cyano och NO3 revisited

#1 - 20 april 2005 08:19
Jag har haft problem med cyanobakterier i mitt 43-liters multis-akvarium (4 vuxna och numera cirka 15 yngel i varierande storlek). Jag täckte över det i tre dagar och sen var cyanon borta. Men den kom tillbaka! Detta trots att jag hällde i KNO3.

Nu har jag återigen täckt över akvariet och imorgon bitti är det dags för avtäckning. Frågan är nu hur mycket KNO3 jag ska hälla ner. Jag har förstås följt de senaste månadernas alla cyano-trådar, men känner ändå att jag vill fråga för att känna mej mer säker.

[list]
[*]Är cirka 30 ppm NO3 lagom? Jag har en stamlösning à la Defdac som jag använder till växtkaret. 10 ml per 100 liter ger 5 ppm nitrat. 4 ml i mitt 43-liters bör alltså ge 5 ppm. Detta borde alltså betyda att 24 ml torde ge c:a 30 ppm och torde därmed vara en vettig mängd att hälla ner. Eller?
[/list]
[list]
[*]Ytterligare en fråga är varför cyanon återkommer. Kan det (förutom nitratbrist) ha att göra med dålig filtrering som ger för mycket ammonium i karet? Jag har en bakgrund som jag har proppat ner kanske 0,5 liter blå filtermatta bakom samt ett Fluval 1+ (180-200 liter/timme). Det känns lite i minsta laget. Kanske idé att införskaffa ett Rena som ger 300 liter/timme eller ett Fluval 2+ som ger 380-400 liter/timme? Eller blir det full storm då?
[/list]
#2 - 20 april 2005 08:35

Jag täckte över det i tre dagar och sen var cyanon borta. Men den kom tillbaka! Detta trots att jag hällde i KNO3.

Hur mycket doserade och när doserade du? Direkt efter mörkläggningen?

[QUOTE=dinajel]
Är cirka 30 ppm NO3 lagom?
[/quote]
Ja det låter som en bra nivå om den inte är uppmätt utan doserad.
Hur mycket fosfat och mikro kör du med?

Jag har en stamlösning à la Defdac som jag använder till växtkaret. 10 ml per 100 liter ger 5 ppm nitrat. 4 ml i mitt 43-liters bör alltså ge 5 ppm. Detta borde alltså betyda att 24 ml torde ge c:a 30 ppm och torde därmed vara en vettig mängd att hälla ner. Eller?

Japp. Hur ofta tänker du dosera det?

Ytterligare en fråga är varför cyanon återkommer. Kan det (förutom nitratbrist) ha att göra med dålig filtrering som ger för mycket ammonium i karet? Jag har en bakgrund som jag har proppat ner kanske 0,5 liter blå filtermatta bakom samt ett Fluval 1+ (180-200 liter/timme). Det känns lite i minsta laget. Kanske idé att införskaffa ett Rena som ger 300 liter/timme eller ett Fluval 2+ som ger 380-400 liter/timme? Eller blir det full storm då?

Jag tror du har hittat felet. För mycket organiskt material (Cyanos är bra på att fixa kol från mulm) och blå filtermatta ger ingen vidare biologisk filtrering. Bra förfilter dock om man lätt kan ta ur filtermattan och spola rent ofta och på så sätt hålla fritt från mulm. Men då behöver du även ett annat parti i filtret som du inte behöver röra med t ex biobollar/makaroner/lavakross.

Vad gäller pumpkapacitet så blir det en *shrug*, håller den verkligen 180-200 liter/timme så låter det tillräckligt för ett 40-litersakvarium.

Men överlag tror jag du kommer få oehört svårt att hålla fritt från ammoniumsvängningar om du matar upp en massa yngel.
#3 - 20 april 2005 10:39
[QUOTE=defdac]Hur mycket doserade och när doserade du? Direkt efter mörkläggningen?[/quote]
Minns jag rätt så dröjde det ett tag innan jag doserade, dumt nog, för då hade jag inte fattat att man skulle dra i lite gödning. Säg att jag väntade 24 timmar. Och då doserade jag KNO3, KH2PO4 och NutriSI (typ fulldospuls för ett 43-liters).

Ja det låter som en bra nivå om den inte är uppmätt utan doserad.

Hur mycket fosfat och mikro kör du med?

Ingenting numera. Vid första doseringen körde jag fulldos, men efter vattenbytena därefter (det här var kanske en månad sen) så kör jag bara KNO3. Ska jag köra med fosfat och mikro också?

[QUOTE=DEFDAC][QUOTE=DINAJEL]Detta borde alltså betyda att 24 ml torde ge c:a 30 ppm och torde därmed vara en vettig mängd att hälla ner. Eller?[/quote]
Japp. Hur ofta tänker du dosera det?[/quote]
Bra fråga. Planen var väl att försöka hålla 30 ppm ett bra tag, och jag byter cirka 30% vatten varje vecka. Känns som läge att skaffa nitrattest. Är det JBL som är bäst på det? Eller Sera?

Jag tror du har hittat felet. För mycket organiskt material (Cyanos är bra på att fixa kol från mulm)

Vad är mulm? Eller vänta. En googling hjälpte mej. "The undecomposed fish wastes and other solid matter that accumulates in the aquarium as a fine, brownish, fluffy material requiring periodic removal by siphoning." Ungefär vad jag trodde alltså.

och blå filtermatta ger ingen vidare biologisk filtrering. Bra förfilter dock om man lätt kan ta ur filtermattan och spola rent ofta och på så sätt hålla fritt från mulm. Men då behöver du även ett annat parti i filtret som du inte behöver röra med t ex biobollar/makaroner/lavakross.

Jag har satt filtermatta för insuget och det verkar funka bra. Hittills har jag inte behövt göra rent filtret. Och det har varit igång sen årsskiftet. Men då bör jag kanske göra rent det oftare för att få bort mulm. Ett annat parti i filtret med biobollar el. dyl. blir väldigt krångligt med tanke på den bristfälliga platsen...

Vad gäller pumpkapacitet så blir det en *shrug*, håller den verkligen 180-200 liter/timme så låter det tillräckligt för ett 40-litersakvarium.

Ja, jag tyckte det också, men placerar jag utblåset där det ska vara bakom bakgrunden (och sätter på en bit slang) och riktar utblåset uppåt, så blir det typ noll cirkulation på ytan, konstigt nog.

Men överlag tror jag du kommer få oehört svårt att hålla fritt från ammoniumsvängningar om du matar upp en massa yngel.

Faktum är att jag inte matar så himla mycket mer för att jag har yngel, och dom växer rätt bra ändå (jag matar en gång om dagen, ibland två, med räkmix (80/20), flingor eller cyclops). Men jag förstår vad du menar.
#4 - 21 april 2005 06:35
[QUOTE=dinajel]
Minns jag rätt så dröjde det ett tag innan jag doserade, dumt nog, för då hade jag inte fattat att man skulle dra i lite gödning. Säg att jag väntade 24 timmar. Och då doserade jag KNO3, KH2PO4 och NutriSI (typ fulldospuls för ett 43-liters).
[/quote]
Det låter iofs bra. Vad har du för växter som konkurrerar med Cyanobakterierna?

Har inte Cyanobakterierna några konkurrenter och du doserar upp näringsnivåerna för att byta ut dom mot andra alger kan det nog bli problem iom att Cyano sprider sig så snabbt och effektivt konkurrerar ut andra alger.

Vid första doseringen körde jag fulldos, men efter vattenbytena därefter (det här var kanske en månad sen) så kör jag bara KNO3.

Det låter också väldigt vettigt om det är just Cyanobakterier du vill bli av med i första hand.

[QUOTE=DEFDAC]
Bra fråga. Planen var väl att försöka hålla 30 ppm ett bra tag, och jag byter cirka 30% vatten varje vecka. Känns som läge att skaffa nitrattest. Är det JBL som är bäst på det? Eller Sera?
[/quote]
Har du inga eller få växter tror jag bara du behöver dosera upp nivån efter vattenbytet eftersom du inte har något som strippar vattnet från NO3.

Vad är mulm? Eller vänta. En googling hjälpte mej. "The undecomposed fish wastes and other solid matter that accumulates in the aquarium as a fine, brownish, fluffy material requiring periodic removal by siphoning." Ungefär vad jag trodde alltså.

Ja typ det bruna som sedimenterar på gruset i skrymslen och som bildas i filtret. Bra organisk kolkälla för Cyanobakterier.

Jag har satt filtermatta för insuget och det verkar funka bra. Hittills har jag inte behövt göra rent filtret. Och det har varit igång sen årsskiftet. Men då bör jag kanske göra rent det oftare för att få bort mulm. Ett annat parti i filtret med biobollar el. dyl. blir väldigt krångligt med tanke på den bristfälliga platsen...

Då ska du inte fippla med den lilla biologiska filtrering du har i skumplasten, dvs den ska du låta vara så långt det går. Stabilitet.

Ja, jag tyckte det också, men placerar jag utblåset där det ska vara bakom bakgrunden (och sätter på en bit slang) och riktar utblåset uppåt, så blir det typ noll cirkulation på ytan, konstigt nog.

Hoppsan, det låter inte bra. Då tycker jag absolut du ska testa med lite fetare pumpar.

Faktum är att jag inte matar så himla mycket mer för att jag har yngel, och dom växer rätt bra ändå (jag matar en gång om dagen, ibland två, med räkmix (80/20), flingor eller cyclops). Men jag förstår vad du menar.

Jo, speciellt om filterpumpen inte orkar dra igenom skiten ordentligt genom filtret borde den biologiska filtreringen bli lite halvkass.
På det sätter är ju även makaroner/lavakross bra iom att dom inte blockerar flödet lika mycket som filtermatta.
#5 - 21 april 2005 12:37
Låt mej börja med att tacka för hjälpen och berätta nyaste nytt. Jag täckte av akvariet imorse och det visade sig att all cyano inte var borta, tyvärr. Sanden och snäckorna var rena, men glasrutorna var det rätt mycket cyano på. Troligast är att övertäckningen inte var heltäckande utan såpass mycket ljus kom igenom att glasrutorna blev möjliga att överleva på. Jag ska mata upp fiskarna lite och täcka över igen. Och täcka ännu bättre denna gång.

[QUOTE=defdac]
Det låter iofs bra. Vad har du för växter som konkurrerar med Cyanobakterierna?
Har inte Cyanobakterierna några konkurrenter och du doserar upp näringsnivåerna för att byta ut dom mot andra alger kan det nog bli problem iom att Cyano sprider sig så snabbt och effektivt konkurrerar ut andra alger.[/quote]
För tillfället har jag inga växter alls. Jag stoppade faktiskt ner lite hygrophila polysperma som jag lät flyta omkring vid ytan som konkurrens. (lycka till att få något att sitta fast i botten i ett multis-kar.) Det hjälpte nada. Den är nu slängd. Jag såg lite grönalger som var på gång på bakgrunden ett tag, men sen kom cyanon igång igen och slog ut dom.

Hur ska jag göra med växtligheten? Ska jag slänga i mer växter? Kan man på nåt vis hälla i grönalger från växtkaret i cyano/multiskaret? Skulle det hjälpa?

[quote]

Vid första doseringen körde jag fulldos, men efter vattenbytena därefter (det här var kanske en månad sen) så kör jag bara KNO3.

Det låter också väldigt vettigt om det är just Cyanobakterier du vill bli av med i första hand.[/quote]
Okej. Fulldospuls av allt i början och sen bara KNO3 alltså?

Har du inga eller få växter tror jag bara du behöver dosera upp nivån efter vattenbytet eftersom du inte har något som strippar vattnet från NO3.

Ålrajt. 1 ml KNO3 efter varje 10-litersbyte alltså. Men mer om jag kör med lite växter förstås.

Då ska du inte fippla med den lilla biologiska filtrering du har i skumplasten, dvs den ska du låta vara så långt det går. Stabilitet.

Jepp, det är jag med på. Jag ska försöka klämma ner ännu mer filtermaterial och säkerställa att insuget verkligen sker längst ner och inte genom samma hål som utblåset är i.

[quote]

Hoppsan, det låter inte bra. Då tycker jag absolut du ska testa med lite fetare pumpar. [/quote]
Jepp, will do. Om jag fattat rätt så har inte tanganyikaciklider så värst mycket emot bra sprutt på vattnet. Snarare tvärtom.

Jo, speciellt om filterpumpen inte orkar dra igenom skiten ordentligt genom filtret borde den biologiska filtreringen bli lite halvkass.

Ja, exakt. Det känns som att en stor del av problemet kan ligga här. Jag tror jag testar att köpa en Fluval 2+ och hoppas att den går att klämma ner.

På det sätter är ju även makaroner/lavakross bra iom att dom inte blockerar flödet lika mycket som filtermatta.

Nej, det är ju väldigt sant. Det är en bra idé. Fylla upp med lavakross eller makaroner längst ner vid insuget och sen en Fluval 2+ ovanpå och sen trycka ner så mycket filtermatta som det bara går. Det borde bli en klar förbättring.
#6 - 21 april 2005 12:57
[QUOTE=dinajel]
Jag såg lite grönalger som var på gång på bakgrunden ett tag, men sen kom cyanon igång igen och slog ut dom.

Kan man på nåt vis hälla i grönalger från växtkaret i cyano/multiskaret? Skulle det hjälpa?
[/quote]
Det var ju helt klart en idé. Typ ta algskrapan och skrapa loss lite grönt och hälla i den andra baljan.

Hur ska jag göra med växtligheten? Ska jag slänga i mer växter?

Tja om du tycker det är snyggt, men jag vet inte om du kommer märka någon jätteförbättring iom att du behöver komma upp i ganska stor växtmängd - och det låter inte som en växtburk du är ute efter =)
#7 - 21 april 2005 13:45
[QUOTE=defdac]Det var ju helt klart en idé. Typ ta algskrapan och skrapa loss lite grönt och hälla i den andra baljan.[/quote]
Exakt. Så det skulle kunna funka att konkurrera ut cyanon på det sättet? Nu har jag inte jättemycket grönalger i växtkaret (skryt skryt ;) ) men lite kan jag väl skrapa ihop.

Tja om du tycker det är snyggt, men jag vet inte om du kommer märka någon jätteförbättring iom att du behöver komma upp i ganska stor växtmängd - och det låter inte som en växtburk du är ute efter =)

Haha. Näe. Jag gillar kontrasten att ha en burk som är jättegrön (borde verkligen lägga in uppdaterade bilder på min zoon) och en som bara består av sten och sand och ingen växtlighet alls.

Men då gör jag såhär:

1. Täcker över akvariet igen för att få bort det sista av cyanon.
2. Häller i så mycket grönalger jag bara kan.
3. Lägger i lite växter också (tills grönalgerna kommit igång ordentligt)
4. Fixar bättre filter och pump.
5. Fortsätter att dosera KNO3 för att hålla cirka 30 ppm nitrat.

Tack för hjälpen!
#8 - 24 april 2005 08:38
Hänger på tråden. Jag har också fått lite cyano (tror jag att det är) i mitt multiskar. Men inte så mycket att det är dags att agera.

Utlösande faktor: Nitrat-, Nitritbrist eller överflöde? Hur var det nu igen? Min enkel fråga. Jag byter vatten en gång i veckan - 30 till 40%. Skall jag byter vatten oftare eller inte?

Hejhopp. Ralp
#9 - 24 april 2005 09:34
Cyano brukar bara dyka upp när kvävenivåerna generellt är väldigt låga, eller om dom helt enkelt är först och det inte finns någon konkurrens. Man brukar även säga att Cyano gillar mycket organiskt nedbrytbart material (typ dom där högarna med mulm som man aldrig gör något åt inne i buskage/stenrösen osv).

Byta vatten oftare kommer bara hjälpa dom iom att dom är dom enda epifyterna som klarar dina låga kvävenivåer.
PatrikMalmo
#10 - 24 april 2005 10:18
Pysslar också med cyano i ett Tanganyikakar. Envisa rackare när det är ont om växter som hjälper till. Har iof fått ner några växter nu (hornsärv, Vallisneria, Potamogeton samt Hydrilla - alla finns i Tanganyikasjön), men det går långsamt att minska på cyanon. Byter en hel del vatten för att minska fosfornivåerna, samt tillsätter KNO3/en liten skvätt TMG efter varje vattenbyte. Resultatet hittills är att cyanon inte längre ser lika frisk och och har dragit ned på tillväxttakten, samt att jag fått en massa brunalger. De växter jag stoppat i tar sig, och förhoppningsvis så kommer cyanon att tappa sugen efter ett tag. Jag tror man får utrusta sig med ett otroligt tålamod om man ska bli kvitt cyano med KNO3 i ett kar utan växter. Tillsats av KNO3 utan växter gav mig intrycket att cyanon snarare varvade upp och växte bättre.

Något du kan prova är att ha flytväxter. Vet att det inte är biotopriktigt, men den stora andmaten eller någon annan liten snabbväxande rackare kan göra underverk i kar med cyano, speciellt om man tillsätter KNO3. Körde det innan med gott resultat. En annan variant är att använda oxydator, cyanon gillar inte det. Mina experiment med oxydator och växter visade att växterna inte heller gillade det, men tydligen ska oxydator funka i växtkar också (Kasselman kör med det). Låter det vara osagt.

Lycka till!!
#11 - 26 april 2005 11:16
kaic här på forumet tipsade mig just om den här artikeln ang. debatten om kväverening i Östersjön:
http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10117317

"- Vi har gjort försök under två säsonger och det tycks som om det blir mindre mängder blågröna alger när vi kvävegödslar."

Jag hade ett seminarium om växtakvarier på Oceanografiska institutionen i Göteborg med inbjudan av Kai i fredags där jag berättade hur man göder, bla med kväve via KNO3, vilket naturligtvis var ett litet roligt sammanträffande.

Annons