Daffodiler som "gräver"

#1 - 25 maj 2005 10:29
Eftersom jag är en newbee så kanske frågan är korkad, men jag är lite nyfiken på mina daffofiler som håller på att simma in i en av mina "stengrottor", ta tag i ett gruskorn, simma ut och spotta ut det. Jag har 2st som gör detta på olika ställen i mitt akvarium (253 liters). Jag antar att det är så att de bygger bo, men på det ena stället där de gör så är det den bärande stenen (en sten som håller upp 2 takstenar) som de gräver ut runt. De har hållit på så i ett dygn och jag börjar bli lite oroad för att grottan skall sjunka ihop helt / stenen skall välta.

Finns det fog för att vara oroad eller är de så pass duktiga på detta så att de ser huruvida den bärande stenen står kvar eller inte? Skall jag skotta igen stenen lite? Är det "lekhumör" de uppvisar och inte som jag tror - bobyggande?

Många frågor på en gång :)
#2 - 25 maj 2005 11:00
Fiskarna har inte en susning om hur väl du har satt fast stenen. Om det inte är gjort ordentligt så är det en bättre lösning att göra om det än att hålla på att skyffla tillbaka grusen. Fiskarna blir bara bättre och bättre på att gräva och det tycker jag att man bör låta dom göra.
MVH
magnus
#3 - 25 maj 2005 11:03
Klart det :)

Då blir det en liten omstagning :)

Men... varför gör de så? :)
#4 - 25 maj 2005 12:08
Precis som du säger, för att skapa ett säkert revir. Det är mycket lättare att försvara sin kull när enda vägen fram till dem är uppifrån. Om det är avstängt från några håll blir det ännu bättre, därför gräver de flesta sina hålor intill eller mellan stenar.
MVH
magnus
#5 - 25 maj 2005 12:16
Ahh... tackar för det :)

Tror att jag skall försöka att bygga lite säkrare och staga upp där :) Tror du att det räcker med att jag flyttar in en större sten som "stag" i grottan eller skall jag vara mer extrem än så? bygga om helt? :)
#6 - 25 maj 2005 12:43
Jag kan inte rekomendera dig hur du skall göra, risker finns hela tiden och jag vill inte ta ansvar för läckande kar.

Men jag kan berätta hur jag har gjort. Jag har lagt en tjock frigolitskiva i botten. Direkt på den staplade jag alla stenarna innan jag lade i grusen. Inte förrän jag var säker på att alla stenarna stod stabilt på botten lade jag i sanden. Därmed kan dom gräva hur mycket dom vill utan att rubba på stenarna.
MVH
Magnus
#7 - 25 maj 2005 13:11
Hmmm... smart... fast det är lätt att vara efterklok :P

Jag har ett ganska mastigt lager med grus i botten :)

Jag gjorde så nu att jag tog en annan sten och stagade upp med samt flyttade lite på stenen så att den bredaste sidan kom ner mot botten :)

De verkar gräva nu med, men inte alls lika planerat som innan :) de hade tagit bort ca: 4-4,5cm i djup runt stenen, så det var inget dåligt arbete de hade utfört :D
#8 - 25 maj 2005 15:02
Bara lugn, dom kommer att gräva mycket mer i framtiden.
MVH
magnus
#9 - 25 maj 2005 19:17
annars går det väl att silikona fast stenbitar i varann så att dom stödjer varann
#10 - 25 maj 2005 19:26
Finns det silikon som man kan applicera under ytan och som sedan fäster?
Skulle säkert kännas lite drygt att tömma karet och göra om allt, dock tror jag inte att jag är i farozonen men det kan vara intressant att veta.
#11 - 25 maj 2005 19:42
Silikon är giftigt för fiskar innan det torkat. Sen tror jag inte att det torkar under ytan heller, men det kan jag inte svära på, har aldrig testat.

Annars finns det korallklister för saltvatten som kanske funkar, men dyrt.
MVH
Magnus

Annons