Cyano och andmat

#1 - 24 maj 2005 08:14
Nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och täckt över mitt 43-liters snäcklekarkar som hade grava cyanoproblem. (Kom på den briljanta idén att linda in det i aluminiumfolie och sen två täcken över för säkerhets skull. Luft får dom via luftpump.)

Jag vet (via tidigare trådar) vad jag ska göra för att cyanon inte ska komma tillbaka (mer kväve, bättre filtrering), men har ändå lite följdfrågor.

Cyanon har ju ingen som helst konkurrens i mitt akvarium. En idé jag hade var att skyffla över lite grönalger från mitt växtakvarium till snäcklekarkaret. Problemet är att det är helt tomt på grönalger. Lite trådalger, lite prickalger (från missad fosfatgödning) och lite tofsalger är allt jag kan uppbringa, och det är inget jag vill stoppa ner hos snäcklekarna.

Växter funkar inte att ha hos snäcklekare (l. multifasciatus) för de grävs upp nästan genast. Min idé var att istället ha flytväxter, och då specifikt andmat. Jag vet att de flesta anser det vara ogräs som man helst vill bli av med, men skulle det kunna funka som konkurrens? Större flytväxter blir inget snyggt i karet, men andmat skulle kunna funka bra och borde dessutom ge lite snygga ljusskiftningar på botten.

Är jag helt dum i huvet som ens funderar på att slänga ner andmat? Och skulle det funka som konkurrens? Är det nån som har någon annan idé?
#2 - 24 maj 2005 08:17
Tror inte det. Andmat är goda kväveförbrukare, och Cyano - som inte är en alg utan en bakterie - kommer ofta vid kvävebrist.

Du kan säkert få en kemisk och vetenskaplig förklaring av våra "kemister" här på forumet.
#3 - 24 maj 2005 08:33
Jag brottades länge med min andmat och gick till synes segrande ut ur striden.
Och sedan fick jag cyano istället.
Jag längtar numera tillbaka till andmatsperioden.
Cyanon klarar tydligen av "renare" vatten än andmaten. :)
#4 - 24 maj 2005 08:37
[QUOTE=mohlin]Tror inte det. Andmat är goda kväveförbrukare, och Cyano - som inte är en alg utan en bakterie - kommer ofta vid kvävebrist.[/quote]
Jo, jag vet att cyano kommer vid kvävebrist. Det är ju dom "alger" som klarar sig på allra lägst kvävenivåer. Plus att jag nog haft lite ammoniakspikar i karet också.

Min tanke var att andmaten skulle bli konkurrent till cyanon. Alltså: jag doserar KNO3, vilket tas upp av andmaten. Cyanon känner att "ajdå, här var det konkurrens, bäst att ligga och vila" och så slipper jag den.

Men det kanske är bättre att hoppas att när jag häller ner KNO3 så tittar andra alger fram istället för cyanon? Och skippa växtligheten helt?
#5 - 24 maj 2005 08:50
Jag tycker att du är inne på rätt spår. Om du tycker om andmaten och föredrar den framför vanliga grönalger så tycker jag att du skall köra. Det viktiga är att kvävenivåerna hålls uppe.
MVH
Magnus
#6 - 24 maj 2005 09:01
[QUOTE=Tropfrog]Jag tycker att du är inne på rätt spår. Om du tycker om andmaten och föredrar den framför vanliga grönalger så tycker jag att du skall köra. Det viktiga är att kvävenivåerna hålls uppe.[/QUOTE]
Nja, egentligen föredrar jag väl grönalger framför andmat, men vad som helst är bättre än den där äckliga cyanogeggan.

Frågan är väl egentligen om jag vågar chansa på att bara dosera upp kvävehalten och inte göra nåt annat och hoppas att grönalgerna tittar fram, eller om jag ska lägga i lite andmat och på så vis veta att konkurrens finns.

Vågar jag chansa på att cyanon inte kommer tillbaka om jag doserar upp nitrathalten till 30 ppm utan att tillsätta andra alger eller växter?
#7 - 24 maj 2005 09:03
Måste du upp så högt som 30?
Prova o se, du har ju ändå en situation nu som du inte tycker om, så det kan ju inte bli så mycket värre.
#8 - 24 maj 2005 09:10
[QUOTE=mohlin]Måste du upp så högt som 30?[/quote]
Nja, minns jag rätt så tyckte både Defdac och Tropfrog att 20-30 ppm inte var nåt problem. Bättre lite för mycket än för lite.
Prova o se, du har ju ändå en situation nu som du inte tycker om, så det kan ju inte bli så mycket värre.

Jo, för om cyanon kommer tillbaka igen, så måste jag täcka över karet igen. Och det vill jag helst slippa. Det här är tredje gången jag täcker över det. Nu är det kolmörkt och jag ska dessutom täcka över det i fem dagar.

Eller menar du att jag ska prova och se med KNO3 och andmaten? Eller prova och se med bara KNO3 och inga växter alls?
#9 - 24 maj 2005 09:21
Jag är inte duktig nog för att ge råd i sådant här, men rekommenderade defdag o Tropfrog 30 ppm i ett växtlöst akvarium? Ok, gjorde de det, så prova.

Jag hade - personligen - i första hand provat med (lägre nivåer) kväve, och om det inte fungerade så hade jag försökt med andmaten, och kanske högre nivåer.
Jag har också andmat, och det är därför jag är så "anti". Man blir inte av med eländet igen.
#10 - 24 maj 2005 09:22
Vågar jag chansa på att cyanon inte kommer tillbaka om jag doserar upp nitrathalten till 30 ppm utan att tillsätta andra alger eller växter?

JA, under förutsättning att du håller fosfaten nere. Byt vatten en gång i veckan och tillsätt 20 ppm nitrat med kno3 så lovar jag att äta upp något gammalt om det inte lyckas.
MVH
Magnus
#11 - 24 maj 2005 12:10
[QUOTE=Tropfrog]JA, under förutsättning att du håller fosfaten nere. Byt vatten en gång i veckan och tillsätt 20 ppm nitrat med kno3 så lovar jag att äta upp något gammalt om det inte lyckas.[/QUOTE]
Okej. Om du rekommenderar det och dessutom lovar att äta upp nåt gammalt om det inte lyckas, så provar jag att skippa andmaten och prova med bara KNO3.

Håll alla tummar ni har! (Om inte för min skull, så åtminstone för att Magnus ska få slippa äta upp nåt gammalt... :) )

/ Daniel
#12 - 24 maj 2005 12:13
[QUOTE=mohlin]Jag har också andmat, och det är därför jag är så "anti". Man blir inte av med eländet igen.[/QUOTE]
Jag är nästan sugen på att prova andmat, bara för att se om det är så svårt att få bort som alla säger, haha. Jag menar, en flytväxt som bara flyter omkring på ytan på en begränsad yta av 25 x 50 cm. Hur svårt kan det vara?

(Nej jag vill inte veta hur svårt det kan vara! Jag har läst allt om'et! :) )
#13 - 24 maj 2005 13:05
Det är klart, har man ingenting annat, så kan man väl håva upp sk-ten, men om man som jag (och andra plantnördar) har andra växter och rötter osv som det kan fastna i och trassla in sig i, så blir man inte av med det. För att inte tala om hur det kan fastna bakom pumpar o rör o slangar.
#14 - 25 maj 2005 08:34
Varför inte prova stor andmat Spirodela polyrhiza som är lite större och lätthanterligare:
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/lemna/spiro/spirpol.html
på denna bild syns stoleksskillnaden:
http://www.boga.ruhr-uni-bochum.de/html/Spirodela_polyrhiza_Foto.html
den är dessutom vackert tvåfärgad.
<<<(^:>*
#15 - 25 maj 2005 08:50
[QUOTE=harbard]Varför inte prova stor andmat Spirodela polyrhiza som är lite större och lätthanterligare:[/QUOTE]
Ja, den såg rätt trevlig ut. Fast grejen var att jag kan plocka hur mycket vanlig andmat jag vill från grannen, och lättillgänglighet spelar rätt stor roll.

Nåväl. Det blir iallafall ingen andmat, utan jag litar på Tropfrog och hoppas att lite finare alger tittar fram istället för den förhatliga cyanon med hjälp av lite KNO3.

Annons