cyanobakterier

#1 - 13 december 2004 11:43
Jaha

Efter en del forskning så har jag blivit införstådd att jag har drabbats av det vidriga, äckliga, svårt botade problemet cyanobakterier.
Eftersom så många nu rös till framför datorn så går jag lite försiktigt fram.

Mitt 500 liters akvarium som befinner sig i Uppsala "känt för sitt hårda vatten" innehåller en hel del växter samt en skaplig samling fiskar av alla de mått = ett hederligt sällskapsakvarium utan C02 fast dock en hel del växter. har 4 st lysrör varav 2 st är relativt gamla, och 2 st är 1 halvår gamla "aquarelle". har belysning på i 12 timmar. kör lite TMP i ca 20ml vid varje delvattenbyte "30%-40%" 1 gg i veckan.

Vad jag skulle behöva är lite fungerande tips på vad jag måste göra för att bli av med denna plåga samt hålla den stången inför framtiden.

jag har sett på forumet att mörkläggning är ett tips, vilket jag inte är så sugen på eftersom växterna inte skulle gilla det samt så vet jag inte om mina altum scalare skulle fixa det.

HJÄLP!

Vad göra =)

#2 - 13 december 2004 11:45
Sänk belysningstiden till 10tim.
Blackmolly äter Cyano.
#3 - 13 december 2004 12:08
Så för mycket ljus kan vara en felkälla? eller är det bara för att få bukt med cyanon för stunden?

blackmolly?? det va som......
#4 - 13 december 2004 12:12
Kan sänka TMG´n också och i ditt fall skulle jag rekomendera ätt du tillsätter 10-15ml vid varje vatten byte.
#5 - 13 december 2004 15:15
Frekventa vattenbyten, en hel del växter och TMG.

Kvävebrist.

Enbart Cyanobakterier kommer kunna få kväve via sin förmåga att bilda heterocyster som kan dra kväve ur luften via cirkulationen.

Mindrel ljus och mindre mängd TMG kommer göra att du får en relativt högt kväve och fosforhalt via dina fiskar. Om du samtidigt gräver ner slemmet i gruset istället för suger bort det kommer de döda Cyanobakterierna naturligt öka kväveföreningarna i akvariet.

Enklast är dock att skaffa KNO3 och öka nitrathalten den vägen.
#6 - 13 december 2004 15:27
citat:
<hr noshade size="1">
jag har sett på forumet att mörkläggning är ett tips, vilket jag inte är så sugen på eftersom växterna inte skulle gilla det samt så vet jag inte om mina altum scalare skulle fixa det.
<hr noshade size="1">

Jag skulle nog köra på den metoden. Det Defdac säger är helt rätt och det är nog det bästa sättet att hålla dom borta i framtiden men att bli av med dom när dom väl flyttat in är inte kul.

Altum är ingen speciellt känslig fisk och den har definitivt inget problem med en tre-fyra dagars mörkläggning förutsatt att det inte är riktigt små yngel vi talar om.

Växterna mår nog inte dåligt av det heller då du inte kör CO2. I ett fullskaligt växtakvarium så kan växterna bli lite fula av en mörkläggning då dom konstigt nog verkar växa en tid efter att man släckt ned karet.
Jag fick vitgula toppskott på alla mina växter efter en tredagars mörkläggning men det tog bara ett par dagar innan dom såg friska och fina ut igen.
#7 - 14 december 2004 07:09
så mindre ljus och TMG är ett alternativ.

och kno3 är ett

och mörkläggning är ett.

eftersom jag inte tillsätter nått annat en acutan och TMG så är begreppet KNO3 rätt så okänt.
Nånting man hittar i den lokala akvarie affären tro?
#8 - 14 december 2004 07:34

Nånting man hittar i den lokala akvarie affären tro?

Nej, dom är inte så bra på undervattensbotanik 8)

Du kan få tag på det här:
http://82.183.138.227/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=7&thread=578

http://www.granholmarna.se/PMD.htm
#9 - 14 december 2004 08:20
Tackar =)

vilka mängder och hur mycket pratar vi om i doserings term?
#10 - 14 december 2004 09:56
7 tsk i en halvlitersflaska, fyll upp med vatten och skaka.

Dosera 10 ml per 100 liter.
#11 - 14 december 2004 12:21
vid varje vattenbyte då kanske?
#12 - 15 december 2004 07:41
Ursprungligen skickat av Fredde S

vid varje vattenbyte då kanske?

Eftersom du inte kör CO2 så låter det som en vettig idé.

Annons