Har gjort tre förändringar under dom senaste 3 veckorna, plockade bort mitt hemmabyggda 1250/2018 för genomgång och modifiering, slängde upp 2 x 36W aquarell till(tot 6x36W aquarelle + 2x36W aquasky) och matade rätt häftigt med musslor som gojor och malar slukade som vore det spunnetsocker!
Smack så har jag fått en tjock neongrön hinna på vattenytan, precis sugit av vattenytan underifrån och upp genom 2 x 60 liters delvattenbyten och ska strax göra minst en uppsugning till, svårt att se att det skulle vara någonting annat än cyano iom den neongröna färgen, fullgöder med nutrisi och kör dubbeldos EC och har fn en hydor koralia 2 samt 2 x 2217 och ett 2028 igång.
Bilden är tagen på lite av den gröna skiten jag sugit upp som fn fyller mitt badkar..
Hej,
Var ditt mål med musslorna att odla cyano? Vad du pular in måste komma ut både från fiskar och akvarium!
Vad jag tycker är att man inte pratar så mycket om näringsbalansen C:N:P ( Kol:Kväve:Fosfor) utan alla koncentrerar sig på PH, Nitrit (kanske nitrat), och kanske Kh,DH.
Jag ser ofta att denna näringsbalans uttryckt som Redfields ratio i formen N:P inom akvaristiken. Vilket betyder att man glömmer C. Antingen struntar man i det eller så vräker man på med så mycket CO2 man kan.
Dessutom finns det en mindre känd ratio, Atkinson. Vi skall återkomma till dessa båda ratios senare.
Cyanobakterier: Vad du har är en cyano blom i burken. Vilket betyder att du har för mycket näring till dom enligt ovan. Många cyano kan dra nytta av atmosfärisk kväve i formen N2. Vilket inte växter och normalt inte gröna alger kan. Samma sak gäller nitrit vissa cyano och grönalger tycks kunna använda denna form av kväve No2.
Det finns lika många teorier om cyano blomning som det finns forskare och jag kan endast säga vad jag kommit fram till genom experiment och studier i både laboratorie och i naturen.
När jag försöker förklara detta brukar jag säga, tänk odla i stället for bota! Gör sedan tvärs om!
Så vad jag tror du ser är brist på Kväve. Eftersom ditt gröna är vid ytan där dom kommer åt N2.
Om du tillförde mer kväve skulle du få fint grönt vatten eftersom cyano bara använder N2 om inget mer lättsmält kväve finns.
Om vi nu inte vill ha varken cyano på ytan eller i vattnet vad gör vi då? Jo, reducerar en av de andra parametrarna Fosfor och Kol tills vi kommer till rätt ratio av dom. Därmed kan vi säga att dessa styr (limiterade) mängden med näring.
Vad är nu detta med ratios?
Redfield är, C:N:P 106:16:1
Det är häpnadsväckande att man använder detta så mycket inom akvaristiken eftersom detta motsvarar värdena för växtplankton det vill säga svävalger (vissa cyano inkluderat). I min bok ser det ut som om man försöker få dessa att trivas! Speciellt eftersom man bara tycks titta på N:P och hålla det inom 16:1. Detta betyder att om vi lyckas pricka in C så har vi ideella förhållanden för grötvanten
Tittar vi i stället på Atkinsons ratio som är 550:35:1 som är relationen för bentiska alger och växter (bentiska är de som lever på botten och substrat, sitter fast).
Där ser vi att vi behöver mer kol och kväve en fosfor. Vad man sedan måste lura ut är mängderna i mg/l eftersom ovanstående är baserat på atomvikter.
Så jag tror du har för mycket C:P och för lite N. Samt för lite växter som tar hand om det.
Vad man också tycks glömma är att man har bakterier i filter och bottensubstrat som inte enbart omvandlar Kväve utan också Kol. Med anaerobiska bakterier bildas mestadels CO2 (koldioxid) och anarobiska CO2 och CH4 (metan). Så en kombination av väl inkört filter och mycket plantor är i princip en bra kombination för att slippa svävalger och blomning.