Cyano

#1 - 11 juli 2005 20:27
Inte bara i akvariet dom trivs!
Dagens DN : http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=437854
#2 - 12 juli 2005 07:07
Är det inte fosfat han menar? Eller har jag missat nåt väsentligt i gödningskemin?
#3 - 12 juli 2005 08:33
Fosfor är en del av fosfatet
Fosfat = PO4
Fosfor = P
#4 - 13 juli 2005 09:43
Interessant att lösningen kan vara den samma som i våra akvarium.
MVH
Magnus
#5 - 13 juli 2005 10:13
Tropfrog - vad är då lösningen?
#6 - 13 juli 2005 11:04
T ex att sluta vrida N:P-förhållandet åt fel håll genom kväverening och eventuellt vrida det mer rätt genom större fokus på fosforrening tills N:P-förhållandet är i ett, för ett hav, normalt läge som gynnar mer "normala" alger som kanske kan hjälpa till att få upp syrenivåerna och på så sätt få liv i Östersjöns döda botten som eventuellt även producerar en massa kvävgas (denitrifikation) som gynnar Cyanobakterierna ännu mer.

En hobbyists reflektioner.

Vore kul att få höra Kai här på forumet ge sina funderingar som har professionell erfarenhet och är mer insatt.
#7 - 13 juli 2005 12:48
Jag läste någonstans att Östersjön bara syresätts ordentligt när höststormarna är gynnsamma och spolar in massa nytt vatten ifrån det "riktiga" havet. Det sker visst i snitt vart åttonde år men har just nu uteblivit i tolv. Antagligen så blåste Gudrun åt "fel" håll...

Kanske skulle det lösa problemet ??
#8 - 14 juli 2005 07:12
Jag kom in på svenska nyheter mitt i ett inslag om detta, och då stod det faktiskt en man där (vet inte vad han hade för titel) och sa att "...så man ska kanske titta på kväve - fosfat förhållande istället, det kan hända att vi koncentrerat oss om fel saker" , eller nåt liknande. Jag missade tyvärr resten.

Var det nån som såg hela inslaget?
#9 - 14 juli 2005 11:48
Hej

Undrar om det inte blåste in lite "friskt" vatten i vintras.Vattnet i stockholms skärgård tycker iaf jag är betydligt saltare än förra året.Vet inte in det är ett mått på om det har kommit in vatten via öresund.Tyckte dom sa på nyheterna att anledning till att det blommar så grön jävligt iår är att det kommit upp skitigt vatten från botten när det blåste in nytt.Om jag inte är felinformerad så räcker det inte med blåst utan lågtryck och högtryck måste
råda på resp sida om rännan så att det pumpar.
Fredrik

Annons