Cyanobakterier och Black-Out

#1 - 11 april 2004 17:28
Är det någon som vet hur man ska göra när man vill mörklägga karet pga Cyanobakterier??? En filt är väl lätt att slänga över men är det något annat man måste göra?
#2 - 11 april 2004 18:18
va noga med att täcka över allt, verkligen allt inklusive eventuella slangar till ytterfilter. Kommer det in något ljus någon stans så fungerar det ej.

kör det svart i 3 - 4 dagar sen ett vattenbyte när allt är klart efter som det lär finna mycket dött skit i vattnet då.
#3 - 11 april 2004 18:26
Ska man låta bli att mata fiskarna? De klarar ju sig...
#4 - 11 april 2004 18:27
Är nog bäst, för det blir nog problem att mata utan att det kommer in ngt ljus...=)

Mvh Malawi´n
#5 - 11 april 2004 18:27
jaja det verkar onödigt att göra det, speciellt efter som det garanterat kommer vara svårt att få i mat utan att släppa in ljus + att dom flesta akvariefskarna är ju daglevande så dom lär sova.
#6 - 11 april 2004 18:31

Hej Gosatta !

Är du säker på att ditt råd fungerar ?
Vad händer vid mörkläggning med de toxiner som cyanobakterier avger ?
Kommer de inte tillbaks när ljuset tänds igen ?
Undrar
#7 - 11 april 2004 18:39
om det fungerar eller ej, tja de tvistas det om. här på forumet så går iaf åsikterna isär. Det har fungerat för mig och även för många andra men inte fungerat för lika många andra. han frågade bara om hur man gör så berättade det som om man bör göra det eller ej, ja de får man välja själv =)

personligen skulle jag iaf alltid prova en mörkläggning före tex. algborttagningsmedel etc.
#8 - 11 april 2004 19:10
Hej Gosatta !

Cyanobakterier är bakterier!! De behandlas bäst med Tetra GeneralTonic eller Tetra Fungistop ! Viktigt är att suga bort så mycket av dom som man kan innan man doserar i medicinen.Helst ett 50 % vattenbyte före medicineringen !!
Följ tillverkarens ordination enligt bruksanvisningen !
OBS ! att Malawiciklider ej tål bekämpning med Tetra General Tonic !!
MVH
#9 - 11 april 2004 19:15
jag har inte frågat om vad det är? allt jag gjorde var att svara på hur en mörkläggning går till?

dock skulle jag fortfarande rekomendera en mörkläggning innan man börjar leka med diverse kemikalier.
#10 - 11 april 2004 19:19
Mörkläggning för att döda en bakterie ???
Undrar
#11 - 11 april 2004 19:21
som jag skrev, åsikterna går isär om det fungerar men det var inte det tråden handlade om, han frågade hur man går till väga vid en mörkläggning. men faktum kvarstår att ungefär lika många påstår att det fungerar som att det inte gör det. Vill du ha en disskusion hurvida det fungerar eller ej? ja starta en tråd om det?
#12 - 11 april 2004 19:27
Ursprungligen skickat av gosatta

jag har inte frågat om vad det är? allt jag gjorde var att svara på hur en mörkläggning går till?

dock skulle jag fortfarande rekomendera en mörkläggning innan man börjar leka med diverse kemikalier.

Så du menar att Tetra "leker med kemikalier" när dom har utvecklat General Tonic mot Cyanobakterier ?
Undrar
#13 - 11 april 2004 19:30
nej jag menar att JAG tycker att man alltid ska prova alla andra eventuella lösningar INNAN man börjar mixtra med kemikalier.

sen så skulle jag aldrig använda en produkt från Tetra endå efter som jag anser att det är ett skit företag som bör bojkottas.
#14 - 11 april 2004 19:51
Tetra är Världens största företag när det gäller forskning och utveckling inom vår hobby ! General Tonic fungerar jättebra på diagnosen Cyanobakterier, jag har själv provat med mycket bra resultat ! Cyanobakterier är ett av användningsområdena, läs på flaskan !
MVH
#15 - 12 april 2004 21:54
Baktericider och fungicider såsom General Toxic ska vad jag ha hört stoppa fotosyntesen hos dom flesta växter under en tid.. Vilket vad jag kan förstå skulle resultera i risk för övergödning av vattnet och därmed en fin grogrund för vidare alginvasioner. ja jag vet cyanophyceae är bakterier. men vore det inte bättre att försöka få eventuella växter att ta till sig näring och mineraler och på så sätt konkurera ut alger.. Jag skulle nog kunna satsa en slant på att mörkläggning är ett mera långsiktigt alternativ. Men vad vet jag.. =)
#16 - 12 april 2004 22:00
Jag har haft cyanobakterier och fått bort dem med kvarstående resultat, så visst går det ;)
#17 - 12 april 2004 22:33
Där ser man .grattis.. =)
#18 - 12 april 2004 22:39
Nån som vet vad General Tonic innehåller?
Jag hittar ingen info.

1) "Mörkläggning för att döda bakterier"? Javisst kan det fungera, om det är fotosyntetiserande bakterier.

2) Man kan slå ut cyanobakterier med antibiotika. Tetracyklin, t.ex., är verksamt, men det finns gott om nackdelar med att dosera antibiotika till akvarier.
#19 - 13 april 2004 20:56
Och här kommer förklaringen till varför mörkläggningen kan fungera:
- Cyanobakterier i akvariet beror oftast på kvävebrist
- När inget ljus kommer in konsumeras inget kväve och halten stiger

Dessutom verkar en hel del alger dö i mörkret, när ljuset återkommer kan växterna ta kommandot när alla näringsämnen, inklusive CO2, finns i tillräcklig mängd. När kvävet tar slut nästa gång kommer cyanobakterierna tillbaka.

Annons