Cyanoodling av algtabletter?

#1 - 8 maj 2005 12:09
Jag har lite problem med cyano i mitt akvarium, sedan några veckor tillbaka. Det slog mig att cyanon uppstod när jag började mata med algtabletter och på exakt de platser där algtabletterna legat. Kan det vara så att algtabletterna innehåller levande "sporer" av någon cyanobakterie, som sedan väcks till liv i akvariet, eller är det bara slumpen som varit framme? Vad brukar de här algtabletterna innehålla egentligen (kan tyvärr inte kolla innehållsförteckningen, eftersom jag inte har originalförpackningen kvar)? Spirulina (som ju är en cyanobakterie) brukar de väl innehålla, men den kan väl inte leva i akvarievatten?
#2 - 8 maj 2005 19:07
Cyanobakterier brukar triggas av amoniumspikar, dvs för mycket mat i förhållande till vad filtret klarar av kan trigga cyano. Sen trivs det bäst i kar med låga kvävehalter i förhållande till fosfathalter. Det är förhållande man riskerar att få när man matar mycket med proteinfattig mat, som tex algtabletter.
MVH
Magnus
#3 - 8 maj 2005 19:36
Jo, jag känner till ovanstående, men det var liksom inte det som var grejen, utan det faktum att Cyano uppstod på exakt de platser där algtabletterna legat. Jag matar ju för övrigt inte enbart med algtabletter, det är bara mina Ancistrus som får såna.
#4 - 8 maj 2005 19:49
Knappast troligt att det är spirulinan i tabletten som börjar växa till.
Men borde det inte finnas mer näring just där tabletten hamnade som cyanon gillar - lokaliserad ammoniumspik liksom - eller?
#5 - 8 maj 2005 19:52
Appropå lokal ammoniumspik. Kolla in bilden på det ruttnande benet i den extremt näringsbegränsade sjön:
http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=542
8)
#6 - 8 maj 2005 19:53
Snarare troligt att de hamnat där cirkulationen är låg och vattnet därmed "strippas" på gödningmedel pga av det.

När jag fått cyano så har det alltid varit på den plats där cirkulationen är som sämst
#7 - 8 maj 2005 20:09
Cyano är även ganska bra på att dra kol ur DOC, typ den bruna skiten som lägger sig t ex på ställen där det är ganska dålig cirkulation.

Så det är en hel del som är paradoxalt med Cyanobakterier varpå man får så många olika tips. Många av tipsen är inte fel i sig men det är ofta en blandning.

I äldre literatur står det ofta att Cyanobakterier är tecken på mycket dålig vattekvalitet (höga nitrat och fosfat-nivåer tänker erfarna akvarister genast) och att man därför ska göra mycket vattenbyten - som inte hjälper alls, men som kan hjälpa under vissa förutsättningar speciellt om man har lite KNO3 tillhands eller kan fixa proteinrikare mat.

Cyanobakterier klarar således de bästa vattenparametrarna man kan frambringa med t ex många vattenbyten så det är inte tecken på dålig vattenkvalitet utan på ett vatten med relativt för låga kvävehalter och låga näringsnivåer överlag, som om man drar växeln ännu högre ju faktiskt är dålig vattenkvalitet om man gillar andra epifyter än Cyanobakterier.

Annons