Cyrtocara moorii problem!

#1 - 12 oktober 2006 18:18
Hejsan! Jag har 5st Cyrtocara moorii och dom e väldigt pigga men dom simmar ner i sanden på sidan och kliar sig ser det ut som, vad kan det bero på? kan det vara parasiter?

hoppas nån här vet
#2 - 12 oktober 2006 18:28
Hur ofta gör de det? Hela tiden eller bara någon gång då och då? Mer efter vattenbyte?
#3 - 12 oktober 2006 18:58
dom gör det lite då och då, ska byta lite vatten nu och se om det hjälper...har inte haft dom så länge så det blir första vattenbytet för dom.
#4 - 12 oktober 2006 19:02
Min ide var inte att det skulle hjälpa med vattenbyte utan snarare att det kunde bero på vattenbyte. Alla mina malawi kliar sig då och då ett tag efter att jag byter vatten. Fått förklaringen att vattnet man bytt med kan innehålla lite klor som retar firrarna och får de att klia sig.
#5 - 12 oktober 2006 19:09
Okej men då behöver det ju inte vara nått fel på mina, man blir ju lite orolig för dom. Bara att hålla koll så som inte gör det jättemkt eller? Hur ofta gör dina så?
#6 - 12 oktober 2006 19:28
Svårt att säga eftersom jag tycker att det går i perioder. Ibland ser jag inte någon som kliar sig på flera veckor men sedan kan jag se att de kliar sig titt som tätt.

Om du söker på malawi kliar sig här på forumet så får du en massa träffar. Har för mig att det fanns några bra svar ifrån folk som kunde ge dig lite bättre förklaring på vad det beror på än vad jag kan.
#7 - 12 oktober 2006 19:37
okej då kollar jag det :) tack så jättemkt för hjälpen!
#8 - 15 oktober 2006 23:23
jag tycker min mooriisar kör huvudet och ögonen i sandbottnen, så ska dom väl ändå inte göra?! vad kan man ge dom om det e nån sjukdom dom fått? har ju inte haft dom så länge, ca 2 veckor.
#9 - 16 oktober 2006 07:49
Cytocara moorii är en fisk som i naturen lever i "symbios" med fiskar typ Lethrinops. Lethrinops bökar i sanden efter foderdjor och Cytocarra moori följer efter, ofta i grupper om ca 3-5 stycken, och livnär sig på det som virvlar upp.

MVH Lasse
#10 - 16 oktober 2006 10:49
så med andra ord så e detta ett naturligt beteende? märker att dom gör det extra mkt när jag matar dom.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 16 oktober 2006 12:29
He-Man skrev:
så med andra ord så e detta ett naturligt beteende? märker att dom gör det extra mkt när jag matar dom.

Jepp som Lasse skriver så är det ett fullt naturligt beteende. Enda risken är väl i så fall om du har vass sand i akvariet eftsrom det kan ge småskador på fisken

Annons