Cyano - KNO3 - Nitrat

#1 - 3 februari 2009 13:38
Ok
Det är så att jag tänkte försöka att döda ihjäl den lilla cyanoodling som jag skaffat mig....
Har i mitt tanganyikakar med några få växter fått en fläck med cyano, och som jag fattat det, så ska det gå att fixa med att få upp nitrathalten från noll som den är nu.
Har gödd lite med pmdd så jag har kno3 blandad och klart, undrar nu hur mycket och hur ofta jag ska spruta det i cyanofläcken?
mvh
Anders
#2 - 3 februari 2009 15:11
Det där är att gå den långa vägen, vad jag förstår. Du höjer nitrathalten, så att de andra växterna kan konkurrera med cyanon om de andra näringsämnena. Nitrat har ingen omedelbar verkan på cyanon.

Omedelbar verkan har medel som t ex General Tonic och Easy Carbo.
Guest
#3 - 3 februari 2009 15:46
Jens A. skrev:
Omedelbar verkan har medel som t ex General Tonic och Easy Carbo.

EC har ingen effekt på cyano. (det ju inte en alg) Då är KNO3 mycket bättre även om det är att gå den långa vägen.;)
#4 - 3 februari 2009 17:03
Jaha
Så nu då jag har bara några vallisnerior så kanske det inte är rätt väg att gå med KNO3, finns ju inte så många växter som kan konkurera ut cyanon.
Läste om General Tonic och såg att de är en fiskmedicin....vad är skillnaden på den och esha 2000? har bara den hemma...
mvh
Anders
#5 - 3 februari 2009 19:57
Anettejt skrev:
EC har ingen effekt på cyano. (det ju inte en alg) Då är KNO3 mycket bättre även om det är att gå den långa vägen.;)

Joho då. Jag körde ett sådant experiment. Glutaraldehyden i EC har antibakteriella egenskaper - och eftersom cyano är en bakterie (ok då, archae-bakterie), så är EC rätt elakt mot cyano också. ;)

Jag har det försöket beskrivet i en av mina trådar (med bilder och hela middevitten) om du vill läsa om det: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=117700
#6 - 3 februari 2009 20:01
Der er et nyt produkt mod cyano alger, jeg har købt den men ænnu ikke tested den, her er linken http://www.pwss.nu/product.php?productid=7660&cat=1155&page=1
#7 - 3 februari 2009 21:54
Antee skrev:
Jaha

Så nu då jag har bara några vallisnerior så kanske det inte är rätt väg att gå med KNO3, finns ju inte så många växter som kan konkurera ut cyanon.

Läste om General Tonic och såg att de är en fiskmedicin....vad är skillnaden på den och esha 2000? har bara den hemma...

mvh

Anders

Är grundorsaken konstaterad till Cyano? Istället för att mecka med allehanda kemikaliska medel så fick jag stor framgång med (om man nu kan ha det) malaysiska sand snäckor de bökar runt bra i substratet, beroende på storlek på karet o mängd snäckor ( i mitt fall 63L) ca:4v se va cyanon som bortblåst , en tanke bara funka bra för mig, nackdelen är att snäckorna är kvar även när cyanon är borta men o andra sidan så luckrar de upp substratet..
#8 - 3 februari 2009 22:04

Glutaraldehyden i EC har antibakteriella egenskaper - och eftersom cyano är en bakterie (ok då, archae-bakterie), så är EC rätt elakt mot cyano också. ;)

Funkade inte för mig när jag dushade en fläck Cyano med några ml Easy Carbo.. Så såvärst elakt kan det inte vara?
#9 - 3 februari 2009 22:16
Jens A. skrev:
eftersom cyano är en bakterie (ok då, archae-bakterie)

De är bakterier, inte arkéer.
#10 - 3 februari 2009 23:17
Sjöhane skrev:
De är bakterier, inte arkéer.

Både rätt o fel (ett sitat)
Det vetenskapliga namnet Bacteria omfattar numera enbart eubakterier. Skillnaden på Arkéer och bakterier är att Arkéerna saknar cellvägg.
#11 - 4 februari 2009 06:58
Rätt även om det finns bakterier som saknar cellvägg. Arkéerna finns ofta i extrema miljöer där andra arter inte trivs, t ex mycket kalla eller mycket varma platser, i saltsjöar, eller i havsdjupen eller i underjordiska sjöar.
#12 - 4 februari 2009 07:53
Mella skrev:
Är grundorsaken konstaterad till Cyano? Istället för att mecka med allehanda kemikaliska medel så fick jag stor framgång med (om man nu kan ha det) malaysiska sand snäckor de bökar runt bra i substratet, beroende på storlek på karet o mängd snäckor ( i mitt fall 63L) ca:4v se va cyanon som bortblåst , en tanke bara funka bra för mig, nackdelen är att snäckorna är kvar även när cyanon är borta men o andra sidan så luckrar de upp substratet..

Jo jag ska försöka att få tag i malajer bara det blir mildare väder, så jag kan få dom skickade till mig.
Ska lägga ut en köpesannons senare i vår.
mvh
Anders
#13 - 4 februari 2009 10:18
defdac skrev:
Funkade inte för mig när jag dushade en fläck Cyano med några ml Easy Carbo.. Så såvärst elakt kan det inte vara?

Hm. Underligt. Min krympte ihop och dog rätt snabbt av EC'n. Punktbehandling eller inte verkade dock inte spela någon roll. Kanske det var något annan mekanism än direkt giftighet då? :confused:

"Några ml" säger inte hur hög koncentration du fick i akvariet. Möjligen kan det vara så att det är långtidspåverkan som dödar cyanon mera än "duschen".
#14 - 4 februari 2009 10:34
Mella skrev:
Både rätt o fel (ett sitat)

Det vetenskapliga namnet Bacteria omfattar numera enbart eubakterier. Skillnaden på Arkéer och bakterier är att Arkéerna saknar cellvägg.

Okej, jag har nu kollat upp detta lite till, och faktum är att de flesta arkéer har cellväggar.

Källa:
http://www.ucmp.berkeley.edu/archaea/archaeamm.html
#15 - 4 februari 2009 11:46
Ska testa igen får vi se med direktdush på Cyano. 2 ml EasyCarbo i min burk är dubbeldos tror jag. Problemet kanske är som du säger att man ska dosera kontinuerligt med EasyCarbo för att cyanon ska ge upp. Det gör inte jag. Jag doserar enbart dubbeldos direkt efter vattenbytet..
Guest
#16 - 4 februari 2009 13:14
Jag har fått cyano 2 gånger och i bägge fallen har det rört sig om kar som varit EC doserade. Därav, EC har inget effekt på cyano.
#17 - 4 februari 2009 13:47
Anettejt skrev:
Jag har fått cyano 2 gånger och i bägge fallen har det rört sig om kar som varit EC doserade. Därav, EC har inget effekt på cyano.

Mysko. Jag fick en klart märkbar effekt på den cyano jag hade, och i det karet (ett Tanganyikakar) fanns det knappt några växter att tala om. Så att växterna genom EC'n skulle kunna få förhållanden bra nog för att konkurrera ut cyanon håller ju inte där iallafall. Kanske din cyano hade anpassat sig till att tåla EC? :confused:
#18 - 4 februari 2009 18:32
Sjöhane skrev:
Okej, jag har nu kollat upp detta lite till, och faktum är att de flesta arkéer har cellväggar.

Källa:

http://www.ucmp.berkeley.edu/archaea/archaeamm.html

Jo stämmer på sätt o vis men, bakterier bygger sin cellvägg som det står av peptidoglycan , och arkéer på kemisk väg , därav att man säger att arkéer inte har en egen cellvägg.
[COLOR=#810081]http://www.pnas.org/cgi/reprint/87/12/4576[/COLOR]

Nu till huvudämnet, hopas att det löser sig med din Cyano, och som sagt försök att få bukt med detta på naturlig väg först, självklart går inte detta så får du ta i med hårdhanskar som Jens föreslår..
Guest
#19 - 4 februari 2009 22:10
Jens A. skrev:
Kanske din cyano hade anpassat sig till att tåla EC? :confused:

Det är nog inte helt omöjligt.
Kanske det även spelar roll på varför/när man får cyano med.
(jag har fått cyano i nystartade kar)
#20 - 5 februari 2009 01:08
Själv punkterade jag en cyanofläck hemma hos polaren med hjälp av en trubbig kanyl monterad på en 30ml doserpump och tömde försiktigt 6ml EC under cyanot, den dog dödsdöden och försvann på en behandling.
#21 - 5 februari 2009 11:05
Anettejt skrev:
Det är nog inte helt omöjligt.

Kanske det även spelar roll på varför/när man får cyano med.

(jag har fått cyano i nystartade kar)

Att du får cyano i nystartade kar är inte helt ovanligt. Nystartade kar har brist på kväve, och övriga växter svälter. Cyanon kan fixa sitt eget kväve från kvävgas, och kan då växa till.
#22 - 6 februari 2009 12:33
annars gillar inte cyanon tätare vattenbyten!!
#23 - 6 februari 2009 12:46
Fick höra härom dan. Att Pleco äter cyano?!
Vet inte om det stämmer men han vissa mej sinna kar som han har cyano och dom som det inte finns några kvar i. Och i alla hade han pleco i olika storlekar. Funderar själv på att testa o köpa 1 eller 2st.
Man vet ju inte det kanske stämmer.
(Hoppas Hoppas!) :p
#24 - 6 februari 2009 19:04
Sleep skrev:
Fick höra härom dan. Att Pleco äter cyano?!

Vet inte om det stämmer men han vissa mej sinna kar som han har cyano och dom som det inte finns några kvar i. Och i alla hade han pleco i olika storlekar. Funderar själv på att testa o köpa 1 eller 2st.

Man vet ju inte det kanske stämmer.

(Hoppas Hoppas!) :p

nä det stämmer inte.

däremot kanske dem bökar runt på botten så att det stör tillväxten av cyanon, jag ahr själv använt slöjstjärtar på liknande sätt.
#25 - 6 februari 2009 19:46
akino skrev:
nä det stämmer inte.

däremot kanske dem bökar runt på botten så att det stör tillväxten av cyanon, jag ahr själv använt slöjstjärtar på liknande sätt.

H.

Ja så kan det ju vara.:) Men det låter lite konstigt med eftersom att cyano bakterierna är ju kvar i vattenet då.
Men vaF*n vet jag.:p
Funderar på att testa med 2st pleco.
Om det inte funkar har man ju 2 snygga pleco hehe:D
#26 - 7 februari 2009 15:03

Det är precis det jag testat och som också bekräftas av Jens A.

Här kan man tydligt se vilka fläckar som jag kvällen innan sprutade med EC: [COLOR=#22229c]http://skiren.blogspot.com/2008/09/mindre-cyano-bekmpning.html[/COLOR]

Däremot så vid riktigt stora angrepp har jag inte haft någon direkt effekt av EC, vilket iof kan ha berott på att jag inte orkat mer än nån vecka innan jag pyttsat i General Tonic istället.
#27 - 7 februari 2009 20:19
Får testa igen =)
Har kört ner runt 5 droppar GeneralTonic i 60 liter två dagar i rad. Den Cyano jag hade gick tillbaks *rejält* trots den extremt svaga dosen.
#28 - 8 februari 2009 02:18
det tycker jag du ska! Fördelen med EC för mig var att jag redan använde den och det var då lätt att spruta den på cyanon istället för bara i vattenytan.
#29 - 8 februari 2009 09:47
Har en liten fråga vid användning av Genarl Tonic.
Har hört att Tanganyika ciklider inte tål eller är jätte känsliga för det medlet. Och stendör direkt typ av det medlet.
Är det så??? :confused:
#30 - 8 februari 2009 10:31
Jag kan inte hitta någon som nämner det på internet, så det är med mycket hög sannolikhet en skröna.

Om en hobbyist haft i GeneralTonic och fiskar dött så tror jag mer på att general tonic:en påverkat den biologiska filtreringen och man råkat ut för en nitritspik som dödat firrarna.

Eller så har man blandat ihop medlet med t ex AlgenKiller som är flytande koppar, och koppar kan vissa fiskar vara väldigt känsliga för.
#31 - 8 februari 2009 14:28
defdac skrev:
Jag kan inte hitta någon som nämner det på internet, så det är med mycket hög sannolikhet en skröna.

Om en hobbyist haft i GeneralTonic och fiskar dött så tror jag mer på att general tonic:en påverkat den biologiska filtreringen och man råkat ut för en nitritspik som dödat firrarna.

Eller så har man blandat ihop medlet med t ex AlgenKiller som är flytande koppar, och koppar kan vissa fiskar vara väldigt känsliga för.

Ja han prata om koppar. Han sa till och med att det va koppar i General Tonic. Men han kanske hade blanndat ihop dessa 2 produkter.
Men det finns ingen koppar i General Tonic med andra ord då.:)
#32 - 8 februari 2009 17:20
Det här ska vara innehållet i GeneralTonic:

ethacridine lactate 836 mg/100 ml
acriflavin 160.2 mg/100 ml
9-amino acridine HCl 28.23 mg/100 ml
methylene blue 28.2 mg/100 ml

Källa: http://fish.turquoisewave.com/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=38

Vet inte om något av dessa ämnen innehåller koppar eller vissa fiskar kan vara extra känsliga för något av dessa ämnen.
#33 - 8 februari 2009 18:16
defdac skrev:
Det här ska vara innehållet i GeneralTonic:

ethacridine lactate 836 mg/100 ml

acriflavin 160.2 mg/100 ml

9-amino acridine HCl 28.23 mg/100 ml

methylene blue 28.2 mg/100 ml

Källa: http://fish.turquoisewave.com/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=38

Vet inte om något av dessa ämnen innehåller koppar eller vissa fiskar kan vara extra känsliga för något av dessa ämnen.

Man tycker ju att det ska stå om det är koppar i.
Vad tror du DefDac Vågar man hälla i GT bland Tanganyika ciklider?
Har ju ca 20st som man inte vill se med magen uppåt, när man kliver upp på morgonen.:)
Nu kanske man snor tråden men det handlade väll om cyano? :p (ber om ursäkt)
Men det finns inte andra som har testat med Tanganyika???
#34 - 8 februari 2009 18:18
Ok, nu är det ju ett Tanganyika jag har med multisar och ornatus båda sorter med yngel....
Tänkte iofs börja med att skaffa malaysiska sandsnäckor men om inte dom fixar det och jag kör i GeneralTonic klar snäckorna upp det eller dör dom av GT?
mvh
Anders
#35 - 8 februari 2009 18:30
ja just det malaysiska sandsnäckor skulle man ju vilja testa.
MEN nu kommer det roliga med det hela(om man kan tycka det).
Jag har en pakistan botia bland mina tanganyika ciklider.
Tror att han skulle gilla dom små rackarna.
Hade den i mitt andra kar förut men den käka upp mina yngel hela tiden. Så jag testade med att ha ner den i tanganyika karet och det har funkat bra nu över 1.5 år. Med multisar :D
Men du får gärna höra av dig om det funkar med GT för dej. Eller om det är andra som har testat o vet att det funkar eller inte funkar.:)
#36 - 8 februari 2009 19:40
Ja det bästa vore om någon med Tanganyika har testat och kan berätta om det funkar bra. Det vore grymt förvånande om TetraMedica inte skrev på flaskorna att medlet var giftigt för vissa arter. Sånt lattjar man inte med.

Annons