Låt mej börja med att tacka för hjälpen och berätta nyaste nytt. Jag täckte av akvariet imorse och det visade sig att all cyano inte var borta, tyvärr. Sanden och snäckorna var rena, men glasrutorna var det rätt mycket cyano på. Troligast är att övertäckningen inte var heltäckande utan såpass mycket ljus kom igenom att glasrutorna blev möjliga att överleva på. Jag ska mata upp fiskarna lite och täcka över igen. Och täcka ännu bättre denna gång.
[QUOTE=defdac]
Det låter iofs bra. Vad har du för växter som konkurrerar med Cyanobakterierna?
Har inte Cyanobakterierna några konkurrenter och du doserar upp näringsnivåerna för att byta ut dom mot andra alger kan det nog bli problem iom att Cyano sprider sig så snabbt och effektivt konkurrerar ut andra alger.[/quote]
För tillfället har jag inga växter alls. Jag stoppade faktiskt ner lite hygrophila polysperma som jag lät flyta omkring vid ytan som konkurrens. (lycka till att få något att sitta fast i botten i ett multis-kar.) Det hjälpte nada. Den är nu slängd. Jag såg lite grönalger som var på gång på bakgrunden ett tag, men sen kom cyanon igång igen och slog ut dom.
Hur ska jag göra med växtligheten? Ska jag slänga i mer växter? Kan man på nåt vis hälla i grönalger från växtkaret i cyano/multiskaret? Skulle det hjälpa?
[quote]
Vid första doseringen körde jag fulldos, men efter vattenbytena därefter (det här var kanske en månad sen) så kör jag bara KNO3.
Det låter också väldigt vettigt om det är just Cyanobakterier du vill bli av med i första hand.[/quote]
Okej. Fulldospuls av allt i början och sen bara KNO3 alltså?
Har du inga eller få växter tror jag bara du behöver dosera upp nivån efter vattenbytet eftersom du inte har något som strippar vattnet från NO3.
Ålrajt. 1 ml KNO3 efter varje 10-litersbyte alltså. Men mer om jag kör med lite växter förstås.
Då ska du inte fippla med den lilla biologiska filtrering du har i skumplasten, dvs den ska du låta vara så långt det går. Stabilitet.
Jepp, det är jag med på. Jag ska försöka klämma ner ännu mer filtermaterial och säkerställa att insuget verkligen sker längst ner och inte genom samma hål som utblåset är i.
[quote]
Ja, jag tyckte det också, men placerar jag utblåset där det ska vara bakom bakgrunden (och sätter på en bit slang) och riktar utblåset uppåt, så blir det typ noll cirkulation på ytan, konstigt nog.
Hoppsan, det låter inte bra. Då tycker jag absolut du ska testa med lite fetare pumpar. [/quote]
Jepp, will do. Om jag fattat rätt så har inte tanganyikaciklider så värst mycket emot bra sprutt på vattnet. Snarare tvärtom.
Jo, speciellt om filterpumpen inte orkar dra igenom skiten ordentligt genom filtret borde den biologiska filtreringen bli lite halvkass.
Ja, exakt. Det känns som att en stor del av problemet kan ligga här. Jag tror jag testar att köpa en Fluval 2+ och hoppas att den går att klämma ner.
På det sätter är ju även makaroner/lavakross bra iom att dom inte blockerar flödet lika mycket som filtermatta.
Nej, det är ju väldigt sant. Det är en bra idé. Fylla upp med lavakross eller makaroner längst ner vid insuget och sen en Fluval 2+ ovanpå och sen trycka ner så mycket filtermatta som det bara går. Det borde bli en klar förbättring.