Det är intressant det du skriver och att du redan kör PMDD+C02, säkert är det som ni konstaterat.
Jag blir dock nyfiken på i vilken omfattning du fått cyano, för jag har upplevt samma sak med samma förutsättningar som du dvs pmdd+co2. I mitt fall rör det sig om 4ställen där det kommit cyano, varje område är ca 5cm2 stort beorende på form, hela tiden på bladen på växter, i mellan/över skiktet av karet. Mitt är på ca 1000 l med höjd av 70 cm. Det är en fläckar på en av två stycken (som står nära varandra) av
[COLOR=#0000ff]Alternanthera cardinalis[/COLOR] samt en fläck på en hornsäv som en fläck på en Hygrophilia. Lilte på en stubbe cm under vattenytan. Dvs förhållandevis små angrepp.
Jag har med hjälp av defdac's vänliga inrådan dubblerat pmdd doseringen, frågan är om det som sagt hjälper eller om de nu kommer att accellerera av sig själva ? Det känns inte akut, men heller inte som att det går åt rätt håll. Följer 50% vattenbyte och numera 2xpPMDD.
I mitt fall är inte ljusskillnaden så stor, men den finns där på samma princip som du beskriver, med den härliga vårens ankomst, finns dock i Växjö så det är ju lite söder ut :)
En fråga till möjligen till er som kört GT: Sist jag hade problem så nukade jag dem med GT, men det slog ut bl.a hornsäven, dvs finbladiga växter och det är ju lite synd. har ni något recpet på docering som inte är så dödligt :) men tillräckligt för cyanon...i mitt fall kan det ju gärna räcka med att den självdör över tid..
Sist men inte mist:
GLAD PÅSK alla ni andra !