Cyano och fiskdöd?

#1 - 29 juli 2007 08:09
Jag har fått cyano :( Det har inte varit så aktivt men nu för några månader sedan började det blomma ut, från att bara ha varit tre fyra små små "amöbor" på botten i flera månader. Blommningen började när jag började begrava amöborna under sanden (som jag har läst här på Zoopet att man kunde göra för att under lång sikt få bort det) och nu har det spritt sig och ligger som ett tunnt lager över större delar av botten :( Det ser inte snyggt ut, men jag är orolig för mina fiskars hälsa eftersom cyano är giftigt att äta.

Jag har haft 5 fiskar (3humlafiskar, 1grön kulfisk, 1ancistrus) i 60L med salt. En humlafisk dog i början, simblåseproblem. Han var kamekazepilot för inkörningen av akvariumet, så jag antog att det var därför. Två månader efter det satte jag i kulfisken. Allt har gått superbra i 8 månader. För en vecka sedan dog kulan utan att verka ha simmat på kant vad jag sett. Men han var lite loj dagen innan - men åt glupskt. nu är tredje fisken, en humla, simmandes på kant och upp och ner.

Om den dör har jag bara en ancistrus och en humlafisk kvar!!!:'(

Ska jag köpa preparat för att ta bort cyanon? Är ju orolig för att ancistrus inte får tillräkligt med alger och är lite emot att slänga i kemikalier! Dock får han algtabletter... men ändå!

Har ett mini 20L med en L200? och en räka som är hur fint som helst! Har ALDRIG haft problem med det karet och det har stått i tre år!!

VAD SKA JAG GÖRA!!!
#2 - 29 juli 2007 08:37
cyano är underbart *inte*
har samma problem i 112an...... det karet hinner jag bara fylla vatten i så har jag cyano trots kokning av grus, nya filter osv.
(tänk på att inte använda håven mellan karen, 1 droppe vatten från cyanokaret räcker, en del hävdar att det tom är luftburet och kan smitta via luften... är osäker på det)
cyanon kan ligga på en liten liten punkt och inte sprida sej i evigheter sen får man för sej att röra den då exploderar det.
så det som hände när du vände gruset var att du spred porerna i hela karet.
Som sagt så har jag cyanoangrepp i mitt 112 och har haft sen jag bytte mina 2 lysrör till aqua gro (iaf skulle va jätte bra för växterna) och jag har inte sett ngn massdöd varken på fiskar eller räkor i det karet trots stora flak av cyano.

förra gången jag tampades med cyanon så mörkla jag akvariumet i 4 dygn, gjorde ett försiktigt vattenbyte på dag 4 utan att röra i gruset, mörkla 4 dygn till och sen på med ljuset 30 min efter 2 dagar utöka jag till 45 och med 2 dagars mellanrum öka jag upp med 15 min varje dag övrig tid var karet skyddat från dagsljus genom nerdragna persiener.
Det tog evigheter men så länge man inte rör runt det så sprids det inte.
(iaf så som jag fått erfara och cyano är ngt jag har haft gott om)

jag fick tips om att man kunde få pencelin från en vetrinär att droppa i akvariet. kommer inte ihåg dosen då jag är emot medicineringar in i det längsta.

vet inte om filter med uv kan hjälpa mot cyano.
en vän till mej slängde i ngn medicin mot svamp och fenröta i akvariumet och fick bort det så vill man inte utsätta firrarna så plockar man ur dom, testar hej vilt och hoppas på det bästa men jag röstar för att det är för mye ljus som fick cyanon i "blom"....
din ancistrus kan du ge maltablett till (vilket ska ges oavsett man har en uppsjö av alger eller inte då det innehåller andra viktiga ämnen malarna behöver)
i dagsläget finns det inget djur som äter cyano vilket är förståligt men men hade ju vart bra.
gör täta vattenbyten fram till du beslutat dej hur du ska göra, din massdöd kan ju bero på ngt helt annat än cyanon.
#3 - 29 juli 2007 09:44
Tack för dina tips och din erfarenhet! Jag har timer på ljuset och det ligger på 6h. Har inte ändrat det eller något sedan start. Iofs så kan det hända att morgonljuset kan i någon mån komma mer mot karet nu på sommaren - men det är i mycket liten utsträckning. Det lilla karet får mer ljus och sol än det stora. Jag har samma sugslang till båda karen och det har inte visat sig något cyano i det lilla... än!!! Hjälp! Hoppas det inte är försent! :eek:

Så detta med att vända över gruset är inte en bra idé? Varför skriver så många här på zoopet att det skulle vara det då? [:-84] Ska jag SLUTA med att vända ner det i gruset?

Jag tror inte ancistrus blir glad av att flytta in i 20L med L200? - han är en ganska revirkrävande kille och får därför gå i det stora. Humlan gör inte mycket väsen av sig så det skulle nog funka... Men det är ju lätt hänt att det lilla då blir överbefolkat.. eller? Och algtabletter och sallad är dagsfödan för mina små söta - men jag får för mig att the real deal inte är dumt för dom. OCh medicinering tar ju bort ALLA alger. :(

Så om jag mörklägger, dör sporerna oxå då - eller är det bara blomningen? Kommer cyanon tillbaka efter mörkläggning? Kommer det tillbaka som små amöbor eller som en matta?

Hur gjorde du när du kokade gruset? Hur länge höll sig cyano borta?
En liten sjuk tanke... Säg att jag skulle ta ut växter och fiskar. Kan man slänga i en doppvärmare och koka hela akvariet? Hehe! Det låter ju galet - men vad effektivt det skulle kunna vara! (Kanske cilikonet inte håller för det. Kanske inte ens är möjligt öht, en doppvärmare är kanske inte så effektiv...)

Mina växter växer som ogräs så nog trivs dom iaf. Så det är kanske inte underligt att cyano trivs med. Ska nog pröva att ha helsläckt ett tag och se om det blir någon skillnad.
Ja, detta blev kanske en algtråd istället för sjukdomstråd... Men vad gör jag med lilla sjuka humlan? Kan han repa sig? Jag har haft fiskar som gjort det ibland med simblåseproblem - men det slutar ju oftast att de för eller senare dör... Jag klarar inte av att ta till kniven på mina små barn... [:-28] Kanske pojkvännen får hjälpa mig när han är tillbaka från fiskesemester isf, han fixar ju sånt...

Annons