med vatten, och ser att underlaget stadgat sig ordentlgt!! Det går inte att skarva utan läckor.
Du behöver inte limma i hörnen. Inte alls skulle jag tro. Dammduken sätter sig efter ett tag av trycket från vattnet. Vecken som blir i hörnerna kommer inte att synas efter ett tag. Dessutom döljs det mesta av de växter du planterar i dammen
#45 - 21 maj 2013 13:02
Det jag främst tänker limma är just hörnen eftersom det kommer bli en del "extra" dammduk där som jag måste vika. Vill att det sitter så bra och snyggt som möjligt.

Angående översta plattraden så kommer det att läggas på en till sedan när duken är på plats. En tunnare sten som kommer att skjuta ut lite över vattenytan. Detta så att dammduken inte blir lika tydlig som den annars skulle ha blivit.

Angående växter så har jag anlagt nivåer på insidan av dammen vid kortändan på båda sidor. Så det är förberett redan för de växter som vill ha väldigt grunt.

Tack för inlägget :)
#46 - 21 maj 2013 13:04
Givetvis kommer inget klippas eller skäras bort innan allt är klart. Det jag vill limma i hörnen är just vecken. Duk mot duk så det sitter exakt så som jag vill ha det. Ev även lite duk mot sten. Duken kommer döljas av en tunnare sten som blir översta kanten sedan.
#47 - 21 maj 2013 13:12
Jo angående storleken så kommer den färdiga dammen innehålla ca 4,5 kubik vatten. Kanske inte riktigt så stor som jag hade tänkt från början men tillräckligt för att jag och familjen skall kunna njuta av den. Och förhoppningsvis tillräckligt för fiskarna att trivas i den.
#48 - 21 maj 2013 16:47
Hej!

Jag hade samma "veckfunderingar" som du när jag lade i gummiduk i min damm.
Det slutade med att jag inte gjorde någonting åt vecken. Nu tycker jag inte att de syns alls, med lite alger och växter.
Min damm är rektangulär och djup så det blev en del veck......
#49 - 22 maj 2013 04:56
AnnikaW skrev:
Hej!

Jag hade samma "veckfunderingar" som du när jag lade i gummiduk i min damm.

Det slutade med att jag inte gjorde någonting åt vecken. Nu tycker jag inte att de syns alls, med lite alger och växter.

Min damm är rektangulär och djup så det blev en del veck......

Då finns det kanske hopp om att hörnen kommer se bättre ur framöver. För så som det ser ut nu så är det verkligen inte snyggt. Men jag skall rycka och dra och vika och greja så det förhoppningsvis kommer att se någorlunda bättre ut i alla fall. Göra vad jag kan hel enkelt och därefter lägga på kantstenen som skall hålla allt på plats och bölja gummikanterna.
#50 - 22 maj 2013 20:56
Idag har jag köpt in kantstenen som skall ligga högst upp. Dessvärre får jag ej hörnstenarna ännu eftersom de skall sågas. Det blir snyggare hörn då. Har i alla fall tillfälligt lagt på några av stenarna på ena kanten så ni får en uppfattning om hur det hela kommer se ut.

http://tinypic.com/view.php?pic=23k6t11&s=5
#51 - 22 maj 2013 20:58
Jo jag köpte lite växter idag oxå. Mest flytväxter men även lite annat. Har inte hunnit plantera något så det står i vatten. Men flytväxterna ligger i alla fall i dammen nu
#52 - 22 maj 2013 22:04

Flytväxter är ju så lätta att planera :p

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
#53 - 23 maj 2013 04:49
david87 skrev:
Flytväxter är ju så lätta att planera :p

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Alltså de växter jag inte har planterat ännu är inte flytväxter ;) utan har köpt lite andra växter också. Dessa står i en balja för tillfället och väntar på att planteras på riktigt.

FLytväxter e ju bara att tippa i. Dom klarar sig själva ;)
#54 - 27 maj 2013 12:19
Ytterligare växter finns inplanterade i dammen och fler flytväxter på ytan. Filtret har fått en startkultur med bakterier och är igång.

Har faktiskt även hämtat hem lite fisk som sommar omkring i dammen. Håller mig till guldfisk med lite olika färger.

Planterade in näckrosor i helgen. Använde rekomenderad lera i tygkassar enligt rekomendation. Puff så vad det dimma i vattnet och man ser nästan ingenting alls. Hur lång tid rad det innan vattnen blivit bättre igen? Det var den där jädra leran till näckrosorna dom gjorde det. Det har gått ett dugn nu men är lite "mölkigt" vatten som i när näckrosorna sattes. Borde väll klarna upp igen?
#55 - 30 maj 2013 07:50
Då har äntligen hörnstenarna för kanten kommit. Jag har lagt på dem löst så man kan se hur
det hela kommer att se ut när det är klart. Skall bara justera gummiduken och se till att stenen
ligger jämt och bra innan jag limmar fast dem.

Sedan återstår lite smådetaljer samt göra i ordning in och utlopp så det inte bara är slangarna
som syns just nu. Slangen från pumpen skall fästas ner mot botten så den inte syns alls. Och
returslangen skall gå genom en cementskål och grejas lite med så det blir ett litet fall ner i
dammen.

Här kommer en uppdaterad helt färsk bild på hur det hela ser ut just nu:

http://tinypic.com/view.php?pic=2rfvw8x&s=5
#56 - 1 juni 2013 10:21
Ett svar angående näckros och lera:
Det är ett övergående problem att det slammar i vattnet.
Har du lagt ett ordentligt lager grus på ytan? Det behövs när guldfiskarna kommer och bökar.
Jag har flera rejäla nylonpåsar med näckroslera och har helt klart vatten.
#57 - 11 juni 2013 08:29
AnnikaW skrev:
Ett svar angående näckros och lera:

Det är ett övergående problem att det slammar i vattnet.

Har du lagt ett ordentligt lager grus på ytan? Det behövs när guldfiskarna kommer och bökar.

Jag har flera rejäla nylonpåsar med näckroslera och har helt klart vatten.

Även vi har nylonpåsar och ett lager sjösten ovanför leran. Vattnet har bara blivit lite bättre och inte alls så klart som jag vill ha det till. Hur lång tid skall det ta innan det ger med sig?
#58 - 11 juni 2013 08:51
När bakterierna har bundit lerans ytskikt så borde dimman lätta helt.

Jag har dock aldrig fattat varför man ska plantera i näckroslera, jag har aldrig gjort det i mina akvarium och där växer det så det knakar ändå. När jag först skaffade dam så planterade jag i näckroslera för att butiken sa att man skulle det, nu sedan några år så planterar jag alla dammväxter i enbart grovt grus och jag märker ingen skillnad alls på hur växterna mår.
#59 - 11 juni 2013 20:23
Lånar tråden lite. Ni med dammar, vad kör ni på för botten material? eller kanske inget alls
#60 - 14 juni 2013 09:14
addo skrev:
När bakterierna har bundit lerans ytskikt så borde dimman lätta helt.

Jag har dock aldrig fattat varför man ska plantera i näckroslera, jag har aldrig gjort det i mina akvarium och där växer det så det knakar ändå. När jag först skaffade dam så planterade jag i näckroslera för att butiken sa att man skulle det, nu sedan några år så planterar jag alla dammväxter i enbart grovt grus och jag märker ingen skillnad alls på hur växterna mår.

det är endast näckrosorna sog har planterat i lera. Övriga växter är planterade i grus.
#61 - 14 juni 2013 09:14
laasesku skrev:
Lånar tråden lite. Ni med dammar, vad kör ni på för botten material? eller kanske inget alls

jag kör utan bottenmaterial.
#62 - 16 juni 2013 08:23
Får nog bli det för egen del med. Kanske lite i sumpzonen men får se. Kanske bara ser konstigt ut iofs

Annons