Då var det min tur!

#1 - 9 januari 2008 10:58
Hej "allesammans"!
mitt problem antar jag är ganska vanligt.
Jag har precis startar ett 400l och det är väldigt dimmigt. Det är ett hörnakvarium och nu kan man inte se rören som går ner från ytterfiltret längst bak i akvariet?!
Jag har sökt lite här på zoopet.com, dessutom är jag en "halvfärsking" på akvaristik, jag har sedan innan ett på 540l men det har bara varit malwi och lite sälskapsfisk än så länge, men där har aldrig varit dimmigt.
Jag har rådasand blästersilikat på typ 0,1-0,3 och den är svart! för jag vill ha sydamerikanska ciklider i detta.
Jag har dessutom sprutat i lite "uppstarts bakterier" men nog inte tillräckligt.
min fråga är nu var kommer dimman och mjölkigheten ifrån?
Sanden är sköljd ordentligt, men i och för sig så vet man inte om det är riktigt noga. Jag kan missat eller slarvat lite.
när ytterfiltret är igång så ser det ut som moln som rör sig från vatten ytan och ned åt. Akvariumet är startat för 3 dagar sedan och inget har ändrats.
ska jag byta göra del vatten byte?!

Ett långt inlägg men jag behöver veta vad jag ska göra. HJÄLP!

MVH
Henrik [:o]:confused:
#2 - 9 januari 2008 12:03
Låt det stå i nån vecka så kanske det försvinner, har du fisk i det eller står det tomt på fiskar o växter?
#3 - 9 januari 2008 13:38
De mycket små partiklarna som flyter omkring kan ha legat i en säck torrt en längre tid och de behöver lite tid att aggregera dvs klumpa i hop sig, sedan sjunker de alternativt fastnar i filtret....

Det är därför jag inte sköljer sand osv ingen större idee... denna process tar några dagar...

Du kan ju använda det vattnet till att göra ett eller två vattenbyten istället innan fisken åker i.... men lite sent....

Akvarier är inget för den som har brott simma lugnt..:)
#4 - 9 januari 2008 13:39
Hej "allesammans"!

mitt problem antar jag är ganska vanligt.

Jag har precis startar ett 400l och det är väldigt dimmigt. Det är ett hörnakvarium och nu kan man inte se rören som går ner från ytterfiltret längst bak i akvariet?!

Jag har sökt lite här på zoopet.com, dessutom är jag en "halvfärsking" på akvaristik, jag har sedan innan ett på 540l men det har bara varit malwi och lite sälskapsfisk än så länge, men där har aldrig varit dimmigt.

Jag har rådasand blästersilikat på typ 0,1-0,3 och den är svart! för jag vill ha sydamerikanska ciklider i detta.

Jag har dessutom sprutat i lite "uppstarts bakterier" men nog inte tillräckligt.

min fråga är nu var kommer dimman och mjölkigheten ifrån?

Sanden är sköljd ordentligt, men i och för sig så vet man inte om det är riktigt noga. Jag kan missat eller slarvat lite.

när ytterfiltret är igång så ser det ut som moln som rör sig från vatten ytan och ned åt. Akvariumet är startat för 3 dagar sedan och inget har ändrats.

ska jag byta göra del vatten byte?!

Ett långt inlägg men jag behöver veta vad jag ska göra. HJÄLP!

MVH

Henrik [:o]:confused:

Hej och välkommen till Zoopet :)
Det kommer ge sig efter ett tag, bara köra på som vanligt, antingen kommer det från ytterfiltrets substrat som du inte skölt så noga eller så kommer det från sanden osv. det är väldigt vanligt att man slarvar för att man vill komma igång. men som sagt låt det stå och cirkulera på maxfart.
#5 - 9 januari 2008 14:51
Råkade ut för samma sak när jag införskaffade EHFI substrat för nått år sedan, hällde direkt från kartongen och det kom med en massa "stenmjöl" insåg misstaget i samma sekund som jag drog igång pumpen och sen tog det en 10 dagar innan dimman lagt sig..

Det är tur att fiskar har gälar annars hade dom riskerat silikos..
#6 - 9 januari 2008 19:27
Hej. jag förstår detta som att jag ska vänta några dagar och se vad som händer med dimman?!
jag har nu mörklagt hela akvarit i en dag och ska se om några dagar var som händer i fall det är dessa eländiga encelliga djur som är boven!
Jag har förvisso i växter men det verkar som dem klarar typ 2-3 dygn utan ljus?!
jag glömde nog skölja av min rot kom jag på senare idag och min BTN bakgrund. jag har nu bytat ytter filter till fluval. där första lagret är mackaronerna andra är kol och tredje är något grönt filter + 2 till 3 cm filtervadd.
så jag hoppas nu att det lägger sig den närmaste veckan. måste ändå vänta till lönen att köpa fisk.
Jag tog faktiskt tag i mitt andra 540 liters idag, när jag ändå väntar.
jag rev ut hela bakgrunden och har börjar tvätta sand. kommer dessutom lägga upp en blogg för båda akvarierna. så kan snart alla se det.
mvh
henrik[B)]:confused:
#7 - 9 januari 2008 20:16
Var försiktig med kol i filtret =tar bort massa bra saker i vattnet.
#8 - 10 januari 2008 00:10
brevid skrev:
Var försiktig med kol i filtret =tar bort massa bra saker i vattnet.
Njae! gör väl ingen skada att använda kol men det förbrukas fort och är väl inte så effektivt biologiskt substrat så annat filtermaterial är väl att föredra! alla filtertillverkare är pigga på att skicka med kol till sina filter och det tror jag är för vattnet blir kristallklart och då tänker man ooohh vilket bra filter jag har köpt:D
#9 - 10 januari 2008 09:15
Kol ja

Lustig sak, när jag köpte mitt första akvarie med ett tetratec filter kopplade jag bara in det...

När jag skulle rengöra filtret så låg det en tillsluten plastpåse med aktivt kol i burken

Mycket effektivt :)
#10 - 10 januari 2008 09:56
Kol är guld för att få bort missfärgning av vattnet, men mot den inledande stenmjölsdimman gör det ingenting.
Som andra sagt är det normalt att nystartade akvarier är dimmiga i en vecka eller två, tills bakterier gjort dammkornen och filtermaterialet lite klibbiga.
#11 - 10 januari 2008 14:01
Jo det är väl sant det med kol och det begränsad verkan också inte sant? är det inte så att det måste bytas ut efter ett tag?
ikväll är det dags att ta bort täck filtarna och på med lampan.. för hoppas att det är bra då!! men annars väntar jag vän någon vecka och ser hur det blir..
idag köpter jag dessutom Aqua-bon frin Vitakraft! får se om det kan göra susen!
frågan är hur ofta ska man tillsätta detta preparat?

mvh
henrik
#12 - 10 januari 2008 14:28
Jo det är väl sant det med kol och det begränsad verkan också inte sant? är det inte så att det måste bytas ut efter ett tag?

ikväll är det dags att ta bort täck filtarna och på med lampan.. för hoppas att det är bra då!! men annars väntar jag vän någon vecka och ser hur det blir..

idag köpter jag dessutom Aqua-bon frin Vitakraft! får se om det kan göra susen!

frågan är hur ofta ska man tillsätta detta preparat?

mvh

henrik

är det någon som vet?
#13 - 10 januari 2008 15:16
HJÄLP!!!!
Vad har nu hänt?! det är precis som om det är Vita små trådar som åker runder i karet?!!
vad är nu detta!? jag har haft det mörklagt nu i 2 dygn! men innan var det bara dimmigt nu är det masså vita trådar som flyter omkring?! vad är nu detta?
måste få svar!!

MVH
H
#14 - 10 januari 2008 17:29
[:-132]
Oh nej! Du har råkat ut för ett en-celligt blötdjur, troligen en nematod..
Jaha du, det var det akvariet, finns inte mycket att göra här är jag rädd, nä skämt o sido, möjligen kan du luta dig tillbaks och gratulera dig själv till en massa gratis mat åt dina fiskar, dom är vad jag vet helt ofarliga.
#15 - 10 januari 2008 17:32

Oh nej!
Du har råkat ut för ett en-celligt blötdjur, troligen en nematod..

Jaha du, det var det akvariet, finns inte mycket att göra här är jag rädd, det som tidigare föreskrevs var avlutning av akvariet och avspolning i hetvatten, problemet med detta är att silikonet lossnar helt..

Nä skämt o sido, möjligen kan du luta dig tillbaks och gratulera dig själv till en massa gratis mat åt dina fiskar, dom är vad jag vet helt ofarliga.. [B)]
#16 - 10 januari 2008 18:19
Gaffel skrev:

Oh nej!

Du har råkat ut för ett en-celligt blötdjur, troligen en nematod..

Jaha du, det var det akvariet, finns inte mycket att göra här är jag rädd, det som tidigare föreskrevs var avlutning av akvariet och avspolning i hetvatten, problemet med detta är att silikonet lossnar helt..

Nä skämt o sido, möjligen kan du luta dig tillbaks och gratulera dig själv till en massa gratis mat åt dina fiskar, dom är vad jag vet helt ofarliga.. [B)]

OK så det är bara att vänta och sedan lägga i fiskar? imorgon är det dags för ph-koll för första gången!
får väl fixa nitrit-test också?!
någon annan som har någon idé vad det kan vara??:confused::confused::confused::confused::confused::confused::(:(

mvh

H
#17 - 10 januari 2008 20:33
Det är ett litet blötdjur, troligtvis en nematod, det lever och förökar sig men är ett bra levandefoder till dina fiskar.. :D
#18 - 10 januari 2008 21:50
Gaffel skrev:
Det är ett litet blötdjur, troligtvis en nematod, det lever och förökar sig men är ett bra levandefoder till dina fiskar.. :D

är du seriös eller bara på skoj??

mvh

H
#19 - 10 januari 2008 21:52
Hur länge har du haft akvariet? [:-18]
#20 - 11 januari 2008 10:04
bessa skrev:
Hur länge har du haft akvariet? [:-18]

Jag har väl haft akvariumet en längre tid men ej i bruk.
nu har det varit igång i 4 dagar och ingen förbättring..
ska tömma allt vatten idag och rengöra grusen igen och se om detlöser sig då..:confused:
Får väl börjaom när man slarvar!!:([:(!]

MVH
H
#21 - 11 januari 2008 11:56
Jag har väl haft akvariumet en längre tid men ej i bruk.

nu har det varit igång i 4 dagar och ingen förbättring..

ska tömma allt vatten idag och rengöra grusen igen och se om detlöser sig då..:confused:

Får väl börjaom när man slarvar!!:([:(!]

MVH

H
det är bortkastat jobb!!! filtrera med filtervadd ett tag istället;)
#22 - 11 januari 2008 22:19
åheim skrev:
det är bortkastat jobb!!! filtrera med filtervadd ett tag istället;)

SÅ då va det gjort och jag har nu doserat i AquaSafe och AquaBon och Plantamin.
Så nu ser det faktisk bra ut!!
Nu ska det bara i lite växter till.
Så nu ska jag ta tag i mitt 540l, men det blir imorgon lördag då!
tack för all hjälp men det är nog löst nu!:confused::)

Annons