cyano

#1 - 5 april 2004 12:10
Hej,

jag har spenderat förmiddagen åt att söka och försöka lära mig om bekämpning av cyano här på forumet. Jag har bara några korta specifika frågor, efter dessa ger jag lite bakgrundsinfo om mitt "cyanoakvarie" ifall det är nödvändigt för att kunna svara på frågorna.

1) Vilken är den huvudsakliga fosfatkällan i ett akvarium? Fiskamat och avföring?

2) Redfield ratio: jag har inte tillgång till varken KNO3 tillsats eller fosfattest just nu (ska beställa). Nitrit är <0,3 mg/L, nitrat är 0-12,5 mg/L. Är det möjligt att på något vis ändå höja nitrat utan att höja fosfat, t ex genom fiskmat? Eftersom jag inte kommer ha tillgång till KNO3 på ett bra tag...

Bakgrundsinfo till cyanoakvariet:

-200L
-bottengödning på inrådan av akvariepersonal
-EHEIM 2215 ytterfilter, 620 L/h
-kH c:a 8, pH 7,5 (?osäkert?), nitrit <0,3 mg/L, nitrat 0-12,5 mg/L
-ljus 0,5 watt/L
-belysningstid 12-14 hrs
-vattenbyten var/varannan vecka 30-50%

Vad jag har testat tidigare:

-hindra solljus o dagsljus
-rengöra hela akvariet och byta allt vatten efter bottenuppslammning
-sluta vattengöda (aquaflora?)
-rengöra dagligen: frilägga växter från beläggning och vända ner/begrava mattan av cyano i gruset
-minska vattenbyten
-algmedel (algo stop deput tabletter i ytterfiltret - de kanske inte går på cyano, m,en växterna är hårt ansatt av nån annan sorts alg också... vill föröska rädda dem)

Resultat: idag rengjorde jag kl 10. Hela botten och de mindre valliosneriorna var helt täckta (rengjorde igår kväll). Jag rengjorde plantorna och begravde cyanomattan genom att ta grus från ett område utan cyano och hälla över mattan. Detta för att inte behöva böka upp mer bottengödning/gamla nedvända cyanon. Nu är kl 14 och botten är åter täckt till 50%.

Vad jag prövar fr o m idag:

-CO2 duplex kit f 150 L kar inkopplat
-ej byta vatten
-flyttat utblås från pumpen till botten av ena kortsidan. Utsuget har jag vid botten på den andra kortsidan - kan en strömmande botten vara mer syrerik => få cyano att sväva upp o dö?
-tillåta sol- o dagsljus

Vad jag vill prova när jag får möjlighet:

-Redfield ratio av N o P

mvh andreas
#2 - 5 april 2004 12:36
Kanske inte direkt svar på dina frågor...
men cyanos växer dåligt i pH under 7
om det skulle vara till någon hjälp.
Lycka till med bekämpningen!
#3 - 5 april 2004 12:53
:) tack för tipset, hoppas att CO2n sänker pH tillräckligt då, annars vågar jag tillsätta oak bark extract kanske?

det verkar ju hemskt enkelt att bara sänka pH:t? för enkelt?

mvh

andreas
#4 - 5 april 2004 13:23
oj hmmm ja det kanske för enkelt för att vara helt sant... men i naturen hittar man cyanos typ överallt utom i just sura miljöer. och om man av någon anledning skulle vilja starta en cyano-odling är det viktigt att pH är lite basiskt till en början. de kanske inte dör genast under pH 7 (måste sänka pH ännu lägre i så fall), men växer nog lite sämre och kan bli utkonkurrerade av växter (och alger).
hoppas det går bra!
/J
#5 - 5 april 2004 14:06
nostoc: nej, nej, tack för tipset verkligen! Om det är så, förklarar det varför jag har fått problem med cyano i det 200L karet. I början körde jag med CO2 hemmagjord, men eftersom jag inte fick växterna till att bubbla (nog ljus för svagt), blev jag besviken o la av med det och lät pH i karet stiga till kranvattnets på 7,5-8. Jag har tre mindre kar på 54 L vardera. I två har jag ciklider och kör med pH runt 6,5, där finns inga cyano, inte det minsta spår av dem. I det 3:e karet slutade jag med oak bark tillsats för c:a en vecka sedan och pH steg från c:a 6,5 och jag ser idag med pH 8 att det karet börjar få cyanos också! Så allt hänger ihop med vad du säger i a f för mina kar! För 200L karet ska jag se hur mycket pH sjunker av CO2, men i det 54 L har jag återigen tillsatt oak bark och har sänkt pH till 6-6,5 (jag har inga fiskar i det karet för tillfället, det var också därför jag slutade med oak bark förra veckan). Som du säger kanske detta inte dödar cyanos, men det verkar som om det förebygger j-igt väl. Vi får se vad som händer...

mvh

andreas
#6 - 5 april 2004 14:28
jag har totalt slutat bry mig i cyano, det går inte att bekämpa tycker jag. Efter ett tag så bara försvinner de av sig självt. En sak iallafall är att 14h ljus per dag är för mycket. Och infallande sol-ljus gör att de stannar längre tycker jag.
#7 - 5 april 2004 16:02
Jag kan få fin Cyanoodling vid pH 6.3, så exakt hur långt ner måste man gå? Det här med pH:t tror jag därmed inte alls på.

Testa istället att bli försiktigare med vattenbytena (vilket får upp både nitrat och fosfathalter), men istället för att suga bort Cyanobakterierna så vänder du ner dom i gruset istället. Eventuellt använder du en Turkey-blaster och suger upp slemmet och sprutar ner i gruset.

Det fungerar på samma sätt som Daniel Odell föreslår fast snabbare. Döda Cyanobakterier kommer föra Redfieldration mot rätt värden automatiskt, vilket gör att andra alger och växterna får bättre livsförhållanden än Cyanobakterierna.
#8 - 5 april 2004 16:27
Hej!

Jag har haft samma problem.
Enligt min erfarenhet så blir det blågröna när man försöker köra karet på gränsen av vad det tål. Tex för mycket fisk eller för mycket ljus.
Att ha 0,5w med reflektorer utan att ha co2 och full koll på de andra näringsnivåerna är en risk.
Sänk ljusnivån och använd gift eller mörkläggning.

Här är min tråd sedan innan. Jag hade stor nytta av Halelis inlägg:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16160&whichpage=2&SearchTerms=bl%E5gr%F6na

Urban
#9 - 5 april 2004 16:47
Hade också problem med cyano. Köpte ett preparat som hette "Redoxin", och på några dagar var det rent på cyanobakterier.
Efter det har det varit lugnt på den fronten.
#10 - 5 april 2004 16:58
Tetra Medic Funghi Stop har fungerat ypperligt för mig.
Det tipsades bl.a. om i den här tråden:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13605&whichpage=1

-- MW
#11 - 5 april 2004 17:12
defdac: man ska visst ner till pH 6 enligt den här länken
http://www.alken-murray.com/Cyanobacteria.htm
kan ju vara lite riskabelt kanske...
/j
#12 - 5 april 2004 17:43
Och ännu ett tips, jag blev så desperat i jakten på NO3-molekyler att jag hittade kalksalpeter i 10 kg säck på ICA Maxi (89 kr?). Doserade ordentligt, fick en oljig hinna på ytan, grå färg på vattnet, men allt spår av cyano fösvann på knappt två veckor och ersattes av grönsoppa. Denna försvann efter ytterligare ett par veckor och nu är det klart och fint lagom till att KNO3 har anlänt från Hjortgatan och 9,99 kg kalksalpeter väntar på en god idé. Sprängämne kanske?

Annons