Cyano frågor

#1 - 16 mars 2006 14:00
Jahapp. :)

Jag har 8 kar från 400l till 20l.

i ett 140liters har jag cyano. jippii ;)

nu undrar jag.. i alla andra kar har jag ph runt eller under 7.

i detta kar med cyano så e ph 8.

och jag har rötter i alla akvarier.

hårdhet e runt 4-5.

varför sjunker inte ph till runt 7 i 140liters med cyano?
kan det ha något att göra med cyanon?

jag tycker jag har så mycket rötter i det så det ska sänka ph.t

har runt 8 i kranvattnet.. har jag kranvatten att stå i ett dricksglas i 1timme så sjunker det till lite över 7.

why o why sjunker det inte i cyano baljan?

kom med ideér
#2 - 16 mars 2006 14:06
Är ditt problem att du har Cyano, eller för högt ph?
Vad jag vet så hänger inte dessa två samman.
#3 - 16 mars 2006 15:32
[QUOTE=mohlin]Är ditt problem att du har Cyano, eller för högt ph?
Vad jag vet så hänger inte dessa två samman.[/QUOTE]

Jag vill bara veta om Cyano och vatten som inte sjunker i ph har något samband.. men jag var väl inte tillräckligt klar i min beskriving då..
#4 - 17 mars 2006 01:18
mej veterligen påverkas inte cyano av varken kh eller ph.
däremot älskar cyano akvarier som städas för noga och kvävenivåerna sjunker.
#5 - 17 mars 2006 20:19
Då jag hade cyano i ett av mina två kar så jämförde jag ph-värdet i båda akvarierna och i det med cyano var ph-värdet något högre, typ runt 7-8 medans i karet utan cyano låg det på 6-7 ungefär. Inte för att jag tror att det har betydelse men så vart de iaf.
Sen det där med att cyano trivs i kar som städas för mycket vet jag inte om jag tror så värst mycket på, i mitt 222L kar där jag hade cyano var det inte städat på ett år och jag hällde i mängder med KNO3 men inget hjälpte, även total mörkläggning i mer än 4 dagar tog inte död på skiten. Men när jag gjorde en totalrengörning av hela karet och startade om på nytt så funkade det fint. Iofs har jag lyckats med mörkläggning på ett annat mindre kar med jättebra resultat.

Om det mot förmodan skulle va så att cyano trivs sämre i kar med ett lägre ph, kan det då va så att rötter som legat i vatten under några år lakats ut så mycket att de inte har någon ph-sänkande effekt längre och man då lättare får cyano?
#6 - 17 mars 2006 21:52
Hej.
Jag har en gång i hela mitt liv haft cyano och det var i ett 25 liter akvarium rengjort(byte 40-50 procent vatten) var 2-3 vecka(fungerade mycket bra tills jag la ner det:-)
Jag blev av med cyanobakterien genom att byta vatten oftare:-).
MVH Marita
#7 - 26 april 2006 10:53
I min akvarieställning har jag 9 kar där i princip den enda skillnaden mellan dem är att i ett av dem har jag höjt kh med bikarbonat till ca 10... och DÄR har jag massor av Cyano!!!
Har nu plockat ur de snäckskalslekare som gick där och börjat försöka bli av med eländet... får väl se hur det lyckas...

Kan tillägga att jag även hade Tanganyika i ett större kar tidigare (höjde kh med bikarbonat), och även där hade jag problem med Cyano...

Annons