Cyanobacteria, Hur blir man av med dessa

#1 - 20 december 2004 12:07
Hej!

Jag har sedan en tid brottats med Cyanobacteria-alger. Tror att de heter så. Det är en grän slemmig hinna som breder ut sig på botten. Hade mycket problem med det innan och fick då rådet att tvätta igenom all sand för att få bort allt organiskt i den och börja om på nytt. Nu har jag startat om akvariet och den finns fortfarande kvar.

Finns det något effektivt sätt att bli av med den? Har läst att den skall leva i symbios med en bakterie. Kan man ta död på denna och på så sätt bli av med algen? Är det någon som har erfarenhet av denna slemmiga och seglivade alg?

Mycket tacksam för svar...
#2 - 20 december 2004 12:16
Sök i forumet det finns hundratals trådar om detta.
#3 - 20 december 2004 13:15
Mrgrant: Angående din Signatur.
Akvarium 300 per liter? =)
#4 - 20 december 2004 13:27
Total mörkläggning i 4/5 dagar funkar med framgång :)
#5 - 20 december 2004 13:42
Följande förutsätter att du har växter i karet:
Cyano brukar man få när man har för lite kväve i nitratform i karet.
Om man är lite för duktig på att göra rent i karet brukar det kunna vara lätt att få just cyano.
Hade mycket problem med det innan och fick då rådet att tvätta igenom all sand för att få bort allt organiskt i den och börja om på nytt.

Detta råd var alltså precis vad du inte skulle ha gjort.

Cyano kan ta upp kväve ur luften (viket inte växter kan). När kvävet i nitratform (fiskskit mm.) tar slut kan växterna inte heller ta upp andra näringsamnen ur vattent, men eftersom cyano fortfarande har tillgång till kväve från luften blir dom ensam om övriga näringsämnen och frodas.

En lösning är att mata fiskarna mer så att dom ger mer "restprodukter".
Något som funkar för vissa är att vända ner cynon i gruset så att kväve som är uppbundet blir tillgängligt för växterna.
Man kan också tillsäta kväve i nitratform från tex kaliumnitrat (KNO3).

#6 - 20 december 2004 14:55
Tack för svaren!

Har läst lite trådar så nu kan har jag lite mera koll. Skall prova att mata lite mer efter det att jag har kört en behandling med Fungistop.

Har matat väldigt lite eftersom jag precis har startat akvariet. Skall också köpa tester för att kolla av halterna.

mvh

Magnus
#7 - 20 december 2004 15:25
Finns ett algmedel för ca 60kr, tror det heter algenkiller. Har funkat för mig. Plockade bort så mycket alger som möjligt för hand och sen hällde jag i medlet, resten av algerna försvann på nån dag och har inte kommit tillbaks sen dess, ca två år sen.
#8 - 21 december 2004 10:31
köpte efter inrådan av erling på akvarie hobby i uppsala en fiskmedicin som hette nått i stil med Tetra universal tonic eller nått. och vips efter 5 dagar så va alla cyanobakterier borta, vilket jag har haft ett problem med att få bort.
+ så försvann lite andra alger lika så.

så glad jag vart =)

Annons