Crystal red, speciella krav?

#1 - 24 januari 2009 20:59
Hej!
Har ni några tips på hur jag kan sköta mina kommande crystal reds i mitt ca 5 l stora nano akvarium?

Det står ju i zoopets artbeskrivningar att man ska rådfråga nån som känner till arten och dess speciella behov innan man köper den.

Dessutom, hur ofta/hur mycket vatten behöver jag byta i ett 5 liters (utan pump) för att hålla det fräscht och bra till räkorna?

Vilket pris är normalt att få betala per styck för dessa räkor?
#2 - 24 januari 2009 21:02
Tycker du ska skaffa ett litet filter, kan bli knepigt att hålla liv i dina crystals annars.
#3 - 24 januari 2009 21:03
Tror knappt ett filter får plats däri. Vilket skulle du annars rekommendera? Länka gärna till pwss.
#4 - 24 januari 2009 21:13
Men om vi säger att jag kör utan pump, hur ofta ska jag då byta vatten, osv. för att de ska klara sig?

Har tyvärr inte pengar eller plats till en pump justnu, får väl se i framtiden när min akvarie budget ökar. :)
Bilagor:
#5 - 24 januari 2009 21:23
Jag hade nog väntat med Crystal tills ett lite större kar var tillgängligt. Tycker att 5L är i minsta laget även för räkor [:o]
#6 - 24 januari 2009 21:28
Nina82 skrev:
Jag hade nog väntat med Crystal tills ett lite större kar var tillgängligt. Tycker att 5L är i minsta laget även för räkor [:o]

Fast troligtvis kommer detta endast vara ett uppväxt akvarium för räkorna, när de är fullvuxna så kommer de få flytta till 60/200 liters.
#7 - 24 januari 2009 21:35
Tycker jag oxå, crystal räkor tycker om att ha rörelse i vattnet.
Crystal är rätt känsliga för vattenkvaliten om man jämför med
andra räksorter, du kanske skulle börja med några lättare tex körsbär.
Inget kul att köpa räkor om de kanske dör ganska så fort.
Räkor blir vad de är vana till, byter den du köpte räkorna ifrån sällan vatten
och du börjar att byta nästan varje dag då dör de garanterat.
Skall du köpa ngr crystal till 5 L så räcker det med 3 -5 st.

Det finns billiga pumpar att köpa till små kar.
En pump är nog billgare än räkorna.
Kvaliten på crystal avgör priset, ju finare röda och vita dem
är desto dyrare. Mina kostar 100 kr st.
Jag skulle knappast köpa räkor för 100 st om jag inte viste jag
hade bra vattenkvalitet.
Mvh Wilda
#8 - 24 januari 2009 21:35
JojjeN skrev:
Fast troligtvis kommer detta endast vara ett uppväxt akvarium för räkorna, när de är fullvuxna så kommer de få flytta till 60/200 liters.

Jag hoppas någon med mer erfarenhet svarar dig om de kommer överleva eller ej och hur du ska gå till väga.
Har bara svårt att tro att kvalitén på vattnet blir optimal för räklingarna i 5L utan pump och filter [:o]

Lycka till iaf :)
#9 - 24 januari 2009 21:48
JojjeN skrev:

Hur menar du fullvuxna !
När dem är halvstora börjar de reda att föröka sig och
då har du helt plötsligt 15 st till i det lilla karet.
Jag tror heller inte att vattenkvaliten blir så bra i ett sådant
litet kar .
Jag såg ett jätte söt litet kar häromdagen det var på 5,5 L
och hade både ljus och en liten pump till, det var en kubb.
Kostade 495 kr.
Det enda som passar till ett sådant litet kar är en kampfisk
eller som växtkar.
Mvh Wilda
#10 - 24 januari 2009 21:49
Värt att försöka iallafall, om man lyckas så kommer det ju kännas bra. ;)

Wilda, med andra ord så rekommenderar du hellre en kampfisk på 7 cm än en räka på 2 cm?
#11 - 24 januari 2009 21:53
Ang. att jag skulle få räkling problem så är det ingen fara. Jag har ju tigerbarber som skulle gilla en sån delikatess som räklingar. ;)
#12 - 24 januari 2009 22:11
Du kan ju alltid köpa ett s.k. hang-on filter som brukar användas till nano system. Brukar finnas för strax under 200:- Det är absolut att rekommendera så att du får cirkulation och filtrering på vattnet. Tänk på att räkor ofta kan vara känsliga för nystartade system.
#13 - 25 januari 2009 00:07
12 liter + Luftdrivet billifilter + Massa javamossa + 4 Fullvuxna CR == 200-300 CR på ett halvår.

Det är mitt lilla framgångsrecept för räkodling :)

//C
#14 - 25 januari 2009 05:52
Men finns det ingenstans på internet där de säljer hang on filters då?
#15 - 25 januari 2009 08:07
JojjeN skrev:
Men finns det ingenstans på internet där de säljer hang on filters då?

Jag bad en akvarieaffär att ta hem ett sånt åt mig. Så här ser de ut: http://www.aquariumguys.com/nanofilter.html
Vet inte om det är smidigt/prisvärt att beställa från denna sida.
#16 - 25 januari 2009 08:14
Tackar drapulv.

Fyller ju år om en månad, då kommer jag kanske få en pump och ytterligare ett större akvarium till räkorna. :) Det större akvariet har redan pump tillhörande.

Isåfall flyttar jag nog upp crystal till 17 liters (Som det andra blir isåfall) och kör körsbärsräkor och white pearl i dethär lilla.
#17 - 25 januari 2009 18:55
Jag kör ett 15 liters kar med ca 10st körsbär vilket fungerar bra. Till detta har jag ett "hang on filter" som på bilden ovan. Karet i sig håller sig väldigt klart och fint även utan filtret men samtidigt ger de rörelse i vattnet så syre pumpas ner i det.

Hang on filtret i sig var nytt för mig men är mycket positiv till det då den både är tyst, billig (160kr på zookompaniet, göteborg) och tar inte mycket plats på insidan av karet då det bara är insugsdelen som ska ner i vattnet vilket är perfekt om man har små kar där man inte vill att pumpen ska ta upp för stor del av karet. Den har även reglerbar insugningseffekt.
Insugsdelen gjorde jag även "räksäker" genom att sätta på en nätstrumpa så att inte räkungar sugs in.
#18 - 25 januari 2009 19:13
Har sett Hang on filter på PWSS. "Eheim Hangon 2041" var jag nära att köpa men valde att satsa på en lysramp ist.

Lycka till med dina framtida räklingar!
#19 - 25 januari 2009 19:29
JojjeN skrev:
Värt att försöka iallafall, om man lyckas så kommer det ju kännas bra. ;)

Wilda, med andra ord så rekommenderar du hellre en kampfisk på 7 cm än en räka på 2 cm?

Nej jag skulle ALDRIG sätta i ngn levande väsen i ett sådan litet
kar men det är ju jag det.
Men kampfiskar tycker om att leva i smått, dem är inte rörliga
och IRL lever dem i pölar eller risfält och förflyttar sig inte speciellt mkt
mer än att jaga bort en annan kampfisk.
Kampfisk håller sig till sitt revir och det är inte stort.
Jag har en kampfiskhane i mitt 190 L kar och han håller sig
bara till höger i karet och ligger i insuget.
Förövrigt är han kung i karet ingen jagar bort honom.
Räkor är RÖRLIGA....Det är skillnad på räkor och fiskar
och fiskar o fiskar.....

P.S. Jag har aldrig sett en 7 cm kampfisk, högst 4 -5 cm.
Förörvrigt får man inte genom lag, hålla fiskar under 30 liter.
Mvh Wilda
#20 - 25 januari 2009 19:42
Wilda skrev:

Förörvrigt får man inte genom lag, hålla fiskar under 30 liter.

Mvh Wilda

Men nu är det inte fisk utan räkor som jag ska hålla.

Och du får gärna visa mig den lagen.

Alltså är det inte bättre om ni hjälper mig att ta hand om akvariet istället för att såga alltihopa? För jag kommer ju ändå försöka genomföra detta, och om ni då klagat istället för att lärt mig så kommer ju räkorna få det sämre.

Dessutom är dethär akvariet somsagt bara tillfälligt, antagligen kommer räkorna flyttas upp till större akvarium sen.

Dessutom så vet jag att denhär burken är för liten för räkorna, dock vill jag ha en utmaning. Dessutom när jag fyller år om ca 1 månad så hoppas jag å att få ett 17,5 liters med inbygt månljus, hang on filter, osv. Där jag ska ha dom tillsammans med körsbär och white pearl också.
#21 - 25 januari 2009 20:04
Skulle en syre pump hjälpa eller? Har en över.
#22 - 25 januari 2009 20:16
Körsbär och White pearl bör inte gå tillsammans på grund av korsningsrisken...
http://skaldjur.gnuet.com/doku.php?id=korsningstabell_-_soetvattensraekor
#23 - 25 januari 2009 20:17
JojjeN skrev:
Där jag ska ha dom tillsammans med körsbär och white pearl också.

Körsbär och White pearl bör inte gå tillsammans på grund av korsningsrisken...
[COLOR=#810081]http://skaldjur.gnuet.com/doku.php?id=korsningstabell_-_soetvattensraekor[/COLOR]
#24 - 26 januari 2009 06:10
Mamma lät väldigt positiv till detdär 17,5 liters när jag fyller år. Speciellt tyckte hon det var bra att jag inte bar vill ha datorspel längre. ;)

SÅ det blir inte så länge räkorna får bo där, har bestämt mig för att endast max ha anentome helena i denhär lilla burken.
#25 - 26 januari 2009 07:34
jag upplever körsbär som mkt tåliga krabater då jag egentligen bara la i sten och hällde i vatten i karet och sen dess har de funkat fint. Med ett 17,5 liters ser jag inga problem att ha 8st typ.
#26 - 26 januari 2009 08:25
JojjeN skrev:
Mamma lät väldigt positiv till detdär 17,5 liters när jag fyller år. Speciellt tyckte hon det var bra att jag inte bar vill ha datorspel längre. ;)

Min 15-åring borde träffa dig... :d

Annons