Dagens kap!

#1 - 29 maj 2008 13:43
Någon som bor i Göteborg och vill ha ett gratis akvarium?
http://www.blocket.se/vi/16591520.htm?ca=13_s

/hambli
Guest
#2 - 29 maj 2008 13:48
Han fyller kanske år? ;)
#3 - 29 maj 2008 13:50
Tagit kontakt!
#4 - 29 maj 2008 13:56
Gaffel skrev:
Tagit kontakt!

Bra det =)
synd man inte bor i gbg.

hör av dej om han var seriös eller inte med annonsen.
#5 - 29 maj 2008 14:46
vad stod det i annonsen? vad var det för akvarium?
Bilagor:
#6 - 29 maj 2008 17:24
Vad var det för något akvarium? Ahh de vad synd att man skulle städa idag.
#7 - 29 maj 2008 17:33
Pratade precis med killen och jag ska dit i morgon och tömma och transportera hem det, har faktiskt gått och funderat på ciklider rätt länge utan att riktigt komma till skott så det här känns riktigt bra, har ju dessutom ett 160 åleds som papegojorna kan gå i några timmar tills 300 baljan är på plats.

Riktigt sympatisk kille som tydligen ska ut och resa i sommar och som känner att han inte kommer att ha tid för sina fiskar, önska mig lycka till i morgon med bärandet.

Ett stort tack till hambli för länken!
#8 - 29 maj 2008 17:37
Pratade precis med killen och jag ska dit i morgon och tömma och transportera hem det, har faktiskt gått och funderat på ciklider rätt länge utan att riktigt komma till skott så det här känns riktigt bra, har ju dessutom ett 160 åleds som papegojorna kan gå i några timmar tills 300 baljan är på plats.

Riktigt sympatisk kille som tydligen ska ut och resa i sommar och som känner att han inte kommer att ha tid för sina fiskar, önska mig lycka till i morgon med bärandet.

#9 - 29 maj 2008 17:43
Så nyfiken man blir vad det var för akvarie.
#10 - 29 maj 2008 17:44
Lycka till :)
#11 - 29 maj 2008 18:00
Ja, lycka till! Ser framemot att höra hur det har gått.
#12 - 29 maj 2008 18:09
Kommer att behöva lite tips kring bra papegojkäk och liknande, man vill ju inte att dom får hål i huvudet..
#13 - 29 maj 2008 18:38
Ja jisses nu ssåg jag hur stor baljan var.
Inte lätt att läsa för snabbt ibland
#14 - 29 maj 2008 19:29
tenkare hur såg du det? annonsen är ju borta..
#15 - 29 maj 2008 19:41
300 liters helglas med möbel, en eheim pro2, dubbel ljusramp, uvc filter, värmare osv 4 stora red parrot, 2 vändmalar, en ancistrus ett gäng kuhlisar..

Sitter och tar en öl och planerar..
#16 - 29 maj 2008 19:42
tenkare hur såg du det? annonsen är ju borta..
Väldigt lätt det står här

(kan gå i några timmar tills 300 baljan är på plats.);)
#17 - 29 maj 2008 19:45
Gaffel skrev:
300 liters helglas med möbel, en eheim pro2, dubbel ljusramp, uvc filter, värmare osv 4 stora red parrot, 2 vändmalar, en ancistrus ett gäng kuhlisar..

Sitter och tar en öl och planerar..

-Men! Inget dumt kap! Tyvärr har inte vi plats för något sådant fynd om det skulle dyka upp. Bara att önska lycka till med tokfyndet :)
#18 - 29 maj 2008 19:46
Spanar själv på ett 102 liters för en femhundring. Men jag gillar inte välvt glas annat än på hotellen.
#19 - 29 maj 2008 20:01
Väldigt lätt det står här

(kan gå i några timmar tills 300 baljan är på plats.);)

Har som sagt några inkörda filter i 100 liters baljan, dels ett 2013, ett 2222, samt mitt konverterade 1250/1018 plus ett 1010 pickup samt att jag flyttar det medföljande pro2 filtret vattenfyllt, tar bara 10 minuter att köra emellan.
#20 - 29 maj 2008 20:02
najs gaffel!
#21 - 29 maj 2008 20:04
tack, funderar på om tobaksaffären här brevid säljer tianlotter, verkar ju vara idag som är dagen..
#22 - 29 maj 2008 20:11
Gaffel skrev:
tack, funderar på om tobaksaffären här brevid säljer tianlotter, verkar ju vara idag som är dagen..

Det där var inte dåligt må jag säga..!
Bara att gratta och önska lycka till! :)
#23 - 29 maj 2008 20:13
Gaffel skrev:

kul att du drog vinstlotten =)
Det kommer nog gå bra med tömmningen och allt.

var lite sugen på karet, men hade jag kommit hem med det så vet jag någon som hade blivit måttligt road :D

ps. rensa i din inbox gaffel, den är full!
#24 - 29 maj 2008 20:42
Rensad och en ny öl öppnad..
Nu får man ju nosa på ciklidträsket, ska bli väldigt kul även om jag tycker att 300 är i minsta laget för 4 stora papegojor, ansjo har ju ett 960 till salu..
#25 - 29 maj 2008 20:45
Rensad och en ny öl öppnad..
Nu får man ju nosa på ciklidträsket, ska bli väldigt kul även om jag tycker att 300 är i minsta laget för 4 stora papegojor, ansjo har ju ett 960 till salu, tianlott..
#26 - 30 maj 2008 07:39
Grattis, Gaffeln! :D
#27 - 30 maj 2008 10:11
Tack,
återkommer under dagen med lite flytt info..

Det värsta som kan hända är ju att det är en fake annons och att man blir gangbangad av GCG, men det är väl en risk man får ta..
#28 - 30 maj 2008 14:05
Det var kanske det som var "gratis".
#29 - 30 maj 2008 14:07
Gaffel, hur går det ?
#30 - 30 maj 2008 14:13
Nu måste man ju bara få fråga vad "GCG" är...?
#31 - 30 maj 2008 18:51
HJ-C skrev:
Nu måste man ju bara få fråga vad "GCG" är...?

- Är säkert ett lokalt gäng av förvildade pensionärer som stryker omkring!
#32 - 30 maj 2008 19:45
Kul att läsa sådana här solskenshistorier. Annars är det ju mest elände.
Hoppas flytten går bra Gaffel.
#33 - 30 maj 2008 19:59
Nästan så man börjar undra om du blivit gangbangad nu [B)]
Du skulle ju höra av dig :D
#34 - 30 maj 2008 21:29
Jag säger bara fy fan va jävla stora papegojorna e..

Flytten gick bra med assistans av min son Oliver och min gode kamrat Otto med sin son John, akvariet är ett 10 mm helglas med ett mittstag och dubbel 150 typ zoolineramp.

Akvariet tömdes nästan helt och klockan halv fyralyftes fiskar, växter och lavastenar ur, det stora eheim 2028 Pro 2 slogs av och flyttades vattenfyllt med ett Tetratec UV 400, killen skickade alltså med ALLT, seras stora aqua-test-box, mat för över 1000:- kartong med jbl pro flora rotnäring, stor kartong med algo-stop depot, flaskor med protalon 707, den fetaste algmagnet jag någonsin sett(tunze powermagnet

Halv sex slängdes akvariet upp och den blöta sanden östes i, vattenfyllde till hälften och dunkade i 60 ml nitrivec innan vi drog igång 2028'an(jävlar vilket bra filter) samt mitt hemmabyggda 1250/1018 och det var dax att plantera växter och lägga ut rötterna och stenarna och och och och och..

Klockan sex slog jag på vattnet och har nu fyllt så att jag har 15 cm tillgodo, koppade in ancistrusen på 7 cm och dom 2 vändmalarna på 15 respektive 18 cm, kvart över sex var det ciklidernas tur, den största är 22 cm..

Halv sju var vattnet var så grummligt att det nästan inte gick att se fiskarna när dom gled förbi frontglaset, testade vattnet, pH7(samma som i kranen) ingen ammoniak ingen nitrit, släckte ner och gick ut i parken och grillade, kom in nu klockan elva och tittade till akvariet och grumset har lagt sig och vattnet har börjat klarna..

SKÅL! :p

Fisktransportlådor och påsar "lånade" av GoodhemsZoologiska och liten släpkärra från Preem Jaegerdorff som bjöd på 2 timmar extra.
#35 - 30 maj 2008 21:34

Flytten gick bra med assistans av min son Oliver och min gode kamrat Otto med sin son John i släptåg, akvariet är ett 10 mm helglas som limmats av glasmästare här i Göteborg och tidigare gått som saltvattnens kar, ett mittstag och en dubbel 150 typ zoolineramp sköter ljuset.

Akvariet tömdes nästan helt och klockan halv fyralyftes fiskar, växter och lavastenar ur, det stora eheim 2028 Pro 2 slogs av och flyttades vattenfyllt med ett Tetratec UV 400, killen skickade alltså med ALLT, seras stora aqua-test-box, mat för över 1000:- kartong med jbl pro flora rotnäring, stor kartong med algo-stop depot, flaskor med protalon 707, den fetaste algmagnet jag någonsin sett(tunze powermagnet

Halv sex slängdes akvariet upp och den blöta sanden östes i, vattenfyllde till hälften och dunkade i 60 ml nitrivec innan vi drog igång 2028'an(jävlar vilket bra filter) samt mitt hemmabyggda 1250/1018 och det var dax att plantera växter och lägga ut rötterna och stenarna och och och och och..

Klockan sex slog jag på vattnet och har nu fyllt så att jag har 15 cm tillgodo, koppade in ancistrusen på 7 cm och dom 2 vändmalarna på 15 respektive 18 cm, kvart över sex var det ciklidernas tur, den största är 22 cm..

Halv sju var vattnet var så grummligt att det nästan inte gick att se fiskarna när dom gled förbi frontglaset, testade vattnet, pH7(samma som i kranen) ingen ammoniak ingen nitrit, släckte ner och gick ut i parken och grillade, kom in nu klockan elva och tittade till akvariet och grumset har lagt sig och vattnet har börjat klarna..

Fisktransportlådor och påsar "lånade" av GoodhemsZoologiska och liten släpkärra från Preem Jaegerdorff som bjöd på 2 timmar extra.
#36 - 30 maj 2008 21:36

Flytten gick bra med assistans av min son Oliver och min gode kamrat Otto med sin son John i släptåg, akvariet är ett 10 mm helglas med ett mittstag, limmat av glasmästare här i Göteborg och tidigare gått som saltvattnens kar, en dubbel 150 typ zoolineramp med 40W AquaGlo och ett FloraGlo sköter ljuset.

#37 - 30 maj 2008 21:39

Flytten gick bra med assistans av min son Oliver och min gode kamrat Otto med sin son John i släptåg, akvariet är ett 10 mm helglas med ett mittstag, limmat av glasmästare här i Göteborg och tidigare gått som saltvattnens kar, en dubbel 150 typ zoolineramp med 40W AquaGlo och ett FloraGlo sköter ljuset.

Akvariet tömdes nästan helt och klockan halv fyra lyftes fiskar, växter och lavastenar ur, det stora eheim 2028 Pro 2 slogs av och flyttades vattenfyllt med ett Tetratec UV 400, killen skickade alltså med ALLT, seras stora aqua-test-box, mat för över 1000:- kartong med jbl pro flora rotnäring, stor kartong med algo-stop depot, flaskor med protalon 707, den fetaste algmagnet jag någonsin sett(tunze powermagnet

Fisktransportlådor och påsar "lånade" av GoodhemsZoologiska och liten släpkärra från Preem Jaegerdorff som bjöd på 2 timmar extra, kostnad 200:- för släpet, 40:- för glass..
Bilagor:
#38 - 30 maj 2008 21:42

Flytten gick bra med assistans av min son Oliver och min gode kamrat Otto med sin son John i släptåg, akvariet är ett 10 mm helglas med ett mittstag, limmat av glasmästare här i Göteborg som tidigare gått som saltvattnens kar, en dubbel 120 typ zoolineramp med 40W Aqua/FloraGlo sköter ljuset.

Akvariet tömdes nästan helt och klockan halv fyra lyftes fiskar, växter och lavastenar ur, det stora eheim 2028 Pro 2 slogs av och flyttades vattenfyllt med ett Tetratec UV 400, killen skickade alltså med ALLT, seras stora aqua-test-box, mat för över 1000:- kartong med jbl pro flora rotnäring, stor kartong med algo-stop depot, flaskor med protalon 707, den fetaste algmagnet jag någonsin sett(tunze powermagnet

Halv sju var vattnet så grummligt att det nästan inte gick att se fiskarna när dom gled förbi frontglaset, testade vattnet, pH7(samma som i kranen så klart..) ingen ammoniak ingen nitrit, släckte ner och gick ut i parken och grillade, kom in nu klockan elva och tittade till akvariet och grumset har lagt sig och vattnet har börjat klarna..

Fisktransportlådor och påsar "lånade" av GoodhemsZoologiska och liten släpkärra från Preem Jaegerdorff som bjöd på 2 timmar extra, kostnad 200:- för släpet, 40:- för glass..

Så, klockan är halv fyra.. ..shit lovat grabben att åka ut till admundön och fiska krabbor och bada i morgon tidigt..

Kollade till fiskarna och vattnet och dom verkar ha det bra, upptäckte att den ena papegojan förlorat ett fjäll..

Silrören var helt igensatta med bös men i övrigt verkade det tekniska rulla på, rörde tyvärr upp en massa skit när jag rensade silrören och flyttade diffusorutblåset på DIY-1250/1018(vattenkanon) men en bild orkade jag ta..

300 liters Papegojträsk..

Nighty..

Öhh, skulle flytta undan den stora fisktransportlådan som jag även körde växterna i och såg nånting som försökte gömma sig i det lilla gruset och dom få deciliter vatten som var kvar och vad hittar jag nio timmar efter att all annan fisk fått bada.. ..en sjövild kuhliål.. ..plums ner med dig..

Natti natti..
Startade morgonen med att fylla upp resterande vatten och tillsatte ytterligare 60 ml nitriviec, riktade om utblåsen så att det blir nån ytcirkulation.

Morning glory..

10 minuter efter temperarat vattenbytet(höjde temperaturen till 26)började två av papegojorna att "pussas?" så om det är en revirstrid eller lek har jag ingen aning om men det blir ingenting med det, dom ska vara lugna och fina den närmaste tiden annars blir det skiljeglas i karet..

Sen får jag lov att säga att det är ena fräka firrar, deras födosök nu över botten är hur snyggt som helst och cikliderna är pigga och aktiva.

Min plan nu är att räkna akvariet som nystartat så det ska bli intressant hur länge jag klarar av att snåla med maten(dom kan verkligen konsten att tigga mat..)

Nu ska jag väcka grabben och sticka och bada, hej hej!
#39 - 31 maj 2008 07:20
Startade morgonen med att fylla upp resterande vatten och tillsatte ytterligare 60 ml nitriviec, riktade om utblåsen så att det blir nån ytcirkulation.

10 minuter efter vattenbytet(höjde temperaturen till 26)började två av papegojorna att "pussas?" så om det är en revirstrid eller lek har jag ingen aning om men det blir ingenting med det, dom ska vara lugna och fina den närmaste tiden annars blir det skiljeglas i karet..

Sen får jag lov att säga att det är ena fräka firrar, deras födosök nu över botten är hur snyggt som helst och cikliderna är pigga och aktiva.
#40 - 31 maj 2008 07:44
Vad kul att allt gock bra! (Bara jag som notera att den alltid så snabbe gafflen inte ens nämnde våra påhopp om gb :P). Kommer bli klockrent det karet, du verkar ha fått sjukt mycket grejor till också. Mer bilder!
#41 - 31 maj 2008 16:26
Gaffel skrev:

Flytten gick bra med assistans av min son Oliver och min gode kamrat Otto med sin son John i släptåg, akvariet är ett 10 mm helglas med ett mittstag, limmat av glasmästare här i Göteborg som tidigare gått som saltvattnens kar, en dubbel 120 typ zoolineramp med 40W Aqua/FloraGlo sköter ljuset.

Halv sju var vattnet så grummligt att det nästan inte gick att se fiskarna när dom gled förbi frontglaset, testade vattnet, pH7(samma som i kranen så klart..) ingen ammoniak ingen nitrit, släckte ner och gick ut i parken och grillade, kom in nu klockan elva och tittade till akvariet och grumset har lagt sig och vattnet har börjat klarna..

Så, klockan är halv fyra.. ..shit lovat grabben att åka ut till admundön och fiska krabbor och bada i morgon tidigt..

Kollade till fiskarna och vattnet och dom verkar ha det bra, upptäckte att den ena papegojan förlorat ett fjäll..

Silrören var helt igensatta med bös men i övrigt verkade det tekniska rulla på, rörde tyvärr upp en massa skit när jag rensade silrören och flyttade diffusorutblåset på DIY-1250/1018(vattenkanon) men en bild orkade jag ta..

300 liters Papegojträsk..

Nighty..

Öhh, skulle flytta undan den stora fisktransportlådan som jag även körde växterna i och såg nånting som försökte gömma sig i det lilla gruset och dom få deciliter vatten som var kvar och vad hittar jag nio timmar efter att all annan fisk fått bada.. ..en sjövild kuhliål.. ..plums ner med dig..

Natti natti..

Morning glory..

10 minuter efter temperarat vattenbytet(höjde temperaturen till 26)började två av papegojorna att "pussas?" så om det är en revirstrid eller lek har jag ingen aning om men det blir ingenting med det, dom ska vara lugna och fina den närmaste tiden annars blir det skiljeglas i karet..

Min plan nu är att räkna akvariet som nystartat så det ska bli intressant hur länge jag klarar av att snåla med maten(dom kan verkligen konsten att tigga mat..)

Nu ska jag väcka grabben och sticka och bada, hej hej!

härligt att allt gick bra.
inget dåligt kap du gjorde, sen att de var lite arbete med att flytta är sånt man får ta.
hur stora blir papegojorna? ser rätt stora ut redan =)

lycka till med allt.
#42 - 31 maj 2008 20:51
Tack allesammans,
enl artbeskrivningen(som upplevs som en smula fientlig.) blir dom upp till 25 cm långa
men det finns akvarister som har påvisat exemplar som har blivit mycket större.

Känner mig rätt trygg med akvariet, fiskarna är som sagt lätt observerade och dom uppvisar inga som helst orostecken.

Känner att jag med lätthet skulle kunna gå på blundern att släppa den stränga kosthållningen´och köra på som vanligt eftersom jag jag är rätt säker på att jag har en väl etablerad bakterieflora "up n' running" men i morgon blir det matning och jag ska faktiskt prova på att fingermata dom med waffers en och en, bara att hoppas att det inte blir huggsexa, är fortfarande lite orolig över vilken mängd foder jag kan ge i ett sånt här tidigt skede men jag kör väl "en Lasse" och snålmatar ett par miniflisor per papegoja.

Nu ska jag gå och lägga mig i badkaret med svalt vatten och upplöst koksalt, låg nämligen ute på admundön och läste bok i 3 timmar i gassande solsken..

Over and out!
#43 - 31 maj 2008 21:34
- Trevlig läsning detta. Inte nog med att det är informativt. Det är underhållande oxo :)
#44 - 31 maj 2008 21:58
Fan vad najs Gaffel, Lova oss fler bilder :)
#45 - 1 juni 2008 01:32
Livet är ett helvete, i alla fall när man likt en turist i tillvaron legat och läst en bok i solen ute på en klippa vid havet i tre timmar i svalkande bris, jag var inte ens törstig när ex svärmor informerade att nu var faktiskt klockan redan halv två och det var dax att packa ihop.. ..skojar alltså inte, jag har redan genomgått stadierna sveda och frossa, blåsbildning och ännu mera sveda och vaknade nu mitt i natten med feber.. ..och ser ut som en nykokt jävla kräfta till på köpet!

Ska tappa upp ett svalt bad med ett par nävar löst koksalt(antiseptiskt), får la tejpa fast en snorkel om man skulle somna..

Håll till godo med lite bilder på killarna och tjejerna från papegojträsket, letar du efter skärpa, fokus och en intressant ljussättning så finns det folk som inte gör annat än att fotografera..

Papegojträsk1.1
Papegojträsk1.2
Papegojträsk1.3
Papegojträsk1.4

Goodnight!
#46 - 1 juni 2008 01:35
Livet är ett helvete, i alla fall när man likt en turist i tillvaron legat och läst en bok i solen ute på en klippa vid havet i tre timmar i svalkande bris, jag var inte ens törstig när ex svärmor informerade att nu var faktiskt klockan redan halv två och det var dax att packa ihop.. ..skojar alltså inte, jag har redan genomgått stadierna sveda och frossa, blåsbildning och ännu mera sveda och vaknade nu mitt i natten med feber.. ..och ser ut som en nykokt jävla kräfta till på köpet!

Hade jag varit en akvariefisk på zoopet så hade jag just nu legat i ett mörkt svalkande karantänbad med ständig tillsyn av en yppig blondin och blivit handmatat räkmix och artemia..

Ska tappa upp ett svalt bad med ett par nävar löst koksalt(antiseptiskt), får la tejpa fast en snorkel om man skulle somna..

Håll till godo med lite bilder på killarna och tjejerna från papegojträsket, letar du efter skärpa, fokus och en intressant ljussättning så finns det folk som inte gör annat än att fotografera..

Papegojträsk1.1
Papegojträsk1.2
Papegojträsk1.3
Papegojträsk1.4

Goodnight!
#47 - 1 juni 2008 01:40
Livet är ett helvete, i alla fall när man likt en turist i tillvaron i svalkande bris legat och läst en bok i solen ute på en klippa vid havet i tre timmar, jag var inte ens törstig när ex svärmor informerade att nu var faktiskt klockan redan halv två och det var dax att packa ihop, kännde mig göra pigg och allert efter att ha haft lite barnvakt och kunna sjunka ner i en bra deckare..

Skojar alltså inte, jag har redan genomgått stadierna sveda och frossa, blåsbildning och ännu mera sveda och vaknade nu mitt i natten med feber.. ..och ser ut som en nykokt jävla kräfta till på köpet!

Hade jag varit en akvariefisk på zoopet så hade jag just nu legat i ett mörkt svalkande karantänbad med ständig tillsyn av en yppig blondin och blivit handmatat räkmix och artemia..

Papegojträsk1.1
Papegojträsk1.2
Papegojträsk1.3
Papegojträsk1.4

Goodnight!
#48 - 1 juni 2008 01:43
Livet är ett helvete, i alla fall när man likt en turist i tillvaron i svalkande bris legat och läst en bok i solen ute på en klippa vid havet i tre timmar, jag var inte ens törstig när ex svärmor informerade att nu var faktiskt klockan redan halv två och det var dax att packa ihop, kände mig göra pigg och allert efter att ha haft lite barnvakt och kunnat glömma mig bort och bara sjunka ner i en bra deckare..

Skojar alltså inte, jag har redan genomgått stadierna sveda och frossa, blåsbildning och ännu mera sveda och vaknade nu mitt i natten med feber.. ..och ser ut som en nykokt jävla kräfta till på köpet!

Papegojträsk1.1
Papegojträsk1.2
Papegojträsk1.3
Papegojträsk1.4

Goodnight!
#49 - 1 juni 2008 18:24
Lite orolig, ingen ammonium/ammoniak eller nitrit men pH har rasat till 6.5 hos cikliderna så vattnet börjar bli surt.

Noll koll på både KH och gH eftersom just dom två testflaskorna är defekta, köpa nya i morgon.

Birdy namnam..
#50 - 1 juni 2008 18:48
J*vlar vad stora papegojorna är!
#51 - 1 juni 2008 20:17

Ajajaj.. Det där låter inte gott..! [B)]
Tur att du har ett nytt kar att tänka på...
#52 - 1 juni 2008 22:30
Nja vi var faktiskt ute på admundön idag igen och stekte oss, lika bra att fixa en andra gradens när man redan har börjat, halvmesyrer är för politiker..
#53 - 2 juni 2008 10:10
Gaffel skrev:
Nja vi var faktiskt ute på admundön idag igen och stekte oss, lika bra att fixa en andra gradens när man redan har börjat, halvmesyrer är för politiker..

Hahaha!!
Sanning.. gäller för min hyresvärd också.. ;)
#54 - 2 juni 2008 12:04
- Jepps! Stora fiskar. Men. Vad är det för gigantisk växt? Javaormbunke? Så stor!
#55 - 2 juni 2008 15:13
Ingen aning ännu faktiskt, det är från en och samma planta, den skickar ut "jordlöpare" ungefär som kvickrot och förökar sig och växer som ogräs enl förre ägaren.
#56 - 3 juni 2008 22:16
Grattis till guldfyndet Gaffel,vad är det för hål i huvudet du pratar om när det gäller papegojciklider?
Har själv 5 st papegojciklider så jag blir lite fundersam när jag läser vad du skriver..
#57 - 5 juni 2008 15:35
Läste någonstans att det var viktigt att tillgodose vitaminer och mineraler till just papegojciklider för att undvika HIH, kan se om jag hittar det igen vid tillfälle..

liten film..
#58 - 5 juni 2008 19:29
Nice film,tror nog att dom kommer att leka snart,har själv ett lekpar av gojorna.
Dom har lagt rom två gånger till min chokladmals stora förtjusning,med tanke på att gojorna är ciklider så är dom väldigt mesiga när dom skall vakta sin kaviar.
Hoppas att du hittar den där artikeln om vitaminer och mineraler,som det är nu så får mina mygglarver,räkor,mask,fiskbullar,flingor,gurka och frysta ärtor.
#59 - 6 juni 2008 23:06
Ska leta runt men jag minns inte om artikeln fanns här på zoopet, tyvärr spökar min "forum/sök."

Röda mygg?
#60 - 7 juni 2008 07:49
Gaffel skrev:

Röda mygg?

Yes...Fina Fiskens frysta röda mygglarver...
#61 - 7 juni 2008 09:57
Men varför väljer du ett foder som är erkänt starkt allergen samt näringsfattigt som få. det är ju knappast svårt att få papegojorna till att äta eller?

Ämnar inte slå dig på fingrarna på något sätt, undrar bara hur du tänker?

Mvh Jesper
#62 - 7 juni 2008 10:12
Men varför väljer du ett foder som är erkänd som en starkt allergen samt näringsfattigt som få, det är ju knappast svårt att få papegojorna till att äta eller?

Ämnar inte slå dig på fingrarna på något sätt, undrar bara hur du tänker?

Mvh Jesper
#63 - 7 juni 2008 11:54
Hmm en ny kunskapslucka att stänga,visste inte att mygglarver var näringsfattiga och allergena.
Frågade i den lokala zoobutiken när jag köpte om röda mygglarver var bra mat till ciklider och svaret vart ja(så jag köpte).
När jag jobbade i zoobutik så fångade vi massor av svarta mygglarver som vi frös in och matade butikens fiskar med.
Sålde en hel del till kunder också,det kanske var rätt då på 70talet,men tydligen helt fel nu med dagens kunskap.
Tråkigt att zoobutiker säljer näringsfattig och allergen mat.
#64 - 8 juni 2008 17:51
Gaffel nu ligger mina röda mygglarver i soptunnan,gjorde en sökning i foderforumet på röda mygglarver,äcklig läsning :eek:
#65 - 8 juni 2008 20:28
High five..
Härligt att kunna bistå med lite assistans, du som har kids och grejer hemma osv..
#66 - 8 juni 2008 21:13
Tycker jag gjorde ett kap idag. Ett Red Sea Max för 4000 med bänk, och 12+kg LS med lite knappar för 500. :)
#67 - 8 juni 2008 21:39
Jösses vilket kap!! Tänk om man kunde ha sådan tur så att sköldpaddan kunde få ett större kar. Fast det behöver vara större än 300.
#68 - 9 juni 2008 10:13
Vita mygglarver är bra
#69 - 29 september 2008 07:32
Liten uppdatering nu efter 4 månaders körning av papegojträsket.

Fick som sagt med en hel det toffsar och andra algsporer när jag tog över 300 baljan, laborerat en del och då framför allt genom att dubbla antalet watt/liter samt cirkulation/filter, kör CO2-mist genom mäskning och pmdd men har sakteliga dragit ner på gödningen av easycarbo till omk 5ml/dygn.

Tja hösten är här och om man gillar öppna fönster så är det bara att dra på doppvärmaren vilket gjordes i morse, gäller att hålla ett öga på termometern tills den är kalibrerad, papegojorna dom äter fortfarande som hästar och har tillsammans med jättevändmalarna, gibbisarna och ancistrusen hitintills betat av nästan hälften av dom dryga 3 kilo käk som följde med, får sikta in mig på ett 720 i julklapp..
CO2-Mäsk.jpg
Senaste vinet blev helt ok om än lite småtråkigt, börjar nog tröttna på vitt vin och det är inte säsong att ta ett svalkande glas med maison de perrôquet så jag tog hjälp av mina föredetta svärföräldrars höstäpplen och stora vindruvsrankor och satte mig en ny CO2-mäsk som heter duga, skalade och kärnade ur äpplena och repade av vindruvorna och lät dom förjäsa svalt i en vecka i en stor höganäs bytta innan jag satte det tillsammans med 4 ml torrjäst, 1 kg socker och 10 liter vatten, detta vinet kommer jag att buteljera och inte dricka förrän till nyår. [:-76]
#70 - 30 september 2008 07:47
Liten uppdatering nu efter 4 månaders körning av papegojträsket.

Fick som sagt med en hel det toffsar och andra algsporer när jag tog över 300 baljan, laborerat en del och då framför allt genom att dubbla antalet watt/liter samt cirkulation/filter, kör CO2-mist genom mäskning och pmdd men har sakteliga dragit ner på gödningen av easycarbo till omk 5ml/dygn.

Tja hösten är här och om man gillar öppna fönster så är det bara att dra på doppvärmaren vilket gjordes i morse, gäller att hålla ett öga på termometern tills den är kalibrerad, papegojorna dom äter fortfarande som hästar och har tillsammans med jättevändmalarna, gibbisarna och ancistrusen hitintills betat av nästan hälften av dom dryga 3 kilo käk som följde med, får sikta in mig på ett 720 i julklapp..

Senaste vinet blev helt ok om än lite småtråkigt, börjar nog tröttna på vitt vin och det är inte säsong att ta ett svalkande glas med maison de perrôquet så jag tog hjälp av mina föredetta svärföräldrars höstäpplen och stora vindruvsrankor och satte mig en ny CO2-mäsk som heter duga, skalade och kärnade ur äpplena och repade av vindruvorna och lät dom förjäsa svalt i en vecka i en stor höganäs bytta innan jag satte det tillsammans med 4 ml torrjäst, 1 kg socker och 10 liter vatten, detta vinet kommer jag att buteljera och inte dricka förrän till nyår. [:-76]

Nope, det är inget fisheye objektiv på en sony cyber-shot 6.0, bara locket som kommer att explodera på vinhinken om jag inte lyckas gasa ihjäl fiskarna först.. ;)
#71 - 5 oktober 2008 00:02
Nästan gratis...
http://www.blocket.se/vi/18174964.htm?ca=23_10_s
Lycka till ni som bor i närheten...
#72 - 5 oktober 2008 00:09
Tänk om man bara hade haft plats, va mycket akvarium man kunnat få för billig peng nu!
Bilagor:
#73 - 5 oktober 2008 08:59
Läste på NCS, de flesta burkarna var redan upplockade tydligen. Antar att det var hett byte :)

//C
#74 - 9 oktober 2008 00:32
Gaffel skrev:

GRATTIS ;) ibland är turen med när Murphy sover ;) ser fram emot bilder även från tömning och transport...Ev. en Roadmovie på G ;)
#75 - 9 oktober 2008 00:37
Gaffel nu ligger mina röda mygglarver i soptunnan,gjorde en sökning i foderforumet på röda mygglarver,äcklig läsning :eek:

Litet Nobel pris delas ut ;) ja röda är världens avskum och även allergiframkallande

" target="_blank">
#76 - 9 oktober 2008 08:35
Mina ålar äter ingenting annat än röda mygg just nu :(
#77 - 9 oktober 2008 10:33
Gaffel skrev:
Ingen aning ännu faktiskt, det är från en och samma planta, den skickar ut "jordlöpare" ungefär som kvickrot och förökar sig och växer som ogräs enl förre ägaren.

Du kanske skulle kunna tänka dig att sätta ut en annons och sälja lite av denna häftiga växt? Om det nu går att skicka...

Vilka jättehäftiga firrar! Wow. Videon var bäst, man får en mycket bättre uppfattning om dem så. Man blir ju riktigt sugen...
#78 - 9 oktober 2008 17:03
Tack, fast videon gör inte färgerna rättvisa alls, planerar att införskaffa ett större akvarie till dom så dom kan sträcka ut sig lite bättre, är på jakt efter ett 600 eller större och då helst helglas, vi får väl se vad tomten kommer med.
#79 - 9 oktober 2008 17:23
Kan inte tomten komma med ett 540L till mig :(

"fina" fiskar du har gaffel. De har sin charm :D

Annons