Jag har haft äran att hjälpa till med lite småsaker på min systers jobb. Hon är forskare och forskar om alger, främst cyano, i sötvatten (sjöar i Sverige). Jag fick bland annat gå igenom en massa algodlingar för att se vilka som hade cyano i sig och inte. Detta kollade jag i ett riktigt mikroskop. :)
Cyanobakterierna lyser starkt röda när de belyses med starkt ljus med ett grönt filter, dvs, ett filter som endast släpper igenom det gröna ljuset. När man sedan ändrar till blått ljus syns de mycket dåligt. På så sätt kunde jag känna igen Cyano jämfört med andra alger som fanns i odlingarna. De har också ofta en annan form och ser lite annorlunda ut "inuti".
Senare tittade jag även med "vanligt (vitt) ljus i lite mindre förstoring på bland annat grönalger och trådalger som jag hade med mig hemifrån. Tror det var 300 ggr förstoring och lite mer.
Jag tog några foton rakt ner i mikroskopet på allt detta - hoppas ni tycker de är lika häftiga som jag tycker :) De är inte så proffsiga men ändå. Inte alltid man får leka runt med ett äkta mikroskop! :D
Min syster nämnde för övrigt att det aldrig går att helt bli av med cyano :) Men självklart kan man begränsa vad de gillar så att det inte blir så hemskt som det ibland kan bli i akvarium.. Men nu är det inte just cyano i akvarium hon är expert på, utan mer komplexa saker.
Foton finns här! (På samma sida ligger även lite kort jag tagit på vanliga krukväxter och andra växter med lupp, tror det var 100 ggr förstoring bara.) Nedan ett litet smakprov.