Cuil - ny sökmotor

#1 - 29 juli 2008 09:23
Sitter du inomhus på grund av åskregn kan du alltid prova den nya sökmotorn: http://www.cuil.com
Testa några olika akvaristiska (eller andra) sökord och meddela vad du tycker (speciellt i jämförelse med Google!)
<<<(^:>*
#3 - 29 juli 2008 11:03
Monopol - dåligt Mångfald - bra. Skönt när det dyker upp nya konkurrenter i en branchs som snabbare än någon annan tycks monopoliseras.

Men hur kan man ge ett nytt varumärke ett namn som ingen j-kel vet hur det ska uttalas? Antingen gravt tjänstefel eller så finns det någon listig uträkning som jag inte klarar av att genomskåda. Antagligen det senare...
#4 - 29 juli 2008 11:58
Cuil skall uttalas "cool" enligt de själva. Otroligt kissnödigt, den som kom på det borde ha stryk för överdriven och tillkämpad ballhet. Plus att man skulle tycka att nån berättat för dem vad det låter som på franska.

Annars var den väl OK. Jag testade lite och resultaten var varken bättre eller sämre eller annorlunda än Google, största skillnaden var att resultatet presenterades med lite snyggare layout.
Jag vet inte varför man skulle använda Cuil istället för Google, ser liksom ingenting som motiverar ett byte.

Bästa jag kan säga är att de i alla fall inte designat siten runt nån Web 2.0 idioti.
#5 - 29 juli 2008 12:45
Kan inte läsa texten på min 1440*900-skärm på kontoret. Det var första och antagligen sista gången jag sökt på den.
#6 - 29 juli 2008 15:14
Kan inte läsa texten på min 1440*900-skärm på kontoret. Det var första och antagligen sista gången jag sökt på den.

tryck Ctrl+scrolla så zoomar du in anars kan du ändra tecken storlek i webbläsaren :D
#7 - 29 juli 2008 15:43
fler resultat på google om man söker på aquarium
#8 - 29 juli 2008 16:03
Jag tycker cuil har snyggare design och "sök svaren" bättre upplagd. Dock är deras server alldeles för seg för att jag skulle använda den iaf.
#9 - 29 juli 2008 17:10
Testade den igår, på tok för långsam, gav inga vettiga svar och jag såg inte hur strukturen för siten var uppbyggd i förväg.
#10 - 4 augusti 2008 19:43
Vidrigt kass må jag säga, bara förvirrande hur sökresultaten presenterades. En dagslända på interwebz säger jag.

//C
#11 - 4 augusti 2008 20:26
Plojade runt lite med Cul igen.

Testa att skriva in:

Carp, Cyprinus carpio

Testa sen att skriva:

Carp Cyprinus carpio

och titta på första hitten. Självmål.

Men när det funkar är det rätt snyggt. Testa t.ex. att söka på:

ALH 84001

Jag tror det är så det är tänkt att fungera. Synd bara att det så sällan verkar göra det.
#12 - 5 augusti 2008 07:58

http://www.google.se/search?hl=sv&q=glas%C3%B6gon&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=
;)

Inga problem på min 12" med 1280...

Annons