Cyano som växer omänskligt fort...

#1 - 3 februari 2007 19:15
Hellu, har nu lyckats få cyanoalger i karet. Sitter där en gång i veckan och lyfter bort stora områden med denna äckliga gröna hinna från grus och framruta [:(!] (efter ca två dagar ser jag lik förbannat inte in till fiskarna, utan bara grönt, grönt, grönt...)Har tittat runt här i forumet för att om möjligt slippa ännu en disskution om denna förbannelse som drabbar vissa. Men jag måste ändå fråga. För att få bort dem, ska jag öka PMDDdosen, och isf hur mycket?? :confused:
Tacksam för svar.
#2 - 3 februari 2007 20:29
PetitJolie skrev:
Hellu, har nu lyckats få cyanoalger i karet. Sitter där en gång i veckan och lyfter bort stora områden med denna äckliga gröna hinna från grus och framruta [:(!] (efter ca två dagar ser jag lik förbannat inte in till fiskarna, utan bara grönt, grönt, grönt...)Har tittat runt här i forumet för att om möjligt slippa ännu en disskution om denna förbannelse som drabbar vissa. Men jag måste ändå fråga. För att få bort dem, ska jag öka PMDDdosen, och isf hur mycket?? :confused:

Tacksam för svar.

Har själv haft problem med cyano, löste detta med en kur General Tonic. Läste om detta i en tråd för något halvår sedan och det fungerade helt perfekt, efter en vecka var den helt borta. General Tonic är egentligen ett anti-svamp medel, men det fungerar kanon även mot cyano. Köpte mitt på Hornbach.
#3 - 3 februari 2007 20:42
Aha, okej. Vad kostar det? o kan det skada fiskarna?
Men kommer inte cyano tillbaka om man slutar "behandla?"

Annons