Nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och täckt över mitt 43-liters snäcklekarkar som hade grava cyanoproblem. (Kom på den briljanta idén att linda in det i aluminiumfolie och sen två täcken över för säkerhets skull. Luft får dom via luftpump.)
Jag vet (via tidigare trådar) vad jag ska göra för att cyanon inte ska komma tillbaka (mer kväve, bättre filtrering), men har ändå lite följdfrågor.
Cyanon har ju ingen som helst konkurrens i mitt akvarium. En idé jag hade var att skyffla över lite grönalger från mitt växtakvarium till snäcklekarkaret. Problemet är att det är helt tomt på grönalger. Lite trådalger, lite prickalger (från missad fosfatgödning) och lite tofsalger är allt jag kan uppbringa, och det är inget jag vill stoppa ner hos snäcklekarna.
Växter funkar inte att ha hos snäcklekare (l. multifasciatus) för de grävs upp nästan genast. Min idé var att istället ha flytväxter, och då specifikt andmat. Jag vet att de flesta anser det vara ogräs som man helst vill bli av med, men skulle det kunna funka som konkurrens? Större flytväxter blir inget snyggt i karet, men andmat skulle kunna funka bra och borde dessutom ge lite snygga ljusskiftningar på botten.
Är jag helt dum i huvet som ens funderar på att slänga ner andmat? Och skulle det funka som konkurrens? Är det nån som har någon annan idé?