Ctenopoma acutirostre

#1 - 4 december 2005 15:02
Hej!
jag köpte ett par ctenopoma acutirostre idag på lagret. 130 kr st.
jag undrar om det är något speciellt dom behöver? jag vet att jag har rätt temp för dom då jag har 25 och sen vet jag att dom ska ha lite mer animalisk föda (vad jag hört) så jag har mygglarver.

jag har gjort akvariet "rymmningssäkert" har täppt för o användna matningshål o grejjer.
har redigt med gömmställen o sånnt, minna fiskar är alla större än ctenopomorna.

vill bara ha tips/egna erfarenheter.

minna fiskar är;
4 prakbotior
1 skarpsill
1 m. parkinsonii (ska lämna tillbaks den, aggresiv)
2 Sch. vinciguerrae, rödfenad gröngöling (inte bra stavning)
2 siamesiska algätare
1 flying fox
1 macrognathus circumcinctus ("liten pilnäbb")

fiskarna jag har blir alla större .. bortsett från pilnäbben som bara blir ca 20 cm.
#2 - 4 december 2005 17:20
[QUOTE=Tastyfish]jag har gjort akvariet "rymmningssäkert" har täppt för o användna matningshål o grejjer.
[/QUOTE]
Varför det ? risken att de rymmer är obefintlig .
Hur stora är de?
Ctenopoma acutirostre är lungna fiskar som gillar lungt vatten och lungt sällskap och mycket växter ....de är "ambush predator" och kan ta större fiskar än du tror ,mata med större frystfoder ,skalade räkor ..
#3 - 4 december 2005 17:50
tack ray :).
dom är kanske 4-5 cm medans minsta övriga fisken är 6 cm.
vattnet är dugligt lungt (ett innerfilter) och det är inte direkt super fräs på den gammla saken :p lungt är sällskapet bortsett från praktbotierna skulle jag påstå. praktbotierna brukar ju vara lugna men dom får sinna ryck du vet ;).
sen är det ju regnbågsfisken och sillen. dom bråkar hela tiden men ska lämna tillbaks regnbågsfisken.

rätt intressant att se sillen attackera regnbågsfisken, dom snurrar runnt i ett rasande tempo medans sillen hugger som en galning. dom två är väll det enda stress momentet om man säger så.

och jag har sett att dom är "ambush predators". har ett guppy yngel där som skulle bli foder men överlevt. båda står under den stackaren och hugger som galningar. rätt fascinerande.
alla fiskar jag har växer dugligt fort så jag tror att det går :).

matade dom med mygglarver alldeles nyss, dom åt o va gla'a.
#4 - 5 december 2005 13:16
Ray hur fort växer dom?
finns det något annat jag borde veta om dom som du kan säga?
hur får man dom o leka om det går?
#5 - 5 december 2005 19:48
De växer ganska snabbt ,sen beror också på hur mycket/vilken mat de får ,mina fick räkmix,skalade räkor och DrBasslers pellets .
Jag vet inte mycket om leken förutom det som står på zoopet men vet att de har odlats i akvarium .
#6 - 5 december 2005 20:13
jo jag läste att man kan trigga lek av en plötslig temperatur höjning :).
får väll försöka då jag verkligen gillar ctenopomor. tror du det går och hålla 'mottled ctenopoma' däri också? akvarielagret hadde sådana också vad jag såg.

jo under vintern bli det lite dålig mat då jag inte har planerat att köpa sånna.
men ska starta en guppy odling och har ju mygglarver till några veckor frammåt.

finns det något jag kan testa för att få den ena att äta? han spottar ut pelletserna (som är till dom andra fiskarna mest) och han struntar i guppy ynglena medans den minsta redan hadde tagit 2 stycken.

ska jag testa med mygglarver igen?
#7 - 5 december 2005 21:11
[QUOTE=Tastyfish] tror du det går och hålla 'mottled ctenopoma' däri också? akvarielagret hadde sådana också vad jag såg[/QUOTE]

Japp ,inga problem även om de inte blir lika stora .
#8 - 6 december 2005 06:50
ok! :) ska kolla om lagret har kvar sådana efter jul då. har inga pengar just nu.

har du något tips för att få den stora att äta ordentligt eller ska jag låta den "svälta" ett tag så kanske den äter?
#9 - 6 december 2005 12:34
Har inga tips förutom ,testa olika foder eller svälta .
Det är bättre att köpa flera acutirostre än några mottled ctenopoma .
#10 - 6 december 2005 17:09
ok! tack för tipsen :). antar att ja kommer få bra hjälp av dom i framtiden.

Annons