Cyano beror på för mycket N o P?

#1 - 18 januari 2005 09:07
Hänvisar ännu en gång till mina "danska diskussioner" där Cyano-problemet kom upp. Jag hänvisade till kvävebrist (jag har aldrig haft cyano, men så pytsar jag ju också i en hel del kväve) och fick svar med vidhängande link:

http://www.wetwebmedia.com/bluegralgae.htm

Här är ett utdrag:
"Be wary of poor filtration or water changing practices that leave your system with too much organic and inorganic source nutrient (or adding more through overzealous supplementation, aka additives). You want your nitrates to be low (less than 10ppm) and little phosphorus content (less than 0.5ppm), through water changing, periodic use of chemical filtrants, nad uptake by purposeful beneficial algae taking up these dissolved nutrients"

"...Filtering water involves all we do to modify its make-up chemically, physically and biologically. This being stated, by doing your best to remove excess nutrients like phosphates and nitrates "


Nå, hur i h-e ska det vara egentligen...
#2 - 18 januari 2005 09:32
10 ppm NO3 och 0,5 ppm PO4 låter perfekt. Lyckas vi växtakvarister hålla dessa nivåer stabila hamnar vi i Redfieldration då högre växter konkurrerar ut algerna.

Dom har dock fel i att högre nivåer av dessa orsakar problem, det är främst när nivåerna blir starkt begränsande så växterna inte kan växa som det blir problem. Detta är vanligt i nystartade burkar som får frekventa vattenbyten och (här kommer en liten fanfar) i saltvattensakvarier som försöker hålla extremt låga näringsnivåer. Nu är jag apkass på vad saltvattenskoraller/saltvattensepifyter vill ha och hur dessa konkurrerar ut alger och Cyanobakterier, men normalt sett så är det inte lätt att göra vattenbyten i dessa så man använder skummare och andra prylar dom rekommenderar i länken ovan. I saltvattensakvarier vill man ha så låga värden man kan för där finns normalt sett inte de högre epifyterna som enkelt konkurrerar ut alger, så man får försöka göra så gott man kan i att hålla nere näringsnivåerna.

Vore kul att höra från någon duktig saltavattensakvarist hur algutkonkurrering fungerar i saltvatten. Jag gissar att deras extremt stabila vattenvärden gör att dom kan ha så mycket ljus trots att det inte finns någon ljuskonkurrrens. Stabilitet => Vilande sporutveckling.
#3 - 18 januari 2005 09:53
För saltvatten är det lite som med växtakvarium att konkurrensen främst ligger i ljus och plats. Det växer aldrig alger på friska koraller.

Jag har själv försökt att begränsa alger i ett saltvattensakvarium och kan säga att det inte görs genom begränsning av N och P. Det är den extremt effektiva nitrificering och denitrificering i den levande stenen som gör att man inte får alger. DVS samma som i sötvatten är det en stabil miljö som håller algerna tillbaka. Det är amonium/amoniaktoppar som triggar algerna. Dessa är dock mycket ovanligare i saltvattenskar pga levande sten.

Har man algblommningar i ett kar som är ordentlig inkört så kan man nästan alltid sluta sig till att man har för lite/dålig sten.

Förutom det så försöker man så långt man kan att begränsa nitrat och fosfat i karet för att låga halter av detta är en förutsättning för friska stenkoraller.
MVH
Magnus
#4 - 18 januari 2005 10:00
Tufft!

Jag har sett Tom Barr experimentera lite med N och P-dosering i sina saltvattensburkar men det ska tydligen generellt vara betydligt svårare att göda saltvattensakvarier bra.
#5 - 18 januari 2005 10:12
Det är väl saltvattensakvarium där han håller olika makroalger?
N o P är förståss avgörande för makroalger, de är ju precis som våra växter. Sen har jag hört att det skulle vara bra för mjukkoraller och en del kollonianemoner också, dock inte sett några belägg. Men om jag själv lägger ihop de saltkar jag sett så tror jag nog att det finns ett samband mellan dålig skummning och snabb tillväxt på just dessa organismer.

De flesta är nog överens om att höga halter är farliga för stenkoraller och en del blötdjur.

MVH
Magnus
#6 - 18 januari 2005 10:14
Exakt, det var främst när man diskuterade sin saltvattensväxttank.
#7 - 18 januari 2005 11:29
Cyano beror på för mycket N o P?


Skulle inte tro det!
Jag hade en koloni cyano som bredde ut sig efter bakrutan på mitt kar.
I går så tog jag och tillsatte makro näring tort(hälde det över bakteriekolonin.
Så i morse när lyset tändes så var skiten borta.
:)
Ingen micronäring tillsattes.


/Micael Astner
#8 - 18 januari 2005 18:23
Det brukar väl sägas att cyano kommer av nitratbrist. Jag börjar fundera i andra banor. Jag har aldrig nitratbegränsat och har vid flera tillfällen fått cyano.

Jag har sett ett samband mellan döda växtdelar och cyano så jag tror att Defdacs predikan om amonium och algtillväxt är helt riktig och kanske lite mera generell än han själv tror.

Alltid vid ansning av växterna och enbart då man glömt (eller slarvat med) att håva upp gamla blad och andra växtdelar kryper cyanon fram från under grandulosan.

Bara lite brainstorm men det verkar hänga ihop.
#9 - 18 januari 2005 18:34
Jopp. Man kan ju naturligtvis ha gallopperande Cyanotillväxt trots 20 ppm nitrat i vattnet. Finns ingen konkurrens och dom är ensamma på näringsmarknaden finns inget som stoppar dom sålänge dom får ljus - det gäller de flesta alger.

Men det som gör Cyano lite speciella är just det här med att dom klarar av helt kvävebegränsade förhållanden tack vare förmågan att fixa heterocyster som utvinner kväve ur cirkulationen, t ex när ett växtakvarium tack vare mycket ljus och övrig gödning (TMG) nått rock bottom i nitratnivåer och dessutom får en massa vattenbyten. Det är ett inte alltför ovanligt problem för nya glada växtakvarister som inte hittat KNO3 och KH2PO4.
#10 - 18 januari 2005 18:49
Det är ett inte alltför ovanligt problem för nya glada växtakvarister som inte hittat KNO3 och KH2PO4.


Been there, tried that. =)

Man kan ju naturligtvis ha gallopperande Cyanotillväxt trots 20 ppm nitrat i vattnet. Finns ingen konkurrens och dom är ensamma på näringsmarknaden finns inget som stoppar dom sålänge dom får ljus - det gäller de flesta alger.


Det är inte fallet i mitt kar iaf. =) konkurrens finnes. Jag har vart inne på att det kan vara fosfatbegränsning hur avigt det än låter. Jag trodde att 4ppm PO4 en gång i veckan skulle räcka. (Silly me)
#11 - 18 januari 2005 18:52
om man har 1000l

i mitt fall har jag fået cyano ,bytar 10%1gg pr dag men får cyano .jagkör 10 ml pmdd pr dag har 4 svärds pl. varfor?
#12 - 18 januari 2005 18:58
10 ml pmdd per dag? Vad menar du med det? 10 ml k2po4 är på tok för mycket, det räcker i två månader i mitt högljuskar. Hur har du spätt?
MVH
Magnus
#13 - 18 januari 2005 19:05
ell defdac:en 1/2 l. fl sju tsk kno3 i 2ndr fyra krdm.kh2po4 doserar som tmg har jag missförstået allt ell dett är 1000l
#14 - 18 januari 2005 19:19
OKI, har du någonsin docerat för hela karet? Hur länge har du docerat så? Hur mycket ljus har du?
Kollade dina blandningar och dom ger 14 ml/100 liter k2po4, dom andra stämmer. Därför undrar jag:
Defdac: är det någon bugg i elfströms kalkylator jag borde känna till?
Denna:
http://www.hjortgatanszoo.se/_files/pmdd-kalkylato1.02.xls
MVH
Magnus
#15 - 18 januari 2005 19:30
1vecka :6*36 wa
#16 - 18 januari 2005 22:08
[QUOTE=Tropfrog]OKI, har du någonsin docerat för hela karet? Hur länge har du docerat så? Hur mycket ljus har du?
Kollade dina blandningar och dom ger 14 ml/100 liter k2po4, dom andra stämmer. Därför undrar jag:
Defdac: är det någon bugg i elfströms kalkylator jag borde känna till?
Denna:
http://www.hjortgatanszoo.se/_files/pmdd-kalkylato1.02.xls
MVH
Magnus[/QUOTE]

Enligt mina kontroll räkningar av molvikterna och ämnenas densitet så gäller följande:
7tsk KNO3 i 0.5l H2O ger vid dosering 10ml/100l: 4.81ppm NO3
4krm KH2PO4 i 0.5l H20 ger vid dosering 10ml/100l: 0.54ppm PO4

Vad säger Elfströms kalkylator om KH2PO4 vid 4krm i 0.5l H2O och dosering 10ml/100l ?

Vad menar du med 14ml/100l KH2PO4 ?
#17 - 19 januari 2005 08:01
[QUOTE=janne dansk] .jagkör 10 ml pmdd pr dag
[/QUOTE]
--snip--


dett är 1000l



Du kör 10 ggr för liten dos. Det blir 100 ml per dag av varje gödning om du ska köra en fulldos varje dag i en 1000-litrare.
#18 - 19 januari 2005 08:05
[QUOTE=Tropfrog]
Kollade dina blandningar och dom ger 14 ml/100 liter k2po4, dom andra stämmer. Därför undrar jag:
Defdac: är det någon bugg i elfströms kalkylator jag borde känna till?
Denna:
http://www.hjortgatanszoo.se/_files/pmdd-kalkylato1.02.xls
[/QUOTE]
Jag räknade med Chuck Gadds ursprungliga kalkylator:
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm
(0.8 tsp KH2PO4 i 500 ml i 100 liter ger 0.05 ppm PO4 per ml)

Några ppm hit och dit kvittar. Man ska se till att aldrig få för lite det är allt som betyder någonting. Växter skiter i om det är 0.5 ppm eller 2 ppm PO4 bara det finns PO4, och är växterna glada har dom inga alger på sig.
#19 - 19 januari 2005 08:09
[QUOTE=janne dansk]i mitt fall har jag fået cyano ,bytar 10%1gg pr dag men får cyano .jagkör 10 ml pmdd pr dag har 4 svärds pl. varfor?[/QUOTE]

[QUOTE=defdac]
[QUOTE=janne dansk]
Ursprungligen postat av janne dansk
.jagkör 10 ml pmdd pr dag

--snip--

dett är 1000l
[/QUOTE]
Du kör 10 ggr för liten dos. Det blir 100 ml per dag av varje gödning om du ska köra en fulldos varje dag i en 1000-litrare.
[/QUOTE]

Jag antar att janne doserar för de 10% (100l) vatten han byter varje dag?!
#20 - 19 januari 2005 08:13
Ja och det är korkat eftersom nivåerna då alltid ligger 10 ggr för lågt.

Det hade fungerat bättre om han en gång i veckan fulldospulsat (varför ska det vara så svårt och läskigt att fulldospulsa?), dvs 100-200 ml av varje gödning och därefter använt 10 ml av varje flaska för varje 100 litersbyte - men även då skulle halterna börja vandra mot 10 ggr för låga (pga växternas upptag).
#21 - 19 januari 2005 08:17
[QUOTE=defdac]Ja och det är korkat eftersom nivåerna då alltid ligger 10 ggr för lågt.

Det hade fungerat bättre om han en gång i veckan fulldospulsat (varför ska det vara så svårt och läskigt att fulldospulsa?), dvs 100-200 ml av varje gödning och därefter använt 10 ml av varje flaska för varje 100 litersbyte - men även då skulle halterna börja vandra mot 10 ggr för låga (pga växternas upptag).[/QUOTE]
Jag håller helt med.

Bättre vore att göra ett vattenbyte i veckan på minst 50%, och därefter köra i en fulldos dvs 100ml i detta fallet. Sen kan det säkert tänkas gå ut fler fulldoser under veckan beroende på förutsättningar.

Vi får se vad janne har för tanke med sin dosering och sina vattenbyten.
#22 - 19 januari 2005 18:17
[QUOTE=janne dansk]1vecka :6*36 wa[/QUOTE] 1ggr pr va fulldos 100ml kno3+100ml kh2po4+varje vatten byte 10ml vad jag har förstått av discutionen skall man göra så .men det kanske är fel?
#23 - 19 januari 2005 18:27
[QUOTE=janne dansk]1ggr pr va fulldos 100ml kno3+100ml kh2po4+varje vatten byte 10ml vad jag har förstått av discutionen skall man göra så .men det kanske är fel?[/QUOTE]

Nu förstod jag inte riktigt.

100 ml av varje flaska en gång i veckan (en fulldospuls per vecka) och sedan 10 ml varje dag efter varje 100-litersbyte?

Det låter som en bra start. Se till att inte halka efter med CO2 bara.
#24 - 19 januari 2005 18:33
jag vet att du förstod rätt av ditt svar .jag tackar och bockar. jag börjar nästa va att köra co2 med controller.fick tub +magnetventil idag
#25 - 20 januari 2005 18:18
var och hämtade min tub regulatorn fra oxygen passade på direkt .kom att tänka på att jag snodde en tråd fra nogon annnan jag ber om ursäkt för det
#26 - 21 januari 2005 08:18
OK. Jag fick svar för länge sedan, så fortsätt ni!











Annons