Jag har fått cyano :( Det har inte varit så aktivt men nu för några månader sedan började det blomma ut, från att bara ha varit tre fyra små små "amöbor" på botten i flera månader. Blommningen började när jag började begrava amöborna under sanden (som jag har läst här på Zoopet att man kunde göra för att under lång sikt få bort det) och nu har det spritt sig och ligger som ett tunnt lager över större delar av botten :( Det ser inte snyggt ut, men jag är orolig för mina fiskars hälsa eftersom cyano är giftigt att äta.
Jag har haft 5 fiskar (3humlafiskar, 1grön kulfisk, 1ancistrus) i 60L med salt. En humlafisk dog i början, simblåseproblem. Han var kamekazepilot för inkörningen av akvariumet, så jag antog att det var därför. Två månader efter det satte jag i kulfisken. Allt har gått superbra i 8 månader. För en vecka sedan dog kulan utan att verka ha simmat på kant vad jag sett. Men han var lite loj dagen innan - men åt glupskt. nu är tredje fisken, en humla, simmandes på kant och upp och ner.
Om den dör har jag bara en ancistrus och en humlafisk kvar!!!:'(
Ska jag köpa preparat för att ta bort cyanon? Är ju orolig för att ancistrus inte får tillräkligt med alger och är lite emot att slänga i kemikalier! Dock får han algtabletter... men ändå!
Har ett mini 20L med en L200? och en räka som är hur fint som helst! Har ALDRIG haft problem med det karet och det har stått i tre år!!
VAD SKA JAG GÖRA!!!