Ctenolucius hujeta i slow motion

#1 - 18 augusti 2010 19:09
Min Ctenolucius hujeta som hugger efter räkor, filmat i slow motion:
"" target="_blank">

Inte så jätteintressant kanske, men ska göra fler försök senare :)
#2 - 19 augusti 2010 22:29
Tydligen bara jag som uppskattar det, men jag fortsätter ändå :)

Idag blev det lite fight om maten precis när jag filmade:
" target="_blank">
#3 - 19 augusti 2010 22:34
Får ju säga att det var riktigt häftigt klipp det sista, gilla dina fishes med, vad är max storlek på dem ? :)

DjRoman skrev:
Tydligen bara jag som uppskattar det, men jag fortsätter ändå :)

Idag blev det lite fight om maten precis när jag filmade:
" target="_blank">
#4 - 19 augusti 2010 22:38
70 cm enligt nån sida och 80 cm enligt affären där jag handlade. Men av alla bilder och filmer jag har sett på internet så är nog den största 35-40 cm nånting (enbart baserat på jämförelse med andra fiskar i samma bild/film).
#5 - 19 augusti 2010 22:45
Oj då, det är rätt maffigt haha, men vad är dina på nu, 8-10 cm ? Hur stort kar har du ?
#6 - 19 augusti 2010 22:49
Runt 8 cm ja. Jag har bara 160 L för tillfället, så jag hoppas att dom inte växer allt för fort :) Har nyligen bytt inriktning från småfisk till lite större saker, så jag ska väl skaffa ett större kar också.
#7 - 19 augusti 2010 22:56
Ah okay låter inte dumt alls ! du får mata försiktigt ;) jag har precis också gjort en uppgradering, från 112 till 375, men 375:an är under uppbyggning, köpte det igår, så håller på med att tillverka egen btn bakgrund, så mycket att stå i nu ;)
#8 - 19 augusti 2010 23:00
Trevligt :) Själv funderar jag på 600 L men dels måste jag få plats med det och sen måste en till i familjen godkänna det också [:o]
#9 - 19 augusti 2010 23:04
Ja jag ville också ha det, men det är ju platsen som bestämmer haha..

DjRoman skrev:
Trevligt :) Själv funderar jag på 600 L men dels måste jag få plats med det och sen måste en till i familjen godkänna det också [:o]
#10 - 19 augusti 2010 23:23
Läcker film det där, något man inte får chansen att se vanligtvis!
Du, vad tycker du omm kameran då jag blev sjukt sugen på en sådan om man hittar för överkomligt pris?
#11 - 19 augusti 2010 23:33
Det är en riktigt kul kamera, men mer för lek än för seriösa saker. Stillbildsmässigt så presterar den som en normal kompaktkamera av hyffsad kvalité så med tanke på priset så är den ju inte speciellt bra för det. Istället får man ju finesser som andra kameror inte har, tex möjlighet att ta upp till 60 bilder på en sekund.

Filmningen är ju där den visar sin bästa sida. HD-filmer blir helt ok, ungefär som väntat men highspeed-läget är ju vad jag vet oöverträffat bland konsumentkameror. Det finns några andra modeller som också har samma funktion men då med lägre upplösning och/eller lägre hastighet och det är definitivt inget du vill pruta på. Upplösningarna på 300 fps och 600 fps är ok och fungerar att förstora en aning för att få vettiga klipp, men 1200 fps är så löjligt låg så den är mest en kul grej att testa med. Om man nu tycker att det är roligt att filma en LCD-klocka och se hur siffrorna "ritas" fram :)

Kort sagt kan man säga att för stillbilder så köpte jag mig en riktig systemkamera istället men för film så är den oslagbar och jag kommer inte att byta ut den förrens det kommer en som filmar höghastighet ännu bättre.

Ett tillägg är också att höghastighetsfilm kräver ruskigt mycket ljus. Dom klipp jag har länkat till i den här tråden är filmade med 500W och ändå fick jag ställa upp ISO lite.
#12 - 20 augusti 2010 00:11
Verkar med närmare eftertanke inte som något jag ska köpa då den verkar förhållandevis usel på så mycket (men superb på annat!) och jag vill ha något snäppet bättre än min Canon A2000IS när det gäller det mesta. :p
#13 - 20 augusti 2010 00:26
Usel var kanske ett väl starkt ord, den presterar bara inte så bra bilder som man kan tro med tanke på priset. Men en stor del av pengarna ligger antagligen på själva höghastighetsfilmningen och inte på stillbildsdelen.

Ett alternativ kan vara Canon Ixus 300 HS (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=617999). En riktigt bra kompaktkamera med ett litet "smakprov" av höghastighetsfilmning (enbart 320x240 i 240 fps).
#14 - 20 augusti 2010 00:34
Ledsen för trådnapningen, men tycker bara att filmen var så jäkla cool! Inte så lite svår att få tag på dock.
Skummade lite genom ett par recensioner och de rackade ner rejält på en hel del, men visst, de jämför med andra kameror i samma prisklass och inte med de som ligger något under.

Problem blir nog det du påpekade om ljuset, 90w T5 låter tydligen alldeles för klent men fungerar det vid lägre hastigheter? Hur fungerar snabbfotograferingen med blixt?

Du får lägga upp ett par bilder och filmer med olika fotometoder! ;) :p
#15 - 20 augusti 2010 01:00
Lysrör är väl inte att rekommendera över huvud taget pga flimret. Filmar man i vanlig hastighet så är det dock acceptabelt men i höghastighet så blir det ganska störande. När jag filmar höghastighet i akvariet så stänger jag av lysrören och kör enbart 500W:aren.

Den här är filmad i 720p och då hade akvariet enbart 1x 30W (sen var givetvis rummet inte kolsvart, men ingen riktad belysning mot akvariet):
" target="_blank">

Helt ok ljus men man kan se lite flimmer.

Ett klipp filmat utomhus i 300 fps:
" target="_blank">

Foto utan blixt eller med lampa fungerar i 60 fps, med riktig blixt så kan man köra typ 10 fps eller nått. Sen finns det lite olika speciallägen så att den tex kontinuerligt tar bilder och när man trycker på knappen så får man ett antal bilder från innan man tryckte och ett antal bilder från efter man tryckte, så att man i efterhand kan välja den bästa.

Som sagt så har jag gått över till systemkamera för stillbilder och då har jag ju en helt annan kvalité på utrustningen (http://www.photographyblog.com/images/products/canon_ef_70_200mm_f4_is_2.jpg) och bilderna blir därefter. Istället så ligger ansvaret på mig att ta bilden i rätt ögonblick, förut så skötte kameran det åt mig :)
#16 - 20 augusti 2010 04:49
Vilken casio exilim har du?
#17 - 20 augusti 2010 07:25
Riktigt coola fiskar, de där. :)
#18 - 20 augusti 2010 07:51
Jag tycker det är så fascinerande att se hur en grupp tetror har evolverat att inte bara se ut exakt som gäddor, utan också röra sig exakt som gäddor, pga att de har samma livsstil som gäddor.
#19 - 20 augusti 2010 08:34
dre skrev:
vilken casio exilim har du?

Jag har EXF1.
#20 - 20 augusti 2010 12:40
Maxstorleken för Ctenolucius hujeta är mindre än 30 cm totallängd, men jag tror det är knepigt att få upp dem i den storleken i akvarium. Det är den minsta arten i familjen. De flesta andra blir runt 70 cm. Det går även bra att lära C hujeta att ta pellets. Könsskillnaden ser man på formen på analfenan. Det ser ut som du har ett par. + en Parodon.
#21 - 20 augusti 2010 12:58
Enligt flera källor så är 70+ cm största storleken för Ctenolucius hujeta, men googlar man så verkar du ha rätt. Lite synd, inte för att jag behövde ha dom så stora men 30-40 hade varit perfekt.

Det stämmer att jag har ett par. Den tredje fisken som syns är en siamesisk algätare.
#22 - 20 augusti 2010 23:01
DjRoman skrev:
Den tredje fisken som syns är en siamesisk algätare.

OK! Genant. Tänkte Sydamerika. Men visst är de lika varann trots att de inte är alls släkt!
#23 - 21 augusti 2010 09:20
Det är ytterligare ett fall av evolutionär konvergens - parodontider och Crossocheilus har ju också samma livsstil.
#24 - 26 augusti 2010 03:21
Två nya klipp:
Matning igen (roligast vid 02:45 då den missar maten):
" target="_blank">

Close-up, tyvärr inte så mycket action eftersom det är svårt att sikta rätt när man har zoomat:
" target="_blank">
#25 - 26 augusti 2010 20:34
Azur skrev:
Jag tycker det är så fascinerande att se hur en grupp tetror har evolverat att inte bara se ut exakt som gäddor, utan också röra sig exakt som gäddor, pga att de har samma livsstil som gäddor.

Konvergent evolution är bland det häftigaste som finns.
#26 - 26 augusti 2010 23:19
Sluta fresta mig med kameran! :p
Nu har du även lockat min bror att spana in den för bl a hans pilbågsskytte. ;)
#27 - 26 augusti 2010 23:38
Hehe kameran har blivit återupptäckt av mig också. Inte filmat så här mycket på länge och blev riktigt imponerad själv över close-up-filmerna. Får man till fokuset rätt så är skärpan grym, trots den relativt låga upplösningen.
#28 - 26 augusti 2010 23:44
Det är i prakten ju väldigt sällan man behöver över 6MP och jag vet ärligt talat inte varför jag ställer upp från 6 till 10 på min kompaktkamera vid tillfällen jag in specifikt vill beskära ut små detaljer.
#29 - 27 augusti 2010 10:57
Fast skillnaden ligger ju i mer än bara antalet megapixlar. När använder du din nuvarande kamera? Vilken typ av bilder tar du?

Annons