Cyano

#1 - 21 januari 2008 21:10
Jag har länge trot att jag haft cyanoproblem i mitt akvarium. Nu har jag kört länge nog med att hålla ner fosfathalterna men det hjälper inte... Vad skall jag göra???

[ATTACH]9870[/ATTACH]
#2 - 21 januari 2008 22:37
Har du kollat vad du har i nitrat?
#3 - 22 januari 2008 08:05

Nu har jag kört länge nog med att hålla ner fosfathalterna men det hjälper inte...

Hur har du gjort det? Rowaphos i filtret?

Vad skall jag göra???

Göd rekommenderad dos efter varje vattenbyte (utan att ta bort fosfat tex) och optimera cirkulationen i hela akvariet. Se till att få bort syreslukande bös överalllt, inklusive filter. Utan att rota runt i bottnen alltför mycket eftersom det kommer virvla upp syreslukande bös och brukar även ge en liten ammoniumspik.

Cirkulationen är mycket viktigare än vad man kan tro i det här fallet.
#4 - 22 januari 2008 17:56
Jag har inte doserat någon extra fosfat vid vattenbytena, fosfathalten låg i det sista på 0,5ppm och nitraten på 40ppm. När jag fick problemen hade jag 5ppm fosfat och 10ppm nitrat.

Har ett ytterfilter som get 1000liter/h för cirkulationen.
#5 - 22 januari 2008 18:09
Cirkulation och bös tror jag du helst vill kika på. Inte att fippla med näringsnivåer, speciellt inte utgående från uppmätta nivåer.
#6 - 22 januari 2008 18:58
vattenbyte?

Körde några täta delvattenbyten och mina cyano försvann!!!
#7 - 22 januari 2008 22:34
Jag fick för mig att cyanot berodde på för höga fosfatnivåer, men jag tycker inte att de har minskat med nivåerna. För det är väl cyano. Har blivit så osäker...
#8 - 22 januari 2008 22:38
Prova med absolut mörkläggning i tre-fyra dagar. Om inte det fungerar, prova med General Tonic. Gör sedan täta vattenbyten, så får du se om du inte kan ta knäcken på dom.
#9 - 23 januari 2008 07:39
GeneralTonic är verkligen effektivt. Jag ser det numera som standardlösning på Cyanoproblem, liksom EasyCarbo är standardlösning på toffsalger.

Annons