cyanon knäcker mig..

#1 - 15 maj 2004 14:26
Så, nu har jag provat allt jag har blivit tillsagd..

*humusämnen i vattnet= katastrof
*total sanering = ingen effekt
*Tätare vattenbyten = katastrof
*mindre vattenbyten eller inga alls = inget hände
*tillföra kväve = katastrof
*mindre utfodring = ingen skillnad
*snabbväxande växter = dom blev helt täckta av cyano och kan inte växa
*annan belysning = ingen skillnad (Har provat ett flertal rör och grolux var utan tvekan det bästa för att odla cyano)

Nu är jag hyggligt less på det här.. botten och växter blir helt täckta av cyano på under ett dygn.. Hur kan någonting växa så snabbt?
Jag har provat allt.

Några fler tips?
#2 - 15 maj 2004 14:51
Jag har använt två sorters algmedel, Femanga -Algenstop & och Redoxin (köpt från aquaristic.net) med utmärkt resultat.
Inte lika renlärigt som alla vill att det skall vara, men det tog knäcken på cyanon i mina kar.
#3 - 15 maj 2004 14:54
Jag lider på exakt samma sätt...
De säger att man kan bota det med total mörkläggning i 48 timmer, utan en enda glimt av ljus, samt tillsätta nitrat.
Dock kommer jag inte få ngt nitrat nu, när hjortgatanszoo lagt ner verksamheten:(
Hoppar då in på den här tråden lite:
Jag tänkte köra med mörkläggningen nu udner tiden, och då undrar jag:
Ska jag byta vatten, ca 25 %, innan jag mörklägger? Vad är det bästa materialet att täcka karet med? Klarar sig växter och fiskar utan några bestående men?
Snälla svara på detta både för min och plizkens skull. Känns så deprimerande när man ser cyano ta över allting...

Mvh Malawi´n
#4 - 15 maj 2004 14:55
Karon: Kommer det inte tillbaka om man gör det på det sättet?

Mvh malawi´n
#5 - 15 maj 2004 14:59
Mörkläggning är i princip omöjligt för mig.. det finns ingen möjlighet att jag skulle kunna få det helt mörkt pga, akvariets placering intill andra akvarium. Jag vägrar tömma 550L vatten och börja flytta runt mina kar.. Det måste finnas andra alternativ.
#6 - 15 maj 2004 15:09
Jag tvivlar starkt på att tillförsel av nitrat gav katastrof. Hur mycket tillförde du av vad och vad hände mer exakt?

Jag har legat på 40-50 ppm nitrat utan någon som helst tillstymmelse till katastrof, snarare tvärtom.
#7 - 15 maj 2004 15:22
De gånger jag har haft dessa bakterier så har jag kört med total mörkläggning i ca: 5 dygn.
Då försvinner bakterierna, men inte orsaken.
Efter att ha när man tar bort övertäckningen så planterar man en massa snabbväxande växter. Då brukar de inte komma tillbaka.
#8 - 15 maj 2004 15:24
En liten förklaring varför dina tricks inte fungerade:



*humusämnen i vattnet= katastrof


Uppbindande av näringsämnen i en form växterna inte klarar att ta in + kvävebegränsning => Cyanobakterier.



*total sanering = ingen effekt


Helt rent från kväve => Cyanobakterier. Inga växter eller andra alger kan konkurrera.



*Tätare vattenbyten = katastrof


Helt rent från kväve => Cyanobakterier. Inga växter eller andra alger kan konkurrera.



*mindre vattenbyten eller inga alls = inget hände


Sedär. Nu närmar vi oss. Hade du grävt ner Cyanobakterierna i gruset istället för städat bort dom hade deras kväve släppts ut till växterna.



*tillföra kväve = katastrof


Möjligtvis om du hävde i Ammonium/aurea from krukväxtgödning => Algkatastrof över lag.

Däremot en stabil nitrathalt på 10 ppm = Växterna jublar och kommer kunna konkurrera. Cyanobakerierna får både konkurrens av andra alger och växterna.



*mindre utfodring = ingen skillnad


Mindre kväve i vattnet => Cyanobakterier. Inga växter eller andra alger kan konkurrera.



*snabbväxande växter = dom blev helt täckta av cyano och kan inte växa


Snabbväxande växter som strippar vattnet från kväve => Dom och alger kan inte växa och Cyanobakterierna tar över.



*annan belysning = ingen skillnad (Har provat ett flertal rör och grolux var utan tvekan det bästa för att odla cyano)


GroLux och andra växteffektiva rör (Aquarelle) => Stort kväveupptag => inget kväve => Cyanobakterier kan inte utkonkurreras av växter och andra alger.
#9 - 15 maj 2004 15:55
då hoppar jag in i den här tråden med. Men om man nu har ett akvarium utan växter, vad ska man göra för att hålla det cyanofritt då? Jag har precis börjat upptäcka små fläckar i mitt tanganyikakar, och precis som du säger så har de "vanliga" algerna börjat dö istället.
#10 - 15 maj 2004 16:23


Men om man nu har ett akvarium utan växter, vad ska man göra för att hålla det cyanofritt då?


Se till att andra alger trivs bättre än Cyanobakterier.

Färre vattenbyten och eventuellt Rowaphos (som sänker fosfathalten) kommer öka nitrathalten och få andra alger att tränga undan Cyanobakterierna.

Det är i princip bara när kvävet är helt begränsande som Cyanobakterierna har övertaget. Dvs när man sköter sitt akvarium "perfekt" med klockrena vattenbyten och försiktig matning.

Det sämsta man kan använda är någon nitratreducerare typ Zeolit.

#11 - 15 maj 2004 16:31
alternativt tillsätta kväve vid vattenbytena eller?
#12 - 15 maj 2004 16:38
Ursprungligen skickat av mikro

alternativt tillsätta kväve vid vattenbytena eller?


Precis. Har du ett fosfat-test och vet ungefär var din burk ligger i fosfathalt så lägger du dig ca 10-16 ggr högre med nitrathalten jämfört med fosfathalten (den sk Redfield-ration).

(Har du t ex 0,5 ppm fosfat efter ett vattenbyte så doserar du för 5-10 ppm nitrat med t ex KNO3)
#13 - 15 maj 2004 17:15
Jag har tyvär ingen test för fosfat men jag vet att jag har haft så högt nitratvärde som 50-60ppm utan att cyanon har gett vika.. Det mest intressanta är att olika människor ger olika råd angående cyanobekämpning. och ja jag brykar vända ner cyanon i bottensubstratet.. Jag kan inte för mitt liv förstå att någonting kan växa och frodas så snabbt som cyanon i mitt tanganyikakar gör. I mitt svartvatten finns bara "rödalger" kan det tänkas bero på surhetsgraden?
#14 - 15 maj 2004 23:06
malawi´n, har det kommit cyano i akvariet en gång borde det självfallet kunna komma en gång till. Har man dock en rimlig balans mellan fiskar, växter och allt annat, men fått cyano som inte vill ge med sig trots att man sköter akvariet på ett rimligt sätt kan det ibland behövas en knuff i rätt riktning. Jag har inga direkta problem f.n., men jag försöker att inte "överdriva" skötseln åt något håll, och än så länge har det varit lungt. Har inte brytt mig om att köpa en massa tester som jag ändå inte vet hur jag skall bedömma betydelsen av värdena som man får, utan hoppas på gud-ske-lov, växterna växer, fiskarna simmar och algväxten rimlig.
Tycker det är lite svårt att ge några absoluta råd, för hur många är det inte som har några akvarier som man sköter efter bästa förstånd och rätt vad det är så har man ett eller annat problem i något/några medan övriga akvarier funkar utan anmärkning.
Står man i valet mellan att lägga ner akvariehobbyn eller fortsätta för att man inte får någon rätsida på ett sådant problem som cyano trots att man provat alla goda råd man fått tycker jag valet är lätt, prova med något preparat.
I vår akvarieförening var det dock en medlem som rapporterade att hon hade provat ett algpreparat (märke okänt), och det tog det mesta, alger såväl som växter (vill minnas att hon hade akvariet tomt på fiskar vid det tillfället), så man får vara beredd på att det kan hända saker, jag hade dock inga sådana erfarenheter med de preparat jag använde.
#15 - 15 maj 2004 23:31
Att lägga ned är inte ett alternativ för mig. På sin höjd lägga ned verksamheten med afrikaner och fortsätta med svartvatten.

Jag funderar på att skänka hela cyanokaret till Schizo och dom övriga karen till tanten och själv införskaffa ett på tok för stort akvarium som jag kan fylla med sydamerikaner och torv..

Massvis med orinocofiskar och inte en alg så långt ögat kan skåda..=)
#16 - 16 maj 2004 09:36
Defdac:
Hur stor risk är det egentligen att det sker brist på kväve så att cyanobakterierna tar över i ett kar med få växter? Jag har som jag tidigare har sagt ett kar med anubias och vallisneria, där jag faktiskt har börjat få en jämn och bra balans, genom att byta 60 liter på 200/vecka, och sedan tillsätta bikarbonat (1/4 dl) samt 5 ml tmg. Detta gör så att anubias växer så att det knakar, medan vallisneria får nya skott och får finare blad...
Hur stor är då risken att det kommer cyano i det karet?
---I det karet där jag tänkte mörklägga så har jag just nu ett par javaormbunkar, dvs. inte så snabbväxande. Sedan har jag även en stor grupp med limnophila sessiliflora, som jag anser snabbväxande. Bör jag då göra så att jag struntar i veckans vattenbyte, samt gräver ner de cyano som jag ser, för att sedan mörklägga i tre dygn...Är detta ett sätt som kan fungera, förutsatt att sessilifloran tar sig efteråt?

Mvh Malawi´n
#17 - 16 maj 2004 09:48


Jag har tyvär ingen test för fosfat men jag vet att jag har haft så högt nitratvärde som 50-60ppm utan att cyanon har gett vika.. Det mest intressanta är att olika människor ger olika råd angående cyanobekämpning. och ja jag brykar vända ner cyanon i bottensubstratet..


Nej det intressanta är att vattentest luras och att folk alltid gör flera förändringar samtidigt och aldrig håller dessa förändringar stabila minst tre veckor.

Nu vet jag inte exakt hur det ligger till med kväve, men fosfat kan bindas upp i organsiska molekyler och på så sätt bli oanvändbart för växterna och de vanliga algerna - men däremot ser man det med tester.

Förresten svarade du inte på vad det var som blev katastrof med 40-50 ppm NO3.

Just nu är alla andra former av alger din bästa vän. Lyckas du skaffa andra former av alger är det snart ute med Cyanon.



för hur många är det inte som har några akvarier som man sköter efter bästa förstånd och rätt vad det är så har man ett eller annat problem i något/några medan övriga akvarier funkar utan anmärkning.


Det är just det som är problemet och det trista med Cyanobakterier eftersom dom stormtrivs i extremt välskötta akvarier med perfekt cirkulation och vattenbyten.



Detta gör så att anubias växer så att det knakar, medan vallisneria får nya skott och får finare blad...

Hur stor är då risken att det kommer cyano i det karet?


Anubias är iofs (relativt andra växter) saktaväxande vilket i sin tur betyder att upptaget av näringsämnen förmodligen aldrig kommer över fiskproduktionen - men det är inte säkert. Det är när man börjar ligga på den börömda fisens mosse på nitratnivåerna som Cyanon börjar titta fram.



Är detta ett sätt som kan fungera, förutsatt att sessilifloran tar sig efteråt?


Ja det låter rimligt.

Finurligt att använda sessiliflora för att kolla kvävehalten *men* jag kanske ska slänga in en liten disclaimer att sessilifloran växer hyffsat bra även under ganska starkt begränsande förutsättningar, vilket kanske gör den lite lurig att använda för att kolla om kvävehalterna är bra. Men testa!
#18 - 16 maj 2004 09:55
Anubias är iofs (relativt andra växter) saktaväxande vilket i sin tur betyder att upptaget av näringsämnen förmodligen aldrig kommer över fiskproduktionen - men det är inte säkert. Det är när man börjar ligga på den börömda fisens mosse på nitratnivåerna som Cyanon börjar titta fram.

---Är det bra i mitt kar just nu, i fall jag nu fattade det rätt...?
Kan ju lägga till att jag har en del andra alger, men detta har jag även i det karet som har drabbats av cyano. Men det kanske är det ända som har begränsat cyanon i det karet, eftersom det bara har drabbat sessilifloran ännu, eller?

Mvh malawi´n
#19 - 16 maj 2004 09:57
Finurligt att använda sessiliflora för att kolla kvävehalten *men* jag kanske ska slänga in en liten disclaimer att sessilifloran växer hyffsat bra även under ganska starkt begränsande förutsättningar, vilket kanske gör den lite lurig att använda för att kolla om kvävehalterna är bra. Men testa!

Gissa varför jag har den växten i mina kar, där jag nästan uteslutet satsar på att få fiskarna att trivas som sjutton, och sätter fiskarna framför växterna;)

Mvh Malawi´n
#20 - 16 maj 2004 10:09


---Är det bra i mitt kar just nu, i fall jag nu fattade det rätt...?


Om du får Anubias att växa som sjutton gör du helt klart något helt rätt.



Kan ju lägga till att jag har en del andra alger, men detta har jag även i det karet som har drabbats av cyano. Men det kanske är det ända som har begränsat cyanon i det karet, eftersom det bara har drabbat sessilifloran ännu, eller?


Ja typ. Det är ju inget digitalt vi håller på med så vi kan inte knäppa bort algerna på ett ögonblick genom t ex en puls med nitrat. Processerna går ganska långsamt och när Cyanon brukar krypa fram har kvävehalten börjat bli begränsande men kanske inte märkbart på växterna. Algerna kommer vara dom som släpper taget sist vid en kvävebegränsning eftersom dom tål mycket lägre näringsnivåer än växter.

Om du låter Cynobakterierna härja fritt i några veckor (och konkurrera ut alla alger och växter) och sedan genom t ex en mörkläggning får bort dom brukar akvariet vara läskigt rent från alger. Brukar se skitfint ut =)

Just ja.

Det är inte förrens vid starkt kvävebegränsande förhållanden som Cyanobakteriekolonierna börjar utveckla heterocyster (som klarar att binda atmosfärisk kvävgas) så plizkens 40-50 ppm NO3 kan förmodligen förklara genom att det inte finns något som konkurrerar med Cyanobakterierna.

Att få fram andra alger i det läget kan bli tufft eftersom Cyanobakterierna skuggar allt och ljus är den främsta konkurrensfaktorn. I det läget skulle jag testa att köra max 10 timmars ljus och så få lysrör som möjligt och täcka över akvariet när lysröret slocknar om det står i ett rum med lampor/fönster, samt lägga Rowaphos i filtret (som får ner fosfathalten).
#21 - 16 maj 2004 10:14
när jag aktivt försökte bekämpa cyanobakterierna så vann de alltid. nu har jag 3 växtlösa kar igång där jag totalt ignorer allt vad alger heter.

i det ena har jag liiiiiiiite lite kiselalger, i det andra en liiiiiten grönalgsbeväxning på rutorna. I det tredje är det kliniskt rent. Sol-ljus faller in på mornarna, jag tillför ingenting och jag matar lite lagom.

Altså, softa, gör inget speciellt å vänta ut skiten.
#22 - 16 maj 2004 10:20
Jag hade fått för mig att man inte skulle ha mer än 8timmar ljust i karet, så med hjälp av en timer så är det så det ser ut hos mig nu. Växterna växer, men jag har inte sett skymten av några alger sen någon gång i höstas. Då hade jag också lite problem med Cyanobakterier, men fick tipset att strunta i vattenbyten och att rengöra filtret en månad eller så och det funkade faktiskt. Ingen av fiskarna tog någon skada och nu är vattnet hur fint som helst! Det tog tom död på snäckinvationen jag hade :)
#23 - 16 maj 2004 10:30


Altså, softa, gör inget speciellt å vänta ut skiten.


Exakt. På det sättet är Cyanobakterier lätta att bli av med.

Men man kan naturligtvis få det att gå fortare med lite tricks.
#24 - 16 maj 2004 11:11
Jag fick cyano ca 1 vecka efter första uppstarten av min 375:a. Vid denna tidspunkt hade jag inga fiskar och bara få växter.

Det jag gjorde var att behandla i 5 dagar med "TetraMedica Fungistop" (om jag nu minns rätt), och samma dag som jag avslutade behandlingen så satte jag in ett par fiskar och ett stort antal snabbväxande växter. vattenpest, baccopa, "corymbosa stricta" och valisneria. Efter det så har det inte dykt upp några mer cyano, inte ens efter att jag gjort om hela karet till ciklidkar med bara javaormbunke och anubias...

Däremot har jag fått en hel del cyano i mitt 250 sällskapskar. Avvaktar någon till vecka å sen blir det behandling med samma preparat som förra gången och tillsättning av egria densa, det borde göra susen...

Kanske skall tillägga att jag började tillsätta gödning och Co2 i samma veva som jag planterade växterna i 375:an då jag precis avslutat medicineringen...
#25 - 16 maj 2004 11:34
malawi´n:
Om du känner att du måste tillsätta Nitrat så kan du använda Salpeter istället.

Santamarias Salpeter:
(((Antal påsar*30)*0,33)/antal ml vatten att lösa i)/antal liter i akvariet*100= 1ml lösning lägger till Xppm
#26 - 16 maj 2004 12:25
När jag fick cyano i mitt 300L såg det ut som följande.

Marmorkross i botten, en hög med islänsk lavasten och stenkol samt 10-12 princessor. Inga växter som förbrukar kväve men däremot ett varmvitt och ett actinic i ljusrampen. 1600L/h cirkulation med enbart ytterfilter det ena innehållande lavakross, "makaroner",filtertrassel och filtervadd. Det andra filtermatta och mängder av vadd.. Jag kan inte förstå att det kan råda brist på nitrat i ett sådant kar..
#27 - 16 maj 2004 12:44
Det är väl bara total mörkläggning kvar att testa då.
#28 - 16 maj 2004 13:03
Schizo Du vet hur det ser ut i mitt rum.. jag tror inte det är möjligt... dessutom så bör du vara tyst och hoppas att cyanon knäcker mig totalt så du får ärva mitt kar..=)
#29 - 16 maj 2004 13:28


Jag kan inte förstå att det kan råda brist på nitrat i ett sådant kar..





Det är inte förrens vid starkt kvävebegränsande förhållanden som Cyanobakteriekolonierna börjar utveckla heterocyster (som klarar att binda atmosfärisk kvävgas) så plizkens 40-50 ppm NO3 kan förmodligen förklara genom att det inte finns något som konkurrerar med Cyanobakterierna.



Dvs kvävehalten är kanske inte den felande länken i din burk utan det faktum att det inte finns något som konkurrerar med Cyanobakterierna.

Rowaphos och svagare ljus kortare tid och filt de timmar akvariet inte är tänt är en bra början.

Se till att försöka få vanliga grönalger istället.
#30 - 16 maj 2004 13:32
Jo det har du ju iofs rätt i. Men jag vet hur illa cyano luktar så jag måste ju vara "lite" snäll.

För att hålla mörkt kan du ju tejpa fast kartong på rutorna och lägga en filt över.

Fast kanske bättre att minska belysningstiden och försöka få lite grönalger som defdac skrev.
#31 - 16 maj 2004 13:34
börja med att stänga av lamporna helt, sen tar du en filt eller något och lägger över. Försök att täcka fönster eller liknande om de gör att det blir direkt solljus på karet.
Lycka till!
#32 - 16 maj 2004 14:36
Ska börja mörklägga karet nu;)

Santamarias Salpeter:

(((Antal påsar*30)*0,33)/antal ml vatten att lösa i)/antal liter i akvariet*100= 1ml lösning lägger till Xppm

Hur mkt salpeter ska jag då ha i ett kar på 54 liter...
(är lite lat och orkar inte räkna, man tappar lusten efter ett par nationella prov...)

Mvh malawi´n
#33 - 20 maj 2004 10:55
Ngn som kan svara på det...?
jag förstår nämligen inte formlen, och ska snart sluta mörklägga efter 4 dagar...

Mvh Malawi´n
#34 - 20 maj 2004 11:05
Jag hittade storleken

Vilket av karen är det ?

Storlek i liter ?
#35 - 20 maj 2004 11:10
5påsar salpeter utblandat i 500ml vatten.
1ml lösning ger 1.8ppm´s ökning i karet
#36 - 20 maj 2004 11:28
Jag blev av med mina problem med cyano när jag minskade matningen till varannan eller var tredje dag, minskade belysningstiden och hoppade över vattenbytena i 3 veckor. Sedan ca 2 månader så matar jag dagligen igen, byter 20-30% vatten i veckan och har en belysningstid på 10,5 timmar och jag har inte fått tillbaka cyanon.
#37 - 20 maj 2004 12:13
Jag kör i alla fall på mörkläggning, och ska nu köpa 5 påsar salpeter till mitt 54 liters kar.
1 ml av "500ml lösning" ger alltså en höjning på 1.8ppm. Hur många ppm bör jag då höja...?

Mvh Malawi´n
#38 - 20 maj 2004 12:14
Hehe ja nu blir det kråmgligt för det är mycket som påverkar det :-)

Hur mycket Nitrat och Fosfat du har ifrån börgan tex.

Men du bör inte gå över 10ppm i alla fall

en annan possitiv sak med att använda salpeter är att du till sätter Natrium som jag läst ska motverka alger.

Det funkar i mitt kar i alla fall.
#39 - 20 maj 2004 12:27
oj då...
Har ingen aning om hur mkt nitrat eller fosfat jag hade från början=/
Eftersom jag har en del alger så borde ju nitrat ligga på en del, men man får väl testa sig fram, börja med kanske 3 ml eller ngt sådant, eller?

Mvh Malawi´n
#40 - 20 maj 2004 12:30
Ja det ökar ju inte jätte mycket men ta det lugnt så inte fiskarna dör ;-)
#41 - 20 maj 2004 12:38
oh...
Då ska jag ta det mkt lugnt! Vill absolut inte att mina fina firrar ska dö..!

Mvh malawi´n
#42 - 20 maj 2004 12:41
Ja dom tål säkert mycket högre doser men det är synd att chansa.
sedan är ju olika fiskar olika kännsliga.

Jag har doserat fel en gång:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=171251&gid=193811

Som tur är så upptäckte jag det efter ett par minuter och ingen fisk tog skada.
#43 - 20 maj 2004 13:28
oh, hehe;)
Tur att inget hände:)

Mvh Malawi´n
#44 - 20 maj 2004 14:17
Nu tände jag karet, och upptäckte till min glädje att all cyano var borta:)
Jag hällde i 5 ml salpeterlösning i fall att.
Men det konstiga var att en del av växterna (som hade växt en hel del(?) ), var täckte av en brun beläggning, som snarare verkade vara smuts än alger. Vad är det?
Sedan var det en del alger kvar, men de försvinner nog efter ett tag!
Bör jag vänta med att byta vatten, eftersom jag helt i salpeter? Bör jag ta bort alger, om det går, samt plantera växter som förut flytit på ytan?

Mvh Malawi´n
#45 - 20 maj 2004 15:31
Ville bara berätta att jag fick rådet med santa marias salpeter, jag följde det och trodde jag skulle grina dagen efter jag hällt i det, cyanon hade formligen exploderat i karet..
Det gick nån dag och då tyckte jag det såg mindre ut, efter en till två veckor nåt sånt var cyanon spårlöst försvunnen:D
Helt underbart råd, får väl passa på att tacka dem jag fick det av:)
/M
#46 - 20 maj 2004 17:02
Ok, hos mig var som sagt cyanon redan borta, men undrar nu hur jag ska göra med det som jag skrev ovan...

Mvh Malawi´n
#47 - 20 maj 2004 17:37
Det skulle inte förvåna mig om det är döda Cyanobakterier som sedimenterat över hela akvariet. Dom skulle jag försöka "dammsuga" bort med hävert vid vattenbyte.
#48 - 21 maj 2004 09:05
Ok, ska göra ett vattenbyte idag då, samt försöka gnugga rent växterna!
tak för all hjälp;)

MVh Malawi´n
#49 - 21 maj 2004 09:23
Är det någon som har provat med mörkläggning när det funnits yngel i karet.. Klarar frisimmande 3-4veckor gammla yngel en mörkläggning på 3 dygn? någon som provat?
#50 - 21 maj 2004 09:44
jag har inte provat, så vet inte. Har som sagt bara varit med om detta en enda gång. Jag skulle nog testat att flytta ynglen, eftersom det kommer bli svårt att mata dem utan att det kommer ljus in mm...

Mvh malawi´n
#51 - 21 maj 2004 09:46
L.Multi yngel klarade då en mörkläggning på 5 dagar...
#52 - 21 maj 2004 09:57
Dom är för små för att flyttas men jag kan iofs vänte ett par veckor med mörkläggning. Har jag haft cyanokatastrof i fyra eller fem månader så spelar väl ett par veckor till ingen roll.
#53 - 21 maj 2004 10:11
Jag har alltid undrat:
Hur påverkas fiskarna utav cyanobakterier? Har aldrig sett att de påverkats negativt, men...

Mvh Malawi´n
#54 - 21 maj 2004 10:11

plizken:

Varför inte dynga i "Tetra Fungistop", det tog kål på mina Cyano's på bara 48 timmar. Kvar blev en grå sörja av död Cyano samt massvis av funderinger på hur jag skall hindra att de kommer tillbaka.

Jag har gött med nitrat , får se om det hjälper. Tyvärr så stryker väl filterbakterierna med, men man ju inte få allt :)

Har bara lekande fjärilciklider där och de verkar inte bry sig. Tvärtom så tror jag att Fungistop'et triggade lek vilket jag har förstått att de har hänt andra åxå.

/Ove


#55 - 21 maj 2004 10:29
Tetra Fungistop.. tja.. jag kan ju erkänna att jag har gjort allt som står i min makt för att slippa dosera massa mysko kemikalier i karet så nu är det väl dags att släppa ner lite plutonium eller vad det nu kan innehålla.=)
#56 - 21 maj 2004 10:34

Det innehåller tydligen silvercolloid som skall vara ofarligt för firrar. Eller rättare sagt , det är ju egenligen medicin FÖR sjuka firrar så det kan ju inte gärna vara skadligt.

Det finns en gammal tråd som defdac startade när han testade med Fungistop och de som hängde på och provade lyckades de åxå.

/Ove
#57 - 21 maj 2004 10:46
ja silvercolloid ska ju vara aktivt mot det mesta..
#58 - 21 maj 2004 11:32
Så nu har jag tillverkat egen silvercolloid.. nu ska vi se vad det går får.
#59 - 22 maj 2004 08:27
Ursprungligen skickat av malawi´n

Jag har alltid undrat:

Hur påverkas fiskarna utav cyanobakterier? Har aldrig sett att de påverkats negativt, men...



Mvh Malawi´n



Jadu har du läst någon gång om fisk död i våra sjöar här i Sverige ?
Då vet du vad som kan hända om du har mycket Cyano och Cyanon dör. Det är precis det som händer i våra sjöar när det dör en massa fisk vid algblomning.

Så länge den lever är det ofarlig.
#60 - 22 maj 2004 09:51

jorgen41:

I ett akvarium kan man ju byta vatten för att bli av med död cyano, det är lite svårt i en sjö :)

plizken:

Jag är lite nyfiken hur det går, vet du hur mycket silvercolloid du tillverkade ?

Flaskan innehåller 0,23 gram och skall räcka till 400 liter.

/Ove
#61 - 22 maj 2004 09:54
oveb:
Byter du vatten under tiden du har mörkläggning ?
Byter du inte vattnet efter mörkläggningen ?

Om du byter efter mörkläggning så är ju redan Cyanon död :-) och giftet redan i karet.
#62 - 22 maj 2004 10:24

Mörklägger inte , den dör ändå ! Doserar Fungistop på kvällen när de "svävar" och byter vatten dagen efter enligt defdac's "torteringmetod" :)

Sen dammsuger jag växterna med hävert och byter ytterligare ggr.

Det verkar faktiskt fungera rätt OK !

http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=16&thread=471
#63 - 22 maj 2004 10:25
Ja det jag skrev om är ju ett extrem fall men det är ju värt att ha det i bakhuvudet. :-)
#64 - 22 maj 2004 10:32

Jag kanske borde säga att jag inte hade perversa mängder cyano utan det skall nog bara betraktas som "irriterande" mängder.

Dock så tror jag inte att effekten blir så mycket sämre om man har mycket, det tar nog bara lite längre tid.

Det kluriga är nog hur man skall göda för att inte få tillbaka skräpet.

/Ove
#65 - 22 maj 2004 10:35
Ja gödningen tror inte jag spelar någon roll för Cyanon.

Jag har Cyano i ett kar och där har jag aldrig gött. men däremot så är vatten kvaliten i det karet dålig. Lite ciruulation eftersom jag har gurami yngel där. Jag har aldrig haft cyano i ett kar där jag göder.
#66 - 22 maj 2004 11:08

Jag fick cyano pga kvävebrist , precis som du fått i det kar du aldrig gött.

Jag fick inte heller cyano i mitt yngelkar där jag aldrig gödde.

6 veckor utan filtrering och utan cirkulation gav ingen nitrit , försumbar nitrat och inga cyano. Däremot schyssta infusorier till ynglen :)
#67 - 22 maj 2004 12:15
colloiden jag gjorde borde ha legat på 5ppm så den är inte kraftig men det är lätt att göra stora mängder. jag hällde i ca 2dl i 300L vilket låter mycket men det är som sagt inget koncentrat och dessutom så ska silvercolloiden vara ogiftig.. Nu flagnar cyanon från rutorna.. fint att se..
#68 - 22 maj 2004 16:28
Nu är allt akvarievatten grönt, 24 timmar efter att jag hällde i silvercolloiden. När jag suger med häverten så släpper cyanon inte i stora stycken som förut utan som grön "rök". Vad händer?
#69 - 22 maj 2004 16:29
Låter som den har dött :-)
#70 - 22 maj 2004 16:29
Förmodligen döda Cyanobakterier som flyter runt. Jag skulle göra stor vattenbyten så att det inte blir för hård belastning på filter när allt ska börja brytas ner.
#71 - 22 maj 2004 17:02
Det är helt underbart att se dom dö. Jag brukar värna om allt levade men tammefaan jag njuter av att se dom dö.. Alla växter är helt befriade från cyano nu.. Bör jag tillföra KnO3 vid vattenbytet.?
#72 - 22 maj 2004 17:03
Jag skulle nog vara försiktig med gödning nu i början.
Lite TMG eller liknande bara.
#73 - 22 maj 2004 17:13
Oki. lägre dos TMG eller fortsätta med samma som vanligt?
#74 - 22 maj 2004 17:21
Börja med typ halv full dos.
#75 - 22 maj 2004 17:22

Jag skulle inte våga skippa KNO3't , kvävebrist ger ju Cyano !

Jag körde fulldos KNO3 !

Vore kul att veta vad defdac tycker...

#76 - 22 maj 2004 17:24
Det kanske vore bättre med natriumnitrat (Salpeter) om det är så att man ska vara försiktig med gödning..
#77 - 22 maj 2004 17:28
Ja då får du ju Natrium på köpet. Och det har jag hört skall motverka alger.
#78 - 23 maj 2004 09:26


Ja gödningen tror inte jag spelar någon roll för Cyanon.


<snip>


Börja med typ halv full dos.


<snip>


Ja då får du ju Natrium på köpet. Och det har jag hört skall motverka alger


Skämtar du eller är du bara förvirrad? =)



Jag skulle inte våga skippa KNO3't , kvävebrist ger ju Cyano !


Jupp. Håller med.

#79 - 23 maj 2004 21:09
Idag har jag fått andra alger i mitt cyanokar.. Varför skulle det just vara tofsalger? Cyanon är död men nu kommer dom riktiga problemen..











Annons