Dagens påhitt

#1 - 23 januari 2006 18:49
Satt o iriterade mig på min Ups ja kör till datorn som står underbordet ... får den alldrig såld o behöver den inte.....
Fick en snilleblixt

Montera isär en nätkabel .. och en fögreningsdosa
Så nu går Filter o värmare till akvarierna via den

Går strömmen så har jag en rätt bra buffert
Enda som förvåna mig är att min termostatstyrda Jäger värmare värkar dra 300w konstant .... måste kolla upp den

ska även testa nu o kolla hur länge den orkar driva grejjerna ... belysningen skiter ja i då den inte är viktig för fiskarnas hällsa under ett strömmavbrott
#2 - 23 januari 2006 19:03
Värmaren va ok mätte nu drog ingenting tyckte ja mätte rätt länge förut men men den Fungerar ok :P
#3 - 23 januari 2006 19:06
Jag skulle nog även köra värmaren på direkt el.
#4 - 23 januari 2006 19:16
på mitt el?

självklart kör ja värmarna på upsen vill inte fiskarna ska frysa .. om strömmen går

iofs vanliga sötvatten ... inge malawi eller så
#5 - 23 januari 2006 19:33
Frågan är hur viktigt det är med värmaren... Jag skulle nog själv nöja mig med att koppla pumpen på UPS:en. Ett akvarium håller ju temperaturen ganska bra ett tag, men filtret skall ju helst inte stå still i onödan mer än korta stunder.
#6 - 23 januari 2006 19:48
Skippa du värmaren, du kan med fördel lägga den extra energin på pumpen. Doppis lär de ju klara sig utan ett litet tag (går ju bara ner till rumstemp).

Totalt drar ju karen relativt mycket ström. Skulle jag köpa en UPS så skulle jag minimera det så mycket det bara går. Mitt 540l kar drar för tillfället 232W, som max har det dragit 586W. Belysningen är 152W sammanlagt.
#7 - 23 januari 2006 20:42
Mitt drar 490W när båda värmarna är på samt belysning o pumpar
Avstängda/inaktiva värmare + filternen drar 28w

Annons