Dagens spontanköp

#1 - 3 mars 2009 08:13
Jag spontanköpte ett 300-literskar igår. Sambon har inte slutat förbanna mig än kan jag lova. Hursom; det följde med ett Eheim 2126 och jag spånar på filterlösning. Jag skall montera en BTN Miniamazonas 130x50-bakgrund i karet, så plats finns för ett innerfilter. Den extra kostnaden för powerheads är försumbar i sammanhanget. En 2126 pumpar 950 liter/h, något som jag tycker är alldeles för lite för ett kar med loricaridae och diverse ciklider etc. Jag har lärt mig (genom att läsa detta forum) att mellan 6-8 gånger akvariets volym bör pumpas per timme. Jag upplever inte riktigt att jag hittat svaret på mina frågor:

1. Är det 6 till 8 gånger volymen som ska *filtreras* eller är det denna volym som ska *cirkuleras*?

2. Om svaret på 1 är "filtreras", är idén med filtermatta (cirka 1% av volymen så ~3-5L filtermaterial) bakom bakgrunden samt en AquaClear 70 och en AquaClear 50 (som båda monteras vid utblåset) funkis?

3. Finns det nåt annat alternativ som jag i min nybörjariver inte tänkt på än?
#2 - 3 mars 2009 09:21
jo 6-8ggr volymen är väl vad som borde filtreras så din lösning låter vettig för mig iaf.
men har du ett filter redan som får plats kan du väl iaf använda själva pumpen istället för att köpa en ny och bara komplettera med en extra pump?
#3 - 3 mars 2009 10:15
Ehm... Va? Jag begriper inte svaret.

"men har du ett filter redan som får plats kan du väl iaf använda själva pumpen istället för att köpa en ny och bara komplettera med en extra pump?"

Komplettera med en extra pump? Menar du att skaffa ett ytterfilter till eller menar du att filtervolymen i ytterfiltret räcker så jag bara behöver en cirkulationspump till för att uppnå bättre *cirkulation* i karet?
#4 - 3 mars 2009 13:08
ok min tanke va behåll det eheim 2126 filtret som följde med och köp bara till en AquaClear 70 och sen stoppa in insug och utblås till ytterfiltret i bakgrunden och så delar av vattnet går genom både filtermattan (lämpligtvis nerklippt i bitar) i bakgrunden och ytterfiltret så får du maximalt med biologisk rening sen kan det va bekvämt att stoppa lite filtervadd i slutet av ytterfiltret så får du riktigt kristallklart vatten utan risk att hela filterlösningen blir igensatt :)
#5 - 3 mars 2009 15:35
Okay, du menar alltså att kombinera ytterfilter med filter bakom bakgrunden. Det känns verkligen som overkill. Men det är ett alternativ.
Bilagor:
#6 - 4 mars 2009 06:48
Jo precis, men overkill är bra när man pratar filtervolym ;)
eller hade du tänkt sälja ytterfiltret eller ha till nåt annat kar? du lär iaf inte tjäna mycket på att sälja det mot att köpa en cirkulationspump istället så lika bra att utnyttja filtret isåfall.
#7 - 4 mars 2009 16:56
6-8ggr/akvarievolymen låter som ett riktvärde och inget måste. Mycket beror på vad du skall för typ av akvarie, växt, ciklid, etc. Är det inte motiverat med ett "rejält drag" så tycker jag du kan börja med det filtret du har och eventuellt komplettera med ytterligare filter/pump senare.
#8 - 4 mars 2009 21:19
Sleaper skrev:
6-8ggr/akvarievolymen låter som ett riktvärde och inget måste. Mycket beror på vad du skall för typ av akvarie, växt, ciklid, etc. Är det inte motiverat med ett "rejält drag" så tycker jag du kan börja med det filtret du har och eventuellt komplettera med ytterligare filter/pump senare.

nu va det väl iofs tal om ett kar med just ciklider även om jag själv ser 6-8ggr volymen som ett bra riktmärke för ett normalbefolkat sällskapskar om man vill slippa problem, men visst är cirkulationen inte allt, finns ju som sagt många saker som spelar in och storleken på filtermaterialet kan påverka mycket så riktvärdet är nog lite anpassat efter normalstora innefilter framför allt.

Annons