Då var man igång..

#1 - 22 augusti 2006 08:11
Har sen ett tag fått igång mitt första akvarium, ett 109l Rena.. Igår satte jag i de första fiskarna (20st Kardinal tetra, 3 guppy och en mal).

Tänkte inte ha så speciellt många fler fiskar där i. Dock så skulle det vara trevligt med någon LITE större fisk också, därför ber jag er alla här om hjälp med vad som hade passat. Vad har ni för tipps? Gärna någon som inte äter upp guppysarnas ungar om/när dom nu får några.

Kom gärna med lite tips på förändringar i inredningen och liknande för att öka
fiskarnas trivsel (och så klart för att få det snyggare)

www.ytan.nu/bilder/akvarie.jpg

så ser det ut där just nu..

Tack på förhand för tipsen
#2 - 22 augusti 2006 08:54
[quote=spazm]Har sen ett tag fått igång mitt första akvarium, ett 109l Rena.. Igår satte jag i de första fiskarna (20st Kardinal tetra, 3 guppy och en mal).

Tänkte inte ha så speciellt många fler fiskar där i. Dock så skulle det vara trevligt med någon LITE större fisk också, därför ber jag er alla här om hjälp med vad som hade passat. Vad har ni för tipps? Gärna någon som inte äter upp guppysarnas ungar om/när dom nu får några.[/quote]

Bara en liten synpunkt: det låter som att du har satt i lite väl många fiskar på en gång i ett nystartat akvarium. Det finns rätt stor risk att du får nitrit. Har du haft i Nitrivec eller någon annan bakteriekultur? Om jag var du skulle jag hålla noga koll på nitritvärdena i akvariet en tid framöver.

/Maria
#3 - 22 augusti 2006 09:03
Jo, jag har till satt bakteriekultur och de nödvändiga kemikalerina. Har sten koll på alla värden, så jag hoppas att jag skall klara min undan något större missöde. Akvariet i sig har varit igång i c:a 2 veckor sen jag tillsatte det.
#4 - 22 augusti 2006 09:17
Ok, lycka till! Glömde säga att det ser tjusigt ut!
#5 - 22 augusti 2006 09:22
Hej och välkommen hit!
Ang. dina guppyyngel så är det risk för att dessa blir mat redan till kardinalerna när de har växt till sig lite. Att det blir lite svinn är ingen fara då det skulle bli för mycket fisk i karet annars.
Ett litet tips på en lite större fisk, iofs ingen sydamerikan, men det är ett par Dvärggurami.
Det finns hur många fiskar som helst som skulle passa in, men gå ner till akvarieaffären och titta efter vad du gillar, för att sedan kolla upp dem på tex Zoopets artsida, eller hör efter i denna tråden som du startat.
#6 - 22 augusti 2006 09:57
Björken: Tackar!

Tittade lite på fiskar jag skulle kunna tänka mig är Anomalochromis thomasi (Tomas Ciklid). Några tankar om hur de skulle fungera ihopa med de fiskar jag har där nu? Min botten kanske inte är optimal för dessa iofs.

Grr, tror jag kommer att få införskaffa ett par akvarier till i framtiden om jag skall kunna ha alla fiskar som jag blir sugen på när man tittar på sidorna här.

Nåja, skall först få detta att fungera 100% och bli helt nöjd med det..
#7 - 22 augusti 2006 10:10
Det att akvariet inte räcker till, är något som de flesta råkar ut för. Sedan om du haft akvarium i 30 år eller 3 månader verkar inte spela någon roll:D .
Ang. ditt fiskval så skulle det säkert fungera. Det är en ciklid som jag själv aldrig haft, då jag har snöat in på Palettciklid i olika former, men de ser ut att vara lika i sättet. Kolla in denna tråden så finns det några fina bilder på olika paletter, det kanske kunde vara något för dig? http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=88887&highlight=kienke
#8 - 22 augusti 2006 10:35
Det verkar onekligen vara väldigt intressant fisk. Men hur tror du det funkar med min avikelse? Tänkte på sanden? Har som du kan se på bilden lite grövre botten än de verkar trivas i?
#9 - 22 augusti 2006 13:07
Det är säkert inget problem, då de tar stenarna som får plats i munnen och spottar ut dem lite längre bort.
Skulle stenarna vara för stora, så kan du ta en halv kokosnöt eller en upp och ned vänd kruka så behöver de inte gräva så mycket.
#10 - 22 augusti 2006 13:52
[quote=spazm]
Grr, tror jag kommer att få införskaffa ett par akvarier till i framtiden om jag skall kunna ha alla fiskar som jag blir sugen på när man tittar på sidorna här.
[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Eller hur?? Vi hade ett akvarium hur länge som helst sen hittade vi zoopet...;) Å nu har vi fler...[:o] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Dvärggurami är jättefina till ett kar i den storleken. Nån palettart, bolivianska fjärilsciklider, gröna bågfensciklider, kurvciklider skulle också passa i akvariet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]När du frågar om en art som inte äter guppyyngel så verkar det som du letar efter en stor fisk med liten mun och sådana vet jag inte några. ;) Kardinalerna kommer säkerligen mumsa guppyngel så fort de får chansen som ansjo säger.[/COLOR][/FONT]
#11 - 23 augusti 2006 05:41
Har kommit fram till att jag nog innom någon vecka blir tvungen att införskaffa någon form av dvärgciklid. Otroligt vackra fiskar och 2 st (hona + hane) hade nog varit perfekt för mitt akvarium.

Vilken variant av dvärgciklid det blir lär jag få bråka med barnen om där hemma.. mer konflikter.. typiskt.. Glad dock att jag vann den om huruvida där skulle vara dykare och bubblande kistor eller inte..
#12 - 23 augusti 2006 06:17
[quote=spazm]
Glad dock att jag vann den om huruvida där skulle vara dykare och bubblande kistor eller inte..[/quote]
Då har ni mycket av den varan förstår jag;) :D !
#13 - 23 augusti 2006 07:51
Haha, så klart att där är mycket sådant!

Nej, ärligt inte! Dock var det inte lätt när en 3åring och en 8åring som sett helt för mycket på hitta Nemo börjar tjata om kista som öppnas o bubbler som kommer ut att förklara att sådant vill PAPPA inte ha i sitt akvarium!

Blir väl att skaffa dom vars ett eget akvarium sen som dom kan roa sig med den typen av inredning i!
#14 - 23 augusti 2006 08:34
[quote=spazm]Haha, så klart att där är mycket sådant!

Nej, ärligt inte! Dock var det inte lätt när en 3åring och en 8åring som sett helt för mycket på hitta Nemo börjar tjata om kista som öppnas o bubbler som kommer ut att förklara att sådant vill PAPPA inte ha i sitt akvarium!

Blir väl att skaffa dom vars ett eget akvarium sen som dom kan roa sig med den typen av inredning i![/quote]
Bra idé! Då får du upp intresset för fiskar på ett sätt som de väljer själva, med eller utan skattkistor. Plus att du får ett kar till som är godkänt från regeringen;) .
#15 - 26 augusti 2006 17:51
Ni kommer med helt för bra förslag, man blir så enormt velig. Nu tänkte jag kolla med er om Dvärggurami och någon av dvärgcikliderna skulle kunna gå ihopa? De ciklider jag tänkte på i första hand är Kakadua eller Fjärils..
#16 - 27 augusti 2006 11:06
[quote=spazm]Ni kommer med helt för bra förslag, man blir så enormt velig. Nu tänkte jag kolla med er om Dvärggurami och någon av dvärgcikliderna skulle kunna gå ihopa? De ciklider jag tänkte på i första hand är Kakadua eller Fjärils..[/quote]

Det är ju rätt stor skillnad i svårighetsgrad på vanlig fjärilsciklid och kakaduaciklid. Fjärilscikliden är känslig och vill ha ett väldigt lågt ph, medans kakadua är betydligt tåligare. Däremot är boliviansk fjärilsciklid ganska tålig, men den är större......
#17 - 27 augusti 2006 15:32
Nåja, så kallvade en av guppy honorna idag och 10 yngel överlevde kardinal tetrornas attacker. Får se hur många som överlever yngelkaret och kan komma tillbaka till mamman och resten av fiskarna sen. Blir kanske inte plats för fler fiskar!

Roligt i alla fall.. Synd bara att man inte har en aning om hur pappan såg ut. Hon måste ju varit gravid när hon kom ifrån affören..
#18 - 27 augusti 2006 15:55
Kan rekomendera Boliviansk fjäril varmt!! Har sedan ett par dagar tillbaka ett par i mitt nystartade 200 kar.. När dom färgar ut är dom väldigt fina!!
Tåligarer än vanlig fjäril är dom också!!

/Hans

Annons