Cylinderformad akvarie-wannabee, räkvas

#1 - 15 augusti 2012 07:28
Första meddelandet!

Hej, jag är ny på detta forum. Hoppas att man blir mottagen med värme trots brist i kunskap och vett gällande dumma frågor :)
Igår var jag på ett varuhus här i Karlskrona och köpte en vas. Cylinderformad, 60 cm hög och 15 cm i diameter. Tanken är att det efter uppstart ska flytta in ett gäng räkor och sniglar av trevligare sort. Sitter nu och plöjer igenom forum (redbee, zoopet) och läser böcker i temat nanoakvaristik. Har tidigare endast jobbat med större volymer (100 liter, har nu fyra st axolotlar varav två stycken är resultatet efter en lyckad kärleksstund). Därför kommer jag självklart att ställa massor med frågor innan detta projekt någon gång i framtiden kan invigas.
Volymen landar på tio liter (vätska samt inredning) vilket jag tycker är i minsta laget, flera kommer säkert att upplysa mig om den ringa volymen och att vattenytan är på tok för snäv. Är mycket väl medveten om detta. Jag ser det som en utmaning att få detta att bli en miljö där jag kan tillåta mig att inhysa levande varelser, tror inte att detta är omöjligt med dagens akvaristik och så vet jag att väldigt många har stor kunskap i detta område, är därför tacksam vid hjälp.

Planen är att efterlikna ett våningshus (punkthus), ett typ av akvarium med litet fotavtryck men med möjlighet att erbjuda bottenlevare olika plan att röra siga på. Jag tänker mig en slags "flytande sektionsindelning", flera etage med hjälp av inredning (trä och växter).

Nu till min första fråga.
Hur gör jag för att cirkulera vattnet i denna cylinder? Jag vill ju inte ha en lodrät fors, inte heller att bottnen dör av syrebrist. En lagom vattenrörelse som flyttar vattnet i uppåtgående riktning för att därefter byta riktning nedåt igen. En utanpåliggande lösning tror jag blir det bästa. Obs, detta är inte en fråga om filtrering, den frågan kommer senare!

Tacksam för svar
Robert
#2 - 15 augusti 2012 07:44
hej o välkommen :)
jag har själv haft räkvas. ( är just nu nerlagd pga flytt)

du kan ju göra ett filter genom att sätta en liten pumpskalle på ett långt rör. så du får insug längst ner i vasen. o sen rikta utblåset lite mot ytan så syresättningen blir så stor som möjligt.
det borde räcka som cirkulation.

titta gärna i min räkvastråd i min signatur här för lite inspiration. finns mycket bilder osv där
#3 - 15 augusti 2012 08:45
hannesc! Hittade din tråd rätt fort efter att jag hittade forumet, gillar ditt upplägg. Din diameter är större vilket gör att jag inte kan copy-paste rakt av, annars hade jag gjort det, min sambo hade blivit överlycklig. Jag har med mina axoltoler lyckats med bedriften att få henne intresserad, hon har nu ett eget akvarium där hon föder upp black molly (som blir levandeföda till ax.)

Såg att du hade gjort en inköpslista, ska försöka presentera något liknande längre fram.

För att inte få för kraftigt sug (och därmed förlora invånare) kanske man längst ned på detta tänkta rör du beskriver, sätta ett munstycke liknande ett sådant man har till dammsugare. Gardinmunstycke eller vad det kallas. För om man har en större öppning till ett smalare rör borde väl suget bli mindre? Fysikens lagar råder väl även i en räkvas?! Detta projekt kan bli pilligt att få till, me like!
#4 - 15 augusti 2012 08:59
problemet med riktigt små kar, när man går ner på så få liter som 10, är att det är inte lätt att få en vettig/rimlig cirkulation med normala pumpskallar.

en liten liten pump kanske man kan skruva ner till 100 liter / timme.

det ger trots allt 10 ggr vattenvolymen i ett 10 literskar.

det är häftigt det.....

man kan minimera problemet som du föreslår med att ha stora in och utsug. samt "räksäkra" insuget med ett förfilter, men det är inte helt enkelt.

enklast är att köra med en luftpump och ett lååååångt stigarrör.

men då sitter man med två andra problem.

dels låter det en del, vilket i vissa familjer är helt förrödande.

dels så blir det en innerfilterslösning med lite grejer inne i karet.

.
#5 - 15 augusti 2012 09:07
jag kör med en sånhär filtersvamp på mitt filter. dvs en liten pumpskalle på denna. den är räksäker. om du sätter den längst ner i karet på ett långt rör upp till en liten pumpskalle så borde det vara tillräckligt. då snurrar vattnet runt genom hela vasen.
#6 - 15 augusti 2012 09:09
om du har ett rör som det är borrat ett antal hål i så blir suget obefintligt typ. mina räkor gick o käka på mitt filter
#7 - 15 augusti 2012 09:20
Ken;
Du skriver "Det är häftigt det", menar du att cirkulationen blir för kraftig, eller gillar du idén?

hannesc;
Har du några mått på ditt filter?

Ken och hannesc;
Ett stigarrör som döljs genom att man fäster det vid grenar med fiskelina, samtidigt som man fäster växter på dessa, borde fungera va? För det måste inte gå lodrätt från botten till topp? Ju längre transportsträcka desto kraftigare måste pump arbeta i och för sig.

Det blir nog bra detta ska ni se, lite tankekraft behövs, tacksam för all fortsatt hjälp
#8 - 15 augusti 2012 09:24
är nog dumt att fästa saker på det. då bler det jkävligt knivigt att rengöra. o det kommer du få göra då det är såpass fin filtermatta så den sätter igen lättare än vanlig ppi10.

jag ska rita upp det åt dig
#9 - 15 augusti 2012 09:24
det är nog lite för mycket cirk för de flesta arter när man kommer upp
till 10 ggr vattenvolumen.

din idé om stigarrör - grenar - fiskelina bör nog fungera
#10 - 15 augusti 2012 10:26
såhär tänkte jag
#11 - 15 augusti 2012 10:44
blev lite misstänksamm angående volymen. den kan absolut inte vara 10L

om den är 60 hög o 15 i diameterså är volymen 50L ungefär. förmodlingen lite mindre då med tanke på konformen. men absolut inte 10L
#12 - 15 augusti 2012 10:46
nope......10,6 liter om man inte tar hänsyn till konform och tjocklek på glas....

.
#13 - 15 augusti 2012 10:49
fan räknade fel

[ATTACH=CONFIG]55045[/ATTACH]
#14 - 15 augusti 2012 10:49
Ken;
Ok, då förstår jag vad du menar. Något man kanske kan mixtra lite med själv, strypa flödet på suget osv? I min axolotltank har jag strypt filtret med hjälp av en plastbit vid reglaget för utsprutet. Kan det vara en lösning månne?

hannesc;
Påstående: Det är inte stigarröret som sätter igen, det är filtret.
Om man sätter filtret så pass tillgängligt så att man lätt kan haka av det för rengöring borde väl inte stigarrörets placering spela någon roll. Vad blir din dom? Innovativt eller bara naivt tänkande. Snygg skiss förresten! Vilket program jobbar du i?

Ken och hannesc;
Jag fick användning av min gamla formelsamling från gymnasiet. Pi x (radie x radie) x höjd.
Innermåtten är vid öppningen 58 cm hög och 15 cm bred
#15 - 15 augusti 2012 10:49
(höjden x 3,14 x diameter x diameter) / 4

dvs

(6 x 3,14 x 1,5 x 1,5) / 4 = 10,6
#17 - 15 augusti 2012 10:53
jobbar inte hannesc med byggnationer / hållfastheter och liknande....??

blir lite orolig för dom projekten isf.....

.
#18 - 15 augusti 2012 10:53
hannesc, dina mått hade varit bättre ur underhållssynpunkt och fotavtryck mm mm, men då hade det ju inte blivit ett projekt! :)
#19 - 15 augusti 2012 10:55

hannesc;

Påstående: Det är inte stigarröret som sätter igen, det är filtret.

Om man sätter filtret så pass tillgängligt så att man lätt kan haka av det för rengöring borde väl inte stigarrörets placering spela någon roll. Vad blir din dom? Innovativt eller bara naivt tänkande. Snygg skiss förresten! Vilket program jobbar du i?

Ken och hannesc;

Jag fick användning av min gamla formelsamling från gymnasiet. Pi x (radie x radie) x höjd.

Innermåtten är vid öppningen 58 cm hög och 15 cm bred

jag vet att när min räkvas var i gång så tog jag ur filter o pumpskalle. dvs alltihop när jag skulle rengöra. du kan liksom inte sticka ner handen i vasen för då svämmar den över. så man får liksom plocka ur den vid ytan.

jag jobbar i autocad, fast gör ytterst sällan sånna här 3d objekt. så det var lite knivigt. gör andra ritningar inom vvs

jaa jag räkande fel. slog in fel siffra i fel ruta. :P

strypa filter kan du säkert göra men tror inte det blir så strömt. jag har en 250L/H i min räkvas o den är på kanske 20L o där är det absolut inte storm. du behöver nog det flödet om det ska cirkulera nått vidare
#20 - 15 augusti 2012 11:00
Tänkte att man kanske kunde passa på att rengöra vid ett större vattenbyte? Den lär ju inte kladda igen på veckobasis? Om jag varierar 30%-iga vattenbyten en gång i veckan med ett 50%-igt vattenbyte en gång i månaden så kan jag ju slå två flugor på en smäll?
#21 - 15 augusti 2012 11:02
man ska inte göra rent filter vid vattenbyte. särkillt inte vid så små kar. risken att rubba balansen är ännu större då.

mitt kloggade igen ungefär varannan vecka faktiskt.
#22 - 15 augusti 2012 11:04
du kan ju dölja röret med växter o grenar ändå. behöver ju inte just sitta fast på.

min vas har du ju sett var den satt. om jag skulle ta ur filtret så som du menar så sjulle jag behvöva ställa mig på en pall varje gång. nee det orkar jag inte. lättar att bara dra ur alltihop.
#23 - 15 augusti 2012 11:10
hur som haver.

10 liter är det.

drar man väck lite för sand och annat krafs, så kommer karet att innehålla
cirka 8 liter vatten. (det är inte mycket det alltså,,,,)

ett normalt innerfilter har i bästa fall 0,5% filtermassa i förhållande till vattenvolymen.

Ytterfilter ligger på 1-3%, beroende på hur man dimmar dom.

Jag är av åsikten att mindre än 3% är förkastligt, helst 5%.

Vi säger att 4% är bra för diskussionen.

8 liter x 4% = 0,32 liter filtermassa.

Det är inte mycket filtermassa som behövs.......

En liten fnutt på stigarröret räcker nog långt....

.
#24 - 15 augusti 2012 11:12
om man tar ett strilrör, borrar några extra hål, kränger på lite filtermassa
längst ner, suger fast röret med två proppar längst upp, så är det skitenkelt
att lossa på hela röret och ta upp filtret oxå.
#25 - 15 augusti 2012 11:14
det är nog lite för mycket cirk för de flesta arter när man kommer upp

till 10 ggr vattenvolumen.

din idé om stigarrör - grenar - fiskelina bör nog fungera
Det är inte för mycket MEN det handlar om att distribuera vattnet så det inte blir orkan:) Man kan tex låta utblåset löpa in i en mindre behållare och därifrån rinna över, använda riktigt grovt utblås, sätta en lite filterpatron på utblåset mm...
#26 - 15 augusti 2012 11:17
en skummatta som är 4cm i diameter och 8cm lång, krängt på stigarröret som har massor med hål, har en filtervolym som är mer än tillräcklig.

.
#27 - 15 augusti 2012 11:18
man kan ju med köra med ett strilrör som går längs med vasen på höjden. men då börjar det blir ltie väl mycket teknik i karet. strilrör, stigarrör, pumpskalle o slang ogrejjer
#28 - 15 augusti 2012 11:23
Ken;
0,32 l filtermassa = 3,2 dl filtermassa
Nu till idiotfrågorna; Är det så enkelt att räkna ut hur stor fysisk "bit" filter (typ skumgummiliknande) som är tillräckligt i ett ytterfilter?
När du skriver att man borrar hål i strilröret så menar du på "vägen upp"? Blir inte effekten att vatten sugs in där snarare än att det pumpas ut vatten där?

Åheim;
Filterpatron på utblåset låter bäst, platsen räcker liksom inte till riktigt med en sådan behållare du beskriver i "stupröret".

hannesc;
Jag har en liten idé som jag ska försöka få ned i paint, jag har inte råd med ditt snygga program :)
#29 - 15 augusti 2012 11:32
Ken;

0,32 l filtermassa = 3,2 dl filtermassa

Nu till idiotfrågorna; Är det så enkelt att räkna ut hur stor fysisk "bit" filter (typ skumgummiliknande) som är tillräckligt i ett ytterfilter?

När du skriver att man borrar hål i strilröret så menar du på "vägen upp"? Blir inte effekten att vatten sugs in där snarare än att det pumpas ut vatten där?

asså det ska bara vara hål så att filterpatronen täcker det. detta för att hela filterpatronen ska användas. annars kommer ju allt vatten sugas in i botten o då använder du ju inte allt. ska rita bild :)
finns nog ingen anledning att rä'kna fram sånt. overkill av rang. och dessutom väldigt svårt då det är massa andra variabler som spelar in. tex hur mycket belasting du har i karet. dvs hur många o vad för fisk. och har du "städpatrull" i karet eller inte. hur mycket man matar etc etc.

hannesc;

Jag har en liten idé som jag ska försöka få ned i paint, jag har inte råd med ditt snygga program :)

haha aa paint är bra! jag hade ändå cadden öppen så det blev där nu
#30 - 15 augusti 2012 11:37
bild. blått är filterpatronenr. sen ser du hålen i röret
#31 - 15 augusti 2012 11:45
som hannesc säger, det är kanske lite overkill att räkna.

ungefär som att räkna på hur mycket fisk man kan ha i karet.

men....

om man skall börja dimma hur stort filter man skall / behöver ha, så är det bra att sätta sig ner och räkna.

mina siffror är helt baserade på min egen lilla högst begränsade kunskap.

baserat på hur stor filtermassa som finns i normala inner/ytterfilter, hur snabbt de har kloggat igen här, med olika set ups, olika belastningar osv.

då har jag konstaterat att någonstans vid 3% har det gått en magisk gräns här.

under 3% så har det kloggat igen på 1-2-3-4 månader, pending setup.

med mer är 3% så spelar det ingen roll vad jag har drattat ner i karet i fråga om mängd fisk, vilken mat jag har gett, hur mycket jag stressat karen, etc etc.

rengöring av filter har i praktiken upphört.

vattenkvaliten är oroväckande stabil, klarar klart större slarv än innan, etc etc.

ex så var jag tvungen att upphöra med VB under April - Nu pga renoveringar därhemma, samma vattenvärden i april som nu, iaf på PH vilket var det enda jäg mätte.

.
#32 - 15 augusti 2012 11:45
Ah, då förstår jag vad ni menar...

Paint sket sig för mig, plus att jag har liten kunskap gällande utanpåliggande filter. Sker filtrering vid insuget och den elektriska apparaturen endast är drivkraften eller tar vattnet en vända i "motorlådan"?
#33 - 15 augusti 2012 11:47
hannesc skrev:
bild. blått är filterpatronenr. sen ser du hålen i röret

klockren !!

detta är den enda slang / rör som behöver gå ner i karet.

2 sugproppar längst upp, enkelt att lossa hela konkarongen för rengöring.

.
#34 - 15 augusti 2012 11:50
ytterfilter är nog inte att tänka på till räkvas. alldeles för litet för det. de små ytterfilter som finns är inte så himla bra faktiskt.

ne det du behöver är det jag ritade :P
#35 - 15 augusti 2012 12:15
Jaha, hur gör man för att ladda upp sina kreationer i paint här?
#36 - 15 augusti 2012 12:16
du måste vara guldmedlem för att kunna ladda upp bilder.

tills dess får du ladda upp på tex http://imageshack.us/ o länka hit
#37 - 15 augusti 2012 12:16
Jaha, hur gör man för att ladda upp sina kreationer i paint här?

man får bli guldmedlem för att få in dom här.....

annars kan man lägga dom på nätet och länka in dom....

.
#38 - 15 augusti 2012 12:17
hannes vs ken.....1-0
#39 - 15 augusti 2012 12:19
#40 - 15 augusti 2012 12:23
hannesc skrev:
hannes vs ken.....1-0

med tanke på utveklingen hemma hos dig och min redan avklarade utveckling
så leder jag med 2-0 idagsläget på det som är viktigast här i livet.

snart står det 2-1, men jag leder iaf........

.
#41 - 15 augusti 2012 12:25
Proportionerna stämmer ju inte, men vi kan ju låtsas det. Då har vi cirkulationen fixad med filtreringsprocess på köpet. I och med att vattnet droppar, strålar, ned i vattnet så blir väl syresättningen också löst. På dagen - växter, på natten - dripp dropp.
#42 - 15 augusti 2012 12:26

japp....med det lilla negativa i det hela att pumpskallen kommer
att vara fetestor i förhållande till vattenytan.

kommer att se ganska fel ut......

bättre att hitta en pumpskalle som fungerar utanför karet så du bara har slangen med utblås i karet.

tar du en mjuk akvarieslang, borrar hål i den, så att det blir ett strilrör, så kan du klistra / proppa den utmed vasens kant, vilket gör att du får en så stor fri yta som det bara går.
#43 - 15 augusti 2012 12:26
med tanke på utveklingen hemma hos dig och min redan avklarade utveckling

så leder jag med 2-0 idagsläget på det som är viktigast här i livet.

snart står det 2-1, men jag leder iaf........

.

helt sant.

måste hem o jobba på en kvittering
#44 - 15 augusti 2012 12:28
japp....med det lilla negativa i det hela att pumpskallen kommer

att vara fetestor i förhållande till vattenytan.

kommer att se ganska fel ut......

bättre att hitta en pumpskalle som fungerar utanför karet så du bara har slangen med utblås i karet.

tar du en mjuk akvarieslang, borrar hål i den, så att det blir ett strilrör, så kan du klistra / proppa den utmed vasens kant, vilket gör att du får en så stor fri yta som det bara går.

inte säkert alls. aqua els minsta innerfilter är verkligen inte stora. man kan ta ett sånt o modda om till sånt som vi pratar om. kommer inte ta nämvärd plats.

sen tycker jag du ska vänta med strilrör eller så tills du ser hur det funkar med vanligt utblås först. man får testa sig fram.-
#45 - 15 augusti 2012 12:29
Proportionerna stämmer ju inte, men vi kan ju låtsas det. Då har vi cirkulationen fixad med filtreringsprocess på köpet. I och med att vattnet droppar, strålar, ned i vattnet så blir väl syresättningen också löst. På dagen - växter, på natten - dripp dropp.

det där kommer du bli galen på. att det porlar o droppar o grejjar. jag skulle sätta det under vattenytan ändå. samt att risken är att du får en för jävlig avdunstning. det kommer försvinna nån liter i veckan ändå så
#46 - 15 augusti 2012 12:30
Mm, man får många idéer här, måste kolla utbudet av små pumpar på internet innan jag går vidare.
#47 - 15 augusti 2012 12:30
lägg upp en bild på vasen så man får se hur den ser ut
#48 - 15 augusti 2012 12:31
Bild kommer i kväll
#49 - 15 augusti 2012 12:53
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-nano-innerfilter-p-9082

Hm? Måtten är ju inte så farliga och mycket av "underkroppen" kommer jag att banta bort. Vad tror ni?
#50 - 15 augusti 2012 12:55
ingen dum ide alls
#51 - 15 augusti 2012 13:01
Jag kom just på den läckraste idén!!! ÖVERRINNING;) Ställ vasen i en glasform, 5cm hög räcker. Sen lägger du en liten pump i glasformen som lyfter upp vatten till vasen, sen rinner vasen över tillbaks ner i formen, på var sida om pumpen kan du lägga filtermatta och du kan även fylla formen med sten, så funkar de som dekoration plus lite biofilter:) Lätt att genomföra och snyggt!
#53 - 15 augusti 2012 13:07
tycker fortfarande att en mojäng som täcker 16% av vattenytan är stoooor

som om man skulle ha en fet klump på ~28x28 cm sittandes på ytan i ett klassiskt 222 liters......

.
#54 - 15 augusti 2012 13:10
asså den är för det första strax under ytan. sen komemr det inte märkas särkillt mycket. märktes inte på mina vas o det var inst lika mycket som "täcktes"
#55 - 15 augusti 2012 13:11
hannesc skrev:
Ja precis typ ungefär :D Det är väl den coolaste lösningen iallafall:p Hittat den perfekta skålen: http://www.drivalehmanns.se/produkt/gavor-hemmet/ljusstakar--ljuslyktor/glasskal-sara.aspx

Ken: hangon går tyvärr inte på en rund kant...
#56 - 15 augusti 2012 13:17
eller ett hangonfilter
#57 - 15 augusti 2012 13:19
åheim skrev:
Ja precis typ ungefär :D Det är väl den coolaste lösningen iallafall:p Hittat den perfekta skålen: http://www.drivalehmanns.se/produkt/gavor-hemmet/ljusstakar--ljuslyktor/glasskal-sara.aspx

Ken: hangon går tyvärr inte på en rund kant...

mjao vissa göra det va?

a man skulle bygga en liten kub som har lite högre fram o bakruta än sidorutor, så får man avrinning där men inte på framrutan. :)
#58 - 15 augusti 2012 13:27
Det är jättehäftigt! Men de rymningsbenägna räkorna trillar väl lätt över i "fel" behållare.
Dessutom är jag inte säker på att en skål skulle klara tyngden, ytan som vikten ligger på är ju ganska liten. Kanske till något lägre med större bottenyta?
#59 - 15 augusti 2012 13:30
spelar väl ingen roll vart räckorna är nånstans. om de är i skålen eller vasen :P

tja man kan ju ställa vasen på frigolit så klarar det säkert tyngden.
#60 - 15 augusti 2012 13:33
här är ett annat kar som är helt jävla fantastiskt vackert. lite OT men vafan
#61 - 15 augusti 2012 16:06
#62 - 15 augusti 2012 17:38
Sv: Cylinderformad akvarie-wannabee, räkvas

Ja jävlar den blir knivig att rengöra. Haha. Putsa ruta kan bli kul. Men ja filtrering får nog bli så som vi diskuterat. För att få runt vattnet. Man skulle kunna göra som Ken säger, att ta en tunn slang o göra hål i o sen låta den gå runt hela eller halva vasen där uppe. Just för att det inte ska bli storm vis ytan men ändå få så mycket flöde som möjligt.

Tänker mig långa raka grenar från botten upp som går upp över ytan :-)
#63 - 15 augusti 2012 17:58
:D
Det får ju inte vara för lätt heller, då kan man ju köpa en sån där akvarie-dvd och sätta på tv;n.
Är rädd att raka grenar får det att se knäppt ut, det måste nog vara kringelikrokigt i ett sånt här stuprör. Yin och yang och sånt där, allt har väl en motsats för att perfektion i det fysiska rummet ska uppstå. Nu är inte jag någon inredare på något sätt, jag tror bara inte på det raka stupröret med de raka pinnarna, något måste bryta av.

Funderar på en välvd alg-magnet. Den som lever får se.
#64 - 15 augusti 2012 19:00
Ett alt. är ju ett runt bottenfilter http://www.guldfisken.se/beta/catalog/bottenfilter-runt-p-2170?osCsid=77c78421a7c9ee1f98a1a84baf15e3cb med förlängt stigarrör, då får du cirkulation i hela vattenkolumnen!
#65 - 15 augusti 2012 19:05
åheim;
Jag funderar på att ha blästersand som bottenmaterial, och under denna någon form av alla dessa substrat som finns för växternas välmående. Det är en god tanke, detta med bottenfilter, men jag har inte vågat ha den lösningen i tidigare akvarium, just för substratet.
#66 - 15 augusti 2012 19:10
Jag har en vas med exakt samma dimensioner som jag körde som räkvas ett tag. Jag körde bara med ett Eheim pickup 45 helt omodifierat men med lite nedstrypt flöde, detta syresatte hela burken eftersom man tydligt såg rörelse på växterna på botten. Flödet på det filtret är 50-180L/h beroende på inställning på strypningen.
Enda nackdelen är att det är lite stort (135x50x63) men om du hittar ett annat filter med ungefär samma flöde så funkar det helt omodifierat (även om det kanske blir bättre/snyggare som grabbarna grus här ovan har skrivit)

Jag valde att gå upp i storlek efter ett tag eftersom det som också påpekats blev svårt att göra rent rutorna.
#67 - 15 augusti 2012 19:14
åheim;

Jag funderar på att ha blästersand som bottenmaterial, och under denna någon form av alla dessa substrat som finns för växternas välmående.
Jag skulle gissa att det blir väldigt svårt att hålla växter nere i substratet, vasen är så pass hög så det blir nog knivigt att få ner tillräckligt med ljus..
#68 - 15 augusti 2012 19:17
det får bli antingen en fet MH lampa på toppen, eller en massa spottar på sidan av karet som lyser in.......
#69 - 15 augusti 2012 19:18
Kristian;
Gött att höra att det är görbart! Jag vill dock modifiera lite, något måste man lära sig under resans gång ;). Och jag tror också att det kommer bli skitläckert. Hur gjorde du med inredning? Växter modell längre eller rötter?

åheim;
Har tänkt den tanken, ljuset lär inte nå så långt med etagen jag ska försöka få till, men flera mindre spotlights, en för varje "trappuppgång" kanske fungerar?
#70 - 15 augusti 2012 19:19
Ken håller med mig :D
#71 - 15 augusti 2012 19:29
Jag hade en lång rot som gick från botten hela vägen upp och faktiskt en bit ovanför ytan. På botten hade jag lite snabbväxande "lätta" växter och upp längs roten hade jag mossa. Tyvärr var ju roten så tråkig liknade mest bara en lite krokig pinne så det gick inte att göra så mycket med den.
Som belysning har jag (har ju fortfarande en vas men med större diameter) en ful ramp med ett lysrör som man klämmer fast på kanten. Jag har skaffat en snyggare hängande lampa men har inte hittat någon bra led lampa än.
#72 - 15 augusti 2012 19:37
Ok, som du beskriver Kristian, så har jag också tänkt mig någon form av "matta" på botten. Nu kan jag inte svänga mig med några tjusiga latinska namn, men växter på max ett par tre cm. Längs med min rot/gren/trappuppgång skall jag sen anordna mossor och lägre "buskväxter". Någonstans på botten skall jag försöka klämma ned någon större solitär också, det där blickfånget du vet :)
#73 - 15 augusti 2012 22:32
Sv: Cylinderformad akvarie-wannabee, räkvas

KristianE skrev:
Jag hade en lång rot som gick från botten hela vägen upp och faktiskt en bit ovanför ytan. På botten hade jag lite snabbväxande "lätta" växter och upp längs roten hade jag mossa. Tyvärr var ju roten så tråkig liknade mest bara en lite krokig pinne så det gick inte att göra så mycket med den.

Som belysning har jag (har ju fortfarande en vas men med större diameter) en ful ramp med ett lysrör som man klämmer fast på kanten. Jag har skaffat en snyggare hängande lampa men har inte hittat någon bra led lampa än.

Finns led spottar med 6000K e14 sockel på ebay för ingen kostnad alls. Jag har ju led spott till mitt långa kar o ska köpa hem från ebay. 4 st inklusive frakt för 70 spänn eller vad det var. Kan länka imorgon då jag är på mobilen nu.
#75 - 16 augusti 2012 11:36
Tål att tänkas på, tänker mig en 1/5-cirkel som "omfamnar" stupröret bakifrån, i full längd (60 cm). Döljer sladdar och annat skräp som det lätt blir bakom akvarium. I denna omfamning kommer ljuset att direkteras nedåt, dels så att man inte blir totalt bländad men också för att jag tror det blir snyggt. Om jag dessutom kan rikta ljuspelaren (nananananananana batman) på de olika spotarna för att lysa upp olika partier blir det nog hemtrevligt och elegant.
#76 - 16 augusti 2012 11:46
Om man tittar på Lumen på de flesta spottarna där, så ligger en 3W Ledare på samma nivå som cirka 5-6W på ett vanligt klassikt akvarielysrör.

Om man omsätter detta till ett kar på 408 liter (undrar vart jag fick den siffran ifrån) och applicerar ett standardvärde på 0,3W/liter, dvs cirka 8800 lumen, så behöver man cirka 29 3W Ledar......

Eller är min miniräknare dum nu igen....?

.
#77 - 16 augusti 2012 11:49
Är 0,3W/ liter en rekomendation? I så fall blir det ju 3W sammanlagt för mig, låter väldigt lite. Förklara gärna
#78 - 16 augusti 2012 11:55
Om man tittar på Lumen på de flesta spottarna där, så ligger en 3W Ledare på samma nivå som cirka 5-6W på ett vanligt klassikt akvarielysrör.

Om man omsätter detta till ett kar på 408 liter (undrar vart jag fick den siffran ifrån) och applicerar ett standardvärde på 0,3W/liter, dvs cirka 8800 lumen, så behöver man cirka 29 3W Ledar......

Eller är min miniräknare dum nu igen....?

.

haha jamen om man skulle vilja ha ett kar på ca 408L som är väldigt dunkelt och punktbelys så räcker det nog med 4 st
#79 - 16 augusti 2012 12:08
Är 0,3W/ liter en rekomendation? I så fall blir det ju 3W sammanlagt för mig, låter väldigt lite. Förklara gärna

Nja...

Det är så att just 0,3W / liter är ett hufsat bra standardvärde som i princip alla paket med kar har från tillverkare.

Dvs om du letar upp ett 100 literskar (nytt) så kommer du att se att de flesta tillverkare har cirka 30W i rampen.

Just 0,3W / liter ger ett tillräckligt bra ljus (om man har akvarierör) för att klara de flesta normala blommor, samt att det blir ett OK ljus i karet.

Ett litet så kallat standardvärde som fungerar....men aldrig är 100%-igt, eftersom varje kar är unikt.

Tittar man på vad växtnördarna håller på med, så ligger de sällan under 0,75. Dom brukar säga att absolut minimum ligger på 0,5. (Att de sedan räknar mer W/kvadratmeter och blandar i djup på kar, om det är svartvatten eller inte, osv osv det skiter vi i nu). Oftast ligger nördarna och taktar på 1,0W/liter.

Men då har man blommor som är svåra, blommor som kräver mycket tillsyn, gödning, kol och fan och hans moster.....

I ditt fall, så betvivlar jag att 0,3W räcker. Du sitter med ett djup som gör att ljuset inte räcker ner till botten om ljuskällan ligger på toppen.

Jag hade en gång en kub som var just 60 hög, och försökte belysa den med just 0,3W/liter. Det var i princip svart på botten, inte en blomma som överlevde i längden. Inte ens cryptos.

Var i slutändan tvungen att trycka upp det till 0,7W/liter, och då gick det precis....men det var förbenat mörkt på botten.

.
#80 - 16 augusti 2012 12:22
Men Ken, om jag kör sidomatning såsom jag har beskrivit? Då blir det ju nytt ljusflöde i etapper hela vägen ner till källaren.
#81 - 16 augusti 2012 12:27
funkar nog bra. hittade en annan som gjort så med.

lånad bild från
http://akvaristerna.wordpress.com
#82 - 16 augusti 2012 12:54
Ja men typ så. Dock ska jag försöka göra fler ljuskällor, och i mindre storlekar. En "stjärnvägg" om man vill kalla det så.
#83 - 17 augusti 2012 19:42
Sådär, då har filtret kommit. Gick till utlämningscentralen för paket och märkte vid ankomst att leget saknades. Vänd hemåt och hämta. Piss. Men det är fredagkväll så det får jävlas lite.
Pumpskallen är verkligen liten! Visst, Ken anser antagligen att den är på tok för stor men jag tror på detta. I och med att underkroppen ej är behövlig så blir kroppen endast 7x4x6 (lxbxh). Nu ska jag bara hitta något rörliknande som har rätt dimensioner.

Imorgon blir det Biltema och blästersand, Byggmax och gjutrör (den där larviga stjärnhimlen) samt lampbutik och någon form av ljusslinga.
#84 - 18 augusti 2012 14:21
Råkade springa förbi en butik med PVC-rör, genomskinliga. Hittade rätt diameter, detta går bra :)
#85 - 18 augusti 2012 14:55
Snyggaste lösningen hade ju varit att borra hål för vatten ut och in men det bygger på att det inte är härdat glas, är det det så går det rätt åt h-e. Luftpump med stigarör är annars en rätt bra lösning för såna här projekt, har man en bra pump och en utströmmare som ger små bubblor så behöver det inte bli oväsen.
#86 - 18 augusti 2012 16:33
Det är en mjuk typ av plast. Det du beskriver är den lösningen jag tänker mig.
#87 - 20 augusti 2012 07:14
Igår byggdes en provisorisk akvariemöbel utav "restvirke" av en hylla som vi ändå skulle göra oss av med. Inte det snyggaste som skådats, men nu kommer stupröret upp lite så vi slipper ha det på golvet. "Stjärn-punktbelysnings-lösningen" kanske inte blir så bra trots allt, vi får se hur det löser sig. Bildbevis kanske kommer.
#88 - 27 augusti 2012 07:19
Ok, nu har det hänt lite (med betoning på det sista). Den där stjärnhimlen tror jag fungerar, klöv gjutröret i tre delar och har nu stagat och limmat ihop detta till en något sånär stabil lösning. Punkterade ut de hål som slingan ska träs in i med olika infall mot stupröret. Målade även pappen svart. Var på de olika lokala blomsterbutikerna och sökte grenverk, föll för en vit variant. Otroligt lätt - dvs den flyter :). Har blötlagt grenarna och hoppas att de ska sjunka, om inte så får jag fästa tyngder och förankra i bottenmaterialet.

Nu saknas växter, tänkte kolla om vattenvärdena blir förändrade av grenverket först, vill gärna jobba med växter som trivs i befintligt vatten, istället för att försöka påverka vattnet efter växterna.
Jag funderar på substrat, på bottnen vill jag ju gärna ha lägre växter i framkant och kanske en högre solitär (vallisneria?) i bakgrunden, dessa ska ju erhålla tillräcklig växtkraft. Idé - ett glas med lämplig blandning grovkornigt grus/substrat/näring som placeras på bottnen. Runt detta glas häller jag sedan på den finkorniga sanden så att glaset med innehåll döljs. En kapsel helt enkelt! Kanske lite svårbegripligt, men jag kan skicka in bilder vad det lider.
#89 - 29 augusti 2012 09:28
Upptäckte igår kväll att det vita grenverket hade börjat mjuknat och få ludd. Kassera! Såg dock till att pröva med stjärnhimmel och svart bakgrund mot vitt grenverk, effektfullt! Nu gäller det bara att hitta någon liknande lösning som inte luddar eller mjuknar.
#90 - 30 augusti 2012 08:52
men nej! det vita luddet är normalt. dert försvinner efter ett par veckor.
#91 - 30 augusti 2012 09:00
Säger du det? Vilken tur att grenarna inte kom längre än ut på balkongen då:).
Vattnet blev vitaktigt men det är bara att byta fler gånger då antar jag, som vilken rot som helst som fäller ut och avfärgar vattnet. Frågan är om jag kan börja plantera under denna process? Jag har alltså inte sand mm i stupröret än, endast grenverket och vatten. Om jag fäster det som fästas skall på grenverket redan nu så kommer ju "rotningen" och "fastklängningen" att börja snabbare.
Måste jag kicka igång filtret i samband med plantering, antar att jag inte behöver detta.
#92 - 30 augusti 2012 10:27
http://desmond.imageshack.us/Himg37/scaled.php?server=37&filename=lunchen.jpg&res=landing

Där har vi stupröret som det ser ut idag! Var hemma på lunchen och lade ner grenverket igen. Det är två bilder, en utan belysning och en med.
#93 - 30 augusti 2012 10:28
LED-belysning nere i karet....
#94 - 30 augusti 2012 10:33
Nej nej. Belysningen är fäst på gjutröret som står bakom.
#95 - 30 augusti 2012 10:41
jag menade att du kanske skulle kunna ha LED'ar ner i karet istället.
#96 - 30 augusti 2012 13:29
Jaså. Missförstod dig Ken.
Min tolkning - Led i karet, är han dum i huvudet den där Silverryggen.
Din version - Led i karet kanske skulle vara en idé?!

Jag som har slitit (i hela tjugo minuter) med gjutröret! Jag kommer låta LED'en vara kvar som den är, men i framtiden kan man ju tänka på det...
#97 - 3 september 2012 06:36
Jaha, då är filtret anpassat efter karet. Sågade av tre fjärdedelar av "underkroppen", fyllde med filtermassa, säkrade med fiskelina och satte ett stigarrör i toppen. Kalaset sitter nu strax ovanför bottnen och kommer att döljas med växter, stigarröret blir värre däremot. Från och med nu ska jag jobba på växtfronten, i min sambos yngelakvarium (i helgen fick kopparbarbspojkarna träffa tre flickor som hade varit isolerade ett tag, två av flickorna har smalnat av ordentligt så vi hoppas på tillökning) har jag ett gäng bolivianska svärdplantor som jag tror kommer passa. Dessa kommer att vara del av etagebygget, som markväxt kommer jag att använda mig av något annat.
#98 - 2 oktober 2012 05:59
Jaha, då ska vi se. Det var ett tag sedan jag skrev, man kan väl säga att projektet har legat lite på hyllan då jag precis har skaffat ett 222-liters till mina axolotlar. Dessutom har sambons ancistrus fått 30-talet pigga avkommor. Status på vasen är: sorgligt. Det vita grenverket med tillhörande beläggning har ruttnat till oigenkännlighet. Attan. Då blir det helt om, funderar på en hög växt istället för grenverk, tänk valisneria. Får se hur det går med det.

Annons