Är det bara jag som tycker att dessa slemmiga gröna mattor i akvariet
orsakade av cyanobakterier har blivit vanligare.
För renliga (frekventa stora vattenbyten med ledningsvatten) och växtakvarister, ja. Det tycker jag också det verkar som. Eller så ser man fler problem nu i forumen eftersom dom ligger mer publikt.
Farsan säger samma sak och han har också haft akvarium i över 30 år.
Beror det på sämre kranvatten ??? Bor i kungsbacka.
Jag vet att många akvarister och Zoobutiker i området tycker lika som jag. Man behandlar med medel, köper växter, mörklägger, byter lysrör m.m..
Ja sämre på så sätt att det är mindre näringsämnen i kranvattnet. Jag gissar att det var betydligt mer kväve (nitrat) förr i tiden innan man visste dess negativa egenskap på småbarn.
När allt verkar okej. Så gör man några vanliga vattenbyten så är skiten där igen. Så blir man sådär matt igen.
Ja det blir värre med renlighet när det gäller Cyanobakterier.
Vad som händer när Cyanobakterier invaderar är att dom lägger beslag på en redan dålig kvävemarknad. Växterna kan bara ta upp kväveföreningar löst i vattnet, medans Cyanobakterierna klarar att ta upp kvävgas (dvs med god cirkulation får dom tillräckligt med kväve). Några fiskar och försiktig matning ovanpå det så får dom all näring dom behöver - medans växterna och övriga alger går under av kvävebrist.
KNO3 - kaliumnitrat - finns på Hjortgatanszoo. Kvävet i krukväxtgödning är i Ammoniumform, så det vill du inte använda eftersom det ger Nitritspikar.